Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

Verbeteren van waterdruk

Gestart door Erik van de Ven, zondag 24 mei 2020, 11:10:45

Vorige topic - Volgende topic

Antonio

Citaat van: PIETK op zaterdag  6 maart 2021, 02:00:28
@ Antonio
Die witte buizen is PPR pipe (polypropylene). Wordt gelast door einden te verwarmen met
speciaal daarvoor geschikt apparaatje. Werkt perfect.
PPR pipe is er in verschillende maten en wanddiktes.
Ok bedankt, ik zal eens bij Ace of Handyman gaan kijken naar zo'n apparaat.
Als je achteraf alles vooraf anders doet als dat je gedaan zou hebben blijft het resultaat hetzelfde

Guadalupe

Wat je kan proberen is een zgn minimum flow installeren op de persleiding van de pomp en terug naar het voorraad vat.
Misschien dat dan het aan/uit verhaal van de pomp over is.
Wie lacht niet wie de mens beziet.

Luke

Het is geen expansievat zoals gebruikt bij verwarming installaties. Gewoon een vat met water waar druk wordt opgepompt, meer niet. Lucht gaat gewoon via de uitlaten (taps) weg.
Kun je de drukmeter eraf nemen en dan het vat laten leeglopen? Daar moet toch 50+ liter uitkomen.

Gibson






Ongeveer een jaar geleden was ons nieuwe huis klaar en heb ik een Grundfos Scala2 pomp geinstalleerd. Wereld van verschil in vergelijking met de "oude" pomp systemen. Deze pompen hebben een soft start, variable toerental (hangt af van de hoeveelheid water wat gevraagd wordt), zijn super stil, hebben alles ingebouwd (droog lopen, lekkage indicator, druk instelling en andere beveiligingen), heeft klein ingebouwd expansie vaatje etc. Is echt een alles in 1 oplossing en ben er erg blij mee. Kost wel wat maar hoeft dus geen expansie vat, aparte anti-droog loop beveiliging etc. Alles in 1 keer klaar en super, super stil en super efficient (brushless variable speed).


Heb ook overal PPR pijp, wat echt geweldig te verwerken is. Wel even opletten dat je voor de warm water leidingen de PPR met de rode streep neemt. Ik heb een 300 liter Solar warm water heater op dak liggen met warm (bijna kokend) water door hele huis heen. Ook een geweldig systeem, beter dan die inline water heaters overal en bespaard ook weer stroom.
Expect nothing in the PH. All else is a "plus"

innka3

Citaat van: Antonio op vrijdag  5 maart 2021, 11:50:35
Citaat van: Riens op vrijdag  5 maart 2021, 04:54:50
Expansievaten zonder balg worden ook wel gebruikt. Allen kan het wel eens gebeuren dat de lucht wordt opgenomen door de vloeistof en dan verdwijnt, zuurstof in het water bij drinkwater is niet zo erg. De tank een keer helemaal leeg laten lopen (alle water eruit, lucht erin) en dan weer gaan.
In de states word dat wel vaker gebruikt een expansivat zonder drukvat.

Luc, Luke, innka, Riens, ik denk dat dit vat inderdaad geen balg heeft.
Hier lees ik iets over drukvaten met wel/geen balg:
https://www.hunker.com/12418810/how-to-add-air-in-a-well-water-pressure-tank
en er wordt gesproken over een "bladderless tank"
Als er een balg in zit, moet er ook ergens een luchtventiel zijn, om de druk te testen of het ding op te pompen ?  Zoiets als in een cv expansievat.
Maar ik zie zo'n ding niet


dan zet je er toch een tussen  en een nieuwe terugslag ,dat kost allemaal weinig daar.https://www.ho-michielsen.nl/huis-en-tuin/kachels-en-verwarming/expansievaten/expansievat-drukvat-rood-24-liter-horizontaal?gclid=Cj0KCQiA7YyCBhD_ARIsALkj54op0RRo8QFOnSucP2bVwqLoqbl_xIqrUMONv6wFXPDhjSt1eyHEpK0aAvL1EALw_wcB

Riens

#25
@ Antonio

Als je de drainvalve open zet moet je ook de drainplug bij de pomp er uit halen. Dat is de stop met dat vierkantje. Dan loopt de tank wel helemaal leeg. Bij de eerste opstart(drukloos) mag er alleen lucht in het vat zitten.

Een besttank drukvat is de voorouder van de huidige expansie vaten. Doordat het water er alleen onder uit kan blijft de luchtbel wel zitten. Dat scheelt een dure balg. Maar doir een lekje boven is de lucht toch ontsnapt. Ook door gebruik kan er wel eens wat lucht met het water mee gaan. Dit systeem vraagt soms een beetje verse lucht.

Die drainplug zou ik vervangen door een valve. Want het komt vaker voor dat dat de tank weer even van lucht voorzien moet worden.

Je kan beter niet de zuig knijpen. Dan kan de pomp gaan caviterer en beschadig je de waaier in de pomp.

Antonio

Citaat van: innka3 op zaterdag  6 maart 2021, 15:37:02
...
dan zet je er toch een tussen  en een nieuwe terugslag ,dat kost allemaal weinig daar.https://www.ho-michielsen.nl/huis-en-tuin/kachels-en-verwarming/expansievaten/expansievat-drukvat-rood-24-liter-horizontaal?gclid=Cj0KCQiA7YyCBhD_ARIsALkj54op0RRo8QFOnSucP2bVwqLoqbl_xIqrUMONv6wFXPDhjSt1eyHEpK0aAvL1EALw_wcB
Geen idee of ze hier cv expansievaten hebben in de Filippijnen, ik zal eens gaan informeren. Maar bovenal: wij huren dit huis, en de eigenaresse reageert met "I don't know what to do" achtige praat. dus ik wil het zelgf wel even fiksen, maar dan óf tegen lage kosten óf met materiaal wat ik tzt weer eenvoudig kan verwijderen...
Als je achteraf alles vooraf anders doet als dat je gedaan zou hebben blijft het resultaat hetzelfde

Antonio

Citaat van: Luke op zaterdag  6 maart 2021, 12:51:59
Het is geen expansievat zoals gebruikt bij verwarming installaties. Gewoon een vat met water waar druk wordt opgepompt, meer niet. Lucht gaat gewoon via de uitlaten (taps) weg.
Kun je de drukmeter eraf nemen en dan het vat laten leeglopen? Daar moet toch 50+ liter uitkomen.
Hi Luke,  ja dat kan, en die suggestie kreeg ik ook al via een PM. Ik zal dat eens proberen.
Hoewel als ik op het vat klop, met een handvat van een schroevendraaier, klinkt het behoorlijk hol... Ben benieuwd wat er uit komt stromen.
ook omdat met geopende drain klep, er ca 1 lietr water uit spuit (met druk dus) en daarna niks meer.
Anyway, ik ga dat checken !
Als je achteraf alles vooraf anders doet als dat je gedaan zou hebben blijft het resultaat hetzelfde

Antonio

Citaat van: Gibson op zaterdag  6 maart 2021, 15:19:01

Ongeveer een jaar geleden was ons nieuwe huis klaar en heb ik een Grundfos Scala2 pomp geinstalleerd. Wereld van verschil in vergelijking met de "oude" pomp systemen. Deze pompen hebben een soft start, variable toerental (hangt af van de hoeveelheid water wat gevraagd wordt), zijn super stil, hebben alles ingebouwd (droog lopen, lekkage indicator, druk instelling en andere beveiligingen), heeft klein ingebouwd expansie vaatje etc. Is echt een alles in 1 oplossing en ben er erg blij mee. Kost wel wat maar hoeft dus geen expansie vat, aparte anti-droog loop beveiliging etc. Alles in 1 keer klaar en super, super stil en super efficient (brushless variable speed).

Heb ook overal PPR pijp, wat echt geweldig te verwerken is. Wel even opletten dat je voor de warm water leidingen de PPR met de rode streep neemt. Ik heb een 300 liter Solar warm water heater op dak liggen met warm (bijna kokend) water door hele huis heen. Ook een geweldig systeem, beter dan die inline water heaters overal en bespaard ook weer stroom.

Bedankt, dat zijn ogoede tips. Ik zou zoiets wel willen, maar het betreft een huurhuis. Als ik het zou kunnen installeren als tijdelijke oplossing, met wat koppelstukken buiten de bestaande installatie om, is het zeker ook een optie. Dan neem ik het hele spulleteje later weer mee naar een evt volgende woning.
Als je achteraf alles vooraf anders doet als dat je gedaan zou hebben blijft het resultaat hetzelfde

Antonio

Citaat van: Riens op zaterdag  6 maart 2021, 15:43:31
@ Antonio

Als je de drainvalve open zet moet je ook de drainplug bij de pomp er uit halen. Dat is de stop met dat vierkantje. Dan loopt de tank wel helemaal leeg. Bij de eerste opstart(drukloos) mag er alleen lucht in het vat zitten.

Een besttank drukvat is de voorouder van de huidige expansie vaten. Doordat het water er alleen onder uit kan blijft de luchtbel wel zitten. Dat scheelt een dure balg. Maar doir een lekje boven is de lucht toch ontsnapt. Ook door gebruik kan er wel eens wat lucht met het water mee gaan. Dit systeem vraagt soms een beetje verse lucht.

Die drainplug zou ik vervangen door een valve. Want het komt vaker voor dat dat de tank weer even van lucht voorzien moet worden.

Je kan beter niet de zuig knijpen. Dan kan de pomp gaan caviterer en beschadig je de waaier in de pomp.
Hi Riens,  ja ik heb deze tip nu een aantal keren gekregen, ik ga dat zeker proberen.
Overigens de drain is geen plug maar een hand klep. Ik zal aan de bovenzijde de manometer eens even losnemen zodat de tank kan beluchten.
De zuigleiding knijpen was even een test. Ik hoorde aan het geluid van de pomp idd dat dat niet lekker liep, ook snap ik dat je de pompwaaier met dat caviteren snel naar de ratsmodee helpt...
Als je achteraf alles vooraf anders doet als dat je gedaan zou hebben blijft het resultaat hetzelfde