Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

Verbeteren van waterdruk

Gestart door Erik van de Ven, zondag 24 mei 2020, 11:10:45

Vorige topic - Volgende topic

Riens

@ Antonio

Ik was er van uit gegaan dat de foto van dat vat met roestspoor van jouw was. Dan zit er een T stuk boven bij de pomp met een blindstop met een vierkantje er op. Die blindstop bovenop noemde ik een drain plug.

Is het inmiddels gelukt?


innka3

Citaat van: Antonio op maandag  8 maart 2021, 16:07:47
Citaat van: Luke op zaterdag  6 maart 2021, 12:51:59
Het is geen expansievat zoals gebruikt bij verwarming installaties. Gewoon een vat met water waar druk wordt opgepompt, meer niet. Lucht gaat gewoon via de uitlaten (taps) weg.
Kun je de drukmeter eraf nemen en dan het vat laten leeglopen? Daar moet toch 50+ liter uitkomen.
Hi Luke,  ja dat kan, en die suggestie kreeg ik ook al via een PM. Ik zal dat eens proberen.
Hoewel als ik op het vat klop, met een handvat van een schroevendraaier, klinkt het behoorlijk hol... Ben benieuwd wat er uit komt stromen.
ook omdat met geopende drain klep, er ca 1 lietr water uit spuit (met druk dus) en daarna niks meer.
Anyway, ik ga dat checken !
https://www.lazada.com.ph/products/armada-butyl-bladder-pressure-tank-acf36l-i924168439-s2996368926.html?spm=a2o4l.searchlist.list.13.7f9564cegXpuTv&search=1

Antonio

Citaat van: Riens op maandag 15 maart 2021, 10:55:02
@ Antonio

Ik was er van uit gegaan dat de foto van dat vat met roestspoor van jouw was. Dan zit er een T stuk boven bij de pomp met een blindstop met een vierkantje er op. Die blindstop bovenop noemde ik een drain plug.

Is het inmiddels gelukt?

Hallo Riens, ja ik heb dat inmiddels geprobeerd, ook op aangeven van een nieuw forumlid die mij via PM benaderde.
Ik heb de tank geisoleerd voor kleppen v3 en v5 dicht te zetten, de manometer ervan af geschroefd. Toen kwam er een paar seconden water onder druk uitgespoten, en hierna bleef de tank nog zeker een kwartier doorzeveren. Geen idee hoeveel liter dat precies was.
Daarna weer alles in bedrijf gesteld, en inderdaad, het pomp aan/uit probleem was veel en veel beter, veel lagere frequentie.

Maarrrrr, nu na een aantal dagen begint het weer van voor af aan.  Alleen nu is het gedrag anders.
Voorheen was er het pomp aan en uit effect alleen maar als er een kleine verbruiker aktie was.
Maar nu blijft de pomp aan en uit gaan, ook als er helemaal geen watervraag is.
Zet ik nu klep V5 naar alle verbruikers dicht, dan blijft de manometer rotsvast staan. Tank blijft netjes op druk (hoewel er altijd wat waterdrupples onder hangen, vermoedelijk een gecorrodeerde las aan de onderkant van de druk tank. Maar, zoals gezegd, hij blijft wel op drul.
Dus het huis afgespeurd naar verbruikers, maar alles is dicht, geen druppelende kranen of stortbakken ook.  :ikkeniebegrijp:

Eigenlijk terug bij af, weliswaar met niet dezelfde "storing".
Wat ik nog kan bedenken is dat checkvalve cv2 misschien doorlaat, of er zit vuil in o.i.d.
Zou het handig zijn om in de pers van de pomp, net voor v5 een extra checkvalve te plaatsen ? Ik weet niet of dat gebruikelijk of nuttig is.
Als je achteraf alles vooraf anders doet als dat je gedaan zou hebben blijft het resultaat hetzelfde

Antonio

Schetsje met de klepnummers vergeten.... Bij deze


Als je achteraf alles vooraf anders doet als dat je gedaan zou hebben blijft het resultaat hetzelfde

Riens

Ik neem aan dat je hem via V4 leeg hebt laten lopen, en de manometer los gehad hebt voor de ontluchting zodat de tank echt leeg is. Ik denk dat er zeker 60 liter water uit moet komen. het is een 21 gallon dus totaal ca.80 liter

Een checkvalve tussen de verbruikers en de tank zou ik niet doen, dan gaat het koele water er in op een nacht en zet bij warmte uit, met alle gevolgen voor het leidingwerk.

Wat je nog zou kunnen controleren is wanneer de pomp aanslaat. Een goed pompschakelaar slaat aan bij 1.2 bar en gaat uit bij de 2.5 bar.
Kan je makkelijk controleren, V5 dicht en via V4 er langzaam water uitlaten. Vaak zijn deze switches afstelbaar.  Als de jouwe aanslaat bij 2.45 en uit bij 2.5 is deze niet goed.


Bij een gezond systeem zou je bij 2.5 bar 22 liter lucht en 60 liter water in de tank moeten hebben. Dat hoor je wel als je tegen de tank tikt.
Dan zou je 12 liter moeten kunnen tappen tot hij zakt tot 1.3 bar. En dan is de bijna de helft van de tank gevuld met lucht.


Checkvalve CV2 zou ik persoonlijk na de pomp geplaatst hebben, nu gaat de lucht in de pomp als deze afslaat.  Maar het heeft gewerkt dus zou het zo laten,

Antonio

Citaat van: Riens op woensdag 17 maart 2021, 11:17:40
Ik neem aan dat je hem via V4 leeg hebt laten lopen, en de manometer los gehad hebt voor de ontluchting zodat de tank echt leeg is. Ik denk dat er zeker 60 liter water uit moet komen. het is een 21 gallon dus totaal ca.80 liter

Een checkvalve tussen de verbruikers en de tank zou ik niet doen, dan gaat het koele water er in op een nacht en zet bij warmte uit, met alle gevolgen voor het leidingwerk.
OK, een goede reden om het niet te doen.


Citaat
Wat je nog zou kunnen controleren is wanneer de pomp aanslaat. Een goed pompschakelaar slaat aan bij 1.2 bar en gaat uit bij de 2.5 bar.
Kan je makkelijk controleren, V5 dicht en via V4 er langzaam water uitlaten. Vaak zijn deze switches afstelbaar.  Als de jouwe aanslaat bij 2.45 en uit bij 2.5 is deze niet goed.

Bij een gezond systeem zou je bij 2.5 bar 22 liter lucht en 60 liter water in de tank moeten hebben. Dat hoor je wel als je tegen de tank tikt.
Dan zou je 12 liter moeten kunnen tappen tot hij zakt tot 1.3 bar. En dan is de bijna de helft van de tank gevuld met lucht.
Op de manometer zie ik de pomp steeds aanslaan bij ca.  1,5 bar en weer uitschakelen bij ca.  2,5 bar.
Dus dat lijkt dan ok.

Citaat
Checkvalve CV2 zou ik persoonlijk na de pomp geplaatst hebben, nu gaat de lucht in de pomp als deze afslaat.  Maar het heeft gewerkt dus zou het zo laten,
Sorry, ik heb ik de schets twee maal de checkvalves CV2 genoemd, de linkse is eigenlijk CV1.
En dat is degene die je bedoelt, denk ik. Zal even de schets aanpassen.

volgens de eigenaar heeft het systeem nooit fatsoenlijk gewerkt, en is de plumber tig keer terug geweest. Op het laatst kwam hij niet meer opdagen.
Dus suggesties voor verbeteringen zijn zeker welkom.

Overigens heb ik vandaag het drukvat weer eens belucht, nu via de vierkante plug bovenop de pomp. Er kwam een hele bak water uit, maar ik heb geen idee hoeveel liter. Het bleef een kwartier lopen...
Daarna werkt het weer ok. Maar ik zie dat de onderkant van het drukvat altijd nat is en de stoep  daaronder ook. Moeilijk te zien en te voelen, maar het lijkt op een rotte las aan de bodem van het drukvat...
Zucht.

Wordt vervolgd  :floet:

Als je achteraf alles vooraf anders doet als dat je gedaan zou hebben blijft het resultaat hetzelfde

Riens

Zoals ik het lees is jouw pompschakelaar in orde.

De checkvalve CV1 zou ik na de pomp geplaatst hebben maar dat zou niet de reden van de matige werking mogen zijn. Het is meer dat het water dan niet uit de pomp kan lopen en deze niet met een luchtbel start.

CV2 als jouw druk in huis altijd hoger is als de druk van de gemeentelijke waterleiding, zou ik hier gewoon een afsluiter tussen zetten. Best kans dat deze checkvalve zo nu en dan doorlekt en dan pomp je jouw water in de leiding.

Aan het roestspoor op het vat lijkt het of deze een beetje zweet, mogenlijk zit er een lekkage boven op het vat. Water lekt er nauwlijks uit maar lucht gaat er mischien wel uit. Bij dit systeem moet een flinke bel lucht in de tank blijven zitten.

Antonio

Citaat van: Riens op donderdag 18 maart 2021, 11:41:47
Zoals ik het lees is jouw pompschakelaar in orde.

De checkvalve CV1 zou ik na de pomp geplaatst hebben maar dat zou niet de reden van de matige werking mogen zijn. Het is meer dat het water dan niet uit de pomp kan lopen en deze niet met een luchtbel start.

CV2 als jouw druk in huis altijd hoger is als de druk van de gemeentelijke waterleiding, zou ik hier gewoon een afsluiter tussen zetten. Best kans dat deze checkvalve zo nu en dan doorlekt en dan pomp je jouw water in de leiding.

Aan het roestspoor op het vat lijkt het of deze een beetje zweet, mogenlijk zit er een lekkage boven op het vat. Water lekt er nauwlijks uit maar lucht gaat er mischien wel uit. Bij dit systeem moet een flinke bel lucht in de tank blijven zitten.
Nog een voorlopige laatste stand van zaken:

Ja, dat roestspoor is gevormd door lekkage. Nadat ik 2 slanklemmen van de pers slang boven op de tank had vervangen, was dat ok. Tank bleef op druk, en we hebben er 2 weken plezier van gehad.
Nu een steeds een vchtige plek onder de druktank. Blijkbaar is de tank doorgeroest ter plekke van een las van 1 van de 3 voetjes van de tank.
De huiseigenaresse wil niet bewegen. Anders zou vervangen van de druktank het hele spul oplossen. Tank kost ronde 7000 php. Komt nog wat ppr spul bij, want die koppelingen zijn niet demonteerbaar zo te zien, dus moeten opnieuw  "aangesmolten"  worden.

Omdat we wel last hebben van de lage druk (wasmachine vult heel traag op, en op de bovenverdieping komt een pisstraaltje uit kranen en douche),  zit ik nu te denken om óf een goedkoop boosterpompje ergens tussen te knutselen, óf een Grundfos Scala2 aan te schaffen, en die het hele spul te laten bypassen. Pomp gaat dan mee, mochten we verhuizen.

Ik meld me weer als er nieuws is.... met plaatjes en zo.
Als je achteraf alles vooraf anders doet als dat je gedaan zou hebben blijft het resultaat hetzelfde

Antonio

Citaat van: Gibson op zaterdag  6 maart 2021, 15:19:01

Ongeveer een jaar geleden was ons nieuwe huis klaar en heb ik een Grundfos Scala2 pomp geinstalleerd. Wereld van verschil in vergelijking met de "oude" pomp systemen. Deze pompen hebben een soft start, variable toerental (hangt af van de hoeveelheid water wat gevraagd wordt), zijn super stil, hebben alles ingebouwd (droog lopen, lekkage indicator, druk instelling en andere beveiligingen), heeft klein ingebouwd expansie vaatje etc. Is echt een alles in 1 oplossing en ben er erg blij mee. Kost wel wat maar hoeft dus geen expansie vat, aparte anti-droog loop beveiliging etc. Alles in 1 keer klaar en super, super stil en super efficient (brushless variable speed).

Heb ook overal PPR pijp, wat echt geweldig te verwerken is. Wel even opletten dat je voor de warm water leidingen de PPR met de rode streep neemt. Ik heb een 300 liter Solar warm water heater op dak liggen met warm (bijna kokend) water door hele huis heen. Ook een geweldig systeem, beter dan die inline water heaters overal en bespaard ook weer stroom.

Hi Gibson, heb me even verdiept in deze Scala2 pomp. Dat ziet er inderdaad prima uit.
Ik heb een paar vrage: wat voort een in line filter heb je daar gemonteerd ? En kun je deze schoonspoelen, of moet het filter element af en toe vervangen worden ?
En welk soort zonnecollector gebruik je , zo eentje met vacuumbuizen, of een plaat met een "zig zag leiding" daarin ? Met opslag- of buffertank voor het hete water ?
Hoe zit het leidingwerk dan aangesloten ? Iedere kraan heeft een warm en koud leiding neem ik aan. Worden zowel de warme als koude leiding op druk gehouden door de Scala2 pomp ?
Als je achteraf alles vooraf anders doet als dat je gedaan zou hebben blijft het resultaat hetzelfde

Gibson

Citaat van: Antonio op maandag  7 juni 2021, 05:01:40
Citaat van: Gibson op zaterdag  6 maart 2021, 15:19:01

Ongeveer een jaar geleden was ons nieuwe huis klaar en heb ik een Grundfos Scala2 pomp geinstalleerd. Wereld van verschil in vergelijking met de "oude" pomp systemen. Deze pompen hebben een soft start, variable toerental (hangt af van de hoeveelheid water wat gevraagd wordt), zijn super stil, hebben alles ingebouwd (droog lopen, lekkage indicator, druk instelling en andere beveiligingen), heeft klein ingebouwd expansie vaatje etc. Is echt een alles in 1 oplossing en ben er erg blij mee. Kost wel wat maar hoeft dus geen expansie vat, aparte anti-droog loop beveiliging etc. Alles in 1 keer klaar en super, super stil en super efficient (brushless variable speed).

Heb ook overal PPR pijp, wat echt geweldig te verwerken is. Wel even opletten dat je voor de warm water leidingen de PPR met de rode streep neemt. Ik heb een 300 liter Solar warm water heater op dak liggen met warm (bijna kokend) water door hele huis heen. Ook een geweldig systeem, beter dan die inline water heaters overal en bespaard ook weer stroom.

Hi Gibson, heb me even verdiept in deze Scala2 pomp. Dat ziet er inderdaad prima uit.
Ik heb een paar vrage: wat voort een in line filter heb je daar gemonteerd ? En kun je deze schoonspoelen, of moet het filter element af en toe vervangen worden ?
En welk soort zonnecollector gebruik je , zo eentje met vacuumbuizen, of een plaat met een "zig zag leiding" daarin ? Met opslag- of buffertank voor het hete water ?
Hoe zit het leidingwerk dan aangesloten ? Iedere kraan heeft een warm en koud leiding neem ik aan. Worden zowel de warme als koude leiding op druk gehouden door de Scala2 pomp ?

Ik heb er een gewoon particle filter er voor zitten die ik om de 3 maanden vervang om roest and zand uit mijn systeem te houden. Geen duur filter systeem met zand en zo wat je moet "back-flushen". Tevens een "by-pass"  aangelegd zodat als de pomp ooit de geest geeft, ik tijdelijk rechtstreeks water druk heb (wel in mindere maten) van de subdivisie. Ook niet vergeten een kraan aan elke kant van je filter te zetten, anders heb je elke keer een berg lucht in je leidingen bij filter vervangen.

Ik heb 2 flat-panels met een 300 liter tank op dak liggen. De koud water leiding gaat er in en warm water leiding loopt als een soort "ring" leiding om huis waar hij aftakt naar elke kraan. Hij wordt gewoon op druk gehouden door de waterpomp, niks speciaals. Alleen wel even kijken dat je de juiste pijp en fittingen gebruikt die voor heet water zijn (want het is gloeiend heet dat water).

Tevens nog eens 10kW aan zonnepanelen op dak liggen  :biggrinn:





Expect nothing in the PH. All else is a "plus"