Welk visum voor verblijf in de Filippijnen bij Filippijnse echtgenote ?

Gestart door Antonio, dinsdag 1 september 2020, 11:45:48

Vorige topic - Volgende topic

Antonio

Bedankt voor het delen van de ervaringen..
Dan ga ik voor het scenario van Luke ! :jajaja:

Als je achteraf alles vooraf anders doet als dat je gedaan zou hebben blijft het resultaat hetzelfde

Antonio

Gisteren bij onze advocaat geweest, voor het legaliseren van de Q&A, en het opstellen van een Joint Affidavit of Guarantee.
Hij wilde alle documenten zien waar het om geing, maar ook deoriginelen zijn momenteel bij de BI, dus ik kon niet alles reproduceren.
Dus heb ik hem gegeven wat we wel hadden, en de rest opgenoemd. Dat was ook goed (hij kent ons al een tijdje).
Hij grapte dat ie ons nog wel 1 of 2 keer terug zou zien, voordat ze het echt in behandeling zouden nemen. ij lachte er hard bij, allemaal kassa voor hem natuurlijk..
En als ik dit voor elkaar zou hebben, moest ik eigenlijk voor de Filippijnse nationaliteit gaan, ook leuk, en dan kan ik weer een jaar of 5 vooruit met procedures.
Hij bleef maar lachen..

Afijn, de hele reutemeteut weer in de dropbox van de BI gedaan. En nu weer in de wachtstand, tot  het volgende berichtje komt...

Als je achteraf alles vooraf anders doet als dat je gedaan zou hebben blijft het resultaat hetzelfde

Bulldozer

Uit de oude doos, dus meer ter vermaak dan lering...

Deel 1

Ik ben nu (23 maart 2011) ook begonnen met de aanvraag van de 13a visum.
Na de tandarts van mijn dochter op naar het bureau of immigratie. Van te voren had ik het aanvraag formulier en de voorbeeld brief al van internet gedownload, ingevuld en een pasfoto opgeplakt en de brief wat aangepast. http://immigration.gov.ph/index.php?option=com_docman&task=cat_view&gid=24&Itemid=117

Er moet ook een NSO geboortebewijs van mijn vrouw en een NSO huwelijks contract bijgeleverd worden. Deze kunnen binnen een paar dagen thuis bezorgd worden via Teleserv: http://www.citizenservices.com.ph/

En een copy van mijn paspoort + laatste tourist visum heb je nodig. Ik had het thuis al uitgeprint maar eventueel kun je dat daar ook voor een paar peso laten doen.

Bij het bureau of immigration moest eerst de brief en aanvraagformulier genotariseerd worden. Dat kan gratis achter de informatie balie. We hadden wel geluk. We waren er kwart voor 12 en wij werden nog geholpen maar de persoon die om 5 voor 12 aan kwam lopen moest een uur wachten. De notary public heeft in BI wel lunch pauze.

Na het notariseren dachten we dat we alles hadden. Niets bleek echter minder waar, we moesten bij het kopieer gebeuren een mapje aanschaffen (kost 20 peso). Zo gezegd zo gedaan. Met mapje weer terug naar de informatie balie. De mijnheer achter de informatie balie nam er de tijd voor en begon overal gaten in te maken en alles keurig in het mapje te stoppen. Alsof er niemand anders om informatie verlegen was. Daarna kregen we een nieuw formulier waarop stond dat alle papieren in orde waren en dit moest dan door een advocaat op de 4e verdieping getekend worden. Wij naar de advocaat op de vierde verdieping en die werd daar bruut uit zijn middagdutje gewekt. Hij keek niet echt blij, maar nadat hij alle formulieren nog eens doorgekeken had kregen we zijn handtekening (helemaal gratis!) en konden weer terug. Nu bij het receiving loket alles ingeleverd, bij de kassiere betalen (P2520), een copy maken van het bonnetje en het bonnetje weer inleveren bij alle papieren.

In totaal waren we binnen 40 minuten klaar in BI en nu mag ik op 28 maart naar mijn interview komen.
Ik ben benieuwd.

28 maart 2011
Op interview. We moesten er om 10:00 zijn en als je te laat komt wordt dreigen ze je visum aanvraag te annuleren.

Dat betekend dus vroeg ons bed uit. Om 06:30 ging de wekker al. Douchen, nette kleding aan, ontbijten en dan rijden we om kwart over 8 weg. Ik wilde eigenlijk al om 08:00 weg en stond keurig klaar, maar de Filippijnse kant moest natuurlijk nog make-up doen en kunnen zich sowieso niet aan tijd houden dus ik was al blij met maar 15 minuten vertraging.

De afstand van onze flat naar bureau of immigration is maar 19 kilometer. Het maakt niet uit hoe je rijd, via Aurora boulevard, Edsa of dwars door Makati, het duurt allemaal tergend lang op maandag ochtend. Om half 10 arriveren we uiteindelijk bij BI. Dat is dus een gemiddelde snelheid van minder dan 19km/uur. Bij BI is het parkeren op zijn Filippijns. Er zijn geen parkeerplaatsen meer vrij, dus je parkeer gewoon dubbel. Je laat de auto in zijn neutraal staan en de handrem los. Moet er een auto uit waar jij voor staat dan wordt jouw auto weggeduwd. Niet echt mijn favoriete manier van parkeren, maar je moet wat en het houdt in iedergeval de mannetjes die om geld vragen bezig zodat je niet het idee heb dat je het helemaal voor niets geef. Misschien ook een idee om het parkeerprobleem en de hangjeugd in Amsterdam op te lossen!

Bij BI lopen we naar de 4e verdieping en melden ons. Daar wordt op mijn copy van het betaligsbewijs een kamer nummer en naam opgeschreven wat we dan proberen te zoeken. Uiteindelijk duurt dat 10 minuten aangezien het kamer nummer niet op de kamer zelf staat aangegeven en ook de naam van de procureur stond er niet. Uiteindelijk melden we ons bij de secretaresse en die zegt dat we weer in de hal kunnen wachten en dat we worden geroepen.

Om 10 uur zijn we het wachten beu, ik denk dat de secretaresse nog steeds bezig is met het oefenen van het uitspreken van mijn naam dus we gaan alvast voor de deur van het kantoor wachten en na 3 over 10 mogen we dan naar binnen.

De procureur heeft een stuk beter bureau dan de advocaat van vorige keer. Hij heeft een massief eiken houten bureau met een mooie bureau stoel en hij heeft zelfs 2 lekker zittende stoelen voor de bezoekers. Er was ook een tv, dus in plaats van slapen wat de hobby van de advocaat was kijkt deze tv. Kinderen vond hij ook leuk dus de meeste aandacht van het interview ging naar Julia, onze 3 jarige dochter. Ze kreeg zelfs een stuk chocolade aangeboden van hem. Jammer dat ik niet kreeg. Het interview stelde niet veel voor, omdat Julia mee was geloofde hij wel waarom ik in de Filippijnen zou willen blijven. Hij vroeg wat voor werk ik deed en hoe lang al. Hij merkte op dat we pas 2 jaar getrouwd waren en dat Julia 3 jaar was, maar dat was verder geen probleem. Hij vroeg of we hetzelfde geloof hadden, hadden we niet (ik ben ongelovig) maar dat was voor de rest ook geen probleem. Over kleding gesproken, halverwege het interview kwam de procureur erachter dat hij nog in zijn hemd liep. Hij had zijn nette pak aan de deur gehangen omdat het wat heet was, en vervolgens vergeten weer aan te trekken voordat het interview begon... Hij verontschuldigde zich er helemaal voor. Maakte ons niets uit. Het was een aardige vent en hij maakte een boel grapjes. Tot slot vroeg hij nog in Tagalog aan mijn vrouw of ze mishandeld werd of dat er andere problemen waren en indien zo ze dat moest zeggen of hem opbellen. Ik ben pas bij les 3 van Rosetta Stone, maar op een gegeven moment kan ik gewoon aan de toon van het gesprek en sommige woorden horen waar het over gaat terwijl je niet echt de betekenis weet van de woorden. Aangezien ik ook geen boze boeman ben die zijn vrouw mishandeld was dat ook allemaal goed en het interview was alweer over. In totaal duurde het misschien een kwartierje. Tot slot moesten mijn vrouw en ik weer een ander papier ondertekenen met onze contactgegevens. Dit werd bij ons mapje gedaan en ook kregen we een telefoonnummer om over 2 a 3 weken te kunnen bellen om te vragen hoe het ermee staat. Totale kosten bij BI voor vandaag; helemaal niets.

Al met al waren we voor half 11 het bureau of immigration weer uit. Mijn auto stond nu 10 meter meer naar voren maar bevatte niet meer krassen dan voorheen (mijn vrouw rijd er ook in) en ik geef de auto heen en weer duw mannen P50 voor het parkeren en de moeite. De terug weg naar huis was minder druk en we waren in 45 minuten weer thuis.

12 April 2011

Het begon goed, maar eindigde lamlendig... En ik zou natuurlijk iedereen de schuld kunnen geven. Het verkeer, omdat het drukker en langzamer was dan normaal, de immigratie muppets die zo traag als een slak werken, maar eigenlijk is het gewoon mijn eigen schuld. Ik had gewoon een uurtje eerder mijn bed uitgemoeten en eerder naar BI moeten gaan.

Zoals gezegt, het begon goed. Gisteren, 11 april was het precies 2 weken na mijn interview en aangezien ze gezegt hadden na 2 tot 3 weken informeren ging mijn vrouw bellen. Het eerste telefoon nummer dat we probeerden was niet goed. Nog maar eens proberen, vast een verkeerd getal gedraaid. Weer niet goed. Nu gaven ze een ander telefoon nummer van het Legal department. Dit tweede telefoonnummer was ook niet goed. Bij het legal department verwezen ze weer terug naar het eerste nummer. Toen we zeiden dat we dat al gebeld hadden en dat hun naar dit nummer verwezen zaten ze met hun mond vol tanden. Toen maar een standaard antwoord van wacht maar 4 weken en bel dan weer een ander telefoon nummer. Nouja, ik ga natuurlijk helemaal geen 4 weken wachten dus we belden gelijk het andere nummer. En ja hoor, die wist er iets van af. Die kon mij vertellen dat het op 6 april al was goed gekeurd. We kregen een referentie nummer en een 4de telefoon nummer dat we konden bellen wanneer ik de boel kon ophalen. Het 4de telefoon nummer was 2 uur onbereikbaar, maar uiteindelijk toch gelukt en ze zeiden dat we het morgen, dinsdag 12 april konden ophalen. Gelukkig hebben we gratis bellen in Metro Manilla...

Dus vandaag naar bureau of immigration. We reden om half 10 van huis weg en om een of andere reden was het ontzettend druk op de weg en duurde het nog langer dan normaal om er te komen. We liepen om 11 uur het immigratie bureau in. Bij loket 2 moest ik mij melden. Daar mijn paspoort inleveren en dan kan je kiezen tussen dubbel express of express behandeling. dubbel express duurt tussen de twee en vier werk uren en normale express duurt 10 werk uren. (later bleek pas dat dit pas in gaat na het betalen...) en ik kreeg een ontvangstbewijs dat je zelf moet schrijven met de mededeling dat ik om 13:00 terug moest komen.

In de tussentijd dus maar even de duel citizinship van onze dochter regelen. Daar hadden we 3 weken geleden alles al voor ingeleverd maar niets meer van gehoord. Na hun kantoor op de tweede verdieping te zijn ingelopen was er even paniek waar alle papieren gebleven waren, maar die lagen 3 bureau's verderop. Al met al was 3 weken blijkbaar voldoende want naast een Nederlands en Filippijns paspoort hebben we nu ook een mooi certificaat dat het allemaal geldig maakt en staat het ook allemaal goed in de computer. Dat mijn dochter dus eigenlijk een jaar overstayed is mooi kwijt gescholden.

Nu hadden we nog een uur de tijd om te lunchen en we hadden een pizza gehaald bij Greenwich waar het extreem druk was.

Om klokslag 13:00 kreeg ik mijn paspoort weer terug met de rekening. Rekening betalen P4.600 voor de implementatie en P1000 voor de dubbele express fee. Daarna alles weer inleveren bij loket 1. De loketbeambte daar wilde graag wat langer lunchen en uiteindelijk om 13:20 mijn paspoort daar kunnen inleveren. Wederom zelf een ontvangstbewijs schrijven en nu werd mij verteld dat ik mijn paspoort om 16:45 weer op kon halen. Dat is kut, want daarna moeten we nog voor de I card  applicatie gaan.

Eerst maar eens daar vragen dan. De loketbeambte zegt dat ik waarschijnlijk mijn paspoort wel wat eerder kan ophalen en als ik dan daar om 16:30 voor mijn I card kom dan heb ik tijd genoeg. Aangezien we nu ruim 3 uur moeten wachten besluiten we maar boodschappen te gaan doen bij SM Manilla waar het ook al stervens druk was en daarna maar wat drinken bij de starbucks. Om 16:15 maar vragen naar mijn paspoort. Niets. Om 16:30 nog eens vragen. Niets. 16:45, niets. Uiteindelijk dan om 17:10 kreeg ik eindelijk mijn paspoort met 13a visum. Mooi wel te laat, nu moet ik morgen terug komen voor mijn I card applicatie. Ik moest nog 6 peso copie kosten aan de beambte betalen ook. Verslagen gingen we maar weer terug naar huis. Nu was het verkeer nog drukker en duurde het ruim 2 uur voor we thuis waren. 2 uur in de auto zitten als je een beetje kan door rijden vind ik niet erg. Het is echter maar 20km, dat was dus 2 uur lang stap voets in de file staan. En nu moet ik morgen weer. 

Conclusie, kom je eerder dan half 11 kan je voor de dubbel express line gaan en kan je alles op dezelfde dag regelen. Kom je later dan half 11 kan je beter single express nemen omdat je de volgende dag toch weer terug moet komen voor je I card applicatie. (om 17:00 gaat het namelijk dicht)

Gelijk maar even geinformeerd hoe lang je dan op je I Card moet wachten. Dat duurt 3 weken, tenzij je eerder het land uit moet. Dan moet je je vliegticket meenemen voor bewijs en kan het opeens binnen twee dagen.

12 april 2011   

Vandaag weer naar BI geweest, om mijn vrouw en dochter te sparen ging ik maar alleen. Volgens mij zijn ze dat bij BI niet gewend, een buitenlander die alles zelf doet. Ik werd een stuk vriendelijker en sneller behandelt dan diegene die hun Filipino vrouw of kennis het woord lieten doen.

Voor I Card applicatie heb je nodig:
2x copies van de volgende pagina's uit het paspoort: Bio page, entry stamp, 13a visum
2x copies van de betalingsbewijzen voor 13a visum
2x copies van de certified true copy of approval van 13a visum aanvraag (krijg je bij ophalen van je paspoort na een 13a visum aanvraag)
1x copie van Icard aanvraag formulier + het originele aanvraag formulier.
2x pas foto's 2"x2" formaat

De copieen + foto's kan je allemaal bij BI Intramurus doen. Ik moest wel een kwartier wachten voordat ik eindelijk aan de beurt was.

Alles inleveren bij loket 37. Daarna moest ik door naar Loket 39. Die gaat alles in de computer typen. 5 minuten wachten. Dan betalen bij loket 41. Peso 2650 was ik kwijt. Betalingsbewijs weer bij loket 39 inleveren. Dan verder naar loket 43 en 44. Hier moest ik een digitale handtekening zetten, werd er een pasfoto gemaakt en een foto met zij aanzicht en werden er digitale vingerafdrukken genomen. Vervolgens moet je ook nog ouderwets vingerafdrukken met inkt nemen van alle vingers. Een copy houden ze bij de vinger afdruk balie en de andere copy weer terug brengen naar loket 43. Vervolgens krijg je de onderkant van het aanvraagformulier terug met een telefoonnummer dat je kan bellen met je applicatie nummer. Tegen mij werd gezegt dat ik na 7 tot 14 dagen kon bellen voor informatie. Dat is dus toch nog wat sneller dan 3 weken. We zullen wel zien hoe lang het duurt. Nu ben ik eerst hard aan een weekje relaxen toe.

Al met al was ik binnen 45 minuten klaar bij BI waarvan 15 minuten wachten voor het copieer apparaat.

12 april de Icard laten maken, vandaag 10 mei kon ik hem dan uiteindelijk ophalen. Het heeft dus uiteindelijk 4 weken geduurd en dan moet je er wel zelf actief achteraan gaan anders gebeurt er niets. Ze zeiden dus bellen tussen de 7 en de 14 dagen. Iedere keer als ik belden kreeg ik als antwoord "not yet approved", bel nog maar eens 2 dagen later. En 2 dagen later zeiden ze precies hetzelfde. Ik kreeg ook nog af en toe eens een ander telefoonnummer maar dat had hetzelfde antwoord als gevolg. Gisteren was ik het wachten en bellen zat, dus zei ik dat ik binnenkort het land uit moest. Niet eens gelogen (ik vind 11 dagen binnenkort). Toen mocht ik opeens naar het Bureau of Immigration komen, moest naar de tweede verdieping en daar maar even vertellen dat mijn ICard die dag approved moest worden omdat ik het land uit moest.

2 uur later was ik dus op de tweede verdieping. Volgens de vrouw achter het loket moest ik het kantoor binnenlopen en dan Papi zoeken. Daar sta je dan in een kantoor met 30, sommige hard werkende en de meeste doen alsof ze druk bezig zijn Filipino's, allemaal zonder naambordje. Ik dacht dat Papi een jongensnaam was dus ging maar bij een van de mannen vragen waar ik Papi kon vinden. Het bleek een vrouw 3 bureau's verderop te zijn.

Na nog eens gevraagd of mijn Icard approved kon worden omdat ik het land uit moest. Typte ze wat in de computer en zei dat ik morgen terug kon komen om de Icard op te halen. (ik hoefde trouwens geen vliegticket te laten zien als bewijs en heb ook niets betaald). In totaal was ik 5 minuten bij BI en ik snap nog steeds niet waarom dit niet per telefoon kon of waarom het uberhaupt zo lang duurde.

En vandaag dus binnen 1 minuut mijn I card gekregen bij loket 36.

In het kort: aanvragen 13a visum + Icard bij BI Intramurus:
Kosten visum: P8120, aantal keer naar BI geweest: 3x, tijdsduur: 20 dagen
Kosten Icard: P2650, aantal keer naar BI geweest: 3x, tijdsduur: 28 dagen
Totaal: P10770, 6x naar BI geweest, tijdsduur 48 dagen.

Dit is het resultaat zonder corruption fee, fixers of vriendjespolitiek.

Bulldozer

Deel 2

Mijn eerste jaar 13a visum verloopt in April 2012 maar aangezien ik in Februari het land uit ga en niet voor april terug kom ga ik mij de komende 2 maanden bezig houden met het verkrijgen van de permanente 13a visum. Ik ben benieuwd.
De maandag na de kerst (26 december), aan tweede kerstdag doen ze hier niet in de Filippijnen nog maar eens gekeken wat de benodigdheden zijn:
CHECKLIST OF REQUIREMENTS FOR PETITION FOR AMENDMENT FROM PROBATIONARY TO PERMANENT RESIDENT
(Under Section 13(a) of the P.I.A

1.     (   )    Letter request from the petitioner - (Filipino spouse)

2.     (   )    General application form (BI Form No. RBR 98-01) duly accomplished,
                        signed by both petitioner and applicant and notarized.

3.    (   )    2 x 2 picture to be attached to the General Application Form

4.    (   )    Photocopies of the following:
        a.    Passport with stamped of the visa
        b.    Alien certificate of Registration (ACR)
        c.    Immigrant Certificate of Registration (ICR)

5.    (   )    Joint affidavit of the petitioner and the applicant stating that;
        a.     they are husband and wife and are living together
        b.     they are financially capable of supporting each other.
         
                        Important: Supporting documents to prove financial capacity such as
        Proofs of joint bank deposits or bank certification, Income Tax Return,
        Land titles, contract of employment, pensions, etc. must be submitted.

6.    (   )    Barangay certificate that petitioner and applicant are resident of the
                        barangay and that they continue to live together as husband and wife.

7.    (   )    Birth certificates of children born subsequent to the approval of the
                        Probationary one (1) year period.

8.    (   )    Marriage Contract
Er staat niet bij of van punt 8 het huwelijks contract gelegaliseerd van NSO moet zijn, maar om te verkomen om voor niets naar het bureau van immigratie te gaan dat een hele dag in beslag neemt ging mijn vrouw het maar aanvragen bij NSO. Gelijk met haar geboorte certificaat en ook dat van onze dochter. Je kan beter te veel papieren dan te weinig geven. Aanvragen gaat makkelijk via Teleserv: http://www.citizenservices.com.ph/
Na het aanvragen lopend naar de Metrobank (3 minuten loopafstand van ons huis) en na betaling van P900 worden de 3 documenten binnen 3 dagen thuis bezorgd. Zo kostte deze papieren maar 5 minuten werk.
Voor punt 6 gingen we naar de administratie van het flatgebouw (condo met een mooi woord) waar we wonen. De administratie zou ons een certificaat geven dat we daan sinds 2007 samen wonen. Dat certificaat zouden we morgen ochtend kunnen ophalen.

Dinsdag ochtend om 11 uur naar de administratie van de condo. Natuurlijk hadden ze dat certificaat nog niet gemaakt. Ik mocht echter blijven wachten en na 5 minuten had ik dan alsnog het certificaat. Zag er een beetje amateuristisch uit, ik had het zelf op de computer kunnen maken. Toch maar meenemen naar het barangay huis. Hier uitgelegd wat we moesten hebben.
De secretaresses waren blij dat ze wat te doen hadden en gingen ijverig aan de slag. Hadden ze opeens een pasfoto nodig van mij en mijn vrouw. Gelukkig had mijn vrouw nog oude pasfoto's in haar tas zitten. Dat ze niet meer leken omdat ze al 5 jaar oud waren boeide niet. Na betaling bij de cashier van P90 moesten we nog even wachten tot de barangay voorzitter het ging tekenen. Dat duurde en dat duurde. We zaten inmiddels 20 minuten te wachten en iedereen ging weg voor lunchpauze. Toch maar even vragen. De chairman was momenteel bij zijn patienten. Patienten?!? Daar snapte ik niet veel van, maar bij nadere uitleg blijkt een barangay voorzitter niet zoveel te verdienen dus heeft hij er gewoon een tweede baan bij als doctor. Hij was dus momenteel bezig met zijn patienten en volgens het meisje van de administratie had hij nog veel patienten ook. Daar ga ik dus niet op zitten wachten. Het meisje van de administratie mijn telefoon nummer gegeven en ze zou mij texten als ik de papieren weer kon ophalen.
Anderhalf uur later was het dus zo ver en kreeg ik keurig een smsje dat ik het kon ophalen. Gelukkig hadden we er niet op gewacht. In de Filippijnen altijd controleren wat voor papieren je krijg. In totaal hadden ze 6x mijn achternaam getypt maar dus 1 keer fout. Ook was ik nu opeens Filippijn geworden. Dit werd weer verandert  en gelukkig was de voorzitter nu wel aanwezig want het moest natuurlijk weer overnieuw getekend worden. Blijkbaar vond hij het reuze interessant dat er een buitenlander woonde want hij begon helemaal een vraaggesprek waarom ik hier woonde en wat ik hier deed. Verder tekende hij wel zonder problemen.
Wat mij verbaasde is dat ze de exemplaren van het certificaat met foto's zelf gehouden hebben en dat ik een copy kreeg zonder foto. Nou hebben ze dus mijn foto op het barangay huis. Daar wordt ik ook niet echt gelukkig van. Misschien is het voor het meisje van de administratie dat ze hem boven haar bed hangt...
Nu is het wachten op de documenten van NSO voordat we naar het immigratie bureau gaan.

28 December 2011
Dat was dus weer een trip voor niets naar BI.
Gisteren hadden we keurig de geboorte en trouw bewijzen gekregen van NSO dus vandaag extra vroeg opstaan en snel naar BI. Daaraangekomen bleken de benodigde papieren weer eens verandert te zijn. Je hebt geen geboorte of trouwbewijs meer nodig, zelfs geen moeilijk te verkrijgen bewijs van de Barangay. Het is momenteel gereduceert tot de volgende documenten:

Notarised letter of spouse, Notarised application form, Valid ACR I-Card (and copy), Valid passport (and copy of passport and 13a prob visa)
Dat is dus alles. Nadat het allemaal bij de informatie bekeken en bij elkaar gevoegd is inleveren bij loket 15 en daar krijg je dan weer een afspraak voor een horing. En hier kwam het probleem, volgende week zitten wij in een beach resort in de provincie en kunnen dus niet op de horing verschijnen. Na indienen van de papieren wordt de horing automatisch afgesproken na 3 werkdagen en dat kan niet verandert worden in een week later of zelfs maar een dag eerder of later. Nu zijn we op 9 januari precies 4 werkdagen in Manilla dus hopelijk als ik daar dan gelijk 9 januari heen ga om alles in te leveren is het nog steeds precies 3 werkdagen en geen 5.

Dat was dus een verlore 3 uur in de auto zitten.

9 Januari 2012
Opnieuw een poging voor verlenging van 13a visum. Aangezien we vorige keer alle benodigde papieren al in het mapje hadden gestopt op volgorde met een briefje van de man van de info desk dat het allemaal goed was gelijk in kunnen leveren bij loket 15. Na 5 minuten in de computer kijken was het blijkbaar allemaal goed en mocht ik naar de cassiere. Totale kosten P2520. Copietje maken van het receipt en het bonnetje weer inleveren bij loket 15. En inderdaad over precies 3 dagen (donderdag) mogen we op de horing komen. Totale tijd bij BI 10 minuten. Totale reistijd 4 uur.     

11 Januari 2012
Op naar de horing. Weer de standaard vragen hoe lang we getrouwd waren en of we kinderen hadden. Nu was er opeens een probleem. We zijn te vroeg met aanvragen. Volgens de attorney kan je een maand van te voren de 13a permanent aanvragen maar zeker geen 3 maanden. Wij uitgelegd dat ik midden februari het land uit moest en pas terug kwam als mijn 13a prob verlopen was. Volgens hem had ik dan een verkeerd visum en hadden we eerst advies moeten vragen over mijn situatie en een ander visum moeten aanvragen. Op onze vraag wat voor visum dan gaf hij geen antwoord. Toen begon hij dat we misschien wel een "grace" periode konden aanvragen. Als je dat aanvraagt blijft je visum 3 maanden langer geldig, maar of dat in dit geval al zoveel van te voren kon wist hij ook niet.

Hij ging het een en ander vragen. Toen hij wegliep zei mijn vrouw al tegen me dat ik geen boos gezicht moest opzetten want natuurlijk ging ik hier niet blij van kijken... Anyway toen hij terug kom besloot hij dat het toch het beste was dat we gewoon door gingen met 13a al is er wel een mogelijkheid dat het geweigerd wordt omdat we het zo vroeg aanvragen en er nog geen jaar voorbij is. Of we een copy bij ons hadden van de goedkeuring van de 13a prob visum. Natuurlijk hadden we dat niet. Volgens mij krijg je helemaal geen papieren en alleen je paspoort bij implementatie van je visum. Die goedkeuring zouden we ook uit het archief kunnen halen van de 3de verdieping. En ook moesten we gelijk de annual rapport fee betalen van de attorney. Ik wilde dat pas doen als ik het hele visa gezeik achter de rug had maar goed we zullen maar luisteren naar die beste man en het gelijk doen.

Ik zag de bui al hangen met de goedkeuring uit het archief halen. Duizenden dozen vol met niet leesbare vergeelde en verkreukte papieren. Dat zou wel de verdere dag duren. Niets bleek echter minder waar, na 3 minuten wachten kregen we keurig het gevraagde papiertje. Dit aan de attorney gegeven en daarna de annual fee betalen op de begane grond. Dat zit momenteel bij de informatie balie en de informatie balie is niet meer... Hoewel het behoorlijk druk was waren we in totaal 10 minuten mee bezig met het jaarlijkse rapport en ze hoefden alleen mijn Icard te zien.

Daarna anderhalf uur in de taxi naar huis en nu maar iedere dag bidden in de kerk dat mijn visum aanvraag goedgekeurd wordt. Weet ik gelijk waarom de kerk zo populair is hier.

14 Februari 2012
Het heeft allemaal wat voeten in aarde gehad...

De attorney was dus tijdens de hearing niet zo enthousiast. Je hoef blijkbaar niet zo erg naar attorneys te luisteren want op 26 januari was mijn visum aanvraag al goed gekeurd. Precies 2 weken na de horing en dus een stuk sneller dan Europino. Ik zat echter niet elke dag de website van BI te checken en dus kwam ik hier pas op 1 Februari achter. Omdat ik dacht dat het beter was om vroeg bij het bureau of immigration te zijn besloot ik om niet meer op de 1st te gaan maar op 2 februari voor dag en dauw weg te gaan.

En dat bleek goed te werken. Moest ik vorig jaar ruim een uur wachten voor betaling van visum implemantatie, nu duurde het maar een half uur. Duurde het vorig jaar meer dan 4 uur na het betalen, nu was het maar 2 uur. Ik dacht slim te zijn om tijdens het wachten op de visumimplementatie alvast pasfoto's te laten nemen omdat dit vorig jaar ook moest. P100 voor een zooi foto's. Dat was echter weggegooid geld. De Icard procedure was nu heel anders dan als je voor de eerste keer een Icard aanvraag en pasfoto's zijn niet nodig. Bovendien ben ik nog genept ook. Toen ik mijn paspoort met visum op kwam halen zei het meisje achter de balie dat ik overal 2 copies van moest maken en dan alles inleveren bij raam 35 voor de Icard. Ik dus netjes overal 2 copies van maken. P28 koste het, kom ik bij window 35 aan hebben ze maar 1 copie nodig van alles. Ben ik voor P14 opgelicht.

En nu begon de ellende. Het was nu al bijna 4 uur later dan toen ik begon en inmiddels alweer loeidruk bij het immigratie bureau. Van raam 35 moest ik naar raam 33. Die was echter met lunchpauze en ik kreeg een bonnetje. Nummer 136, om 13:00 zouden ze met nummers roepen beginnen. Het eerste nummertje was 86! Om 13:00 duurde het nog 2 uur voordat ik eindelijk aan de beurt was. Van raam 33 door naar raam 34. Daar stond ik weer een uur te wachten voordat ik aan de beurt was. Na raam 34 aan de zijkant wachten totdat je naam geroepen wordt. Dat duurde nog is een half uur! Uiteindelijk werd mijn naam geroepen en kreeg ik te horen dat ik mijn Icard binnen 2 tot 3 weken op zou kunnen halen. Probleem, ik moet over 12 dagen al het land uit. Dit vertel ik ook aan de vriendelijke (ahum) man begint hij erover waarom ik dan zo laat mijn Icard aanvraag en dat het echt 2 tot 3 weken duurt. Toen ik zei dat je vorige keer binnen 2 dagen je Icard kreeg als je het land uit moest en dat mijn vliegticket bij de Icard aanvraag zat begon hij weer dat het vorig jaar veel makkelijker was om een Icard aan te vragen maar dat het tegenwoordig veel langer duurt. Nou lekker dan. Hij beloofde echter dat hij zijn best ging doen en dat hij ons zou bellen als de Icard klaar zou zijn. Zal nu een week duren en hij schreef mijn telefoonnummer op.

Donderdag 9 februari, natuurlijk nog niets gehoord dus ik het bureau of immigratie gebeld. Het eerste uur is de telefoon in gesprek, maar daarna kreeg ik dan toch iemand aan de lijn. Nee, is nog niet goed gekeurd. Toen ik zei dat ik over 6 dagen het land uit moest zei ze dat ik de vogende dag maar zelf naar het bureau of immigration moest komen en bij raam 35 moest vragen.

Vrijdag 10 februari weer naar BI, naar raam 35. Er was dus nog niets met mijn Icard aanvraag gebeurd. Na een half uur wachten kwam er weer iemand naar mij toe en zei dat hij mijn aanvraag naar de commisioner had gebracht maar dat hij niet kon garanderen dat ik mijn Icard had voor mijn vlucht. Of ik maandag of dinsdag maar weer kon bellen om te vragen het er mee stond.

Maandag 13 februari, bellen naar BI. Nee mijnheer nog niet goedgekeurd. Ja maar ik moet woensdag het land uit. Dan kunt u het beste hier langskomen en bij raam 35 vragen. Ja maar dat heb ik vrijdag al gedaan. En wat zeiden ze toen? Dat ze het naar de commisioner hadden gebracht en dat ik maandag of dinsdag terug moest bellen. Ohh, belt u morgen dan maar weer.

Dinsdag 14 februari, bellen naar BI. Nee mijnheer nog niet goedgekeurd. Ja maar ik moet morgen het land uit. Hoe laat is u vlucht. 8 uur 's avonds. Dan moet u hier langskomen en u melden op de tweede verdieping. Dan krijgt u de Icard vanmiddag of morgen.

Ik dus maar weer naar BI. Melden op de tweede verdieping. Ja mijnheer, u moet naar de begane grond, raam 43. Ik naar raam 43. Mijnheer, u aanvraag is goed gekeurd maar we hebben de officiele lijst van de commisioner nog niet binnen, komt u rond 15:00 maar weer terug.

Weer een paar uur wachten, om half 3 maar weer vragen. U kunt u Icard om 15:00 ophalen bij raam 4.
Ik om 15:00 naar raam 4. Nee mijnheer, u Icard is uitgeprint maar is ergens tussen raam 43 en raam 4. Blijft u hier maar zitten en dan roep ik u zodra ik hem heb.

Uiteindelijk om 15:20 heb ik mijn Icard gekregen! Met alle juiste informatie erop!!!

In totaal duurde het dus 36 dagen voor de complete visum aanvraag, geen smeergeld betaald, wel veel achteraan ga werk.

En nu moet ik morgen weer keihard werken    eigenlijk jammer dat ik mijn Icard op tijd heb. 

Antonio

Bulldozer, als ik het zo lees, dan heb je een enorm geduld en zelfbeheersing...
Wat een verhaal zeg, ik mag hopen dat ik dit scenario niet hoef te volgen.
Nu is het wel  9 jaar geleden, en ook nog eens in Manila, misschien dat dat ook factoren van invloed zijn.

Over het algemeen zijn de ambtenaren hier in Davao best wel vriendelijk, beleefd en behulpzaam (m.u.v. die malloot bij de NBI, zie mijn eerdere post).
maar het schort vooral aan een fatsoenlijk proces en duidelijke informatie.
Het leek mij handig om dingen alvast via internet in te vullen, maar ach, sla het maar gewoon over, en ga met je handen in je zakken naar het desbetreffende office, dan hoor je het allemaal wel.
Ik ben van de goede voorbereiding, maar dat werkt hier niet. Het lijstje benodigdheden blijkt nooit de laatste versie te zijn.
Maar het is leerzaam, en onze advocaat heeft me een beetje wegwijs gemaakt (en zelfs ook aangeraden, als ik dit heb volbracht, door te gaan naar de volgende ronde: Filippijnse nationaliteit aanvragen  :biggrinn: Hij moest er zelf ook mee lachen, maar was volgens hem een goed idee om gedoe bij erven van properties te voorkomen (mocht mijn vrouw eerder overlijden))
We gaan het allemaal mee maken  :floet:  :happy2:

By the way: ik ben erg happy met dit forum en de mensen die de moeite nemen om hun ervaringen en adviezen te posten, top !
:thankyoufw5:
Als je achteraf alles vooraf anders doet als dat je gedaan zou hebben blijft het resultaat hetzelfde

O.B.Bommel

Citaat van: Antonio op zondag 22 november 2020, 14:19:48
Bulldozer, als ik het zo lees, dan heb je een enorm geduld en zelfbeheersing...
...
Nou die ervaring heb ik niet  :lachen: . Niet dat ik bij Bulldozer thuis kom (we hebben eens koffie gedronken en we volgen elkaar al veel langer) maar ik heb wel een idee.

Je zou verwachten dat het juist andersom is want hij kan reageren als een Bulldozer, lekker bot. Maar hij is wel zo slim om die even opzij te zetten als hij met de Filipijnse overheid te maken heeft, daarvan kent hij de meeste ins and outs prima. Je moet weten waar wel en waar niet. Dat is een goede eigenschap als je wil overleven in de Filipijnen.

En ik heb wel het nodige gereisd binnen PH maar hij nog een beetje meer. Is ook nog wat jonger dus komt iets verder "inside" en soms krijgen we daar een verslag van.  :thumb:
Een Heer van stand voelt zich thuis in Rommeldam

Antonio

Het is weer een tijd geleden, maar ik heb veel plezier gehad van alle ervarings vehalen hier m.b.t. het 13A visum.
Echter, ik heb het 13A ergens in oct 2020 aangevraagd, en het is nog steeds niet rond. In een notendop, en een beetje telegramstijl:

oct 2020: alle papieren, formulieren etc afgeleverd bij de B.I. Vanwege corona moets dat in een drop off box, dus geen ontvangstbewijs gekregen, en je moet hopen dat het goed komt.

oct 2020: sms gekrgen van de BI dat er nog het e.e.a. mist aan info en kopieën, dus naar onze advocaat geweest en de boel in orde laten maken.

nov en dec 2020: afgewacht en diverse keren geprobeerd om de B.I om de status te vragen. Telefonisch nooit bereikbaar.

Jan/feb/mrt 2021: Omdat mijn toeristen visum deze maand zou aflopen en ik nog geen 13A had, naar B.I. gegaan om te informeren wat te doen. Heb me daar een half jaar toeristen visum met ACR aan laten smeren voor meer dan 12.000 php. Vervolgens de 13A meneer gesproken, die vertelde dat het in nov 2020 al afgewerkt was. Dus 12.000 php voor jan lul afgetikt ? Tja sir... hij kon er duidelijk niet mee zitten.
Bij nader inzien bleken de papieren toch nog niet helemaal ok te zijn, dus weer aanvullende documentatie aangeleverd. Zo goed ? "we zullen eens kijken"....
Maar u moet ook nog een ACR card aanvragen. Heb ik al eentje zei ik. Nee, die is alleen voor toeristen visa.... Dus weer meer formulieren, kopieën, foto's, weer 12.000 php betalen etc etc.  "U hoort nog van ons."
Dat laatste was niet waar natuurlijk. Dus na een aantal weken nog maar eens terug gegaan. Deze keer had mijn vrouw heel vriendelijk maar resoluut haar "voet tussen de deur" gezet en liet zich niet afschepen. De ambtenaar belde met een andere opper ambtenaar, de telefoon werd aan mijn vrouw gegeven.  Resultaat: komt allemaal goed, kom eind mei maar eens terug.

mei 2021: er was weer iets niet in orde, weet al niet meer wat, meer papieren...

juni 2021 (een paar dagen geleden): ik kreeg een sms om foto's te laten maken voor de ACR card. Een "afspraak", dat wil zeggen een datum zonder tijd waarop tientallen mensen worden uitgenodigd voor iets soortgelijks. Papieren bleken weer niet ok, een datum was inmiddels verlopen, dus moest het aanvraagformulier opnieuw worden ingevuld. Meen je niet, voor alleen een datum ? Zet er toch effe een stempeltje op joh.  Kon niet, mocht niet, dus een half uur schrijven. Nog nét als laatste aan de beurt vóór de lunchpauze (andere namen werden geroepen in de wachtruimte een mede gedeeld dat ze na 13:00 maar terug moesten komen.
Toen foto's, vingerafdrukken, etc. Men zou de hele handel opsturen naar Manila, want daar moest de goedkeuring en de nieuwe ACR kaart vandaan komen. Wel in de gaten houden dat uw toeristenvisum in tussen (in juli) niet verloopt..  U krijgt nog bericht, maar u mag ook bellen of sms'en met ons.
Nou we gaan beter maar 1 keer per week zelf even langs bij de B.I.  Het is niet zo ver in ons geval.

En dit is alleen 13A Probation, ik heb nou al geen zin in het aanvragen van een officiele 13A volgend jaar..

Wordt dus (nog steeds) vervolgd...
Only in the Philippines.
Als je achteraf alles vooraf anders doet als dat je gedaan zou hebben blijft het resultaat hetzelfde

Luke

Als ze aan de I-Card werken zou het rond moeten zijn anders beginnen ze daar niet aan.
De Permanente 13A zijn weer andere documenten. Ik zie dat het probleem bij de sateliet buro's zijn die zelf de juiste regels niet kennen. Het veranderd ook alle hondsgezeik!  :floet:

O.B.Bommel

Citaat van: Antonio op maandag  7 juni 2021, 10:18:40
Het is weer een tijd geleden, maar ik heb veel plezier gehad van alle ervarings vehalen hier m.b.t. het 13A visum.
Echter, ik heb het 13A ergens in oct 2020 aangevraagd, en het is nog steeds niet rond. In een notendop, en een beetje telegramstijl:

oct 2020: alle papieren, formulieren etc afgeleverd bij de B.I. Vanwege corona moets dat in een drop off box, dus geen ontvangstbewijs gekregen, en je moet hopen dat het goed komt.

oct 2020: sms gekrgen van de BI dat er nog het e.e.a. mist aan info en kopieën, dus naar onze advocaat geweest en de boel in orde laten maken.

nov en dec 2020: afgewacht en diverse keren geprobeerd om de B.I om de status te vragen. Telefonisch nooit bereikbaar.

Jan/feb/mrt 2021: Omdat mijn toeristen visum deze maand zou aflopen en ik nog geen 13A had, naar B.I. gegaan om te informeren wat te doen. Heb me daar een half jaar toeristen visum met ACR aan laten smeren voor meer dan 12.000 php. Vervolgens de 13A meneer gesproken, die vertelde dat het in nov 2020 al afgewerkt was. Dus 12.000 php voor jan lul afgetikt ? Tja sir... hij kon er duidelijk niet mee zitten.
Bij nader inzien bleken de papieren toch nog niet helemaal ok te zijn, dus weer aanvullende documentatie aangeleverd. Zo goed ? "we zullen eens kijken"....
Maar u moet ook nog een ACR card aanvragen. Heb ik al eentje zei ik. Nee, die is alleen voor toeristen visa.... Dus weer meer formulieren, kopieën, foto's, weer 12.000 php betalen etc etc.  "U hoort nog van ons."
Dat laatste was niet waar natuurlijk. Dus na een aantal weken nog maar eens terug gegaan. Deze keer had mijn vrouw heel vriendelijk maar resoluut haar "voet tussen de deur" gezet en liet zich niet afschepen. De ambtenaar belde met een andere opper ambtenaar, de telefoon werd aan mijn vrouw gegeven.  Resultaat: komt allemaal goed, kom eind mei maar eens terug.

mei 2021: er was weer iets niet in orde, weet al niet meer wat, meer papieren...

juni 2021 (een paar dagen geleden): ik kreeg een sms om foto's te laten maken voor de ACR card. Een "afspraak", dat wil zeggen een datum zonder tijd waarop tientallen mensen worden uitgenodigd voor iets soortgelijks. Papieren bleken weer niet ok, een datum was inmiddels verlopen, dus moest het aanvraagformulier opnieuw worden ingevuld. Meen je niet, voor alleen een datum ? Zet er toch effe een stempeltje op joh.  Kon niet, mocht niet, dus een half uur schrijven. Nog nét als laatste aan de beurt vóór de lunchpauze (andere namen werden geroepen in de wachtruimte een mede gedeeld dat ze na 13:00 maar terug moesten komen.
Toen foto's, vingerafdrukken, etc. Men zou de hele handel opsturen naar Manila, want daar moest de goedkeuring en de nieuwe ACR kaart vandaan komen. Wel in de gaten houden dat uw toeristenvisum in tussen (in juli) niet verloopt..  U krijgt nog bericht, maar u mag ook bellen of sms'en met ons.
Nou we gaan beter maar 1 keer per week zelf even langs bij de B.I.  Het is niet zo ver in ons geval.

En dit is alleen 13A Probation, ik heb nou al geen zin in het aanvragen van een officiele 13A volgend jaar..

Wordt dus (nog steeds) vervolgd...
Only in the Philippines.
PH in optima forma. Ben daar na 20+ jaar allergisch van geworden.
Een Heer van stand voelt zich thuis in Rommeldam

Antonio

Weer een stapje, nee Grote Stap, verder in deze soap.
Ik heb ge-sms-t (?), gebeld, etc. Kreeg steeds doorverwijzingen naar andere nummers per sms. Bellen hielp niet, de telefoon werd nooit opgenomen.
Dus eergisteren maar weer eens naar de B.I geweest.
"Ja het is goedgekeurd, geef maar even uw paspoort" . Daar werd een mooi groot stempel in gedrukt, toen weer wat formulieren gezeik invullen, dan naar de hoogste chef in het kantoor (zeer vriendelijke dame overigens), toen toch weer 4 kopietjes van diverse dingen nodig, hup weer naar de copyshop, doe er maar 5 want je weet nooit. De hele zooi ingeleverd. Zo is het in orde, BEHALVE:
- de ACR kaart moet uit Manila komen, die wordt nu aangevraagd (zeiden ze vorige keer ook al), dat kan 1 á 2 maanden duren
- je moet een annual statement laten maken, 3e verdieping.
OK naar de 3e verdieping: formulier ingevuld, zegt de juffrouw: ïk heb ook nog een paar kopietjes nodig van dit en dat.... AHAA ! die konden wij dus zo uit voorraad leveren uit de volle map met paperassen die we steeds mee zeulen!
Terug naar de chief: Heeft u nog vragen meneer ? Jazeker:
- Moet in nog een exit clearance hebben als ik het land uit ga ? Ja, maar dat kan op dit B.I.kantoor of op het vliegveld geregeld worden, kost iets van 2 of 3 kPHP.
- Kan ik nu vrij in en uit de Filippijnen reizen ?  Uhhhh, nee, want u heeft nog geen ACR kaart. Je kunt naar Manila gaan en daar een waiver aanvragen.
NEE LAAT MAAR !!! Ik ga bier drinken, en verder niks !
Maar als alles goed is kan ik de ACR ophalen over max 2 maanden dus.

Nog een goed advies tot slot meegekregen: In maart/april volgend jaar alvast beginnen met het verzamelen en indienen van de papieren voor de final 13A. Want "dat moet op tijd, zult u begrijpen..."

Ik heb werkelijk geen idee wat ze met die bergen papier doen... Van al mijn documenten hebben ze op dat kantoor tussen de 5 en 10 kopieën en ook vaak de originelen. Gaat toch niemand lezen, wat een flauwekul.

Wordt vervolgd (vooropgesteld dat ik er tzt nog zin in heb)
Als je achteraf alles vooraf anders doet als dat je gedaan zou hebben blijft het resultaat hetzelfde