Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

Remigratie

Gestart door O.B.Bommel, zondag 12 januari 2025, 11:42:48

Vorige topic - Volgende topic

Pinocchio

Citaat van: koy op donderdag 13 november 2025, 15:43:32nu ben ik allesbehalve een rassist - maar als je op een tram zit tussen allemaal zwarten en marokanen dan schrik je wel even en dank je waar ben ik terecht gekomen.

... de witte mensen staan immers met zijn allen in hun Mercedes in de file terwijl de zwarten en marokkanen vlotjes (meestal gratis) op hun bestemming geraken  :thankyoufw5:  :thankyoufw5:

Bjorna145

Beste Koy, terug gaan is nooit leuk zeker niet als je naar je zin woont.
Ik ben Nederlander en woon al 15 jaar in de Filippijnen.
Wat ik lees is de dikwijls de verdraagzaamhied die is vandaag de dag ver te zoeken
Ik heb ook niets tegen buitenlanders maar wat ik heel erg vind is dat men die mensen stemrecht geeft ze land laat kopen etc.
We gooien ons land in de uitverkoop we geven het gewoon weg.
Het geven van stemrecht is dat deze mensen met ons gaan bepalen wat er in ons land gaat of moet gebeuren.
Dat is hetzelfde als dat er een vreemdeling jouw huis binnenkomt en gaat bepalen hoe dat jij je banken en stoelen moet plaatsen.
Dit gaat een keer escaleren maar dan zijn we al te laat.
Neen dan is de Fillipijnen een vrij land met verdraagzame mensen altans dat ervaar ik.
Ik woon in Bais City
O.K de voorzieningen zijn een stuk minder hier maar de vrijheid is onbetaalbaar

m.vr.gr.

Johan

koy

Idd wanneer wij in de Filipijnen of Thailand zijn, kunnen we zelf geen bouwgrond kopen als individuele buitenlander maar wie hier toekomt krijgt alle voordelen en kan kopen wat hij wil. Het is zelfs zo dat België wordt veroordeeld als je de vreemdelingen niet opvangt en een bed en eten aanbiedt. Maar wat als alles vol is - net zoals in NL trouwens - er is een woontekort en huizenprobleem. Hoeveel moeten er nog toekomen alvorens de blanke (ik zal het zo maar noemen maar ik bedoel Belg of Nederlander) een minderheid wordt in eigen land.

grtjs koy
leven en laten leven...

O.B.Bommel

De laatste 8 jaar pendel ik op en neer omdat ik niet permanent in PH wil wonen. Verblijf er 3 maanden in de winter en 2 maanden in de zomer. In de zomer is reizen in Europa en omgeving duur dat doe ik dan in voor en naseizoen.

Het bevalt nog steeds zo alleen de vliegkosten zijn zo wel een aanslag op de wallet maar ja zolang het gaat...

En zolang je wilt reizen in mijn omgeving houden de meesten rond hun 75ste langzamerhand op met reizen, te veel gedoe. Dus nog 5 jaar of zo te gaan wie weet.

Maar ook mijn manier heeft een nadeel waar ik tegenaan loop. Je bent NERGENS meer thuis. Het heeft uiteraard te maken met ontworteling want sociale structuren zijn niet ingericht op een duale woonplaats.

Maar wat het meeste speelt is de wijze van leven. niet je eigen leven maar hoe de omgeving in elkaar zit. Het lijkt wel of de verschillen tussen NL en de Filipijnen steeds groter worden, het is 180 graden anders.

Dat verschil hoef ik hier niet uit te leggen in Nederland krijg ik het niet uitgelegd. Op zijn milds ben ik outcast in Nederland, hetgeen me overigens worst is maar toch even aangestipt.

Wat misschien leuk is hier om die extreme verschillen nog eens (ge-updated) op een rijtje te zetten. Weer eens wat anders als  lullen over politiek in PH dat heeft toch geen nut.
Een Heer van stand voelt zich thuis in Rommeldam

koy

Wat jij doet heer Bommel is uiteindelijk ook mijn doel en ideaal en dat is tijdens de koude winters naar de Filipijnen gaan en tijdens de zomermaanden in B en Europa vertoeven.
Heeft grote voordelen; de koude wintermaanden zijn ook de duurste om je huis te verwarmen en de zonnepanelen leveren dan niet veel op - je hoeft ook niet steeds winterkleding te kopen en in de Filipijnen is het dan ideaal.
Tijdens de zomer ga ik ook nog graag eens naar Z-Frankrijk of Italië, Kroatië of Spanje dat is toch allemaal onze kultuur. Zo heb je het gevoel dat je het beste neemt van de 2 werelden maar dat lost het probleem van "thuis voelen" niet op. Voor mij zijn er dan 2 thuis plaatsen omdat we op de 2 plaatsen een huis hebben.
Voor iedereen is dat anders.

grtjs koy
leven en laten leven...

Pinocchio

Citaat van: koy op vrijdag 14 november 2025, 22:26:05Wat jij doet heer Bommel is uiteindelijk ook mijn doel en ideaal...
                      ...Heeft grote voordelen

Het grootste voordeel is dat je steeds kan terugvallen op de ziekteverzekering waar je je hele leven hebt toe bijgedragen.
Het is een argument dat meestal onderbelicht blijft bij hen die definitief permanent naar de Filippijnen vertrekken.

Bjorna145

Phillhealt is de enige waar je als oudere nog tercht kan voor een redelijke premie 17000PHP per jaar.
Alle andere maatschappijnen hebben een progressieve premiesstelling hoe ouder je wordt hoe duurder.
Philhealt is wel erg basic dus is het verstandig om een pot met geld er naast te hebben.

Ik heb ook naar een ziekte kosten verzekering in Nederland geinformeert maar heb je hetzelfde probleem progressieve premiestelling.

Ben je makkelijk ziek dan is het aanhouden van een ziektekostenverzekering uit je woonland aan te raden.

Kun je voor elkaar door je in te schrijven op het adres van broer zus of vrienden.

Kun je toch alles verkopen en hier komen wonen.
Je blijft in Nederland dan wel belasting betalen en sociale voorziennigen.

Het is een kosten baten plan wat je op moet ztten en dat is voor iedereen anders.

succes

Johan

Ronny55

Er zijn veel redenen om terug te gaan , de gezondheid is vaak de hoofdreden . Edoch, heb 6 jaar geleden het besluit genomen niet meer naar  :belgiesmiley: te reizen, ging jaarlijks voor een medische check-up. Sterven moet je overal, de reis werd me wat zwaar . Zie het niet zitten om terug te keren enkel om mijn leven wat te kunnen rekken. Toen ik 18 jaar geleden er voor koos naar de  :smiley-philippines: te komen was ik al diabetisch type 2 . Niettegenstaande heb hier nog 18 mooie jaren gehad. Ben nu 76 jaar , ik heb een goed leven gehad , het is voor mij genoeg geweest . 
Alles gaat, zelfs kiekens gaan en die hebben hun knieën vanachter .
Het komt er niet op aan WAT je kent maar WIE je kent.

tjenn

Citaat van: Ronny55 op maandag  1 december 2025, 04:05:31Er zijn veel redenen om terug te gaan , de gezondheid is vaak de hoofdreden . Edoch, heb 6 jaar geleden het besluit genomen niet meer naar  :belgiesmiley: te reizen, ging jaarlijks voor een medische check-up. Sterven moet je overal, de reis werd me wat zwaar . Zie het niet zitten om terug te keren enkel om mijn leven wat te kunnen rekken. Toen ik 18 jaar geleden er voor koos naar de  :smiley-philippines: te komen was ik al diabetisch type 2 . Niettegenstaande heb hier nog 18 mooie jaren gehad. Ben nu 76 jaar , ik heb een goed leven gehad , het is voor mij genoeg geweest .
Komaan he Ronny gooi er nog maar een tiental jaar bij, niet zo vlug opgeven.

Bjorna145

Ronny je kunt hier in de Filippijnen ook goede checkups doen Ik ga tweemaal per jaar voor mijn prostaat (PSA en ultrasound)en twee a driemaal per jaar voor mijn etalagebeen (bloedruk hartmetingen en bloedstroommeteingen).
Ik denk dat het in mijn geboorteland de checkups minder zouden zijn (vegoeding verzekering)
Ik betaal het zelf en het kost mij op jaarbasis ongeveer 400Euro inclusief eten en reizen en voordat weet je wat er aan de hand is.
Is geen geld toch?

Johan