Uitschrijven in België en in de Filipijnen gaan wonen

Gestart door lode2100, dinsdag 22 december 2020, 11:39:08

Vorige topic - Volgende topic

lode2100

Als gepensioneerde overweeg ik mij uit te schrijven in België en in de Filipijnen te gaan wonen.

1) Kan iemand mij inlichten over inschrijven in de Belgische ambassade in Manila of het consulaat in Cebu.

2) Voor zover ik heb begrepen ben ik dan niet meer gedekt door de mutualiteit. Wat zijn de mogelijkheden betreft een ziekteverzekering? Heeft iemand daar ervaring mee?

Alvast hartelijk bedankt!

Luke

Citaat van: lode2100 op dinsdag 22 december 2020, 11:39:08
Als gepensioneerde overweeg ik mij uit te schrijven in België en in de Filipijnen te gaan wonen.

1) Kan iemand mij inlichten over inschrijven in de Belgische ambassade in Manila of het consulaat in Cebu.

2) Voor zover ik heb begrepen ben ik dan niet meer gedekt door de mutualiteit. Wat zijn de mogelijkheden betreft een ziekteverzekering? Heeft iemand daar ervaring mee?

Alvast hartelijk bedankt!


1) kan zelfs online inschrijven https://philippines.diplomatie.belgium.be/nl/consulaire-diensten/inschrijving

2) Dat is de vraag van vele Europeanen die in de PH wonen.
Philhealth bied een minimale dekking tegen een minimale kost.
Er zijn tig verzekeringsmaatschappijen die een formule aanbieden maar weinig zekerheid geven over wat terugbetaald word.
En er is uw eigen verzekerings(spaarpot) om eventuelen ernstige situaties te dekken.
Het laatste is overwegen terugkeren naar het thuisland om ernstige medische (en financiele) reden.

lode2100


Guadalupe

Wie lacht niet wie de mens beziet.

stijn54

Onze overleden Bananacreek was heel tevreden over AXA. Toen ik nog plannen had om in 2016 te emigreren vond ik AXA ook goed qua prijs/kwaliteit.

eddyvm

Ik zou allezins in de buurt van een deftig ziekenhuis wonen,wat ben je met de beste verzekering als de dokters niet deugen.mettertijd zal ik mijn jongste ervaring met dokters hier welen delen.succes nog.eddy

Antonio

Ik zit met een soortgelijk vraagstuk, alleen dan als Nederlander.
Ik had al informatie gevonden op de website van Joho, die weer een lijstje heeft met tips en verzekerings maatschappijen,
zoals Allianz Care, OOM verzekeringen, etc.
Erg hoge premies, vooral als je wat ouder bent, en sommige maatschappijen accepteren je al iets mankeert, niet meer als je bijv 70+ bent.
Onduidelijk is wat je nu eigenlijk verzekert. Bijv OOM stelt dat bestaande aandoeningen, bij afsluiten van de verzekering, niet gedekt zijn. Ook al wist je niet dat je die aandoening had ! Tja dan houd het een beetje op, want het zijn juist de dure behandelingen bij hart- en vaatziektes, kanker, etc die hoge kosten met zich meebrengen. Die tandarts kan ik echt zelf wel betalen.

Getriggerd door Stijn54 ben ik eens gaan kijken bij AXA en kwam o.a. op deze website uit:
https://www.pacificprime.com
Ik wacht op antwoord van AXA, als er nieuwe info is, meld ik het hier wel even.

Alternatief (wat volgens mij het overgrote deel van de Nederlanders doet) is het aanhouden van een woonadres in NL, en dan ook de bestaande ziektekostenverzekering door laten lopen. Echter je moet dan een woning aanhouden, of je op het adres van iemand anders laten inschrijven. (ik heb geen vrienden of familie die daar zin in hebben). En je betaalt dan uiteraard inkomstenbelasting. Officieel woonachtig zijn in Nederland, betekent dat je geacht wordt minimaal 4 maanden per jaar in NL te verblijven. Onduidelijk of daar iets van een controle op is.

Voor mijn situatie is er een interessante belastingkorting te halen, als ik uitgeschreven ben uit NL, omdat zowel Nederland als de Filippijnen geen belasting over mijn pensioen heft. Dus bruto = netto. 
Dat geldt niet voor alle pensioen bestanddelen, zoals overheidspensioenen (ABP) en de AOW. Dus het is voor ieder persoon een andere rekensom.

Op eigen titel:
Verder zou ik niet in de Filippijnen gaan wonen, als je niet een flinke dot spaargeld achter de hand hebt. Voor ziektekosten en/of repatriering.
Alles is hier leuk en aardig en iedereen lacht vriendelijk, maar als je geen centen hebt, mag je welgevoeglijk dood vallen. Niemand die je kan/wil/zal helpen.
Want JIJ bent tenslotte die wandelende portomonnee, niet zij.
Als je achteraf alles vooraf anders doet als dat je gedaan zou hebben blijft het resultaat hetzelfde

O.B.Bommel

Citaat van: Antonio op woensdag 23 december 2020, 08:03:55
...
Alles is hier leuk en aardig en iedereen lacht vriendelijk, maar als je geen centen hebt, mag je welgevoeglijk dood vallen. Niemand die je kan/wil/zal helpen.
Want JIJ bent tenslotte die wandelende portomonnee, niet zij.
De discussies over het al of niet verhuizen, uitschrijven, inschrijven komen altijd weer terug en blijven de gemoederen bezighouden. En dan nog zijn er altijd veel vragen en weinig antwoorden omdat die antwoorden op de toekomst en de verwachtingen niet te geven zijn. Ik ga er niet wonen maar vroeger heb ik er ook wel iets anders over gedacht. Afgelopen januari heb ik dat proberen te verwoorden in het topic "Overdenkingen over wonen in de Filipijnen" en die zijn nog steeds valide voor mij. Die ga ik niet herhalen ik verwijs er nog maar even naar als achtergrond. Ik heb veel gezien in 21 jaar Filipijnen en daar baseer ik mijn zienswijze op.

Het probleem met de ziektekosten is voor Nederlanders (Belgie kent een ander systeem) echt ingewikkeld omdat er voor iedereen een ander kostenplaatje is. En die ziektekosten zijn bijna het hoofdprobleem (ik heb ook aan aantal overlijdens meegemaakt in de Filipijnen die in Nederland nog geleefd zouden hebben, het is nooit een keuze op DAT moment).

Ik heb al eens aangegeven dat als je geld hebt er geen probleem is en dat het minder kost als je geen geld hebt maar dan heb je geen geld om het te betalen. Die zin is warrig en cryptisch maar even een vergelijking.

Als je in Nederland verzekerd bent en je moet zoals ik alles zelf betalen omdat je geen recht op toeslagen hebt kost het basis ongeveer 125 euro per maand. Ik doe dan nog wat aan aanvulling want ik ben ouder maar dat even terzijde. Als ik minder inkomen heb dan 21500 per jaar krijg ik rond de 100 zorgtoeslag dus kost het 2 tientjes in de maand (exclusief het verschil inhouding ZKV maar dat laat ik even zo).

Wil je als expatverzekering bij b.v. OOM verzekerd zijn (heb ik goede ervaringen mee die betalen tenminste uit) ben je zo'n 500 euro in de maand kwijt. Reken zelf uit op welke bizarre verschillen je komt. Die lokale verzekeringen stellen niet veel voor en ook daar zijn bijna alle kwalen latent.

Velen (en juist diegenen die niet dat kapitaal hebben) zeggen dan ja dan spaar ik zelf wel voor een buffer maar vaak komt het er niet van (moet dan ook nog maar budgettair kunnen) en hoe hoog moet de buffer dan wel zijn. Forumlid Ben Degenaars deed dat, feest op Cebu tot hij hartproblemen kreeg en ook niet meer mocht reizen tot hij behandeld was. Nou hij was rap door zijn 50000 euro heen en met geleend geld naar Belgie vluchtte (geen woning/inschrijving meer in NL) waar hij zijn laatste jaren tot zijn dood in minder comfortabele omstandigheden op een bovenkamer in Turnhout sleet. Jaap bracht hem nog wat kringloopmeubeltjes. Weinig over van het voormalige enthousiasme. Hij is het meest sprekende voorbeeld maar zo kwamen er velen voorbij.

De vergelijking gaat nooit helemaal op want je moet af en toe ook wel eens terug en vliegtickets zijn ook niet voor niks. En ook verblijfvisa tellen.
En dan ook nog in Nederland of je huurt of eigendom hebt, telt allemaal persoonlijk.
Er is bij mijn weten geen actieve controle op de lengte van het verblijf in NL als je er ingeschreven staat daarvoor is het belang veel te klein. Achteraf kan wel.

En het aangehaalde citaat is een waarheid als een koe: Niemand die je zal helpen.

De meeste Filipino's willen er weg en de buitenlanders willen er naar toe. Het blijft raar maar komt door verschillende duiding van levenswaarden. En daar kom je nooit uit.
Een Heer van stand voelt zich thuis in Rommeldam

maastricht

Ik denk dat het dan beter is om toch maar ingeschreven te blijven en een ziektekosten verzekering van eigen land aan te houden.
Meestal ga je toch op wat latere leeftijd in de Filipijnen wonen met de kans op meer ouderdomsziekten. Je kan ook zomaar een ongeluk krijgen in het verkeer of wat domme acties in de bergen zo als ik.

Antonio

Citaat van: O.B.Bommel en Tom Poes op woensdag 23 december 2020, 11:58:23
Citaat van: Antonio op woensdag 23 december 2020, 08:03:55
...
Alles is hier leuk en aardig en iedereen lacht vriendelijk, maar als je geen centen hebt, mag je welgevoeglijk dood vallen. Niemand die je kan/wil/zal helpen.
Want JIJ bent tenslotte die wandelende portomonnee, niet zij.
...
Afgelopen januari heb ik dat proberen te verwoorden in het topic "Overdenkingen over wonen in de Filipijnen" en die zijn nog steeds valide voor mij. Die ga ik niet herhalen ik verwijs er nog maar even naar als achtergrond. Ik heb veel gezien in 21 jaar Filipijnen en daar baseer ik mijn zienswijze op.
...
Als je in Nederland verzekerd bent en je moet zoals ik alles zelf betalen omdat je geen recht op toeslagen hebt kost het basis ongeveer 125 euro per maand. Ik doe dan nog wat aan aanvulling want ik ben ouder maar dat even terzijde. Als ik minder inkomen heb dan 21500 per jaar krijg ik rond de 100 zorgtoeslag dus kost het 2 tientjes in de maand (exclusief het verschil inhouding ZKV maar dat laat ik even zo).
...
Beste O.B. Bommel, het issue is inderdaad veel breder dan alleen "waar sluit ik een ziektekostenverzekering af ?"
Het topic "Overdenkingen over wonen in de Filipijnen" heb ik meer dan eens doorgevlast, omdat ik er ook mee worstel.
In ieder geval bedankt voor het optekenen van die levenservaringen.
Misschien ben ik binnen dit topic wel buiten het oorspronkelijke onderwerp geraakt, en kunnen we beter hierover in bredere zin verder filosoferen bij de "Overdenkingen  etc.. "

Ik zit in een vergelijkbare situatie v.w.b. toeslagen, ik heb in mijn leven nog geen enkele toeslag gehad op wat dan ook.
Aan de ene kant maakt dat het wat gemakkelijker qua rekenwerk, en was blijkbaar mijn salaris, nu pensioen, altijd ruim genoeg.
Maar ja, 21500 per jaar is geen vetpot. Met een dergelijk inkomen zou ik zowiezo niet in de Filippijnen gaan wonen (wel op en neer reizen):
de kosten zijn te volatiel, komt bij een wisselkoers risico, grotere instabiliteit van het wereldtoneel en politieke besluiten die invloed kunnen hebben op je budget, etc.
Wonen in de Filippijnen is al lang niet meer veel goedkoper dan in NL. Ja, in de provincie, een bahay kubo aan het strand. Ook alleen maar mooi zo lang je gezond bent, de zon schijnt en je partner er nog oppie toppie uit ziet  :biggrinn: Maar ik zou dat eerder beschouwen als een wat langere vakantie, en niet als emigratie en integratie.

Overigens heb ik wat prijzen gezien van AXA verzekeringen: uitgaande van 2 volwassenen vooraan in de 60, een eenvoudig plan met vrij hoog eigen risico, max 125.000 Euro per jaar uit te keren, kom je op een maandpremie van rond de 450 tot 500 euro.
Nu heb ik eerlijk gezegd geen idee of je met max 125.000 euro per jaar ver komt in de Filippijnen als je werkelijk wat mankeert, dus aangewezen bent op lang ziekenhuis verblijf en/of ingrijpende operaties/behandelingen.

De 50.000 spaargeld achter de hand voor medische calamiteiten, zoals door hr Bommel genoemd, zijn voor mijn gevoel een echt absoluut minimum. Als er echt wat aan de hand is, vliegen de centen je knip uit...
Als je achteraf alles vooraf anders doet als dat je gedaan zou hebben blijft het resultaat hetzelfde