Uitschrijven in België en in de Filipijnen gaan wonen

Gestart door lode2100, dinsdag 22 december 2020, 11:39:08

Vorige topic - Volgende topic

ludovangils

https://www.devoorzorg-bondmoyson.be/pensioen-in-het-buitenland.

Als je in Belgie werkte en je betaalde je mutualiteit, en je betaalt je mutualiteit verder, dan heb je (als gepensioneerde) altijd recht om terug te keren voor medische behandeling met tussenkomst van je mutualiteit. Het kost je dan uiteraard wel je vliegtuigticket...

Luc

Citaat van: ludovangils op zaterdag 26 december 2020, 12:12:29
https://www.devoorzorg-bondmoyson.be/pensioen-in-het-buitenland.

Als je in Belgie werkte en je betaalde je mutualiteit, en je betaalt je mutualiteit verder, dan heb je (als gepensioneerde) altijd recht om terug te keren voor medische behandeling met tussenkomst van je mutualiteit. Het kost je dan uiteraard wel je vliegtuigticket...

Op voorwaarde dat je nog ergens kunt verblijven voor en na de medische behandeling. Anders kunnen de kosten voor verblijf in  :belgiesmiley:  ook snel oplopen.
There is a sucker born every minute! Only now they found the internet.

Antonio

Citaat van: Antonio op woensdag 23 december 2020, 15:10:24
Citaat van: O.B.Bommel en Tom Poes op woensdag 23 december 2020, 11:58:23
...
Afgelopen januari heb ik dat proberen te verwoorden in het topic "Overdenkingen over wonen in de Filipijnen" en die zijn nog steeds valide voor mij. Die ga ik niet herhalen ik verwijs er nog maar even naar als achtergrond. Ik heb veel gezien in 21 jaar Filipijnen en daar baseer ik mijn zienswijze op.
...
Als je in Nederland verzekerd bent en je moet zoals ik alles zelf betalen omdat je geen recht op toeslagen hebt kost het basis ongeveer 125 euro per maand. Ik doe dan nog wat aan aanvulling want ik ben ouder maar dat even terzijde. Als ik minder inkomen heb dan 21500 per jaar krijg ik rond de 100 zorgtoeslag dus kost het 2 tientjes in de maand (exclusief het verschil inhouding ZKV maar dat laat ik even zo).
...
....
Overigens heb ik wat prijzen gezien van AXA verzekeringen: uitgaande van 2 volwassenen vooraan in de 60, een eenvoudig plan met vrij hoog eigen risico, max 125.000 Euro per jaar uit te keren, kom je op een maandpremie van rond de 450 tot 500 euro.
Nu heb ik eerlijk gezegd geen idee of je met max 125.000 euro per jaar ver komt in de Filippijnen als je werkelijk wat mankeert, dus aangewezen bent op lang ziekenhuis verblijf en/of ingrijpende operaties/behandelingen.
....
Voor de volledigheid, hieronder een prijsopgave van Pacificprime, waar enkele aanbieders vergeleken worden.
Input is: leeftijd 62 en 64, alleen ziekenhuisopnames verzekerd.
Onderaan de jaarpremie in USD voor 2 personen. Met name AXA zit op een vergelijkbaar bedrag als ik nu betaal in NL voor 2 personen (= 540 Euro), maar er is wel heel wat minder verzekerd.
Maar goed in NL ga je ook niet voor ieder wissewasje naar de dokter, is er ook een verplicht eigen risico, ook geen tandheelkundige vergoeding etc.



Als je achteraf alles vooraf anders doet als dat je gedaan zou hebben blijft het resultaat hetzelfde

Bulldozer

Axa vergoed jaarlijks maximaal 160000. Daar zit je zo aan als je naar het ziekenhuis moet. Zou ik niet nemen.

Antonio

Citaat van: Bulldozer op woensdag 13 januari 2021, 13:12:26
Axa vergoed jaarlijks maximaal 160000. Daar zit je zo aan als je naar het ziekenhuis moet. Zou ik niet nemen.
Daar was ik eigenlijk benieuwd naar, omdat ik geen idee heb van de ziekenhuiskosten alhier.
Nu hebben we beiden gelukkig geen ziektes of kwalen, maar ja...
Iemand die uit een minder leuke ervaring een indicatie kan geven ?
Als je achteraf alles vooraf anders doet als dat je gedaan zou hebben blijft het resultaat hetzelfde

Luke

Citaat van: Antonio op woensdag 13 januari 2021, 14:30:13
Citaat van: Bulldozer op woensdag 13 januari 2021, 13:12:26
Axa vergoed jaarlijks maximaal 160000. Daar zit je zo aan als je naar het ziekenhuis moet. Zou ik niet nemen.
Daar was ik eigenlijk benieuwd naar, omdat ik geen idee heb van de ziekenhuiskosten alhier.
Nu hebben we beiden gelukkig geen ziektes of kwalen, maar ja...
Iemand die uit een minder leuke ervaring een indicatie kan geven ?

Over 15 jaar heeft mijn vroegere partner effe in Makati Medical verbleven voor een weekje. Ze had een infectie en werd er heel misselijk van, maar ze hebben eigelijk niet de ookzaak gevonden. Met een lading antibiotica en observatie was het probleem weg: 300.000 PHP.
Later heeft ze in Nieuw Zeeland (ze heeft een NZ paspoort) bij een bloedonderzoek ontdekt dat ze een gevaarlijk bacterie in haar lijf had, waarschijnlijk opgelopen in een (foot)spa. Ze hebben haar daar behandeld en er vanaf geholpen.....

Een Nederlander had in St Luke's een kleine hartoperatie (stent of zo iets) laten uitvoeren: rond het miljoen PHP.

Om maar een idee te hebben. Het kan misschien goedkoper in de provincies.

eddyvm

Hallo
Je mag vlug tussen de 7000 en 10000p/dag rekenen.dat is mijn eigen ervaring en van anderen.groeten

Tinulang_Manok

Vorig jaar is mijn schoonvader omgevallen op de tegels, resultaat: schedelbreuk.
Het lokale prive ziekenhuis stuurde hem door naar een groter prive ziekenhuis in Bacolod, daar is hij een week geweest.
Totale financiele schade: 3000 euro + 100 euro per maand voor medicijnen (ook voor suikerziekte).
Elke MRI scan maakte mij 300 euro lichter.
Amare et sapere vix deo conceditur

Kano

Veel ziektekostenverzekeringen hanteren een leeftijdsgrens waarboven men geen klant accepteert. Kosten die verband houden met een eerdere conditie worden meestal uitgesloten en het is de vraag wie bewijst wat als aanspraak op de verzekering wordt gedaan.
Daar waar de regenboog eindigt daar zal ik nooit komen totdat ik daar ooit zal zijn

startagain

Ik ben niet zeker of ik hier een nieuw topic zou voor moeten opstarten, maar denk het niet:
Weet er iemand of, indien je zonder visa (of eventueel toeristenvisa) naar de Filipijnen vertrekt, kan je dan na enkele weken ter plaatse beslissen om daar te blijven en alle papierwinkel (uitschrijven uit je gemeente in België onder andere) vanuit de ambassade laten doen? Dus je woonplaats officieel in de Filipijnen zetten, vanuit de Filipijnen.
Move on.. to learn and improve