Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

Trouwen in de Filipijnen in 2021

Gestart door MuBe2021, zaterdag 3 april 2021, 10:29:41

Vorige topic - Volgende topic

MuBe2021

Hallo iedereen,

Mijn naam is Muriel en ik ben nieuw hier. Ik besloot mij hier aan te melden, omdat ik benieuwd ben of er Nederlanders zijn die onlangs in de Filipijnen zijn getrouwd en in Nederland wonen of hebben gewoond.

Ik stel deze vraag, omdat de Nederlandse Ambassade blijkbaar geen Certificate of Legal Capacity to Marry geeft aan Nederlanders die in Nederland wonen of hebben gewoond. Ik kon er op het internet namelijk niets over vinden. Informatie die ik vond was verouderd waaruit bleek dat Nederlanders nog wel naar de Nederlandse Ambassade in Manilla moesten gaan voor dit document.

Nu moet ik deze aanvragen bij de gemeente waar ik het laatst ingeschreven stond, maar vraag mij of of de burgerlijke stand hier in de Filipijnen zo'n verklaring goedkeurt. Uiteraard moet ik deze laten legaliseren door het Ministerie van Buitenlandse Zaken in Nederland en dat wordt nog een gedoe.

Als ik na het lijstje van vereiste documenten kijk, dan staat erop vermeld dat de Certificate of Legal Capacity to Marry afgegeven moet worden door de Nederlandse Ambassade hier.

Ik verblijf momenteel al enkele jaren als toerist in de Filipijnen met een kort uitstapje zo nu en dan om de teller weer op nul te zetten. De laatste keer dat ik dit deed, liet de medewerker van de immigratiedienst op het vliegveld mij weten dat toeristen niet in de Filipijnen horen te wonen en ik passendere opties moet vinden voor mijn situatie.

Ik ken mijn partner al bijna acht jaar waarvan we zes jaar samenwonen hier in de Filipijnen, dus op 1 januari dit jaar heb ik mijn partner ten huwelijk gevraagd.

We zijn benieuwd naar jullie reacties

Luke

Citaat van: MuBe2021 op zaterdag  3 april 2021, 10:29:41

De laatste keer dat ik dit deed, liet de medewerker van de immigratiedienst op het vliegveld mij weten dat toeristen niet in de Filipijnen horen te wonen en ik passendere opties moet vinden voor mijn situatie.


Weer zo'n pinoy die die zijn frustraties kwijt wil. Er is nergens een wet die zegt dat toeristen niet in de PH mogen verblijven voor lange tijd, in tegendeel, ze doen juist alle moeite om toeristen binnen te halen.
Zolang je in orde bent met het visum is er geen probleem.
Ik heb 12 jaar als toerist verbleven zonder problemen. 1 keer werd mij bij aankomst in NAIA gevraagd naar mijn uitgaand vliegticket.

Wat de Nederlandse Ambassade betreft ben ik niet op de hoogte.
Maar ik lees het volgende:

Certificate of legal capacity to marry in this country or region
In the Philippines, a few additional requirements apply for a certificate of legal capacity to marry:

Your partner needs to submit a recent (maximum 6 month old) Certificate of No Marriage Record (CENOMAR). You can get this at the Philippines Statistics Authority.
Your partner needs to submit an extract of his/her birth certificate not older than 1 year.
Have you been living outside the Netherlands for more than six months? Then you must also submit a legalised certificate of unmarried status of the country or countries where you live and/or have lived.

Instead of these documents you can also submit a 'huwelijksbevoegdheidverklaring'. This statement must be provided by the Dutch municipality where you are living or where you last lived.

The embassy will only accept your documents and their copies if they are legible. Are your documents not legible? Then you must request a form 1A from the foreign municipality where you live. You must have this form and your document(s) legalised by the Philippine Department of Foreign Affairs. The embassy can then accept your document(s).


Ik begrijp dat je al 8 jaar in de PH woont, dus zou een CENOMAR van U ook voldoende moeten zijn. Ben je ingeschreven in het register bij de Ambassade?

Ik denk dat je best eens contact neemt met de Ambassade on de juiste procedure te kennen die vandaag geldig is.

MuBe2021

Hoi Luke,

Bedankt voor je reactie. Dat ze hier gefrustreerd zijn over alles snap ik best. Ik woon bijna zes jaar in de Filipijnen. De eerste twee jaar van onze relatie was een lange-afstandsrelatie waar ik om de zoveel tijd naar de Filipijnen ging om tijd door te brengen met mijn partner.

Ik heb de website van de ambassade al geraadpleegd en er een aardige reeks aan emails als bewijs dat ik contact met ze heb gehad. Ik kan ze inderdaad vragen of het wat uit maakt als ik mij niet bij de Nederlandse Ambassade heb geregistreerd. Wat uit mijn correspondentie met de Ambassade naar voren kwam is dat het huwelijkbevoegdheidsverklaring niet meer door hun wordt afgegeven aan Nederlanders die in Nederland wonen of hebben gewoond.

Het lijkt er dus op dat dit een vrij nieuwe maatregel is en ik dus bij de burgerlijke stand hier in Mandaue na moet vragen of zij akkoord gaan met de verklaring van de Nederlandse gemeente waar ik het laatst heb gewoond.

maastricht

Zou graag weten hoe is afgelopen. Ik heb het ook bij de gemeente aangevraagd en gekregen, aangezien de Ambassade het niet meer verstrekt wanneer je in Nederland woont of hebt gewoond.
Gemeente gewoon de vereiste documenten via de emal gezonden en binnen een paar dagen krijg ik de Verklaring van huwelijksbevoegdheid met de post. Het is in meerdere talen. Standaard document wat in de hele EU lijkt te worden verstrekt.
Het is altijd mooi wanneer Nederland de regels veranderd ze ook de Filipijnse regering dat even melden.

Hier heb ik de informatie vandaan.

https://www.nederlandwereldwijd.nl/landen/filipijnen/wonen-en-werken/verklaring-omtrent-voorgenomen-huwelijk