Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

Remigratie

Gestart door O.B.Bommel, zondag 12 januari 2025, 11:42:48

Vorige topic - Volgende topic

O.B.Bommel

Vandaag in de Telegraaf een stukje over remigreren. Komt redelijk overeen met mijn ervaringen maar dan al 25 jaar geleden.
Nu is dit verhaal maar deels van toepassing op landen als de Filipijnen en veelal voor  mensen die nog werken maar toch, ik herkende er veel in.

AMSTERDAM - Voor de tienduizenden Nederlanders die jaarlijks hun buitenlandse droom najagen, keren er óók tienduizenden weer terug naar ons land. Zij stuiten vaak op een gigantische papierwinkel en problemen op de woningmarkt.

Financiële problemen, een partner die overlijdt, slechtere zorg in het buitenland... Dat zijn wel de voornaamste redenen om terug te keren", zegt Antonietta Sgherzi. Zij is voorzitter van stichting GOED (Grenzeloos Onder Een Dak), die de belangen van Nederlanders in het buitenland behartigt. Zelf keerde ze in het verleden vanuit het Verenigd Koninkrijk terug naar Nederland. ,,En dat ging niet bepaald soepel. Belasting, zorg regelen, een huis vinden... Er komt een hoop op je af.

Het aantal Nederlanders dat jaarlijks terugkeert, schommelt al jaren tussen de 40.000 en 50.000. Volgens Sgherzi begint die terugkeer vaak met een frustrerende zoektocht naar woonruimte, en ook Jamie Hilgersom, directeur bij zijn hypotheekadviesbureau met dezelfde naam, noemt die huizenjacht 'extreem lastig'. Allereerst omdat een overbruggingshypotheek vanuit het buitenland onmogelijk is: ,,Hypotheekverstrekkers accepteren per definitie geen buitenlandse panden als onderpand", zegt Hilgersom. ,,Ook niet als je een hypotheekvrij huis van 2,5 miljoen hebt."

Bovendien is het inkomen – dat toch vaak nodig is voor een hypotheek – ook een dingetje. ,,Daar klappen dossiers vaak op stuk", aldus de hypotheekadviseur. ,,Een inkomen moet bestendig zijn. Maar als je nu bij een buitenlandse werkgever werkt en daarmee stopt voor je remigreert, is het inkomen per definitie niet bestendig. Een toekomstig salaris in Nederland mag je ook niet meetellen, omdat er eerst een proeftijd geldt."

Ook buitenlands pensioeninkomen wil nog weleens zorgen voor problemen: ,,Geldverstrekkers accepteren per definitie geen pensioeninkomen dat niet in euro's wordt uitgekeerd. En voor pensioeninkomen vanuit Eurolanden gelden weer aparte regels. Een bank zal een Zweeds pensioen bijvoorbeeld als zekerder beschouwen dan een Roemeens pensioen." Ook verhuurders accepteren niet altijd (ieder) buitenlands (pensioen)inkomen.

Wie op de oververhitte Nederlandse woningmarkt geen woning vindt, komt volgens Sgherzi in een soort 'niemandsland' terecht. ,,Je mag niet aan de maatschappij meedoen. Gemeenten zijn verplicht om een postadres af te geven, maar veel gemeenten doen moeilijk omdat ze een potentiële fraudeur zien." Voor wie bij een familielid of kennis inschrijft, is het ook opletten: dat kan namelijk gevolgen hebben voor de toeslagen van diegene.

Voor toegang tot zorg is een adres essentieel: zonder adres is een zorgverzekering afsluiten onmogelijk en kunnen ook huisartsen ervoor kiezen om een patiënt niet te accepteren. Voor remigranten geldt sowieso vaak dat zij na de verhuizing te maken krijgen met een wachttijd bij hun beoogde tandarts of huisarts.

Ook de belastingaangifte bij terugkomst is voor veel mensen knap lastig, zegt belastingadviseur Sander Suurmond van advieskantoor JC Suurmond. Die aangifte werkt namelijk wat anders dan de 'normale' aangifte die inwoners van Nederland jaarlijks doen. ,,Als je het land inkomt, moet je een M-biljet invullen", zegt Suurmond. ,,Dat kon niet zo lang geleden nog helemaal niet digitaal, dan kreeg je honderd kantjes papier opgestuurd. Dat geeft wel een beetje aan hoe ingewikkeld dat is."

Inmiddels vinden terugkeerders het M-biljet digitaal, maar dat maakt hem niet makkelijker te doorgronden: ,,Het gaat nogal eens fout, zelfs als mensen zich in het buitenland prima konden redden", zegt Suurmond. ,,Wij zien veel mensen die er zelf niet uitkomen of waarbij er iets fout is gegaan, waardoor ze achteraf hulp nodig hebben."

Bovendien wordt buitenlands bezit vaak ook in Nederland belast. ,,Vaak is er wel een belastingverdrag tussen Nederland en het voormalige woonland dat dubbele heffing moet voorkomen. In de praktijk gaat dat alleen lang niet altijd goed, waardoor het kan zijn dat je in Nederland belasting betaalt over je Spaanse huis."

Sgherzi hoopt dat de overheid meer aandacht besteedt aan de tienduizenden Nederlanders die jaarlijks terugkeren. ,,Voor expats is er van alles geregeld, maar voor terugkerende Nederlanders eigenlijk niets. 'Zoek het maar uit' je bent zelf weggegaan', is een beetje de houding. Dat maakt een terugkeer naar Nederland voor veel mensen frustrerend."

Verstuurd vanaf mijn iPhone
Een Heer van stand voelt zich thuis in Rommeldam

Bjorna145

Remigreren komt omdat je van te voren niet goed heb bekeken wat de gevolgen zijn van om in het nieuwe land te wonen.
Ik had van te voren al 9 maanden in de Filippijnen doorgebracht i.v.m. werk dus ik wist wat op mij af kwam.
Voordat je gaat emigreren eerst een paar maanden in dat land doorbrengen is de beste methode.

m.vr.gr.

Johan

Bulldozer

Kan ook gewoon zijn dat situaties veranderen. Mijn dochter moet over 2 jaar studeren. Grote kans dat ze dat in Nederland gaat doen ipv Filippijnen. Mijn ouders worden over een paar jaar ook vaker hulp behoefend. Er is dus best een kans dat wij op den duur ook naar Nederland gaan, wat voor mij ook remigratie betekend.

En het artikel heeft wel gelijk dat het best ingewikkeld is. Mijn vrouw moet inburgeringscursus doen en examens, eerst ons Filipijnse huis verkopen voordat we wat in Nederland kunnen kopen. Nu heb ik nog mazzel dat ik vaak in Nederland kom en eventueel bij mijn ouders kan verblijven en daar het een en ander kan regelen.

Stichting GOED heb ik trouwens nog nooit van gehoord. Geen idee wiens belangen zij behartigen, maar in iedergeval niet die van mij.

O.B.Bommel

Citaat van: Bjorna145 op maandag 13 januari 2025, 00:14:42Remigreren komt omdat je van te voren niet goed heb bekeken wat de gevolgen zijn van om in het nieuwe land te wonen.
Ik had van te voren al 9 maanden in de Filippijnen doorgebracht i.v.m. werk dus ik wist wat op mij af kwam.
Voordat je gaat emigreren eerst een paar maanden in dat land doorbrengen is de beste methode.

m.vr.gr.

Johan
Dat klopt helemaal maar dat is voorwaarde nummer 1 van een hele reeks. In het begin van het artikel worden al een paar andere argumenten genoemd waardoor men zich min of meer gedwongen ziet te remigreren en dan blijkt dat er zich ineens wat meer beren op de weg vertonen dan men zich vooraf had gerealiseerd.

Ik ga zeker geen pleidooi houden om van emigratie af te zien, verre van dat, het heeft me in het leven veel gebracht wat ik anders had moeten missen maar het gaat niet iedereen goed af. Wat dan opvalt is dat de succesverhalen altijd breder worden uitgemeten dan de situaties waar het uiteindelijk is misgegaan, tenminste dat is mijn ervaring na 26 jaar.

Als je geen risico's neemt maak je ook niks mee zeg ik vaak en achterom kijken heeft ook weinig zin. Je kunt nooit alles afdekken dan zit je jezelf alleen maar in de weg.
Je neemt een beslissing en je doet het er mee.

Overigens komt in de media ook het omgekeerde voor, in Nederland is dat bv. Het programma Ik Vertrek. Uit betrouwbare bron heb ik eens vernomen dat het pas wordt uitgezonden als er van alles fout gaat anders is het niet entertainment waardig. Rode draad in die serie is wel dat het daar duidelijk ontbreekt aan voorbereiding en realiteitszin waarbij je al op voorhand kunt aanvoelen dat het mis gaat. Voorwaarde 1 die je net noemt.

Persoonlijke omstandigheden zijn cruciaal. Belangrijk is onder andere of je al dan niet afhankelijk bent van inkomen, financiele onafhankelijkheid. Daar gaat het vaak fout. Mensen met een redelijk tot goed pensioen redden het wel ondanks dat de inflatie hier aardig begint door te tikken. Gaat sneller omhoog als mijn pensioen.

Het voorbeeld wat me de laatste jaren opvalt is het aantal buitenlanders wat hier een horeca uitspanning opzet. In de meeste gevallen zijn die zaken weinig succesvol, elk jaar zie ik een nieuwe eigenaar als de oude teleurgesteld is afgehaakt. Op de een of andere manier lijkt men te denken dat als het aanbod er is de vraag vanzelf komt. De markt is echter aardig verzadigd en ik zie voornamelijk lege restaurants. Lokalen zie je er zelden men moet het hebben van de andere buitenlanders maar die zijn niet onuitputtelijk.
Zelf bezoek ik nog zelden restaurants maar dat komt door mijn operatie, ik kan de porties niet meer op.

In de nabije omgeving hier in Bacong kom ik nog wel eens bij Octagon en Taverna voorheen Grumpy. Voorheen ook bij Palms maar daar is het aantal opeenvolgende uitbaters en menukaarten zodanig warrig dat ik het heb opgegeven.

Octagon (wat overigens al een tijd te koop staat) wordt voornamelijk bevolkt door Fransen en Amerikanen. Dat vermoeden heb ik tenminste de vaste klantenkring is zodanig met zichzelf bezig dat ik niet eens opval. Ze hebben bijna hun eigen kruk. Ik kijk het af en bestel mijn gebruikelijke menu daar. Niet al te duur moet gezegd worden maar de winst moet voornamelijk komen van die vaste groep, je ziet er zelden anderen. Wat je maar leuk vind mijn idee van entertainment is anders.

Taverna wordt gerund door de Duitser Ralph. Absoluut ongeschikt als horeca uitbater want hij is erg met zichzelf ingenomen. Het beste restaurant van Dumaguete vindt hij. Weet voornamelijk alles beter. Ik zit er meestal alleen dus hoe daar winst wordt gemaakt is me een raadsel. Ik kom daar voor de snitsel maar meer voor de gebakken aardappelen, die zijn uitstekend dat moet gezegd worden.

Waarom ik even van afdreef van het remigratieverhaal, Ralph staat deels voor mij model van hoe het hier niet moet. Klaagt steen en been over de Filipijnen maar in de rest van de wereld is het nog veel beroerder. Volgens mij zit hij voornamelijk zichzelf in de weg.

De afgelopen 25 jaar heb ik er velen zien afhaken maar die hoor je niet meer, die geluiden zijn verstomd. Veel zaten op het oude forum. Wat is er geworden van Frank van der Heide bv. Noem er een aantal op en ik zeg o ja. Jaap (Cobra) is nu weer gelukkig in Belgie en schreef wel wat op maar de meesten zijn stilletjes verdwenen.

Pinocchio

Er zijn inderdaad heel wat factoren die je toekomst bepalen.
Je toekomstige financien kan je grotendeels inschatten alhoewel je nooit 100% zeker bent.
Wat je gezondheid betreft over x aantal jaren dat weet niemand en meestal betreft het dan 2 of meer personen.
Ook rampen als typhoon, aardbeving of woningbrand kunnen roet in het eten gooien.
Kinderen en/of ouders kunnen een factor zijn.
Wie terugkeert naar zijn/haar geboorteland doet dat dikwijls met tegenzin maar na verloop van tijd zijn de meesten wel blij dat ze die stap hebben gezet.

O.B.Bommel

Citaat van: Bulldozer op maandag 13 januari 2025, 01:03:19Kan ook gewoon zijn dat situaties veranderen. Mijn dochter moet over 2 jaar studeren. Grote kans dat ze dat in Nederland gaat doen ipv Filippijnen. Mijn ouders worden over een paar jaar ook vaker hulp behoefend. Er is dus best een kans dat wij op den duur ook naar Nederland gaan, wat voor mij ook remigratie betekend.

En het artikel heeft wel gelijk dat het best ingewikkeld is. Mijn vrouw moet inburgeringscursus doen en examens, eerst ons Filipijnse huis verkopen voordat we wat in Nederland kunnen kopen. Nu heb ik nog mazzel dat ik vaak in Nederland kom en eventueel bij mijn ouders kan verblijven en daar het een en ander kan regelen.

Stichting GOED heb ik trouwens nog nooit van gehoord. Geen idee wiens belangen zij behartigen, maar in iedergeval niet die van mij.
Je hebt inderdaad geluk dat je nog met een been in Nederland zit en je noemt ook cruciale omstandigheden. Grote probleem in Nederland waar je nu tegenaan loopt zijn de woonomstandigheden. Onder de 4 ton koop je niks meer en onder de 1000 euro is er op de particuliere markt niets meer te vinden als het er al is na die maffe huurwet van De Jonge. De wachttijden voor een zgn sociale huurwoning lopen qua jaren in de dubbele cijfers. Momenteel kan je in NL spreken van een tweedeling, de mensen met een huis en die zonder eigen huis. Een kennis die nu hier 10 jaar woont heeft zijn huis toen verkocht voor ik meen 250000 die mag nu voor hetzelfde huis meer dan 4 ton aftikken. Die kan nu dus niet meer terug al zou hij willen.

Als Nederlandse remigrant kan je het schudden als het over hulp gaat, dat is in ieder geval duidelijk. En die stichting GOED monitort alleen, die helpt niet.

Pinocchio

Citaat van: O.B.Bommel op maandag 13 januari 2025, 02:26:37Huren in Nederland: onder de 1000 euro is er op de particuliere markt niets meer te vinden als het er al is na die maffe huurwet van De Jonge.

Met de recent ingevoerde Wet betaalbare huur – bedoeld om huurprijzen te verlagen en huurders te beschermen – zijn er onverwachte gevolgen opgedoken, schrijft het internationale persbureau Bloomberg in een overzichtsartikel over de Nederlandse markt.

Terwijl veel verhuurders hun woningen verkopen door de nieuwe regelgeving, worden huurwoningen in de vrije sector steeds schaarser en duurder. Hierdoor komen veel huurders in de knel bij het vinden van een nieuwe woning.

https://vastgoedinsider.nl/nieuwe-huurwet-verergert-woningtekort-in-nederland/#:~:text=De%20nieuwe%20Wet%20betaalbare%20huur%20heeft%20geleid%20tot,regels%2C%20wat%20het%20aanbod%20aan%20huurwoningen%20verder%20beperkt.

Bjorna145

Ik heb voor mijn werk in de USA, de Filippijnen, Zwiserland en Rusland gewoond.
Over al deze landen heb ik eerst een hoop informatie verschaft.
B.v. in Rusland heb ik geen auto geclaimd ik deed alles met openbaar vervoer als je daar met auto betrapt wordt krijg je elke dag een bekeuring.
Contractors die wel een auto met shaufeur hadden lieten zich tot het eerste ondergrondse station rijden en namen vanafdaar de onder grondse gat veel sneller.
De Filipijnen wilde mij mijn geen auto geven Ik zei dan ga ik terug naar huis in de avond ging de telefoon ik had een auto met shaufeur.
USA en Switserland was geen probleem.

Wat ik wil zeggen een goede voorbereiding doet veel.

Ik wist b.v. voordat ik naar de Filippijnen emigreerde dat ik bij de BIR moest zijn voor mijn belasting in Nederland, Phillhealt en bureau of emigration.
Ik ben in Bacolod begonnen maar ben na twee maanden al verhuist naar Bais City, Bacolod is veel te druk.
Je moe gewoon in een rustig plaatsje beginnen heb je sneller contacten en het gaat allemaal wat kalmer geen gehaast net als in grote steden.

m.vr.gr.

Johan

yepyep

Wij overwegen ook om terug te gaan. Wanneer weten we nog niet precies.

De nieuwigheid is er naar 17 jaar wel een beetje af  :lachen: