Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

Als Nederlander wonen in de Filippijnen en België.

Gestart door Antonio, zaterdag 12 juni 2021, 08:59:32

Vorige topic - Volgende topic

Antonio

In aansluiting op mijn andere topic
https://www.filippijnen.org/index.php?topic=17452.0
open ik even een nieuwe draad.

Zoals ik vermeldde:
Scenario 1:Eén van de scenarios was om een woning (appartementje) aan te houden in NL, maar dat is schrikbarend duur geworden, zowel huur als koop.
Dus gaan we daar van af zien.

En dat wordt nog steeds erger, krapte op de woningmarkt, rente nog steeds historisch laag, economie zakt nog steeds niet echt in.

Nu woonden wij altijd in de provincie Noord Brabant, en dat is niet ver van Belgie uiteraard. We gingen vaak naar Turnhout, Lommel, Antwerpen.
Voor de grap heb ik eens gekeken wat appartementjes huren of kopen in Lommel zoal kost, en ik was aangenaam verrast door de lage prijzen.

Nu wil ik graag onderzoeken wat de plussen en minnen zijn om als Nederlander in Belgie een appartement te huren of te kopen, met als doel vaste verblijfsplaats. In onze afwezigheid hebben we een kennis die daar wel wil verblijven tegen betaling, dus het staat niet leeg. Ook de post e.d. kan dan netjes doorgestuurd worden.
Om te beginnen een apt huren:
- Kunnen wij dat "zomaar"als Nederlanders ?
- En dan ook nog ingeschreven staan op dat adres ?
- Waar ga ik inkomstenbelasting en sociale premies moeten betalen, in NL of BE ?
- Waar kan ik dan tegen ziektekosten verzekerd blijven, in NL of BE ?
- Moet ik mijn nationaliteit/paspoort aanpassen van NL naar Belg ?
- Wat wordt het kostenplaatje in geval van huren, m.a.w. wat komt daar nog bij: verzekeringen, energie, water, internet, service kosten, etc ?

Misschien zie ik te veel beren op de weg, even goed kan het zijn dat ik iets heel belangrijks over het hoofd zie...


Als je achteraf alles vooraf anders doet als dat je gedaan zou hebben blijft het resultaat hetzelfde

O.B.Bommel

Citaat van: Antonio op zaterdag 12 juni 2021, 08:59:32
In aansluiting op mijn andere topic
https://www.filippijnen.org/index.php?topic=17452.0
open ik even een nieuwe draad.

Zoals ik vermeldde:
Scenario 1:Eén van de scenarios was om een woning (appartementje) aan te houden in NL, maar dat is schrikbarend duur geworden, zowel huur als koop.
Dus gaan we daar van af zien.

En dat wordt nog steeds erger, krapte op de woningmarkt, rente nog steeds historisch laag, economie zakt nog steeds niet echt in.

Nu woonden wij altijd in de provincie Noord Brabant, en dat is niet ver van Belgie uiteraard. We gingen vaak naar Turnhout, Lommel, Antwerpen.
Voor de grap heb ik eens gekeken wat appartementjes huren of kopen in Lommel zoal kost, en ik was aangenaam verrast door de lage prijzen.

Nu wil ik graag onderzoeken wat de plussen en minnen zijn om als Nederlander in Belgie een appartement te huren of te kopen, met als doel vaste verblijfsplaats. In onze afwezigheid hebben we een kennis die daar wel wil verblijven tegen betaling, dus het staat niet leeg. Ook de post e.d. kan dan netjes doorgestuurd worden.
Om te beginnen een apt huren:
- Kunnen wij dat "zomaar"als Nederlanders ?
- En dan ook nog ingeschreven staan op dat adres ?
- Waar ga ik inkomstenbelasting en sociale premies moeten betalen, in NL of BE ?
- Waar kan ik dan tegen ziektekosten verzekerd blijven, in NL of BE ?
- Moet ik mijn nationaliteit/paspoort aanpassen van NL naar Belg ?
- Wat wordt het kostenplaatje in geval van huren, m.a.w. wat komt daar nog bij: verzekeringen, energie, water, internet, service kosten, etc ?

Misschien zie ik te veel beren op de weg, even goed kan het zijn dat ik iets heel belangrijks over het hoofd zie...
Volgens mij zijn die beren wel te overzien. Stuur eens een PM naar Cobra (Jaap), die is destijds teruggekeerd uit PH en is in Zelzate gaan wonen net over de grens. Via de zgn. Belgieroute i.v.m. immigratieproblemen met zijn vrouw. Ik heb het nooit in detail gehad over de procedures maar het is er volgens hem beter dan hier. Ik zoek hem nog wel eens op.

Maar hij werkt nog, dus geen pensioenvoorbeeld.
Hij is verder nog steeds Nederlander. En verzekerd voor ziektekosten in Belgie.

Je valt dan wel onder de Belgische fiscus. Ik neem aan dat mijn ABP pensioen dan niet dubbel belast wordt maar ik heb het zelf nog niet uitgezocht al is dat voor mij ook een prima alternatief als bruin het hier niet meer zou kunnen trekken.
Een Heer van stand voelt zich thuis in Rommeldam

Cobra

#2
Ik zal antwoorden er tussen zetten.
Citaat van: Antonio op zaterdag 12 juni 2021, 08:59:32
Om te beginnen een apt huren:
- Kunnen wij dat "zomaar"als Nederlanders ?
Ja dat kan zomaar. Jij bent europeaan,als  je  getrouwd bent en je hebt genoeg inkomen, is geen enkel probleem. Kwestie van huisje zoeken, mutualiteit(ziekenfonds) afsluiten en inschrijven bij de gemeente.Ziekenfonds kost iets van E85 voor dokter en medicijnen en E125 voor ziekenhuisopname, boven de 60 jaar 100 euro er bij.

EN DAS PER JAAR !
Je krijgt dan "woonstcontrole' door politie om te kijken of je er idd woont.
Hoe het zit met medische onkosten in de PH als je in Belgie verzekerd bent heb ik geen ervaring mee, kijk eens op de website van CM mutualiteit, misschien vind je daar wat. Of een ander heeft er ervaring mee.
In NL verschilt dat ook van de ene of de andere MIJ.

- En dan ook nog ingeschreven staan op dat adres ?
Ja dat is verplicht om daar ingeschreven te staan.
- Waar ga ik inkomstenbelasting en sociale premies moeten betalen, in NL of BE ?
Das in 1 land voorzover ik weet en dat word dan Belgie vanaf de dag dat je er woont.
- Waar kan ik dan tegen ziektekosten verzekerd blijven, in NL of BE ?
In Belgie natuurlijk, das veel goedkoper en geen E750 eigen risico.
- Moet ik mijn nationaliteit/paspoort aanpassen van NL naar Belg ?
Nee, dat maak je zelf uit, ik woon hier 12 jaar en ben nog altijd nederlander, niet van harte, nooit gelukkig geweest met die nationaliteit, maar das wat anders.
Mijn vrouw heeft wel de belgische nationaliteit, kon ze na 7 jaar krijgen. Getrouwd met een belg kan dat na 5 jaar.

- Wat wordt het kostenplaatje in geval van huren, m.a.w. wat komt daar nog bij: verzekeringen, energie, water, internet, service kosten, etc ?
Zal ongeveer gelijk zijn aan NL, behalve dat je ziekenfonds veeeeeeeeel goedkoper is.
Als je een auto wilt houden, betaal je ook veel minder wegenbelasting in Belgie.

Misschien zie ik te veel beren op de weg, even goed kan het zijn dat ik iets heel belangrijks over het hoofd zie...
Zoals iedereen die zo een grote verandering nooit zelf gedaan heeft zie je veel meer problemen dan er in werkelijkheid zijn.
Ik dacht ook dat het wat moeilijker was, maar het stelt niks voor, gewoon de juiste stappen nemen en tis gebeurd voor je het weet.


Enige probleem wat ik zie is dat belgen soms terughoudend zijn om iets  te verhuren aan een buitenlander als die er niet permanent gaat wonen, zeker als je er nog eens een ander  in laat wonen.

Succes er mee !
Website over de PH of je het nu gelooft of niet.  :atyourservice:

Fail_over

Het is idd zo dat Belgen in de grensstrook terughoudener zijn met het verhuren van onroerend goed aan Nederlanders. Dit is voornamelijk te danken aan NL voorgangers die zich als beesten hebben gedragen en een puinhoop achtergelaten hebben. (Dank u daarvoor). Ik heb dit dan ook ondervonden als ik een 3 tal belden of een huis nog beschikbaar was. :"Bent u Nederlander? Nee, dan gaat het niet door, !" Bam! hoorn erop.

Beter om via de reguliere immo websites iets te zoeken, en dan ook heel vlug te reageren. (Wij zijn op het moment ook weer opzoek naar een nieuwe huurstek. De huurbaas wil verkopen)
De verhuurbureau's willen vaak een waslijst aan attesten en formulieren. 3 Loonstroken, werkgeversverklaring, verklaring van goed gedrag, verklaring van betaling vorige huurbaas enz. enz.

Je moet je dan uitschrijven uit je huidige NL gemeente en inschrijven in de BE gemeente. Je krijgt dan een vreemdelingen ID kaart. Je bent op dat moment geen NL of BE burger meer, maar een EU staatsburger.
Hier gelden andere regels voor dan een NL of BE staatsburger. OA het binnenhalen van een buitenlandsebruid op gezinshereniging. (De Belgie-route)
Hoe het zit met pensioen weet ik niet.

Als je in België woont (Een domiciliering op adres hebt) dan ben je verplicht een BE ziekenkostenverzekering af te sluiten. Werk je vervolgens in NL ben je ook verplicht daar een ziekenkostenverzekering af te sluiten.
(Goedkoopste is de online van het Zilverenkruis ong. 80 euro per maand)
Bij permanente bewoning is de elektra ong 80 per maand, water ook zo.
Internet is duur in België en daarom is Scarlet trio aan te raden. 45 euro per maand en met een beperking (Tenminste in mijn geval) van 500 GB per maand kan je er voor 5 euro 500 GB bij kopen.

Verwacht ook geen open armen of gezellige buren meetings. In de 10 jaar dat ik nu in de grensstreek woon, en de afgelopen 6 jaar op dit adres is het contact met de Belgische buren enkel een knikje bij het langsrijden geweest. Enkel met een Nederlander in de straat was het steeds gezellig.

Oh ja! Wat wel een groot voordeel is van BE is dat het kindergeld (Kinderbijslag) zeker 3x zoveel is dan in NL.

:daag:  :hoedjeaf:
Het is niet dat je in de rivier valt dat je verdrinkt, het is dat je niet meer boven komt......

Fail_over

Citaat van: Cobra op woensdag 30 juni 2021, 20:53:21
Zoals iedereen die zo een grote verandering nooit zelf gedaan heeft zie je veel meer problemen dan er in werkelijkheid zijn.
Ik dacht ook dat het wat moeilijker was, maar het stelt niks voor, gewoon de juiste stappen nemen en tis gebeurd voor je het weet.

Da's een waarheid als een koe.
Bovendien geld dat je voor de overheid een instelling moet hebben die ik ook gehanteerd heb:
Volg hun regels, ze vragen dit attest: Geeft het hun, vervolgens vragen ze een ander formulier, geeft ze dat, vervolgens komen ze met een andere eis. Voldoe aan dat.
Het voor elkaar krijgen van dingen bij de (BE)overheid vergt een lange adem. Maar uiteindelijk zullen ze wel moeten toegeven.

Als je ruzie met ze krijgt op deze manier blijven ze je in de gaten houden.

Raak je werkeloos binnen drie jaar na je verhuizing naar BE en vraag je sociale steun aan heb je de kans dat je verblijfsvergunning in BE stopgezet word en wordt je status "Illegaal". Ook je binnen gebracht vrouw en kinderen krijgen die status. BE heeft geen uitzettingsbeleid voor illegalen maar leuk is anders.
Het is niet dat je in de rivier valt dat je verdrinkt, het is dat je niet meer boven komt......

opinie

Citaat van: Fail_over op donderdag  1 juli 2021, 19:56:28
Het is idd zo dat Belgen in de grensstrook terughoudener zijn met het verhuren van onroerend goed aan Nederlanders. Dit is voornamelijk te danken aan NL voorgangers die zich als beesten hebben gedragen en een puinhoop achtergelaten hebben. (Dank u daarvoor). Ik heb dit dan ook ondervonden als ik een 3 tal belden of een huis nog beschikbaar was. :"Bent u Nederlander? Nee, dan gaat het niet door, !" Bam! hoorn erop.

:denk:  Wat vooral de eigenaars afschrikt, is de vrees dat enkele maanden later de politie langs komt nadat ze een lading zoldertomaten hebben geruimd. "En u beweert dat u er niets van wist?" Even later komt de brief van de het energiebedrijf: "Voordat de aansluiting kan overgezet worden, dient u de rekening te vereffenen!" Je zou voor minder bang worden om te verhuren.

Citaat van: Fail_over op donderdag  1 juli 2021, 19:56:28
Verwacht ook geen open armen of gezellige buren meetings. In de 10 jaar dat ik nu in de grensstreek woon, en de afgelopen 6 jaar op dit adres is het contact met de Belgische buren enkel een knikje bij het langsrijden geweest. Enkel met een Nederlander in de straat was het steeds gezellig.

Wel, op die manier krijg je ook niet snel ruzie met de buren. Hoe meer je van elkaar weet en ondervindt, hoe meer kans dat er iets je kan storen. Je wil echt niet in een roddelbuurt wonen.
In mijn geboortedorp kreeg je niet eens dat beleefd knikje. Oké, het was een kutdorp dat ik nooit zal missen.

Ieder doet thuis wat ie wil. Respecteer de privacy van een thuis. Je kan beter vrienden hebben die; op een andere straat, in een ander dorp of land wonen. Als de vriendschap verzuurt, moet je niet met/naast elkaar leven.
Homo doctus in se semper divitias habet.
Phædrus

Fail_over

Citaat van: opinie op vrijdag  2 juli 2021, 12:27:58
Wel, op die manier krijg je ook niet snel ruzie met de buren. Hoe meer je van elkaar weet en ondervindt, hoe meer kans dat er iets je kan storen. Je wil echt niet in een roddelbuurt wonen.

Nee, zeker niet, maar als ik een schutting verplaats om een 3e parkeerplaats, op mijn gehuurde grond, te creeeren voor mijn dochter haar eerste autootje en een kwartier later rijdt de huurbaas op en neer door onze straat vind ik toch wel iets te ver gaan.
Het is niet dat je in de rivier valt dat je verdrinkt, het is dat je niet meer boven komt......

opinie

Citaat van: Fail_over op vrijdag  2 juli 2021, 16:42:00
als ik een schutting verplaats om een 3e parkeerplaats, op mijn gehuurde grond, te creeeren voor mijn dochter haar eerste autootje en een kwartier later rijdt de huurbaas op en neer door onze straat vind ik toch wel iets te ver gaan.

Daar maak ik drie opmerkingen bij:

  • Woont er iemand in de straat die bevriend is met of familie is van de eigenaar?
  • Heeft de eigenaar je aangesproken achteraf of terloops aangekaart?
  • Heb je de eigenaar gemeld/gevraagd i.v.m. het niet-destructief en omkeerbaar aanpassen van de schutting?

Als 1=ja en 3=neen, dan kan ik me voorstellen dat er een kuttenkop/aandachtshoer hem/haar belde met de boodschap: "Kom snel, hij is de schutting aan het afbreken!"

Ja joch, tijd om een advertentie te plaatsen!  :jajaja:
Iets in de aard van:

Jongedame met auto zoekt jongeman in bezit van woonst met extra parkeerplaats.
Heren met openbare parkeerplaatsen, gelieve zich te onthouden.
Reacties naar: road.racer@fail.over


:evil:
Homo doctus in se semper divitias habet.
Phædrus

Antonio

In ieder geval nuttige tips, bedankt daarvoor, ik ga mijn licht eens opsteken.
Zoals Cobra al meldde: als je er eens aan begint, zie je dat het wel meevalt in de praktijk. Dat stelt me gerust.

Een plannetje wat ik in gedachte heb: ik ga eind dit jaar naar NL/BE en eens kijken wat ik kan huren.
Valkuilen zie ik nog wel:
- Hoeveel maanden ben ik daar zoet mee ?
- Mijn vrouw blijft in de PH, dus ik moet het alleen fiksen. Zij kan ook geen papieren o.i.d. ondertekenen, maar ik neem aan dat dat niet nodig is als ik bijv op mijn eigen naam ga huren.
- Mijn vrouw zal later wel op het adres moeten worden ingeschreven, dus nog even geen idee hoe dat gaat.
- Momenteel leef ik van de spaar centen. Dus heb ik nu geen aantoonbaar regelmatig inkomen, en dus geen bewijs dat ik de huur kan betalen. Ik wil zo snel mogelijk mijn vervroegd pensioen aanvragen, dan kan dat over een paar maanden ingaan.
- En de grote vraag: hoe gaat het reizen van PH-->NL-->BE en weer terug. Met alle covid regels, zoals quarantaine, papiertjes, mijn Sinovac attest wat momenteel niks waard is, etc...

Het zijn uitdagende tijden :ikkeniebegrijp:
Als je achteraf alles vooraf anders doet als dat je gedaan zou hebben blijft het resultaat hetzelfde

panshit

Mijn zoon heeft in de plaats Sleidingen in Belgie snel een huurwoning gevonden zonder probleem.Alle moet je een contract tekenen voor 5 jaar.Bij Interesse kan ik het adres geven.