Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

Invaliditeit laten registreren in België

Gestart door Ronny55, donderdag 18 november 2021, 02:05:10

Vorige topic - Volgende topic

Ronny55

   Ben zo 'n beetje einde raad. Wie kan me raad geven / helpen.

  Vorige jaar januari heb ik een insecten of slangenbeet een bloedvergiftiging die zich razendsnel verplaatste en mijn rechter been aantastte in die mate dat na de 4 de operatie mijn been tot net boven de knie diende geamputeerd te worden .
  Nu heb ik zowat alle instantie af gebeld en gemaild , je moet daarvoor in  :belgiesmiley: zijn /wonen. Het probleem is dat ik moeilijk/niet kan reizen, zit permanent in een rolstoel . Dubbele pech , heb al 8 % invaliditeit voor mijn linker been na een driedubbele beenbreuk in 2005 . Heb geprobeerd op krukken , maar mijn linker been veel te zwak .
Alles gaat, zelfs kiekens gaan en die hebben hun knieën vanachter .
Het komt er niet op aan WAT je kent maar WIE je kent.

Luke

Citaat van: Ronny55 op donderdag 18 november 2021, 02:05:10
   Ben zo 'n beetje einde raad. Wie kan me raad geven / helpen.

  Vorige jaar januari heb ik een insecten of slangenbeet een bloedvergiftiging die zich razendsnel verplaatste en mijn rechter been aantastte in die mate dat na de 4 de operatie mijn been tot net boven de knie diende geamputeerd te worden .
  Nu heb ik zowat alle instantie af gebeld en gemaild , je moet daarvoor in  :belgiesmiley: zijn /wonen. Het probleem is dat ik moeilijk/niet kan reizen, zit permanent in een rolstoel . Dubbele pech , heb al 8 % invaliditeit voor mijn linker been na een driedubbele beenbreuk in 2005 . Heb geprobeerd op krukken , maar mijn linker been veel te zwak .

Dus de vraag is hoe je kan reizen? Naar BE??

startagain

Citaat van: Ronny55 op donderdag 18 november 2021, 02:05:10
   Ben zo 'n beetje einde raad. Wie kan me raad geven / helpen.

  Vorige jaar januari heb ik een insecten of slangenbeet een bloedvergiftiging die zich razendsnel verplaatste en mijn rechter been aantastte in die mate dat na de 4 de operatie mijn been tot net boven de knie diende geamputeerd te worden .
  Nu heb ik zowat alle instantie af gebeld en gemaild , je moet daarvoor in  :belgiesmiley: zijn /wonen. Het probleem is dat ik moeilijk/niet kan reizen, zit permanent in een rolstoel . Dubbele pech , heb al 8 % invaliditeit voor mijn linker been na een driedubbele beenbreuk in 2005 . Heb geprobeerd op krukken , maar mijn linker been veel te zwak .
Ronny, ik ben al meermaals naar de Filipijnen geweest met m'n mindervalide dochter. Normaal moet je de luchtvaartmaatschappij laten weten dat je in een rolstoel zit, en assistentie nodig hebt. Ze hebben dan wat vragen ivm dimensies van je rolstoel ed, maar normaal geen probleem.  Je rolstoel (liefst een opplooibare) wordt mee op het vliegtuig gezet. In transit krijg je assistentie, en een rolstoel van de betreffende luchthaven. Is natuurlijk handiger als er iemand met je meereist, maar kan volgens mij ook zelfstandig.
Grootste probleem zie ik, vanwege de lange vluchten, naar het toilet gaan. M'n dochter draagt een pamper, en is sterk in haar plas ophouden.... en ik kan haar nog naar het toilet dragen in geval van nood.
Hopelijk heb je er iets aan. Ik zou een Belgisch reisbureau onder de arm nemen en hen het probleem voorleggen.
Succes!
Move on.. to learn and improve

Ronny55

 Het reizen op zich is niet het probleem , ik zoek een manier on mijn invaliditeit online aan te melden . Ben trouwens niet meer van plan nog naar  :belgiesmiley: te reizen, ik zeg niet nooit meer, zie niet in wat ik daar nog moet . Buiten het feit dat ik belastingen, sociale zekerheid en solidariteitsbijdrage moet betalen op mijn pensioen is er weinig dat me met :belgiesmiley: verbind. Daarom wil ik ook wel aanspraak kunnen maken op de fiscale "voordelen" van een gehandicapte .
Alles gaat, zelfs kiekens gaan en die hebben hun knieën vanachter .
Het komt er niet op aan WAT je kent maar WIE je kent.

Luke

Citaat van: Ronny55 op zaterdag 20 november 2021, 04:11:16
Het reizen op zich is niet het probleem , ik zoek een manier on mijn invaliditeit online aan te melden . Ben trouwens niet meer van plan nog naar  :belgiesmiley: te reizen, ik zeg niet nooit meer, zie niet in wat ik daar nog moet . Buiten het feit dat ik belastingen, sociale zekerheid en solidariteitsbijdrage moet betalen op mijn pensioen is er weinig dat me met :belgiesmiley: verbind. Daarom wil ik ook wel aanspraak kunnen maken op de fiscale "voordelen" van een gehandicapte .

If vermoed dat je reeds bij Fpd de vraag gesteld hebt? https://www.sfpd.fgov.be/
Ben dit jaar gepensioneerd en op mypension.be moest ik de gezinstoestand melden en ook invaliditeit. Ook elke verandering melden.

Luc

Ben je al 65?

Goed om te weten
Om recht te hebben op een belastingvermindering, moet je handicap vastgesteld worden voor de leeftijd van 65 jaar. Het belastingvoordeel loopt wel door na je 65ste.

https://www.cm.be/diensten-en-voordelen/handicap/inkomen/voordelen-personenbelasting
There is a sucker born every minute! Only now they found the internet.

Ronny55

Heb mijn been verloren toen ik 70 oud was , ben er nu 72.
Alles gaat, zelfs kiekens gaan en die hebben hun knieën vanachter .
Het komt er niet op aan WAT je kent maar WIE je kent.

startagain

Citaat van: Ronny55 op zaterdag 20 november 2021, 04:11:16
Het reizen op zich is niet het probleem , ik zoek een manier on mijn invaliditeit online aan te melden . Ben trouwens niet meer van plan nog naar  :belgiesmiley: te reizen, ik zeg niet nooit meer, zie niet in wat ik daar nog moet . Buiten het feit dat ik belastingen, sociale zekerheid en solidariteitsbijdrage moet betalen op mijn pensioen is er weinig dat me met :belgiesmiley: verbind. Daarom wil ik ook wel aanspraak kunnen maken op de fiscale "voordelen" van een gehandicapte .
Je invaliditeit is nog nooit in België vastgesteld begrijp ik... en dat moet altijd gebeuren in België, door een wetsdokter. Die bepaalt welke graad van invaliditeit je hebt adh van een "puntensysteem". Dus niet naar België is geen optie als je als mindervalide wil geregistreerd worden.
https://handicap.belgium.be/nl/erkenning-handicap/voorwaarden-erkenning.htm"
Als je in België gedomicilieerd bent eventueel dit nog: https://www.socialsecurity.be/citizen/nl/handicap-invaliditeit/tegemoetkomingen-en-uitkeringen
Succes nog!
Move on.. to learn and improve

opinie

Heb je al contact opgenomen met de diensten maatschappelijk werk van je ziekenfonds? Die lijken me het best geplaatst om je verder te helpen. Zorgbudget is waarschijnlijk niet van toepassing want dat hangt samen met het woonadres.

Na wat zoeken kom ik ook enkel tot dezelfde conclusie als Luc :crying1: Je bent 7 jaar te laat.
De maatregel personenbelasting is bedoeld voor mensen bij wie, door feiten overkomen en vastgesteld vóór de leeftijd van 65 jaar:

Je kan altijd een poging wagen:
"Ben je nog niet erkend, doe dan eerst een aanvraag tot erkenning via de website Personen met een handicap. Log in met je elektronische identiteitskaart op My Handicap en beantwoord de vragenlijst die peilt naar hoe je handicap je zelfstandigheid beperkt."
Homo doctus in se semper divitias habet.
Phædrus

Luc

Voor een invaliditeitsuitkering te krijgen kijkt men ook nog eens naar je inkomen. Kom je boven een bepaald jaarinkomen krijg je wel je punten maar centen niks. Mijn vader kreeg destijds niets omdat zijn pensioen netto belastbaar 50 euro op jaarbasis te hoog was. Oftewel een 4 euro per maand  :jajaja:
There is a sucker born every minute! Only now they found the internet.