Betekenis plats- en wijknamen Negros Oriental

Gestart door O.B.Bommel, woensdag 15 februari 2023, 05:44:29

Vorige topic - Volgende topic

O.B.Bommel

In Nederland is het voor ons makkelijk, Amsterdam is Dam aan de Amstel, Nijmegen Noviomagus (Nieuwe Markt in het Latijns) en Trajectum is Utrecht.

Onderweg naar Valencia hier kom ik langs Barangay Balayagmanok. Nou is die makkelijk want Balay is huis en Manok is kip dus Kippenren. Maar bij anderen wordt het moeilijker.

Zo ligt achter Santa Monica de zo mooi klinkende wijk Bajumpandan. Dat betekent dus Geur van de Pandamus bloem.
En zo ga je verder kijken.

Mijn wijk Banilad is Matting of Fences, versterking van afscheidingen tegen het water.

Piapi is een bomensoort en Camanjac de plaats van de Manjac-vogels.

Zamboanguita is de zwarte octopus. Ontstaan naar een legende uit het verleden. Dat geldt ook voor Calindagan, is iets van paarden die vrouwen en kinderen redden uit handen van de bandieten. Een legende. Dat ligt dus ingewikkelder en noopt mij al tot inschatten niet gebaseerd op de echte feiten.

Bacong is dapper verzet tegen de invallen van de Moro's in een ver verleden. Bagacay is een bamboesoort. En Soludpan is een mand of doos.

Daro is niet daaro maar iets van kolommen al zijn daar ook andere vertalingen van.

Is dit nuttig? Welnee maar ik onthoud het makkelijker als ik de vertaling of het ontstaaan weet. In Nederland zoek ik het ook wel eens op. Simpele nieuwsgierigheid en interesse in geschiednis. Waar een verhaal achter zit is het mooiste.

En wat bijzonder natuurlijk. Doet een beetje denken aan de indianennamen in America in de wat primitieve ontwikkeling. Evenals daar heeft mondelinge overlevering langer bestaan.
Een Heer van stand voelt zich thuis in Rommeldam

Guadalupe

Wij wonen in de winter in Guadalupe,een wijk in Cebu City.Weet niet waar de naam vandaan komt maar het klinkt erg spaans.Vlakbij gelegen de stad Talisay,vernoemd naar een boomsoort.
Straatnamen worden wel vernoemd naar personen zoals  V Rama,Ramostreet,Gen Maxilom of ook wel Mango Av.Fuente Osmena is er ook zo een.
Ayala spreekt voorzich evenals Gaisano,rijke families.
Wie lacht niet wie de mens beziet.