Bommel naar de Filipijnen (na?) covid 2022

Gestart door O.B.Bommel, maandag 1 augustus 2022, 07:22:38

Vorige topic - Volgende topic

tjenn

Nog een extra maandje in de Phills en je maalt er niet meer om alles went.  :thumb:

O.B.Bommel

Citaat van: tjenn op dinsdag  9 augustus 2022, 15:31:22Nog een extra maandje in de Phills en je maalt er niet meer om alles went.  :thumb:
Bij mij is dat niet zo, tenminste afhankelijk van welke betekenis "wennen" heeft.

Wennen in de betekenis van weten dat het zo is en dat het niet gaat veranderen of je er nu druk over maakt of niet, ja dan went het. Dat mag dan ook wel na 23 jaar.

Deze stukjes schrijf ik niet voor insiders maar voor achterblijvende kennissen in NL, dat is een andere bril.

Maar naarmate ik wat ouder wordt wen ik graag aan andere dingen, dat het een beetje fatsoenlijk geregeld is, dat ik naarmate de leeftijd vordert wat minder flexibel word merk ik fysiek b.v. aan temperatuur. En aan dingen die in Europa vaak tussendoor zijn geregeld zonder dat je eigenlijk in de gaten hebt DAT het is geregeld vallen meer op als je hier bent.

Overigens zijn er in Nederland ook steeds meer dingen waar ik niet meer aan wen en leef er ook in mijn eigen "bubbel". Vermoedelijk zal het mijn tijd wel duren hoewel de afbraak zich wel heel snel ontwikkelt. Bijna elke dag wel een bericht in de krant waarbij je je verstand verkijkt. Ik tenminste maar misschien ben ik wel gek. Nepnieuws, manupulatie, suggestieve artikelen, proefballonetjes, geschiedenisvervalsing, verborgen agenda's, verloederende (nieuwe) bestuurscultuur, milieudictatuur, massa-immigratie die wordt ontkend, EU-dictatuur, CO-2 budgetten het wordt elke keer nog gekker dan je je kunt voorstellen. Verkiezingen helpen niet, dezelfde personen die er bewust een zootje van maken komen gewoon terug op andere posten waar ze NOG minder verstand van hebben. Het gaat maar door in het "gave" land en de elite gaat zijn gang.

Zo leef ik in Europa tegenwoordig meer als een Filipino, ik trek mijn eigen plan wel.

Een Heer van stand voelt zich thuis in Rommeldam

tjenn

Citaat van: O.B.Bommel op woensdag 10 augustus 2022, 02:43:44
Citaat van: tjenn op dinsdag  9 augustus 2022, 15:31:22Nog een extra maandje in de Phills en je maalt er niet meer om alles went.  :thumb:
Wennen in de betekenis van weten dat het zo is en dat het niet gaat veranderen of je er nu druk over maakt of niet, ja dan went het. Dat mag dan ook wel na 23 jaar.
Zo leef ik in Europa tegenwoordig meer als een Filipino, ik trek mijn eigen plan wel.
Idem hetzelfde gevoel. Maakt allemaal niet zoveel meer uit eens je over een bepaalde leeftijd heen bent.

Bjorna145

ik trek mijn eigen plan wel.

En dat is het beste wat je kunt doen.


m.vr.gr.

O.B.Bommel

Deel 5

Afgelopen weken weer andere rituelen. De betaling van de elektra rekening en het internet. Dat gaat hier ook nog fysiek. Ook bij de elektra staat het rijen dik. Overigens niet zo'n probleem, de senior citizen's lijn is kort en ik ben boven de 60, de leeftijdsgrens. Ik heb geen officieel pasje maar ze maken nooit een probleem.

Als ik aan de beurt ben word ik nog even onrustig. De cassiere tuurt op haar scherm en gaat bellen. Dat bevalt me niks. Ik weet dat maanden geleden tegen Mildred werd verteld dat de meters nog staan op naam van mijn vrouw en haar moeder en die zijn reeds lang overleden. Dat moest veranderd worden. Sindsdien heeft echter niemand zich geroepen gevoeld zich te melden dus zolang het duurt......

Maar dat probleem is het blijkbaar niet. Ik versta er weinig van maar de rekening van mijn kant is flink hoger dan normaal. Dat klopt want ik ben er nu en ik gebruik regelmatig de airco. Dit in combinatie met hogere energiekosten verbaast het mij niet maar hen wel.

Gelukkig worden er verder geen vragen meer gesteld.
Internet gaat snel. Klantnummer invoeren bij de stortingsmachine, geld erin en klaar.

Vanaf nu moet ik de aandacht van Mildred niet alleen delen met DepEd (Department of Education) maar ook met haar 1,5-jarige kleinzoon die ze nu voor het eerst gaat zien. De oudste dochter komt over uit Engeland, mee met haar man die voor zijn werk in Manila moet zijn. Die aandacht ga ik ongetwijfeld inleveren, zo werkt dat in een kindgestuurde cultuur. Dan wil ze ongetwijfeld de trotse lola (=oma) uithangen. En ik ben dan de soort van lolo (=opa). In de sideline, dat wel. Ik ben dat allemaal niet gewend, kinderen en kleinkinderen. Nooit gehad dus weet ik ook niet wat ik gemist heb.

Het is maar voor een paar weken dus is haar exitement begrijpelijk. Extra jammer dat de schoolvakantie nauwelijks vakantie is, ze (de collega onderwijzers) klagen allemaal dat de vakantie is ingetrokken. Reden die men opgeeft: tijdens corona hebben jullie toch niet gewerkt. Maar ze waren dan wel op school en de kinderen hebben vakantie. Wat ze dan allemaal doen aan taken is me onduidelijk. Voor mij zijn het gewoon pesterijen.

Mij pesten ze momenteel ook. Al 3 dagen geen water uit de kraan. Niemand weet waarom of vertelt het. De eerste keer was het schoonmaken van de tank (????) nu hoor ik helemaal niks. Norie en Roger rijden nu 2x per dag met de truck naar de waterpomp om water te halen voor douchen en doorspoelen van de WC. Niet voor kleding wassen dat vraagt teveel water. Met een paar 25 liter containers kom ik de dag wel door en kan natuurlijk nog naar het zwembad. Ook geen straf.
En vanmorgen viel ineens de stroom uit. Volgens Dhods de hele dag. Gelukkig ben ik vandaag de hele dag op kleinzoon-feest in Tanjay, 5 kwartier brommen enkele reis.

Maar ja, ik had me 20 jaar geleden voorgenomen nooit meer te kamperen en wat doe ik nu? Kamperen in een betonnen tent. More fun in the Philippines.

Maar we hebben het best gezellig verder we redden ons best. Toen we gisteren de kinderen van het vliegveld haalden was de vraag wat de plannen waren. Plannen? Die heb ik hier niet die veranderen desnoods elke 5 minuten. Hetgeen gisteren ook diverse malen gebeurd is.

Zoals een gevleugelde zin van Sander ooit: "het kan nooit aan de organisatie liggen want die IS er niet".

Een Heer van stand voelt zich thuis in Rommeldam

tjenn

Citaat van: O.B.Bommel op zaterdag 20 augustus 2022, 06:46:35Deel 5

Afgelopen weken weer andere rituelen. De betaling van de elektra rekening en het internet. Dat gaat hier ook nog fysiek. Ook bij de elektra staat het rijen dik. Overigens niet zo'n probleem, de senior citizen's lijn is kort en ik ben boven de 60, de leeftijdsgrens. Ik heb geen officieel pasje maar ze maken nooit een probleem.
Tegenwoordig kan je het water en elektriciteit toch online betalen ze zenden de bills naar uw mail en via de bank kan je betalen. Je moet het wel eerst allemaal officieel aanvragen in het kantoor. Heel gemakkelijk nu ik effen terug in België ben.

O.B.Bommel

Citaat van: tjenn op zaterdag 20 augustus 2022, 17:17:59
Citaat van: O.B.Bommel op zaterdag 20 augustus 2022, 06:46:35Deel 5

Afgelopen weken weer andere rituelen. De betaling van de elektra rekening en het internet. Dat gaat hier ook nog fysiek. Ook bij de elektra staat het rijen dik. Overigens niet zo'n probleem, de senior citizen's lijn is kort en ik ben boven de 60, de leeftijdsgrens. Ik heb geen officieel pasje maar ze maken nooit een probleem.
Tegenwoordig kan je het water en elektriciteit toch online betalen ze zenden de bills naar uw mail en via de bank kan je betalen. Je moet het wel eerst allemaal officieel aanvragen in het kantoor. Heel gemakkelijk nu ik effen terug in België ben.

De aansluitingen staan niet op mijn naam. Ik weet dat het kan. Nu zit er ook een controle van mijn vriendin tussen, dan weet iedereen de hoogte van de rekening. En ik word wat bozig als hij te hoog zou zijn. Tot op heden werkt het zo goed, ik ben tegenwoordig meer buiten dan binnen de Filipijnen, dus ik sta niet altijd in de rij.
Een Heer van stand voelt zich thuis in Rommeldam

O.B.Bommel

Deel 6

Ik zal vast weleens eerder een Filipijns feestje hebben beschreven (die kunnen meestal onder het kopieerapparaat ongeacht de reden van het feest) maar het past een beetje in het verhaal.

Reden is nu een "returning home party for Alex". Alex is het zoontje en dat hij nog nooit in de Filipijnen is geweest ach dat is slechts een detail.

Zelf maakte ik mijn opwachting in Tanjay reeds om 10 uur want door het watergebrek was in Dumaguete blijven sowieso niet aantrekkelijk.
Natuurlijk was ik de eerste, ze waren nog nauwelijks uit bed. Een verzameling zombies die voornamelijk op hun telefoon staan te gluren, dat zie je dan.

De voorbereiding was echter al op gang gekomen. Mildred was bezig met het fruit en de snoep voor de kinderen. De standaard westerse vraag bij het zien van die hoeveelheden is dan "hoeveel gasten komen er, de hele wijk?". Duidelijkheid is er nooit. Met de catering besteld door haar dochter is geloof ik met 50 rekening gehouden, exclusief kinderen.
Voor wat het waard is.

Ook de catering valt al binnen met tafels, stoelen, bekleding, bestek en de voedselbakken. Eten is pas vanmiddag, geplande  aanvang 3 uur maar iedereen weet al dat dat bij lange na niet gehaald wordt en dat weet de visite ook.

Ik heb mij voorbereid op een overnachting hier. Heeft niet mijn voorkeur maar om niet in het donker te moeten rijden ( dat is hier met de brommer een levensgevaarlijke activiteit) zou ik uiterlijk vlak na 5 uur moeten vertrekken en dat wordt tricky met de catering. Niet dat ik veel zal eten maar weggaan voor het feest echt begint is niet uit te leggen.

Naarmate de tijd verstrijkt wordt duidelijk dat ik blijf. Om 3 uur nog geen spoor van enige activiteit. Wel verkleedpartijtjes, de pedicure en de kapster komen langs. Vanaf het moment dat het feestvarken Alex aankomt loopt de hele vrouwelijke meute al kirrend achter de rennende baby van ruim anderhalf jaar aan. Hij zal nu vast wel weten hoe hij heet als een stuk of 20 chicks achter hem aan rennen continu zijn naam scanderend. Maar dat het feest voor hem is komt nog niet over.

Tussen 3 en 4 uur wordt de aankleding van buffet en tafels gedaan. Het is een genot om daarnaar te kijken het zijn ware kunstwerkjes en dat voor een paar uur. Ach arbeid kost weinig hier. Net als dat klaar is volgt een korte hoosbui en moet alles weer weg en opnieuw geïnstalleerd worden.

Om 6 uur druppelen de eerste gasten binnen. Allemaal cousins en uncles. Geen idee hoe het in elkaar steekt. Het ene oor in het andere uit.
Dan komt het eten, ergens rond half 8, duidelijk 3 uur sharp dus. Cordon bleu, varkensribs en beef met een saus. Met rijst natuurlijk.

Met een paar neven heb ik een klik en zo kom ik de avond gemakkelijk door. Alle wereldproblemen weer uit de mottenballen gehaald en opgelost. Natuurlijk inclusief het oude en nieuwe Marcos verhaal, het lokale nooit vergeten in de discussie. En discussiëren kan hier nog, geen woke gedoe.

Zo wist ik wel dat er gedoe was over de zeggenschap en over de grenzen in de Zuid-Chinese zee en dat daar een aantal specifiek benoemde eilandjes liggen. Dat zijn de Spradly Eilanden die (deels of helemaal) geclaimd worden door China, Maleisië, Vietnam EN de Filipijnen. En die zijn economisch en strategisch niet onbelangrijk. De neven wisten mij te vertellen dat zij bij het inkleuren van de landkaart op school ook die eilanden moesten vermelden. Dat geldt blijkbaar ook voor een deel van de noordoostelijke provincie van Maleisië genaamd Sabah die tot begin 20ste eeuw behoorde tot het Sultanaat Sulu. De Sulu's behoren tot de Filipijnen.

In 2013 vielen een aantal moslimextremisten Sabah binnen. En meteen weer verjaagd overigens. Het MILF (de voornaamste terroristenclub) is al jaren actief op West-Mindanao en streven naar een Islamitische staat aldaar en Sabah past dan ook in die plannen.

Normaal kom je niet op zo'n onderwerp maar met de landjepik-oorlog in Oost Europa als een van de onderwerpen komt zoiets op tafel. Ze hebben zelf ook een probleem. Als de Chinese beer zich gaat roeren daar dan heb je de poppen aan het dansen. En ondanks hun trotse grootspraak over "hun" land weten de Filipino's dat ze geen schijn van kans hebben.

Tenslotte is het handig om een beetje dronken te worden want voor slapen in een sleep-in setting is dat een plus, dat slaapt makkelijker. Voor de zekerheid heb ik zelf wat alcohol laten aanrukken, dat zit nooit in het "arrangement".

's-Morgens bij het ontbijt blijkt dat er nog genoeg over is van het feest maar geef mij maar gebakken eieren. Ik maak kennis met de broer van Mildred's overleden man, een soort lookalike weet ik ook ongeveer hoe die eruit zag. Hij woont in Basay, een dorp wat je voorheen bijna alleen via de kustweg kon bereiken maar nu is de doorsteek dwars door het eiland verhard, in mijn reizentijd decennia geleden was die weg nog niet te doen en stond tevens bekend als NPA bolwerk, de rebellen van Sison. Het is de enige hoofdweg die ik nog nooit gereden heb op Negros.

De broer moet ook naar Dumaguete dus rijden we samen. Zij met 2 op een oude Kawasaki en ik erachteraan. Met mijn Yamaha Aurex 155 cc. Maar goed want binnen 3 kilometer valt er al bepakking af waar ze niks van merken. En zo is het weekend ook weer om. Nog steeds zonder regulier water overigens.

Ik moet het nog steeds doen met mijn "budget" van 50 liter per dag. En hier doen ze niks met stikstof en co2. Het is er gewoon niet.
Zondag derhalve Hanna en de helpster getrakteerd op een pizza en het zwembad bij Bambulo. Daar hadden ze geen budget van water ik denk dat ze wel 20 minuten gedoucht hebben. Zouden vrouwen een hoger waterbudget nodig hebben?

Een Heer van stand voelt zich thuis in Rommeldam

Bjorna145

Filippijnse feetjes ze komen voor het eten en gaan met eten.

m.vr.gr.

Johan

folkertjong

De claim over Sabah is door president Marcos Sr in 1977 opgegeven.

https://heinonline.org/HOL/LandingPage?handle=hein.journals/philplj57&div=8&id=&page=

At the ASEAN Summit on 4 August 1977, Philippine President Ferdinand Marcos announced that the Philippines would take "definite steps to eliminate one of the burdens of Association of Southeast Asian Nations (ASEAN) — the claim of the Philippine Republic to Sabah".

https://en.wikipedia.org/wiki/North_Borneo_dispute

https://www.facebook.com/EverydayHistoryPH/posts/august4-on-this-day-in-1977-philippine-president-ferdinand-marcos-pledged-to-dro/2085193788421040/