Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

Attest van vertrek - bijlage 18

Gestart door Balesto00OO, maandag 21 november 2022, 11:26:37

Vorige topic - Volgende topic

Balesto00OO


Hallo.

Even kort voorstellen: in het voorjaar van 2022 zijn mijn echtgenote en ikzelf in België (visa type huwelijk) getrouwd. Mijn echtgenote heeft reeds haar attest van immatriculatie (oranje kaart) omgeruild voor een F-kaart (permanente verblijfstitel) en is vervolgens naar de Filipijnen teruggereisd.


Door gewijzigde plannen zou mijn echtgenote thans voor een langere periode dan 3 maanden aanéénsluitend in de Filipijnen verblijven.

Thans dient elke ingezetene van Belgë, die méér dan 3 maanden het grondgebied wenst te verlaten, een attest van vertrek bij de gemeentelijke diensten te laten opstellen, en dit vooraleer het grondgebied te verlaten. Indien je geboren bent in België of voorafgaandelijk je vertrek uit België 15 jaar onafgebroken in België hebt verbleven, kan je bij ontstentenis van een attest van vertrek een machtiging tot terugkeer verkrijgen.

Deze machtiging tot terugkeer behoort niet tot de mogelijkheden van mijn echtgenote.

Mijn vrees bestaat erin dat mijn echtgenote bij terugkeer aan de Douane zou kunnen worden tegengehouden.

Bevond iemand van de leden zich eveneens reeds in een dergelijke situatie (er is in casu geen sprake van overmacht of bijzondere omstandigheden)?

Mvg,

Balesto




tjenn

Die F kaart zou wel eens ingetrokken kunnen worden ook niet slim te vertrekken naar de Filipijnen zonder aan de verschillende voorwaarden te voldoen.

Balesto00OO

Citaat van: tjenn op dinsdag 22 november 2022, 10:53:13Die F kaart zou wel eens ingetrokken kunnen worden ook niet slim te vertrekken naar de Filipijnen zonder aan de verschillende voorwaarden te voldoen.

Beste Tjenn,

Zoals gemeld: gewijzigde plannen zouden betekenen dat mijn echtgenote voor een langere periode dan de geplande 2 maanden (minder dan 3 maanden) in de Filipijnen zou verblijven. Mijn echtgenote is er nog maar een paar weken...

Wij hadden moeten anticiperen - we hadden gehoopt geen (grotere) vertragingen op te lopen bij de visumaanvraag voor haar zoontje... 

Een verlies van het verblijfsrecht is niet hetzelfde als de status van een langdurig ingezetene...

Het intrekken van de F-kaart lijkt mi het verlies van het verblijfsrecht.

Geen ervaring met dergelijk geval.

Iemand wel?