Ford garage rekent 15k PHP voor nieuwe accu

Gestart door Antonio, donderdag 24 november 2022, 03:24:52

Vorige topic - Volgende topic

Antonio

Gisteren naar de ford garage geweest om een 20.000 km onderhoudsbeurt voor mijn Ford Ranger Wildtrack te laten uitvoeren.
Terwijl ik bij een Starbucks zat te wachten, kreeg ik van Ford een text message dat de accu slecht zou zijn en dat vervanging 15.000 PHP zou kosten.
Ik heb ze laten weten dat dat dus niet hoeft.
De auto is precies 2 jaar oud, heeft 17.500 km op de teller en nul problemen met starten o.i.d.
Volgens de garage is 2 jaar al lang qua levensduur...
Ook mijn Filippijnse neef bevestigde dat.

In Nederland deed ik met gemak 4 jaar en langer met een accu, en dat met vorst in de winter.
dat was wel een benzine auto.

Is die levensduur en zijn de kosten van vervanging realistisch of echt overprijsd ?
Als je achteraf alles vooraf anders doet als dat je gedaan zou hebben blijft het resultaat hetzelfde

folkertjong

Ze scammen je.......Volgende keer je vrouw de auto naar de onderhoud laten brengen.  :lachen:
Accu's kosten ook geen 15 k, vraag maar in de car part/ accu shops.

Kia Philippines:


When should I replace my car battery?

"Car batteries can last for three to five years, depending on environmental factors like climate conditions and driving habits."

https://www.kia.com/ph/discover-kia/ask/when-should-i-replace-my-car-battery.html

innka3

Citaat van: Antonio op donderdag 24 november 2022, 03:24:52Gisteren naar de ford garage geweest om een 20.000 km onderhoudsbeurt voor mijn Ford Ranger Wildtrack te laten uitvoeren.
Terwijl ik bij een Starbucks zat te wachten, kreeg ik van Ford een text message dat de accu slecht zou zijn en dat vervanging 15.000 PHP zou kosten.
tsa,je gaat naar een dealer garage voor een 20.000 service dan is het niet vreemd dat ze de ford standaard aanhouden.en niet dat je laten terug komt als je een battery probleem hebt en dan klagen .het zelfde met de banden daar staan code's op wanneer ze gemaakt zijn en dus de levenduur .ook dan vertellen ze gevaarlijk enz enz als ze de levensduur overschreden hebben . en natuurlijk hebben ze ook Ford-dealer prijzen  :lachen:

Luke

Heb het zelfde ervaren in men Ford Ecosport.
Na 2 jaar ook de batterij vervangen op aanraden van de dealer. Wel geen 15K. Dacht iets van minder dan 5K.
Ze hebben de oude batterij meegegeven en bij vergelijk was die oude (originele) een stuk kleiner.
De nieuwe zit er al 4 jaar in, tot nu toe zonder problemen.

Antonio

Citaat van: Luke op donderdag 24 november 2022, 05:19:00Heb het zelfde ervaren in men Ford Ecosport.
Na 2 jaar ook de batterij vervangen op aanraden van de dealer. Wel geen 15K. Dacht iets van minder dan 5K.
Ze hebben de oude batterij meegegeven en bij vergelijk was die oude (originele) een stuk kleiner.
De nieuwe zit er al 4 jaar in, tot nu toe zonder problemen.

Ja, ik dacht ook iets van 3 tot 5 jaar. Ik ga het observeren.
Als ie niet goed start als het hier vriest, dan wordt het tijd voor vervanging  :lachen:
Als je achteraf alles vooraf anders doet als dat je gedaan zou hebben blijft het resultaat hetzelfde

opinie

Wat ik zo online kan vinden zou jouw model een 80Ah 740-800A startstroom nodig hebben.
Varta-prijzen: € 143 en € 199 voor start-stop versie.

Nu heb ik geen ervaring met start-stop maar een gewone batterij doe ik 6-7 jaar mee. Als het kouder wordt en er beginnen problemen te komen, dan is het tijd.

Dodelijk voor een batterij is niet gebruiken. Ben je 3 of meer maanden in het buitenland? Verwacht geen lang leven ervoor. Dan zou 2 jaar een juiste periode zijn. Wel duur maar ja, dealerprijs!

Als je auto een recent model is, kan het dat je de computer moet resetten na een vervanging (dealerbescherming). Zo niet start ie gewoon niet.

Je hebt toch kennis van elektro? 2 Setjes overbruggingen. 1e op de nieuwe batterij, oude uitbouwen, 2de op de oude, nieuwe inbouwen, klaar. Zo is er nooit een moment geweest zonder spanning en weet de computer er niets van.  :horenzienzwijgen:

Gezien je fulltime in  :smiley-philippines: woont, lijkt me die 2 jaar toch erg kort. Tenzij je lange ritten in afgelegen gebieden maakt, zou IK nog wachten tot er symptomen van slijt opduiken.
Homo doctus in se semper divitias habet.
Phædrus

folkertjong

Change battery Ford Ranger.

Let's get started!

    Open the bonnet.
    Using the selection of wrenches, undo and remove the negative battery terminal.
    Undo and remove positive battery terminal. Loosen and back off the retaining nuts on the bracket holding the battery in place. ...
    Remove battery and install the new one.

Jul 7, 2022

https://www.autotrader.co.za/cars/news-and-advice/car-ownership/how-to-replace-the-car-battery-on-a-ford-ranger/6342

Het enige wat je moet doen is de klok weer op juiste tijd zetten.

opinie

Citaat van: folkertjong op donderdag 24 november 2022, 12:53:09Het enige wat je moet doen is de klok weer op juiste tijd zetten.

 :thumb:  Dan heeft dit model de dealerbescherming (nog) niet of zit die er in Zuid-Afrika niet op. Ik zou het echter niet doen met een andere recente wagen zonder eerst de ervaringen van anderen online te checken. Ik vrees dat meeste stadswagens van de laatste 5 jaar wel beschermd zijn.
Homo doctus in se semper divitias habet.
Phædrus

tjenn

Vind ook dat ze redelijk snel een batterij vervangen in de Phils idem bij mijn auto. 2 nieuwe batterijen in 6 jaar 8000 php het stuk. Grootste probleem is stilstand zoals hier al is vermeld. De laatste keer 2jaar  :lachen: pandemie weet je wel. Toen was er wel wat meer aan de hand dan alleen een batterij vervanging. Gebruik tegenwoordig een druppellader als ik een paar maanden terug naar belgeland ga, je kan ook de min loskoppelen dat helpt ook wat.

Bjorna145

Ik rijdt ook niet veel, ik heb op de accu van mijn auto en die van mijn vrouw een acculader aangesloten die om de zes uur 20 min aanslaat op die manier houd je je accu in topcondietie.
Een accu doet het het beste wanneer hij goed vol is (12.7 volt).
Een volle accu is slecht wanneer tijdens het starten de spanning beneden de 10,5 volt komt.
Moet je wel met z'n tweeen zijn om dat te testen een die de voltmeter op de accu houdt en een die start.

En dan Ford z'n service schema, op die manier kun je verkopen een Ford gaat nooit stuk en dat is dan ook zo.

Op de Filippijnen heb je geen wegenwacht en dat heb ik een keer ondervonden, mijn auto (Volov P121 van 1966) viel stil onderweg defecte bobine.
Gelukkig kwam er iemand voorbij die ook in Bais City woonde en die heeft mij opgesleept.
Sindsdien heb ik als reserve een bobine, brandstofpomp een verdeler en wat draad en slang met wat gereedschap achter in de bak liggen.
Ik rijd geen lange afstanden meer omdat mijn vrouw een auto heeft maar het kan in mijn geval toch een lifesafer zijn.

m.vr.gr.

Johan

Antonio

Citaat van: opinie op donderdag 24 november 2022, 12:50:20Wat ik zo online kan vinden zou jouw model een 80Ah 740-800A startstroom nodig hebben.
Varta-prijzen: € 143 en € 199 voor start-stop versie.

Nu heb ik geen ervaring met start-stop maar een gewone batterij doe ik 6-7 jaar mee. Als het kouder wordt en er beginnen problemen te komen, dan is het tijd.

Dodelijk voor een batterij is niet gebruiken. Ben je 3 of meer maanden in het buitenland? Verwacht geen lang leven ervoor. Dan zou 2 jaar een juiste periode zijn. Wel duur maar ja, dealerprijs!

Als je auto een recent model is, kan het dat je de computer moet resetten na een vervanging (dealerbescherming). Zo niet start ie gewoon niet.

Je hebt toch kennis van elektro? 2 Setjes overbruggingen. 1e op de nieuwe batterij, oude uitbouwen, 2de op de oude, nieuwe inbouwen, klaar. Zo is er nooit een moment geweest zonder spanning en weet de computer er niets van.  :horenzienzwijgen:

Gezien je fulltime in  :smiley-philippines: woont, lijkt me die 2 jaar toch erg kort. Tenzij je lange ritten in afgelegen gebieden maakt, zou IK nog wachten tot er symptomen van slijt opduiken.
Dank, en ik ga je advies volgen..
Als ik merk dat er wat hapert bij starten, dan meteen wisselen.
Motolite schijnt redlijk tot goe te zijn, en komt (gratis) aan huis om de accu te wisselen.
Als je achteraf alles vooraf anders doet als dat je gedaan zou hebben blijft het resultaat hetzelfde

jack

motolite ( gold) N70 batterijen voor ongeveer 8000-9000 pesos, gingen bij mijn Isuzu Dmax ook altijd maar 2 jaar mee, deze keer heb ik er een Chinese ingezet ook een N 70 voor 4500 pesos ben benieuwd hoelang deze mee gaat,  :ikkeniebegrijp:

groet Jack

Bjorna145

Ik heb ook motolite en die gaat nu al drie jaar mee.

m.vr.gr.

Johan

opinie

2 tot 3 jaar? Oh, ik snap hem! Ze doen in de Filippijnen wat men hier in de 80 en 90 deed. Verkoop een auto nieuw met een batterijTJE dat net lang genoeg meegaat tot einde garantie. Een 48 Ah met een startstroom die net genoeg was. Ik had toe een adresje waar ik voor een beetje meer een batterij kocht van 80 Ah met dubbel de startstroom. Die laatste ging vanzelfsprekend véél langer mee.
Al die klokjes en ook de hoge luchtvochtigheid zorgen dat je batterij lekt. (let ook op dat je de telefoonlader niet op een continu sigarettenaansteker laat zitten)

Over het algemeen zijn de ingebouwde batterijen in  :eu: nu beter. Maar niet omdat ze jou een plezier willen doen, hoor. Veel auto gaan nu de deur uit als privélease. 15% betalen en 60 maanden afbetalen met als verkoopargument dat je ook 60 maanden (beperkt in km) garantie hebt. Ze willen zichzelf niet naaien natuurlijk. Je bent niet echt eigenaar meer want na 5 jaar kan je: loslaten, inruilen of afkopen. Dat laatste tegen 30% van nieuwprijs. Ik heb het ooit eens nagerekend, je betaalt 15% meer dan als je bij de bank leent.
Homo doctus in se semper divitias habet.
Phædrus

koy

Als je zoveel geld geeft voor een Ford Ranger is het belachelijk dat ze de batterij na 2 jaar willen vervangen.
Mijn ervaring is dat die minstens in slechte omstandigheden 5 jaar moet meegaan. Wij hebben in de fam verschillende Toyota wagens met batterij meer dan 10 jaar en een slinternieuwe Ford Ranger zou maar 2 jaar meegaan. Mijn gevoel zegt me pure afzetterij - ze halen jouw batterij eruit en verkopen ze op de 2de handsmarkt of ze vinden niets aan jouw wagen om aan te rekenen en dan is een batterij makkelijk.

Ik kocht in aug een Honda Brio in Davao en ben van gisteren terug en hij had meer dan 3 maand stil gestaan. Startte onmiddellijk weer op en dan natuurlijk een lange rit mee gedaan om batterij terug volledig te laden.

Succes en mss eens tot binnenkort,
Koy in Davao
leven en laten leven...

Kano

Citaat van: Bjorna145 op donderdag 24 november 2022, 23:58:51Moet je wel met z'n tweeen zijn om dat te testen een die de voltmeter op de accu houdt en een die start.

Er zijn digitale voltmeters die je in de sigarettenaansteker kan inpluggen. Zo zie je altijd het voltage.
Daar waar de regenboog eindigt daar zal ik nooit komen totdat ik daar ooit zal zijn

Bjorna145

Ik denk dat bij het starten de sigarettenaansteker ontkoppeld wordt dus dat helpt je niet veel bij het starten.

Johan

opinie

Meestal rekent men op extra slijt vanaf >3 maanden stilstand.
Negatieve factoren zijn:
  • tijd
  • sluipverbruik dat de batterij volledig leeg trekt (nooit goed)
  • koudere en vochtige omstandigheden later die meer stress voor de batterij betekenen
  • leeftijd en conditie voor de stilstand

Citaat van: koy op zaterdag 26 november 2022, 03:51:43Ik kocht in aug een Honda Brio in Davao en ben van gisteren terug en hij had meer dan 3 maand stil gestaan. Startte onmiddellijk weer op en dan natuurlijk een lange rit mee gedaan om batterij terug volledig te laden.

Gezien de auto onmiddellijk startte, was er geen (groot) sluipverbruik. Men kan enkel argumenteren dat mogelijk de batterij iets sneller zal moeten worden vervangen.
Regionale verschillen zouden ook veroorzaakt kunnen worden door de importeur. Stel men importeert zonder batterij en plaatst een batterij "volgens de lokale behoeftes". Officieel is dat het gebrek aan wintercondities maar in werkelijkheid het financieel voordeel voor de importeur en verdelers.
Homo doctus in se semper divitias habet.
Phædrus

Antonio

Updeetje: de auto start nog steeds als een zonnetje. Die batterij lijkt me dus vooralsnog prima...
Ik heb wel startkabels aan boord  :happy2:
Als je achteraf alles vooraf anders doet als dat je gedaan zou hebben blijft het resultaat hetzelfde

tjenn

Door de één of andere reden gaan de druppelladers die ik van België meebreng niet lang mee. Ben een maand of vijf in Belge verbleven en merkte bij het terugkomen dat de lader niets meer deed het jaar daarop hetzelfde met een andere maar toen bleef het standby lichtje nog branden.:-)) Ben van plan er maar is eentje te kopen in de Filipijnen eens zien dat die wat langer meegaan. :weetikniet: Nu mijn vraag is weet iemand hier een degelijke druppellader te koop? Bij Lazada en Shopee  zie ik door de bomen het bos niet meer.


Pinocchio

Ook ik maak gebruik van een pulse-charger.
Ik verblijf 6 maand per jaar in de Filippijnen en 6 maand in Belgie.
Als ik er niet ben ligt mijn batterij aan een klein 12 V zonnepaneel zowel in Belgie als in de Filippijnen.
De pulse-charger gaat telkens met mij mee en zowel in Belgie als in de Filippijnen leg ik de batterij  20 uur aan de charger bij aankomst.


tjenn

Bedankt voor de post guys. Dat 12 V zonnepaneel is wel interessant als ik er niet ben en bij terugkomst de charger er aan. Belangrijkste is dat de batterij wat op level blijft en niet naar de kloten gaat kostelijke zaak elke keer. Met de druppellader lukte het wel voor een paar maanden maar eens over de 4 maanden en een paar brownouts was het spel buiten gebruik.

innka3

waarom al die moeite ,in januari de -pool van de accu er af en in september er weer aan .starten en rijden.en als de accu leeg is heb ik nog een acculadertje van 18 euro :thumb:

tjenn

Citaat van: innka3 op woensdag 13 december 2023, 13:05:40waarom al die moeite ,in januari de -pool van de accu er af en in september er weer aan .starten en rijden.en als de accu leeg is heb ik nog een acculadertje van 18 euro :thumb:
Dat hebben ze mee ook aangeraden in de garage de - pool eraf en heb ik vroeger zelf wel een paar maal gedaan probleem was wel dikwijls dat de boordcomputer helemaal moest gereset worden en er problemen waren van elektronische aard.

Antonio

Citaat van: Antonio op dinsdag 31 januari 2023, 07:43:24Updeetje: de auto start nog steeds als een zonnetje. Die batterij lijkt me dus vooralsnog prima...
Ik heb wel startkabels aan boord  :happy2:
Update october 2023 (ik loop een beetje achter...):
Onderhoudsbeurt bij Ford gehad, de laatste in de garantie periode.
Een paar weken later startte de auto ineens niet meer.  :denk:
Bij een andere garage dan Ford de accu laten vervangen.
Volgens Ford zou er ook te veel speling zitten op, naar wat ik begreep, één van de lagers van de homokineten.
Dus een second opinion aangevraagd bij de andere niet-Ford garage.
Van alles getest, ik was erbij, niks aan het handje. Er trilt ook niks, hij spoort hoed, etc.
Geldklopperij dus.
Bij Ford zullen ze me niet snel weer zien...
Als je achteraf alles vooraf anders doet als dat je gedaan zou hebben blijft het resultaat hetzelfde

Bjorna145

Ik ben in de gelukkige omstandigheid dat ik alles zelf kan, laats nog de schokbrekers van onze Honda City vervangen en het de auto uitgeleind.
Ding bolt weer als een zonnetje.
En een homocineet versleten binnen de garantie periode?????????

En als ik het niet weet wat ik laats had laat ik iemand komen aan huis en dan goed meekijken en helpen.

Mij makan ze niet gek.

m.vr.gr.

Johan