Emigreren naar de Filipijnen.

Gestart door DennisEmigreert, woensdag 1 maart 2023, 22:45:08

Vorige topic - Volgende topic

DennisEmigreert

Hallo,

Ik zal me even voorstellen,
Ik ben Dennis en ben 28 jaar, ik ben van plan om in december te emigreren naar de Filipijnen, nu heb ik daar mijn vriendin zitten, en heb ik wegens prive omstandigheden de kans om naar de filipijnen te vertrekken, met een goed startkapitaal.
Nu heb ik al veel informatie gelezen, maar zou graag van medenederlanders die daar heen zijn gegaan tips krijgen van wat ik moet doen, bijv. Uitschrijven etc.

Is het makkelijk om nederland te verlaten?

Kan ik een enkeltje boeken zonder een vast woonadress te hebben?

Aangezien ik me moet uitschrijven bij de gemeente.

Nee dit is een gehaaste beslissing,maar zou graag wat advies willen krijgen van mensen die ook naar de ph zijn gememigreert.

Thanks!

Gr Dennis

folkertjong

Kan ik me uitschrijven zonder nieuw adres?
Wanneer je je gaat uitschrijven uit de BRP is het niet verplicht om je elders in te schrijven. Je hoeft je dus niet (in het buitenland) in te schrijven als woonachtige. Indien je je inschrijft op een ander adres in Nederland, dan behoor je op dat adres in principe wel te wonen.
https://www.johoinsurances.nl/aandachtspunten/uitschrijvengemeente/faq

Adres in het buitenland

Bij de uitschrijving kunt u uw nieuwe adres in het buitenland doorgeven. Heeft u (nog) geen woonadres in het buitenland of is het adres nog niet bekend? Dan kunt u op een later moment uw adresgegevens doorgeven.

https://www.nederlandwereldwijd.nl/brp/hoe-uitschrijven-brp

Enkele reis mag.

Denk dat je heel veel reacties gaat krijgen over wat er wel/niet mag/moet als toerist in de Filipijnen enz.

DennisEmigreert

Citaat van: folkertjong op woensdag  1 maart 2023, 23:02:10Kan ik me uitschrijven zonder nieuw adres?
Wanneer je je gaat uitschrijven uit de BRP is het niet verplicht om je elders in te schrijven. Je hoeft je dus niet (in het buitenland) in te schrijven als woonachtige. Indien je je inschrijft op een ander adres in Nederland, dan behoor je op dat adres in principe wel te wonen.
https://www.johoinsurances.nl/aandachtspunten/uitschrijvengemeente/faq

Adres in het buitenland

Bij de uitschrijving kunt u uw nieuwe adres in het buitenland doorgeven. Heeft u (nog) geen woonadres in het buitenland of is het adres nog niet bekend? Dan kunt u op een later moment uw adresgegevens doorgeven.

https://www.nederlandwereldwijd.nl/brp/hoe-uitschrijven-brp

Enkele reis mag.

Denk dat je heel veel reacties gaat krijgen over wat er wel/niet mag/moet als toerist in de Filipijnen enz.



Oke, ja gelukkig heb ik een vriendin daar die me wel dingen uitlegt, maar goed ik zou toch wel wat tips willen ontvangen over wat de beste stappen zijn om als eerste te nemen,

Huisje opzeggen, zorg, etc, dingen waar ik rekening moet gaan houden, misschien weet ik al veel, maar ik kan altijd iets over het hoofd zien.

Gr Dennis

Bulldozer

Uitschrijven in Nederland is makkelijk. Naar het gemeentehuis en klaar. 5 minuten werk en alleen een paspoort voor nodig.

Zodra je jezelf uitschrijft uit Nederland vervalt je Nederlandse ziektekosten verzekering. Wil je toch verzekerd zijn moet je een speciale verzekering afsluiten. Die zijn of flink aan de prijs, of slecht. Voor ieder jaar dat je uitgeschreven bent ontvang je later 2% minder AOW.

Je hoef geen nieuw adres op te geven, maar zodra je een vast adres heb is het wel handig om door te geven zodat officiele instanties weten waar je zit.

Post in de Filippijnen komt zeer slecht aan. Soms helemaal niet of duurt maanden. Zorg dat je op mijn overheid alle post op digitaal zet. Sommige documenten, zoals Nederlands rijbewijs verlengen bijvoorbeeld worden helemaal niet naar de Filippijnen opgestuurd. Zorg dat je nog een betrouwbaar iemand heb in Nederland die zulk soort post nog kan ontvangen.

Nederlands rijbewijs is tot maximaal 3 maanden na binnenkomst geldig. Daarna moet je met een Filipijns rijbewijs verder.

Voor de Filippijnen heb je een visum nodig als je langer dan een maand blijft. Voor een permanent resident visum (13a) moet je getrouwd zijn. Andere optie is toeristen visum, die moet je dan steeds verlengen en minimaal om de 2 jaar het land even uit.
Als je geen 13a visum heb dan moet je een vlucht binnen die 30 dagen uit de Filippijnen kunnen aantonen.

Tot slot, als je een beetje comfortabel wil leven is de Filippijnen niet goedkoop. Reken maar hetzelfde als wat je in Nederland kwijt bent.

DennisEmigreert

Citaat van: Bulldozer op donderdag  2 maart 2023, 00:04:12Uitschrijven in Nederland is makkelijk. Naar het gemeentehuis en klaar. 5 minuten werk en alleen een paspoort voor nodig.

Zodra je jezelf uitschrijft uit Nederland vervalt je Nederlandse ziektekosten verzekering. Wil je toch verzekerd zijn moet je een speciale verzekering afsluiten. Die zijn of flink aan de prijs, of slecht. Voor ieder jaar dat je uitgeschreven bent ontvang je later 2% minder AOW.

Je hoef geen nieuw adres op te geven, maar zodra je een vast adres heb is het wel handig om door te geven zodat officiele instanties weten waar je zit.

Post in de Filippijnen komt zeer slecht aan. Soms helemaal niet of duurt maanden. Zorg dat je op mijn overheid alle post op digitaal zet. Sommige documenten, zoals Nederlands rijbewijs verlengen bijvoorbeeld worden helemaal niet naar de Filippijnen opgestuurd. Zorg dat je nog een betrouwbaar iemand heb in Nederland die zulk soort post nog kan ontvangen.

Nederlands rijbewijs is tot maximaal 3 maanden na binnenkomst geldig. Daarna moet je met een Filipijns rijbewijs verder.

Voor de Filippijnen heb je een visum nodig als je langer dan een maand blijft. Voor een permanent resident visum (13a) moet je getrouwd zijn. Andere optie is toeristen visum, die moet je dan steeds verlengen en minimaal om de 2 jaar het land even uit.
Als je geen 13a visum heb dan moet je een vlucht binnen die 30 dagen uit de Filippijnen kunnen aantonen.

Tot slot, als je een beetje comfortabel wil leven is de Filippijnen niet goedkoop. Reken maar hetzelfde als wat je in Nederland kwijt bent.

Bedankt voor je informatie. Dank u 😁

Toevallig ga ik daar trouwen volgend jaar, dus met dat visum moet het wel goedkomen.

Tja iedereen heeft zijn eigenbeeld van comfortable leven, ik ga een stapje terug doen en ga samen met mijn vriendin in quezon wonen, huisje bouwen, rijstland en kokosnoten perceel, zal allemaal niet makkelijk worden, maar we gaan ervoor! 😁


Bulldozer

Geen kinderen gepland? Ter info. School van mijn dochter kost ongeveer 3000 euro per jaar en dat is dan nog niet eens een internationale school. Ziektekosten verzekering voor 3 personen 600 euro per maand. Lijkt me moeilijk te bekostigen als boer.

maastricht

Je bent bijna 80% van je Aow kwijt.  Wanneer je later terug gaat naar Nederland om wat voor reden ook moet je rekenen op bijstands nivo. Aow wordt altijd aangevuld tot bijstands nivo wanneer je verder niks hebt. Spaargeld wel eerst opmaken.
Ik vind 28 jaar wel heel jong om zo lang vooruit te kijken. Zou je niet het beste voor 3 maanden in de Filipijnen gaan wonen en dat afspreken met je werkgever wanneer het niet lukt dat je terug kan komen. Wanneer je niet oppast wordt je hier geplukt waar je bijstaat.
Ziektekosten verzekering is heel duur wanneer je hetzelfde wilt als in Nederland. Beter kan je Phil health voor je vriendin en je zelf afsluiten. Voor je zelf ook nog via Oom verzekeringen een ongevallen verzekering afsluiten met de zekerheid van vervoer naar Nederland.




DennisEmigreert

Citaat van: Bulldozer op donderdag  2 maart 2023, 00:57:52Geen kinderen gepland? Ter info. School van mijn dochter kost ongeveer 3000 euro per jaar en dat is dan nog niet eens een internationale school. Ziektekosten verzekering voor 3 personen 600 euro per maand. Lijkt me moeilijk te bekostigen als boer.

Oke bedankt voor je info.

Ik krijg een ervenis, dus wil zo via de contacten die ik hier in nederland investeren in landbouw, en appartement verhuur. Ik heb gelukkig deze maand een afsrpraak met iemand die daar ook appartenenten verhuurd.

Ik ga er heen, voor langere tijd.

folkertjong

Citaat van: DennisEmigreert op donderdag  2 maart 2023, 00:41:50huisje bouwen, rijstland en kokosnoten perceel, zal allemaal niet makkelijk worden, maar we gaan ervoor! 😁



Helaas kun jij niets aan grond kopen, alleen je vriendin/toekomstige vrouw. Ook mag je geen werk doen welke een Filipijn kan doen zolang je geen 13A visum voor gehuwd met Filipijnse hebt.
Je moet jaarlijks verlengen ook al heb je 13a visum, als je vrouw overlijdt val je terug op toeristen visum.
Je huis mag je dan niet verkopen aan een andere buitenlander alleen aan een Filipijn nadat jij het hebt na overlijden vrouw.
Je mag niet stemmen en niet met politiek bemoeien, schoppen ze je het land uit.
Een bedrijf beginnen mag alleen met 60% aandeel van een Filipijn.
Je mag geen wapen kopen, alleen een Filipijn.
Je krijgt geen pensioen, alleen als je vrouw overleden is krijg je een paar centen van haar pensioen.
Je bent niet verzekerd van ziektewet via Philhealth, moet je zelf betalen en is veel duurder dan voor een Filipijn.
Je krijgt geen senior citizen card, alleen een Filipijn.
Je krijgt geen gratis Filipijnse les zoals een buitenlander in Nederland wel krijgt.
De meeste boeren verkopen hun grond aan bedrijven welke er huizen op zetten, subdivisions want boeren kunnen amper leven van hun boerderij, hoge kosten groeistoffen en zaden en brandstof, lage voor de rijst.
De lijst is nog wel wat langer.

In alle eerlijkheid, de meeste buitenlanders hier zijn ouder met AOW of bijna AOW , pensoen of hebben een vrouw hier welke een goede vaste baan heeft of werken nog  (in het buitenland) en reizen heen en weer.Er zijn een paar welke in Manila wonen en BPO werk doen met name in het Nederlands en een paar welke voor een Nederlands bedrijf werken.

Het leven in de Filipijnen is echt niet goedkoop meer en om dan vanaf 28 tot je dood te overleven heb je heel wat nodig want inderdaad er gaat 2 % van je AOW af voor elk jaar dat je in het buitenland woont.

Niet de bedoeling om je bang te ''praten'' maar je zult nooit Filipijn worden tenzij je je Nederlandse paspoort inleverd en via het Senaat en de president een Filipijnse nationaliteit kunt aanvragen als dat ook goedgekeurd mocht worden. (lukt vaker niet dan wel)



Pinkpanther

Daarom zou ik eens verder kijken,   Indonesie en Thailand.....  Indnesie is vergelijkbaar met the Philippines, alleen goedkopere hotels en veel beter eten.
Thailand loop 25 jaar vooruit op beide landen, alles beter geregeld, betere gezondheidszorg goed eten  en goedkoop een condo huren.

mvg

Pinkpanther   :hoedjeaf:  :hoedjeaf:  :hoedjeaf:

Bulldozer

Citaat van: folkertjong op donderdag  2 maart 2023, 08:19:52
Citaat van: DennisEmigreert op donderdag  2 maart 2023, 00:41:50huisje bouwen, rijstland en kokosnoten perceel, zal allemaal niet makkelijk worden, maar we gaan ervoor! 😁


Je moet jaarlijks verlengen ook al heb je 13a visum,
Dat is niet waar. Je moet jaarlijks rapporteren en iedere 5 jaar je iCard vernieuwen, maar een 13a visum hoeft niet verlengd te worden.

folkertjong

Je hebt gelijk, verkeerd omschreven. Maar goed, hoe lang zou het duren voor BI weet dat je vrouw overleden is, wachten ze geen 5 jaar mee en dan ben je weer toerist.

Bjorna145

Bekijk dit deze filmpjes eens https://www.filippijnen.org/index.php?action=post;topic=17769.10;last_msg=173609  https://www.youtube.com/watch?v=3sYG4BkUoEs
Met pensioen gaan gaat goed maar iets beginnen daar voor een blanke is gedoemd om te mislukken.
B.v. je begint iets en het loopt goed voor dat je het weet beginnen filippijnen het ook voor een lagere prijs en je bent bankroet voor je het weet.
Of je word opgelicht zelfs door familie want blank is rijk en gemaakt om opgelicht te worden.

m.vr.gr.

Johan


folkertjong

Citaat van: Bjorna145 op donderdag  2 maart 2023, 09:59:16B.v. je begint iets en het loopt goed voor dat je het weet beginnen filippijnen het ook voor een lagere prijs en je bent bankroet voor je het weet.
Of je word opgelicht zelfs door familie want blank is rijk en gemaakt om opgelicht te worden.

m.vr.gr.

Johan


Ik heb vele pagina's van Cobra gelezen....

http://www.holland-philippines.com/

eddyvm

Hallo
Wij emigreerden toendertijd naar ph omdat het goedkoperde was en omdat mijn vrouw er geboren was.Europa was als emigratie te duur.
In uw hopelijk geval zou ik dan europa kiezen en zeker niet alle bruggen opblazen met uw vaderland.We hebben 10j in ph gewoond en op zakelijk gebied goed geboerd,vakantie voor enkdle maanden is ok,maar om er terug te wonen...nooooooit.
Ik begrijp dat je enkel positieve input wilt horen nu,maar houdt uw opties open aub.
Ps,koop ook een wegwerpticket indien je met een one way ticket gaat.
Succes