Story of Building Balay in the Philippines

Gestart door koy, zondag 5 maart 2023, 05:47:04

Vorige topic - Volgende topic

Bjorna145

Dit is de functie van een RCCB breaker Residual Current Circuit Breaker or RCCB is basically a gadget that senses current and disengages any low voltage (uneven current) circuit whenever a fault occurs. The main purpose of installing a Residual Current Circuit Breaker fundamentally is to protect people from electric shocks or death caused by them.
Dus de breaker vervangen door een RCCB is geen goede, je moet een breaker (overload) en een RCCB hebben.
De breaker is voor als je de groep overbelast de RCCB is voor een fout naar aarde.
Als je zekeringkast in een buitenmuur is geplaatst zou je naar buiten toe een kast kunnen plaatsen waar je de RCCB in monteerd.
Wel een dakje bovende kast plaatsen en een waterdichte kast nemen.

Ik heb dat bij mij ook zo opgelost, alleen mijn doorvoering komt in de garage uit dus waterdicht was niet nodig.

succes

Johan 

koy

de breaker kast idd 18 plaatsen zit vol en staat binnen in de woonruimte achter de inkomdeur.

plaatsen 9 & 10 is de inductie kookplaat
plaatsen 11 & 12 is de pomp voor het water naar de tank te pompen

de andere plaatsen zijn licht en buitenschakelaars maar dat zou ik nog moeten uitzoeken want de elec heeft er geen stickertjes op geplakt




leven en laten leven...

Pinkpanther

Filijpinse logica.......

Buitenlander/tourist is altijd FOUT.....!!!!

Waarom ????

Ze zeggen dan gewoon als hij niet hierheen was gekomen was het niet gebeurd.

Zelf meegemakt in CEBU Mandaue

Reed op motor....ineens stak er een Filipino over zonder te kijken.
Ik remde stond bijna stil en raakte hem net .
Hij viel op de grond en stond meteen weer op.......toen hij mij zag foreigner ging ie weer liggen en begon spastische bewegingen te maken en te krijsen pain pain..
Meteen hoop Filipino's kwamen er op af...... :crazy:  :crazy:  :crazy:

Vlug motor gestart en weg......geen zin in gezeur, omdat ik NIET fout was. :crazy:  :crazy:  :crazy:



Pinkpanther   :hoedjeaf:  :hoedjeaf:  :hoedjeaf:


opinie

Citaat van: koy op donderdag  1 juni 2023, 03:16:52

Ik maak hier een veronderstelling!
De eerste zekering is 40 A. MOGELIJK is dit de hoofdzekering, dat zou je kunnen zien als je de bekabeling volgt. Ik veronderstel dat je geen stroomschema hebt.
ALS dit zo is:
  • Hoofdzekering vervangen door RCBO 40 A
  • Kookplaat: RCBO 32 A
  • stopkontakten: RCBO 20 of 25 A
  • Lichtpunten: RCBO 10 of 16 A

Doe maar RCBO's met een verliesstroombeveiliging van 30 mA.

Die zekeringen zijn veel te zwaar! Het lijkt wel of je 2,5 mm² voor de verlichting en 4 mm² voor de stopkontakten hebt. Enkel nodig als je een weedplantage gaat beginnen.  :smileyemoticonsjointom0:

Citaat van: Bjorna145 op donderdag  1 juni 2023, 01:16:34Dit is de functie van een RCCB
Dus de breaker vervangen door een RCCB is geen goede, je moet een breaker (overload) en een RCCB hebben.

Daarom dat ik hem aanraad te vervangen door een RCBO.
RCBO is MCB en RCCB in één.
In  :belgiesmiley: heb je van tellerkast naar verbruikers:
  • Zware MCB
  • RCCB 300 mA
  • gewone groep
    • RCCB 100 mA
    • MCB
  • Natte groep
    • RCCB 30 mA
    • MCB

In  :nederlandsevlag: wordt de hoofd-RCCB 300 mA vervangen door een hoofd-RCCB 30 mA en moeten er geen extra op de groepen.
Homo doctus in se semper divitias habet.
Phædrus

Bjorna145

Goed idee Opini, maar hoe ga je dat doen met de spanning van het net nog op de eerste zekering?
Je zou de hoofd zekering zo laten en de rest zoals jij voorsteld door een RCBO vervangen, kun je spaningsloos werken.

Maar blijft nog steeds het puntje aardpennen, want zoals de aarde nu zit is dit niet juist en heb je kans dat met een aardfout de hele muur/huis onder spanning komt.

succes

Johan

Kano

Citaat van: Bjorna145 op vrijdag  2 juni 2023, 01:31:16Goed idee Opini, maar hoe ga je dat doen met de spanning van het net nog op de eerste zekering?


 Wellicht tijdens een brownout?
Daar waar de regenboog eindigt daar zal ik nooit komen totdat ik daar ooit zal zijn

Pinocchio


opinie

Citaat van: Bjorna145 op vrijdag  2 juni 2023, 01:31:16Goed idee Opini, maar hoe ga je dat doen met de spanning van het net nog op de eerste zekering?
Je zou de hoofd zekering zo laten en de rest zoals jij voorsteld door een RCBO vervangen, kun je spaningsloos werken.

Hoe bedoel je? Worden die afsluiters niet meer gebruikt? In het huis van mijn schoonouders hebben ze een aparte afsluiter en dat is een oud huis.

Aan de andere kant; een geïsoleerde punttang en dito schroevendraaier zijn  niet zo duur.

Denk eraan, als het kriebelt moet je krabben loslaten.  :happy2:

Citaat van: Bjorna145 op vrijdag  2 juni 2023, 01:31:16Maar blijft nog steeds het puntje aardpennen, want zoals de aarde nu zit is dit niet juist en heb je kans dat met een aardfout de hele muur/huis onder spanning komt.

Klopt.
O, koy vroeg ooit wat de naam in het Engels was.
Grounding rod of ground rod.
Homo doctus in se semper divitias habet.
Phædrus

koy

Citaat van: opinie op donderdag  1 juni 2023, 16:29:23
Citaat van: koy op donderdag  1 juni 2023, 03:16:52

Ik maak hier een veronderstelling!
De eerste zekering is 40 A. MOGELIJK is dit de hoofdzekering, dat zou je kunnen zien als je de bekabeling volgt. Ik veronderstel dat je geen stroomschema hebt.
ALS dit zo is:
  • Hoofdzekering vervangen door RCBO 40 A
  • Kookplaat: RCBO 32 A
  • stopkontakten: RCBO 20 of 25 A
  • Lichtpunten: RCBO 10 of 16 A

Doe maar RCBO's met een verliesstroombeveiliging van 30 mA.

Die zekeringen zijn veel te zwaar! Het lijkt wel of je 2,5 mm² voor de verlichting en 4 mm² voor de stopkontakten hebt. Enkel nodig als je een weedplantage gaat beginnen.  :smileyemoticonsjointom0:

Citaat van: Bjorna145 op donderdag  1 juni 2023, 01:16:34Dit is de functie van een RCCB
Dus de breaker vervangen door een RCCB is geen goede, je moet een breaker (overload) en een RCCB hebben.

Daarom dat ik hem aanraad te vervangen door een RCBO.
RCBO is MCB en RCCB in één.
In  :belgiesmiley: heb je van tellerkast naar verbruikers:
  • Zware MCB
  • RCCB 300 mA
  • gewone groep
    • RCCB 100 mA
    • MCB
  • Natte groep
    • RCCB 30 mA
    • MCB

In  :nederlandsevlag: wordt de hoofd-RCCB 300 mA vervangen door een hoofd-RCCB 30 mA en moeten er geen extra op de groepen.

Ok dus ik moet op zoek naar RCBO breakers daar ga ik zeker werk van maken.
Van die aarding ook maar dat moet ik nog uitzoeken.

allemaal bedankt voor jullie input
koy
leven en laten leven...

innka3

Citaat van: koy op maandag  5 juni 2023, 13:24:11Ok dus ik moet op zoek naar RCBO breakers daar ga ik zeker werk van maken.
Van die aarding ook maar dat moet ik nog uitzoeken.

allemaal bedankt voor jullie input
koy
modial hebben we altijd een aarde me ,anders mag je nergens meer werken. dat was een staaf van koper 2mter lang en die ging min 150 cm de grond in.