Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

Met pensioen in de PH

Gestart door Patje1959, maandag 29 mei 2023, 11:05:04

Vorige topic - Volgende topic

Patje1959

Op 1 Januari 2025 ga ik met wettelijk pensioen.
Ik zou graag in de PH (Davao) permanent willen wonen. Alleenstaande.
Omdat wetten gedurig veranderen en ik via Google door de bomen het bos niet meer zie, zou ik het volgende willen vragen:

  • Welke voorbereidingen moet ik treffen om er permanent te wonen?
    Maw, welke documenten heb ik absoluut nodig en wat gaat het me kosten?
  • Ik huur hier in Belgie, geen eigen huis, kan ik mijn bankrekening  (Argenta) behouden en een Bankrekening (pesos) in Davao openen zodat ik mijn pensioen naar daar kan storten?
  • Ik wil dus een woonst huren in Davao (of omstreken), is dit perfect mogelijk als Belg?
  • Mijn pensioen zal ongeveer €1600/maand bedragen, is dit voldoende om er te leven?

koy

Ik woon ook - samen met nog enkele andere leden hier - in Davao City.
Dat is een zeer uitgebreide stad - je moet zo'n uur rekenen om van de Airport (N-kant van de stad) naar Toril (Z-kant van de stad te rijden) en dat als er niet te veel traffic is. Waar je je vestigt is dus van belang en hangt af van je voorkeuren. Om te antwoorden op je vragen:

Welke voorbereidingen moet ik treffen om er permanent te wonen?
Maw, welke documenten heb ik absoluut nodig en wat gaat het me kosten?
> je moet je uitschrijven in de gemeente/stad waar je nu woont zodat je een Model 8 document ontvangt, kost niets. Daarmee kan je je inschrijven (digitaal) in de bevolkingsregisters van de B ambassade in Manila

Ik huur hier in Belgie, geen eigen huis, kan ik mijn bankrekening  (Argenta) behouden en een Bankrekening (pesos) in Davao openen zodat ik mijn pensioen naar daar kan storten?
> Argenta kan je stopzetten want ze weigeren te werken met klanten die in 't buitenland verblijven. Neem een KBC rekening ofzo die werken wel met mensen die in 't buitenland verblijven.
Eens je 3 maanden in de PH verblijft kan je de ACR-i kaart krijgen op de immigratie dienst in Davao en daarmee kan je een rekening openen. Ik heb ondertussen een rekening bij RCBC en bij BDO. Bij BDO kan je zoveel storten als je inkomen is dus als je bv 2000 € inkomen hebt kan je dat storten op de rekening maar bij RCBC is het gelimiteerd tot 100.000p per maand.

Ik wil dus een woonst huren in Davao (of omstreken), is dit perfect mogelijk als Belg?
> ja je kan als buitenlander huren geen probleem, sommige rekeningen komen nog wel toe op de eigenaars naam maar jij moet de rekening betalen zoals elec en water - wij huurder voor 9000 p/m een klein huisje - als je iets deftig wil huren reken op 10k/m

Mijn pensioen zal ongeveer €1600/maand bedragen, is dit voldoende om er te leven?
> je zal met dat pensioen veel verder geraken als in B normaal kan je met 1200€/maand rondkomen en dus kan je nog sparen voor af en toe een trip naar Thailand of een ander eiland in de PH

Succes en hopelijk heb je hier iets aan en vooral NO STRESS my friend
koy

leven en laten leven...

Patje1959

Dank je hartelijk (Salamat din) voor de uitgebreide en klare uitleg. :thumb:

Ik ben al een beetje gerustgesteld door de klare taal :)




Ronny55

Klare taal  :confused2:

"Ik heb ondertussen een rekening bij RCBC en bij BDO. Bij BDO kan je zoveel storten als je inkomen is dus als je bv 2000 € inkomen hebt kan je dat storten op de rekening maar bij RCBC is het gelimiteerd tot 100.000p per maand."

Ik heb een spaarrekening bij RCBC , kan afhalen storten overschrijven tot 500K peso, zonder problemen .

"Mijn pensioen zal ongeveer €1600/maand bedragen, is dit voldoende om er te leven?"

Het hangt er van af wat jij leven noemt? Als je wil/kan leven zoals de mensen hier, ja dan kan dat gemakkelijk, maar wil je ook een beetje westerlijk leven  :weetikniet: Je moet zien dat je wat reserve opbouwd , je kan hier niet leven met je rug tegen de muur. Er is hier geen sociaal vangnet zoals in  :eu:  :belgiesmiley:  :nederlandsevlag: ,geen ziekenkas medische kosten moet je zelf betalen . Krijg je iets serieus , moet je zien dat je terug in  :belgiesmiley: geraakt daar ben je nog verzekerd . Zorg zeker voor een paar(2 a 3 K) duizend € reserve , want anders ben aan het overleven.

Laat je mijn commentaar je niet ontmoedigen , je kan met 1600 € hier wel beter leven dan in  :belgiesmiley: Ik leef hier nu 16 jaar als God in Frankrijk .......Ben hier rijk getrouwd  :jajaja:  :floet:
Alles gaat, zelfs kiekens gaan en die hebben hun knieën vanachter .
Het komt er niet op aan WAT je kent maar WIE je kent.

Bjorna145

Ik zit bij de Metrobank kun je zoveel op laten storten als je wilt geen limieten.
Ik ken hier een getrouwd stel en  hebben AOW plus een klein pensioen gaan geregeld op vakantie naar het buitenland.
Hebben hier een eigen huis en hebben dat van hun AOW gebouwd.
Het is maar net wat wil je en wat zijn je toekomstige lasten.
Ik heb hier een zoon op de universietijd zitten kost ongeveer 35000php per maand als je dat aan lasten heb is 1600Euro krap aan.
Maar hier kun je meer met je Euro doen als in Nederland/Belgie zeker als je in een dorp gaat wonen.

succes

Johan

koy

Ik ga in 2025 ook met pensioen en wat ik graag zou willen weten is: hoe kan je je pensioen Bruto ontvangen in de Filipijnen zodat je geen belastingen meer moet betalen op je pensioen, scheelt een pak op jaarbasis.

Als het voor een land als Portugal kan, moet het toch ook voor de PH kunnen?

grtz koy
leven en laten leven...

Pinocchio

Alles hangt af van de verdragen die tussen de verschillende landen zijn gesloten, en het verdrag tussen Belgie en Portugal zal niet hetzelfde zijn als het verdrag tussen Belgie en de Filippijnen.
Een goed voorbeeld is de ziekteverzekering, als je naar deze landen reist ben je verzekerd en de Filippijnen staan niet op de lijst:
https://www.nzvl.be/ons-aanbod/vakantie/reisbijstand

Luc

Voor belastingplichtigen die zich na 1 april 2020 in Portugal vestigen, bepaalt het RNH-regime dat buitenlandse pensioenen die in Portugal belastbaar zijn aan een forfaitaire belasting van 10% worden onderworpen. De wet heeft ook haar standpunt over andere soorten pensioeninkomsten (bv. pensioenkapitaal, aanvullende pensioenregeling, particuliere pensioenregelingen ...) verduidelijkt. Al deze in Portugal belastbare pensioeninkomsten die in de vorm van lijfrentes of kapitaal worden betaald, zullen eveneens onderworpen zijn aan de forfaitaire belasting van 10%.

Als het pensioen ook in het bronland belastbaar is, zal Portugal een belastingkrediet toekennen dat kan worden verrekend met de belasting die in Portugal is verschuldigd.
Belastingplichtigen die voor 1 april 2020 ingezetene zijn geworden, kunnen in hun aangifte voor de inkomstenbelasting 2020 kiezen voor de toepassing van het nieuwe regime.


https://www.degroofpetercam.com/nl-be/blog/portugese-belastingen-niet-gewone-ingezetenen-nieuwigheden

There is a sucker born every minute! Only now they found the internet.

koy

Yes ok Portugal was maar een voorbeeld... De echte vraag is; hoe krijg je het voor mekaar als je in de Filipijnen resideert. B heeft met de PH ook een non-double tax agreement dacht ik.

graag ervaringen/meningen/testimonials
koy
leven en laten leven...

maastricht

In Nederland worden alle rijksuitkeringen door Nederland belast, staat in de overeenkomst met de Filipijnen.
Eigen pensioen opgebouwd niet.