Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

Starlink

Gestart door koy, dinsdag 30 mei 2023, 01:49:34

Vorige topic - Volgende topic

Gibson

Sinds 3 maanden ook Starlink. Hebben het in eerste instantie als Back-up genomen voor PLDT (800Mbps up/down) en Parasat omdat die de laatste tijd steeds vaker problemen hebben. Zelf een mast gefabriceerd omdat de standaard beugels niet ver genoeg boven dakrand uit komen.
Alle 3 de providers via een mini computer/router met PfSense software naar mijn 24 poort switch. Starlink heb ik de LAN adaptor voor en draai in by-pass mode. Softwarematig wordt er continue gekeken naar Latency en package loss (dat PFSense programma op de mini computer/router) van alle 3 de modems en als hij de ingestelde waardes overschrijdt schakelt hij automatisch over naar de volgende en wordt de "trage" offline gezet. Je moet ook instellen welke 1,2 en 3 zijn in orde van voorkeur.

Starlink over het algemeen surft en streamed sneller (200 down/30 up) dan de "snelle" PLDT.....dit komt volledig door de waardeloze backbone vanuit de Filipijnen naar de buiten wereld. PLDT speed test naar hun eigen server is snel (800+), maar naar de buitenwereld is Starlink sneller en veel stabieler. Nadeel van Starlink, zoals veel vermeld, zware regen en onweer buien...dan ben je het kwijt voor soms een paar minuten. Zijn nu van plan om PLDT om te zetten naar een 200 of 400Mbps abo hetgeen de kosten van Starlink weer betaald, want de 800Mbps is in werkelijkheid maar 200-300 als je geluk hebt naar de buitenwereld.

Vanaf de Switch heb ik in elke kamer LAN outlets, waar ik Acess Points (Wifi6) op heb staan. Had vroeger dat mesh systeem van Velop maar met beton en een groot huis werkt dat niet. Access Points met zelfde naam en paswoord werkt naadloos en super stabiel. Al mijn tv's, desktop computers, printers, NAS drive en CCTV andere rand apparatuur zit allemaal bekabeld. Eigenlijk alleen laptop, iPad en de mobieltjes via Wifi (en solar system en wat ander speelgoed).

Mast op Huis (uitzicht naar noorden moet vrij zijn. Gebruik die App van Starlink om eerst te kijken wat een goede plek is!


Via Lazada die mini computer/router gekocht.



Hier een screenshot van PfSense tijdens een zware onweersbui. Starlink offline, Parasat offline (elke avond traag), en PLDT online)





Expect nothing in the PH. All else is a "plus"

folkertjong

(Niets met starlink te maken.)
Ik had geklaagd dat mijn 300MB globe nooit hoger kwam dan 150/200.
2 mannetjes langs geweest van Globe.
Na veel onderzoeken enz kwamen we (Ik zocht ook mee) tot de conclusie dat ik inderdaad geen 300 kreeg maarrrrrrrr..... de oorzaak was dat ik op mijn laptop/cellphone zat te controleren en dat gaat via wifi.
Zitten 2 muren tussen modem en laptop en 10/12 meter afstand.
Toen ik de laptop van de tafel haalde en naast de modem hield kreeg ik bijna 300. (Ook met de cellphone.)
Geen zin om een lan kabel te leggen naar de kamer waar de laptop staat dus mijn gemiddelde snelheid maar accepteren.




maastricht

Citaat



Mooie oplossing, bedankt voor de tip.

Gibson

Citaat van: maastricht op zaterdag 28 oktober 2023, 08:13:32
Citaat



Mooie oplossing, bedankt voor de tip.

Moet wel zeggen, niet de allermakkelijkste om alles op te zetten/in te stellen. Maar als het eenmaal draait, machtig mooi. Er is genoeg info online over PfSense software routers te vinden. Ik had eerst de Tp-Link ER-605 die ook zoiets (Fail-Over) functie had. Helaas werkte dat ding voor geen meter. Die stuurt Ping naar de Provider Server, die meestal nog wel online zijn maar hun backbone kwijt zijn. Met PfSense stuur je ze naar 1.1.1.1 , 8.8.8.8 en 8.8.4.4. Veel betrouwbaarder voor echt internet functionaliteit. Plus je kan je maximale Latency en Package loss zelf allemaal instellen. Na wat vloeken is alles gelukt en draait nu mooi stabiel voor 2 maanden al. Kan remote inloggen op dat ding dus alles in de gaten houden (voor de nieuwsgierige onder ons).
Expect nothing in the PH. All else is a "plus"

maastricht

Ja ik zag het even via Google. Niet makkelijk, maar ik vind het ook leuk om te puzzelen. Ga mij er meer in verdiepen.