Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

afval

Gestart door koy, zondag 25 juni 2023, 02:36:47

Vorige topic - Volgende topic

O.B.Bommel

Citaat van: koy op zondag 25 juni 2023, 15:44:12Ik hoor jullie zeggen "we gaan ze de les niet spellen" maar daar gaat klimaatverandering toch niet over - het gaat toch over een mondiaal probleem waar we met z'n allen iets aan moeten doen. Niet voor onszelf maar voor de kinderen want die zullen moeten leven in een wereld met veel meer hittegolven, droogtes, bosbranden en overstromingen, om nog maar te zwijgen met de gevolgen van smeltend ijs etc. En daarom dat het me schokeert dat de kinderen niet in dat verhaal worden betrokken en wanneer ze bv een leeg zakje chips gewoon op straat achter laten dat niemand daar een opmerking over maakt - ook niet de ouderen.

Het valt me trouwens ook meer en meer op (en dat heeft ook met afval te maken) dat zowel jonge als oudere mensen roken en als gevolg daarvan slechte of rotte tanden hebben en daar ook geen schaamte blijkbaar over hebben. Ik las laatst een rapport over de gevolgen van de filters die in sigaretten zitten en die niet afgebroken worden door de natuur en ook voor heel veel afval zorgen.

Ik vind dus wel dat we een verantwoordelijkheid hebben en als ik soms op straat afval (zakje chips...leeg pakje sigaretten) opraap en in de vuilzak gooi dat kinderen daar met grote ogen naar kijken zo van "wat doet die nu...). Dus als ze eerst waren met hun clean air conferentie is er nog een heel grote weg te gaan daar waar wij in Europa wel al een pak bewuster zijn van die problemen. Trouwens "clean air" vanaf 5u beginnen ze met z'n allen in hun dirty kitchen vuurtjes te stoken om op hout te koken dus veel hebben ze van die "clean air deal" niet opgestoken.

koy
In het kader van de klimaatverandering (ik ontken niet dat het helemaal de verkeerde kant op gaat) heb ik het wel zo'n beetje gehad met al die clichees. We moeten het "samen" doen, met zijn allen, verantwoordelijkheid en zo het is toch dweilen met de kraan open.

Het probleem is dat de overgrote meerderheid met samen bedoelt jij en niet ik. Zoals Pinocchio al fijntjes uitdrukt dat de grote meerderheid als India en China (en vergeet Afrika en de houtkap in de Amazone niet) binnen een dag al teniet doet wat we hier in een jaar kunnen bewerkstelligen. Het is een verloren zaak en we gaan er inderdaad "niet geraken". Live with it.

Ik doe mijn best in de kleine dagelijkse dingen maar het wordt je niet makkelijk gemaakt. Zeker in PH ben ik me terdege bewust van alle rotzooi die "we" ervan maken. Als de trend van de afgelopen 22 jaren dat ik het zie gebeuren zich voortzet (overbevolking en de daarmee verergerde problemen) is het al snel gebeurd met de koopman. Nou ja, de voorspelde ondergang van de wereld op 21 juni j.l. van die maffe puber Thunberg is ook alweer wat opgeschoven, ik heb nog geen nieuwe datum gehoord.

Mijn verantwoordelijkheid is dat ik in de marge van het bestaan de schade wat probeer te beperken. Ik blijf in PH al op woensdagmorgen thuis omdat dan (sinds een jaar) vuilnis wordt opgehaald. Ik moet er wel bijblijven want anders worden de afvalzakken door de honden en katten opengescheurd. Aan de "straat" zetten helpt niet. Dat is maar een voorbeeld.

Ik verdom het minder te vliegen want de Filipijnen liggen niet om de hoek en de meesten hier gaan ook echt niet roeien of met de fiets. Zolang ik het nog kan betalen want daar ligt natuurlijk een deel van de crux. Als het te duur wordt mag/kan alleen de elite nog vliegen. En eten want hoe krijg je de uitdijende mensheid gevoed. Plofkip is toch beter dan helemaal geen kip.



Een Heer van stand voelt zich thuis in Rommeldam

koy

Oké maar het gaat mij meer om de mentaliteit; hoe kan je jongeren meer bewuster maken want idd onze generatie is al naar de kl*tn maar de jongeren zouden toch wat meer bewuster - ik bedoel in de PH - moeten leren leven.

Ik vraag me dan af... wordt dat niet geleerd in de school, doen ze daar geen projecten rond milieu.
Greta is klaarblijkelijk nog niet in de Filipijnen geraakt.

 :ikkeniebegrijp:
leven en laten leven...

Luke

Citaat van: koy op maandag 26 juni 2023, 09:03:29Oké maar het gaat mij meer om de mentaliteit; hoe kan je jongeren meer bewuster maken want idd onze generatie is al naar de kl*tn maar de jongeren zouden toch wat meer bewuster - ik bedoel in de PH - moeten leren leven.

Ik vraag me dan af... wordt dat niet geleerd in de school, doen ze daar geen projecten rond milieu.
Greta is klaarblijkelijk nog niet in de Filipijnen geraakt.

 :ikkeniebegrijp:

In de scholen leert men lezen en schrijven.
En verder dat je als jonge gast niks te vertellen hebt en beter zwijgt, en al zeker niet tegen een oudere of een hoogstaande (politiekers).
Initiatief nemen is niet aan de jeugd besteed.
In de praktijk (op zijn vlaamsch); als je iemand tegen zijn schenen stamt zou er wel eens een motortje "in tandem" voorbij kunnen komen.  :biggrinn:

tjenn

 :lachen: Klare taal zo is het nu eenmaal in de Phills. Donderdag terug naar het moet en mag niet land België voor een paar maanden juist lang genoeg om ginder niet in een depressie te vallen. Maar zoals den Arnold al eens zei...  "I'll be back"

innka3

Citaat van: O.B.Bommel op maandag 26 juni 2023, 08:54:16Nou ja, de voorspelde ondergang van de wereld op 21 juni j.l. van die maffe puber Thunberg is ook alweer wat opgeschoven, ik heb nog geen nieuwe datum gehoord.
ja maar gelukkig is ze nu ook voor terugkeer van 2stroke in de MOTOGP. :applaus:



folkertjong

Citaat van: koy op maandag 26 juni 2023, 09:03:29Oké maar het gaat mij meer om de mentaliteit; hoe kan je jongeren meer bewuster maken want idd onze generatie is al naar de kl*tn maar de jongeren zouden toch wat meer bewuster - ik bedoel in de PH - moeten leren leven.

Ik vraag me dan af... wordt dat niet geleerd in de school, doen ze daar geen projecten rond milieu.
Greta is klaarblijkelijk nog niet in de Filipijnen geraakt.

 :ikkeniebegrijp:

Ik geef regelmatig snoepjes aan de kinderen uit de straat met de woorden ''de plasic verpakkigen mee naar huis en in de afvalbak anders krijg je niets meer''

Eerst maakten ze de fout om de troep nog gewoon in de straat te gooien met commentaar van mij maar nu zie ik geen verpakkingen van snoepjes meer liggen op straat nadat ik wat gegeven heb.



folkertjong

Plastic. Voortaan niet meer typen om 5 uur in de ochtend zonder koffie te hebben gedronken. :lachen:

maastricht

Dus mag niet, hier doen ze het zelfs aan de kant van de weg. Wordt inderdaad niet gehandhaafd.

Pinocchio

Citaat van: Kano op maandag 26 juni 2023, 02:04:13Sec. 48, par. 3 of R.A. 9003 also prohibits the open burning of solid waste
Dit soort teksten zorgt voor interpretatie.
In Bacong mag je geen vuur maken langs de kant van de weg (open burning)maar mag het wel in de achtertuin (open Burning ...of gesloten burning???)

Pinocchio

Op het platte land zien plaatselike politici het toch enigzins anders dan de wettenmakers in hun ivoren toren in Manila.
Na een typhoon liggen de straten en tuinen bezaaid met "solid waste" en daarvoor moet een oplossing worden gezorgd, en die komt niet van Manila.