Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

Geld van de PH naar Belgie sturen

Gestart door Ronny55, vrijdag 30 augustus 2024, 05:27:22

Vorige topic - Volgende topic

Pinocchio

Begrijp ik het goed dat je hier voorstelt om dit forum te gebruiken om geld te wisselen wat onder R.A. nr 9160 (Anti-Money Laundering Act (AMLA) of the Philippines) als ilegaal kan worden beschouwd?

https://www.respicio.ph/bar/2025/mercantile-and-taxation-laws/banking/anti-money-laundering-act-ra-no9160-as-amended-by-ra-nos9194-10167-10365-10927-and-11521/money-laundering/predicate-crimes/unlawful-activity

Kalbo

Ik gebruik ALTIJD Wise voor internationale geldwissels. Je krijgt altijd de zogenaamde middenkoers van XE
(https://www.xe.com/currencyconverter/convert/?Amount=1&From=EUR&To=PHP)
Je opent een Euro account gratis bij https://wise.com/ Je krijgt dan een bank rekening van een bank in Brussel (met IBAN nummer etc) Vervolgens open je een Peso wallet in datzelfde account en je kunt heen en weer wisselen tussen de twee rekeningen. Je neemt je WISE Debit card mee (is een VISA card) die je eenmalig koopt voor 8 euro of zo. Probleem opgelost, veilig en zeker.

Pinocchio

In de Filippijnen moet je nog op heel wat plaatsen cash betalen.
Ga je er geld afhalen in een ATM met je visakaart betaal je 250 of 300 pesos per transactie (behalve bij HSBC maar die hebben maar 2 of 3 ATM automaten in de hele Filippijnen)
De meeste ATM automaten geven maximaal 10.000 pesos wat neerkomt op 2,5 of 3 %

Pinocchio

De voorbije 20 jaar verblijf ik ongeveer 6 maanden per jaar in de Filippijnen en probeer zoveel mogelijk gebruik te maken van mijn Revolut visakaart met Pesorekening.
Ik stel evenwel vast dat ongeveer 40 % van mijn uitgaven cash zijn.
-Groenten, fruit en  lokale vis zijn ongeveer 30 %duurder in de supermarkt dan op de plaatselijke markt (cash).
-Benzine, onderhoud wagen, jaarlijkse autokeuring inclusief verzekering en LTO belasting, enkel cash te betalen.
-Jaarlijkse grondlasten  in de gemeente enkel cash.
-In de supermarkt kan je geen drank (bier en softdrinks) in krat aankopen, sommige winkels verkopen dit aan "bodegaprijs" en dat komt een stuk goedkoper uit maar je moet wel cash betalen.
-Heel wat restaurants aanvaarden enkel cash.
-Een zak rijst van 25 of 50 kg bij Chinese dealers zijn een stuk goedkoper dan in de supermarkt maar je kan er enkel cash betalen
En zo zijn er nog wel enkele zaken waarvoor je contant geld nodig hebt.
Het juiste ogenblik kiezen om geld te wisselen is koffiedik kijken maar als je geld kunt wisselen (bij moneychangers) met een verschil van 1 peso tegenover de XE koers (ongeveer 1,7%) ben je goedkoper uit dan in ATM geld afhalen (minimum 2,5%) maar dan moet je nog vergelijken aan welke koers je het geld gewisseld hebt met je visakaart. :ikkeniebegrijp:

koy

Citaat van: Pinocchio op woensdag  8 januari 2025, 04:06:08Begrijp ik het goed dat je hier voorstelt om dit forum te gebruiken om geld te wisselen wat onder R.A. nr 9160 (Anti-Money Laundering Act (AMLA) of the Philippines) als ilegaal kan worden beschouwd?

https://www.respicio.ph/bar/2025/mercantile-and-taxation-laws/banking/anti-money-laundering-act-ra-no9160-as-amended-by-ra-nos9194-10167-10365-10927-and-11521/money-laundering/predicate-crimes/unlawful-activity

Nee dat begrijp je verkeerd - ik heb het hier niet over zwart geld of illegaal geld dat je probeert wit te wassen.

Je zoekt iemand die van jou Euro's koopt en je betaald die met PHP - dat is kopen en verkopen tussen particulieren.

Maar ik zie dat er niet veel enthousiasme voor is dus ok laat maar...

grtn Koy
leven en laten leven...

Bjorna145

Ik gebruik ALTIJD Wise voor internationale geldwissels. Je krijgt altijd de zogenaamde middenkoers van XE
(https://www.xe.com/currencyconverter/convert/?Amount=1&From=EUR&To=PHP)
Je opent een Euro account gratis bij https://wise.com/ Je krijgt dan een bank rekening van een bank in Brussel (met IBAN nummer etc) Vervolgens open je een Peso wallet in datzelfde account en je kunt heen en weer wisselen tussen de twee rekeningen. Je neemt je WISE Debit card mee (is een VISA card) die je eenmalig koopt voor 8 euro of zo. Probleem opgelost, veilig en zeker.

Beste Calbo, heb je deze rekening vanuit de Filippijnen geopend met een Filippijns huisadres?
Kun je met deze rekening ook transfers meken tussen andere IBAN rekeningen.
Zou je op deze ook een van je pensioenen kunnen laten storten?

Want dan zou een groot probleem opgelost zijn het openen van een IBAN rekening voor inwoners van de Filipijnen.
Het is bijna bij alle banken in Nederland dat je je bankrekening niet aan kan houden bij verhuis naar het buitenland en zeker niet buiten Europa.
Want de methode die jij aangeeft zou een witwasroute kunnen zijn.

m.vr.gr.

Johan

Kalbo

Citaat van: Pinocchio op woensdag  8 januari 2025, 05:23:17De meeste ATM automaten geven maximaal 10.000 pesos wat neerkomt op 2,5 of 3 %

10k per keer bedoel je. Maar je kunt dat wel 5x doen, kaartje erin-kaartje eruit, kaartje erin kaartje eruit. Tot 5x. Dan heb je 50k in handen (minus the fees)

Kalbo

Citaat van: Bjorna145 op woensdag  8 januari 2025, 23:54:12Beste Calbo, heb je deze rekening vanuit de Filippijnen geopend met een Filippijns huisadres?
Kun je met deze rekening ook transfers meken tussen andere IBAN rekeningen.
Zou je op deze ook een van je pensioenen kunnen laten storten?

Johan, Ik heb deze rekening NIET vanuit de Filipijnen geopend, maar dat KAN WEL (sinds vorig jaar)
Je moet (dacht ik) wel een adres hebben maar dat ben ik allemaal vergeten, ik heb deze rekening al jaren.

Met deze rekening kun je ALLE transferes maken, net als met iedere andere bank rekening. Naar anadere banken, naar gCash naar Smart etc.

Ja, ik laat al jaren mijn pensioen overmaken op mijn Wise Euro rekening. Het pensioenfonds wil alleen maar naaar een Euro rekening overmaken. Vandaar maak ik het direct over naar mijn Peso rekening. Dat duurt ongeveer 5 seconden!! Vandaar gaat het deels naar mijn BDO rekening en deels blijft het staan voor Cash opnames via ATM. Voor grotere bedragen die je internationaal overmaakt duurt het maximaal 2 dagen.
Meestal is het er al in 1 dag.

Waarom probeer je het gewoon niet?? Kost niets, alles met de klik van je muis.En bevalt het je niet dan sluit je gewoon je account. Speel er gewoon wat mee.

Pinocchio

Citaat van: Kalbo op donderdag  9 januari 2025, 00:51:48Vandaar gaat het deels naar mijn BDO rekening en deels blijft het staan voor Cash opnames via ATM.

Waarom 2,5 % ATM-fee betalen voor geldopname met Wise visakaart als je een BDO rekening hebt, en tot 50.000 pesos per dag gratis kan afhalen met de BDO bankkaart in een BDO automaat?

Kalbo

Citaat van: Pinocchio op donderdag  9 januari 2025, 01:05:58Waarom 2,5 % ATM-fee betalen voor geldopname met Wise visakaart als je een BDO rekening hebt, en tot 50.000 pesos per dag gratis kan afhalen met de BDO bankkaart in een BDO automaat?

De BDO ATM card wordt door mijn vrouw gebruikt, de Wise card door mijzelf. Als we samen zijn gebruiken we de BDO, als ik alleen op pad ben gebruik ik Wise. (Ja, dat kost ATM fees, ik weet het)