Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

Aanvragen 13A

Gestart door nicofareast, maandag 28 juli 2025, 07:59:11

Vorige topic - Volgende topic

nicofareast

Hallo allemaal,
Ik ben 14 jaar geleden getrouwd met een filipina. We hebben 1 zoon. Vanaf 2007 gewerkt in Alabang.
In 2022 gestopt en met pensioen gegaan. Al die jaren heb gebruik gemaakt van SRRV wat wel duur is vergeleken met 13A.
In 2024 eidelijk besloten on 13A aan te vragen maar helaas is mijn vrouw in Oktober 2024 overleden.

Vraag, kan ik alsnog een 13A aanvragen want het schijnt dat een brief van mijn vrouw moet meenemen?
In het kort, alles wat mijn vrouw moet aandragen om de goedkeuring 13A te verkrijgen is dus niet meer mogelijk.

Zie ik beren op de weg, of gewoon de vragen lijsten invullen, trouwpapieren, geboorteactes vrouw en kind, death certificate, SRRV pas.

Is een Certificate NBI nodig? is een SRRV niet genoeg?

Ok mensen graag jullie advies en ervaring delen.
Alvast bedankt

Luke

Citaat van: nicofareast op maandag 28 juli 2025, 07:59:11Hallo allemaal,
Ik ben 14 jaar geleden getrouwd met een filipina. We hebben 1 zoon. Vanaf 2007 gewerkt in Alabang.
In 2022 gestopt en met pensioen gegaan. Al die jaren heb gebruik gemaakt van SRRV wat wel duur is vergeleken met 13A.
In 2024 eidelijk besloten on 13A aan te vragen maar helaas is mijn vrouw in Oktober 2024 overleden.

Vraag, kan ik alsnog een 13A aanvragen want het schijnt dat een brief van mijn vrouw moet meenemen?
In het kort, alles wat mijn vrouw moet aandragen om de goedkeuring 13A te verkrijgen is dus niet meer mogelijk.

Zie ik beren op de weg, of gewoon de vragen lijsten invullen, trouwpapieren, geboorteactes vrouw en kind, death certificate, SRRV pas.

Alvast bedankt

Ik begrijp het niet. U hebt een SRRV visa en will een 13A??
Waarom???

maastricht

Om de 10000/20000 dollar SRRV weer terug te krijgen denk ik.
Voornaamste reden denk dat alles wat van "jullie" was (eigenlijk heb je zelf niks alleen de vrouw),  naar haar familie of kinderen gaat. Auto of motor op je eigennaam mag je houden. Ik denk dat 13A niet daarvoor nodig is, omdat jullie getrouwd waren, dat is bewijs genoeg om erfgenaam te zijn.

Kan niet, eerste hit in Google.

No, a Philippine 13a visa is not automatically retained if the Filipino spouse passes away. The 13a visa is tied to the marriage, and its validity is contingent upon the continued existence of the spousal relationship.
Here's a more detailed explanation:
13a Visa and Marriage:
The 13a visa is specifically for foreign nationals married to Filipino citizens and allows them to reside in the Philippines.
Loss of Eligibility:
Upon the death of the Filipino spouse, the basis for the 13a visa is removed, and the visa is no longer valid.
Possible Options:
In such a situation, the foreign national may need to explore other visa options, such as a tourist visa (9a) or potentially a special resident retiree's visa (SRRV), depending on their circumstances and eligibility, according to a Facebook post on Philippine expats.
Permanent Residency:
If the foreign national has already obtained permanent residency under the 13a visa, meaning they have completed the probationary period and received the permanent 13a visa, they may still be able to remain in the Philippines, but this should be verified with the Bureau of Immigration.
Seeking Guidance:
It's recommended to consult with the Bureau of Immigration or a legal professional specializing in immigration matters for specific guidance and to understand the options available in this situation, according to a Facebook post on Philippine expats.

Bjorna145

Ik weet niet of dat er nog stiefkinderen in het spel zijn want die delen ook mee in de erfenis.
Is dat het geval dan zo snel moglijk het huis en grond op de naam van je zoon laten zetten.
Kunnen de stiefkindren er niet aan.

succes

Johan

O.B.Bommel

Klopt dat een 13a niet meer kan. Ik ben na het overlijden van mijn vrouw 10 jaar geleden weer teruggevallen naar tourist.

Klopt ook dat je niks kunt erven als er kinderen in het spel zijn. In mijn geval lag het formeel iets anders omdat er geen kinderen waren. Dan kan je in principe erven maar je mag het huis alleen verkopen aan een Filipino. Of dat recht weer vervalt na verloop van tijd heb ik niet uitgezocht.

Geen slapende honden wakker maken zeg ik altijd. De familie accepteert mijn eigendomsrecht maar vermoedelijk omdat ik nog veel kosten betaal hier, tenminste de elektra. Ik ben niet naief ik ben gewoon nuttig.
Heb ze al gezegd dat ik niks regel als ik niet meer wil of kan komen zoeken ze het maar uit met het huis. En ik ben al 70 dus duurt dat geen decennia meer.

En zo leven we bij de dag net zoals Filipino's hehe. Gaat tot op heden goed zo.
Een Heer van stand voelt zich thuis in Rommeldam

O.B.Bommel

Citaat van: nicofareast op maandag 28 juli 2025, 07:59:11Hallo allemaal,

Alvast bedankt

Heb je ook een weduwnaarspensioen van de SSS? Niet dat dat veel voorstelt overigens.
Een Heer van stand voelt zich thuis in Rommeldam