Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

Remigratie

Gestart door O.B.Bommel, zondag 12 januari 2025, 11:42:48

Vorige topic - Volgende topic

O.B.Bommel

Citaat van: Bjorna145 op donderdag  5 maart 2026, 23:45:47Heb je voor jezelf al en eens kostenplaatje gemaakt van wat Nederland kost vandaag de dag zeker met de oorlog in Iran.
Ik denk dat Bommel je goed op weg kan helben met dat,die staat nog met een been in Nederland.
We hebben hier in Bais ook een koppel wonen dat terug naar Nederland wil, altans zij wil terug, ze mist de kou, ik zeg denk je dat je in Nederland hetzelfde kan wonen als hier met dat AOWtje van je?
Bommel kan ze ook altijd maar klagen.
Haar man wordt 93 dit jaar dan heb je toch niet meer dat soort plannen denk je toch an je man.

m.vr.gr.

Johan
Als je 93 bent (laat ik zeggen 75+) is het wishfull thinking on terug te keren. Dan zou ik gewoon blijven.
Het koppel waar Johan op doelt ken ik van vroeger toen zij nog in NL woonden. Dat is wel een apart geval want die zijn om de verkeerde redenen vertrokken. Zoiets van het is nooit goed genoeg en hopen op het paradijs. Hebben weinig inkomen dus hoe zou dat remigreren moeten. Tja als je er eenmaal zit heb je veel toeslagen, dat dan weer wel.

Mocht ik de keuze MOETEN maken dan kies ik voor NL (al is het hier ook geen haleluja) maar dat is makkelijk lullen want ik sta inderdaad nog met een been in NL. Het valt niet mee om te remigreren er zijn genoeg beren op de weg.

Bulldozer heeft daarbij het geluk dat zijn ouders nog in NL leven en wonen dus het acute woonprobleem doet zich niet voor. Een verstandige keuze in mijn optiek om eerst de dochter op school te hebben en dan aankijken hoe het loopt. leven in NL is per saldo toch duurder dan in PH maar afhankelijk van de persoonlijke situatie. In NL ga je kapot aan de vaste lasten en de graaiende overheid. Die houdt je in een ijzeren greep zeg ik wel eens. Variabel valt het mee dat is niet duurder dan in PH wellicht zelfs goedkoper. De huizen zijn hier inmiddels onbetaalbaar en ook huren is nauwelijks te doen als binnenkomer.

Inzake vakantiehuis zijn de tijden in NL ook wel veranderd. Niet alleen de woonregels maar ook de prijzen van die dingen. Die doen vaak niet onder voor een permanente woning. Veel snelle jongens in die markt.
Een Heer van stand voelt zich thuis in Rommeldam

O.B.Bommel

Citaat van: Bulldozer op donderdag  5 maart 2026, 23:12:09
Citaat van: yepyep op woensdag 21 januari 2026, 14:43:04Ook mijn gezin gaf de doorslag. Mijn dochter wilde graag in Nederland naar school
Mijn dochter wil ook graag in Nederland studeren. Einde van deze maand is ze klaar met haar middelbare school in de Filipijnen. Ze staat nu ingeschreven op een HBO opleiding die in september in Nederland start. Het plan is dat we begin april naar Nederland gaan om alles te regelen en kamer voor haar te zoeken. Ze heeft nog geen bsn nummer, dus eerst maar tijdelijk bij mijn ouders inschrijven zodat ze een bsn nummer krijgt. Daarna bank rekening openen, ziektekosten verzekering afsluiten etc etc.

Zelf blijven mijn vrouw en ik wel in de Filippijnen wonen. Voor mij is het financieel niet aanttekkelijk om permanent in Nederland te wonen. Wel zullen we vaker naar Nederland op vakantie gaan. Misschien maar iets van een vakantie huisje aanschaffen.

Het is nog wel de vraag of onze vlucht in April door gaat. Geboekt bij Emirates... Zelf vlieg ik volgende week eerst nog van mijn werk (Nederland) naar de Filippijnen. Met Korean Air dit keer, ben benieuwd, nog nooit mee gevlogen.
De wereld staat in brand. Mijn vlucht in juli is China Southern die vliegen nog over Rusland. Maar ik zie het wel anders maar even wachten. Ik hoef niet voor werk heen en weer. Dan ben ik maar in Europa op pad.

Boek de tickets tegenwoordig weer ouderwets bij een reisbureau die mogen dan de problemen oplossen als het mis gaat.

Maar zoals ik in de vorige post meldde, vakantiehuis zal vermoedelijk niet werken.

Bjorna145

Zoiets van het is nooit goed genoeg en hopen op het paradijs.
Met het inkomen dat hum hebben is het paradijs alleen ze weten het zelf niet en dan het huis waar hun in wonen zoiets hebben ze in Nedeland niet.
Ondankbaar en alijd maar zeuren.

m.vr.gr.

Johan

Bjorna145

Yep Yep, hab je al eens aan een stacaravan gedacht is niet zo duur als een vakantie woning.
Spreekt je dochter Nederlands, is ze de Nederlands taal goed machtig.

m.vr.gr.

Johan

O.B.Bommel

Citaat van: Bjorna145 op vrijdag 13 maart 2026, 23:49:00Yep Yep, hab je al eens aan een stacaravan gedacht is niet zo duur als een vakantie woning.
Spreekt je dochter Nederlands, is ze de Nederlands taal goed machtig.

m.vr.gr.

Johan
Aan stacaravans zitten ook de nodige haken en ogen. Over het algemeen staan die niet op eigen grond en daarmee ben je uitgeleverd aan de nukken van de eigenaar van het park. Momenteel schuimen projectontwikkelaars die parken af om de parken om te bouwen met luxe appartementen en worden de oude bewoners eraf gegooid. Zonder vergoeding.

En dan is er nog iets: Over het algemeen staat in de gemeenteverordening dat je er niet permanent mag verblijven. Je kunt het niet gebruiken als post en woonadres. Veelal wordt het "gedoogd" maar als een gemeente het op zijn heupen krijgt en gaat handhaven ben je genaaid. Gedogen is geen recht dus heb ik weinig mededogen met die jankers op de TV die dit konden weten.

De druk op de politiek om die regels te veranderen door de woningnood heeft nog niet geleid tot actie dus blijft het risicovol.

En wat de taal betreft. Je kunt tegenwoordig op veel universiteiten les volgen in het engels. Het stikt van de buitenlandse studenten momenteel.

Bjorna145

Ja daar heb je gelijk in Bommel maar als ze alleen in het zomerseizoen over komen is het geen probleem.
En vakantiewoingen mag je ook alleen maar in de zomer (eind maart tot eind oktober) bewonen.
Ik heb zelf jaren in een stacaravan gewoond om dat ik mijn huis aan het renoveren was, de camping eigenaar stond dit toe.
Het is goed te doen kost je alleen veel gasflessen in de winter (3 dagen met een dikbuik).

m.vr.gr.

Johan

Adik

Of je nu wel of niet gaat remigeren, je kunt natuurlijk altijd wachttijd opbouwen. In best wel wat regio's is het gratis. Bv frieslandhuurt, thuis in limburg, de entree (arnhem/nijmegen). Zo zal er nog wel meer zijn. Mocht je dan een keer terug moeten, dan maak je wel kans als je aan de inkomensvoorwaarden voldoet. En vaak bij seniorenwoningen is de concurrentie ook nog een stuk minder. Dus, jaren aan wachttijd opbouwen, je weet nooit waar het goed voor is  :jajaja:

:atyourservice: