Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

Suikervrije frisdranken

Gestart door MrJean, maandag 15 september 2025, 15:14:55

Vorige topic - Volgende topic

MrJean

Hallo,

Ik ben één keer in de Filippijnen geweest in 2001.

Ik heb diabetes en ik kon toen qua suikervrije frisdranken alleen Diet-Coca Cola, Diet Pepsi, Diet Sprite drinken en ook nog Cali. Dat was een frisdrank met kunstmatige ananassmaak en was gemaakt door San Miguel.

Die hebben toch al flink invloed daar met, als ik het goed heb, de import van Coca Cola en natuurlijk hun bier. Dat was toen trouwens erg lekker, ook met ijsklontjes wat ik nog nooit eerder zo gedronken had. In die hitte daar is dat lekker verfrissend en dorstlessend.

Ik wil weten of het aanbod van suikervrije frisdranken intussen groter is geworden voor als ik nog eens naar de Filippijnen ga.

Als ik het goed heb zijn er minder mensen met diabetes in Aziê en daardoor is het aanbod misschien minder.

Wie weet hier meer van?

Misschien omdat jezelf diabetes hebt.

MrJean

Ik had het ook nog op Facebook gevraagd en heb al wat informatie gekregen en ook een reclamefilmpje ontvangen.

Dus nu kan ik zelf informatie geven aan diabetici.

Ik ga nog verder zoeken.

Kalbo

Citaat van: MrJean op maandag 15 september 2025, 15:14:55Misschien omdat jezelf diabetes hebt.
Ik ben sinds 2017 diabeet, type 2, medicijnen alleen, (Metformin).
Ik maak mij over suikervrije dranken helemaal niet druk, ik drink en eet wat ik wil, suikervrij of niet.
Als je echter een insuline afhankelijke diabeet bent ligt dat natuurlijk wel wat anders, maar dat heb je niet vermeldt. Regelmatige vinger-priks doe ik ook niet omdat die slechts een moment opname zijn. Als je 2 minuten later weer prikt kan al weer helemaal anders zijn. Wat veel belangrijker is om 1-2 keer per jaar je bloed te laten onderzoeken, vraag dan vooral om HB1ac, (een gemiddelde bloedsuiker over 3 maanden), Creatinine (Diabetes kan de nieren aantasten)en een paar andere waarden.
Mijn bloedwaarden zijn nu al 6 jaar stabiel, en ik leef er gewoon op los.
Wat betreft je vraag, de merken die je noemt zijn nog steeds op de markt. En als je insuline gebruikt zou ik mij aan de regels houden.

koy

Een goedkope suikervrije en lekkere drank in de Filipijnen maak je zelf.
Ik ben er nu al een tijdje mee bezig om af te kicken van suiker- of light- of andere zero rommel...
en dat is:
koel water met ijsblokken + 1 of 2 uitgeknepen limoncito (die vind je overal en goedkoop)
de drank is lekker verfrissend en gezond en boordevol vit C

cheers koy
terug even in Davao Toril
leven en laten leven...

MrJean

Citaat van: Kalbo op woensdag 17 september 2025, 05:22:42
Citaat van: MrJean op maandag 15 september 2025, 15:14:55Misschien omdat jezelf diabetes hebt.
Ik ben sinds 2017 diabeet, type 2, medicijnen alleen, (Metformin).
Ik maak mij over suikervrije dranken helemaal niet druk, ik drink en eet wat ik wil, suikervrij of niet.
Als je echter een insuline afhankelijke diabeet bent ligt dat natuurlijk wel wat anders, maar dat heb je niet vermeldt. Regelmatige vinger-priks doe ik ook niet omdat die slechts een moment opname zijn. Als je 2 minuten later weer prikt kan al weer helemaal anders zijn. Wat veel belangrijker is om 1-2 keer per jaar je bloed te laten onderzoeken, vraag dan vooral om HB1ac, (een gemiddelde bloedsuiker over 3 maanden), Creatinine (Diabetes kan de nieren aantasten)en een paar andere waarden.
Mijn bloedwaarden zijn nu al 6 jaar stabiel, en ik leef er gewoon op los.
Wat betreft je vraag, de merken die je noemt zijn nog steeds op de markt. En als je insuline gebruikt zou ik mij aan de regels houden.

Ik heb diabetes sinds 1992 en toen was ik 26.

Ik kreeg een keer te horen dat het niet helemaal duidelijk was welk type ik had. Nu de laatste jaren is het dan type 2.

Ik moest meteen vanaf het begin insuline gebruiken en ik begon toen naar een sportschool te gaan waardoor mijn bloeduikerwaardes stabiel waren maar later stopte ik daarmee en ben toen nog wel twee keer naar een sportschool gegaan maar toen niet meer zo lang.

Toen begon het niet meer stabiel te worden en moest ik ook pillen gebruiken bij de insuline.

Ik moet vier keer per jaar voor controle naar het ziekenhuis waarbij één keer bij de diabetesarts en de andere keren bij een diabetesverpleegkundige. Ik moet dan daarvoor bloed laten prikken en ook één keer per jaar urine inleveren.

Qua dranken houd ik me normaal me eraan om geen suiker te gebruiken maar qua eten eet ik vaker iets waardoor de bloedsuiker helaas omhoog gaat en waardoor ik daar met insuline inspuiten het moet verlagen.

Ik ben geen ècht regeltjesmens en een èrg bourgondisch type.

Ik moet ook pillen tegen een te slechte cholesterol innemen en een halve tablet per dag voor de bloeddruk. Daar moet ik ook één keer per jaar bloeddruktesten voor doen.

Tot nu toe is alles goed maar dus alleen de bloedsuikerwaardes zijn niet stabiel

De laatste tijd is het iets beter maar nog lang niet goed genoeg.

Suikerziekte zit bij mij in de familie en mijn ouders hadden later de zogenaamde ouderdomsdiabetes waarvoor ze alleen pillen moesten innemen.

Mijn oma van moederskant had het ook en mijn opa van vaderskant.

Als beide ouders het hebben heb je als kind al 40% kans om het te krijgen. Dat zei de huisarts.

Mijn jongere zus heeft geluk en heeft het niet. Zij heeft echter als ze iets eet met veel koolhydraten dat haar bloedsuiker als een raket omhoogvliegt en daarna als een plumpudding in elkaar zakt. Na onderzoek konden ze geen verklaring geven en zeiden alleen maar dat ze moest eten als ze zich zwak voelde. Zij was kwaad en zei tegen mijn moeder en ik dat ze dat ook nog wel wist.

Bedankt voor je antwoord.

MrJean

Citaat van: koy op woensdag 17 september 2025, 13:24:31Een goedkope suikervrije en lekkere drank in de Filipijnen maak je zelf.
Ik ben er nu al een tijdje mee bezig om af te kicken van suiker- of light- of andere zero rommel...
en dat is:
koel water met ijsblokken + 1 of 2 uitgeknepen limoncito (die vind je overal en goedkoop)
de drank is lekker verfrissend en gezond en boordevol vit C

cheers koy
terug even in Davao Toril

Volgens mij heb ik dat toen gedronken toen ik op de Filippijnen was omdat dat meisje weleens flessenwater met sap van kalamansi's dronk en mij dat ook liet drinken. Met ijsklontjes erin.

Als limoncito's hetzelfde is als kalamansi's. Hier heb je de limoenen die eraan verwant zijn. Ik heb dat eens op internet opgezocht.

Bedankt voor je advies.