Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

Solidarteitsbijdrage werknemer

Gestart door Bjorna145, donderdag 30 juli 2026, 10:35:41

Vorige topic - Volgende topic

Bjorna145

Solidarteitsbijdrage werknemer.

Beste foremleden, er is deze maand op mijn Belgiesch pensioen een Solidarteitsbijdrage werknemer ingehouden.
Ik ben Nederlander ontvang een klein Belgiesch pensioen en daarnaast heb ik ook nog Nederlandse pensioenen.
Zover ik het heb kunnen bekijken tellen ze de Nederlandse pensioenen ook mee voor de Solidarteitsbijdrage werknemer.
Is dit jullie ook overkomen?
In hoeverre kun je hier bezwaar tegen aantekenen.
Dat je Solidarteitsbijdrage werknemer over je Belgiesch pensioen betaald kan ik nog inkomen.
Als je in Belgie woont en je hebt een pensioen van buiten Belgie kan ik ook nog inkomen dat je daar Solidarteitsbijdrage werknemer over betaald.
Maar in mijn geval Nederlander die woont op de Filippijnen en een klein pensioen geniet vanuit Belgie en Nederland Solidarteitsbijdrage werknemer laten betalen over de niet Belgiesche pensioenen het moet niet veel gekker worden.
Veronderstel mijn pensioen was zo klein dat de Solidarteitsbijdrage werknemer hoger was dan mijn pensioen hoe ga je daar mee om.
Kan je dan afzien van je pensioen?

m.vr.gr.

Johan

Ronny55

Dat betaal ik ook op mijn pensioen, mij hebben ze ook niets gevraagd. Kleine pensioen betalen niets, je moet dan wel een goed pensioen hebben. Ik heb alleen een  :belgiesmiley:  pensioen .
Alles gaat, zelfs kiekens gaan en die hebben hun knieën vanachter .
Het komt er niet op aan WAT je kent maar WIE je kent.

Bjorna145

Beste Ronny ik heb er een vraag over gesteld bij de pensioeninstelling dei de 2% inhoudt, dus even hun antwoord afwachten.
Maar het lijkt wel of dat het idee regelrecht van TRUMP afkomt.
En dat ik een goed pensioen heb is waar, maar dat men in Begie op de Eurocent kan vertellen wat ik in Nederland aan pensioenen heb is tocg wel beangstigend.
Maar ik ben benieuwd of dat jij en ik de enige zijn binnen dit forem die dit is overkomen.

m.vr.gr.

JOhan

Luke

De solidariteitsbijdrage in België is sinds 1 januari 2026 een nieuwe belasting van 10% op gerealiseerde meerwaarden op financiële activa (zoals aandelen, obligaties, goud en crypto). Er geldt een jaarlijkse vrijstelling van €10.000 per persoon, oplopend tot maximaal €15.000 bij overdracht. Pensioensparen en groepsverzekeringen vallen buiten deze heffing.

Bjorna145

Ronnie snids wanneer betaal jij deze belasting/bijdrage?
En waar is deze bijdrage voor bedoeld?
En wat doet men als het Begiesch pensieon kleiner is als het te vorderen bedrag? Want op het moment wordt het bedrag van mijn klein Belgiesch pensioen ingehouden.
Want ik vraag mij af of ik als Nederlander die buiten Nederland/Belgie woont wel onder die belasting valt.

Johan

Ronny55

Johan , mss eens online kijken waarom jij moet betalen, ik kom er niet onderuit. Waar die solidariteit bijdrage voor dient ,  :weetikniet: om onze ministers een dubbel pensioen te kunnen betalen  :ikkeniebegrijp:

Luke

Er is een algemene solitariteitsbijdrage die dateerd van de jaren 90 onder premier Dehaene:
Omdat ik geen kinderen heb, betaal ik dat nog steeds...

Onder premier Jean-Luc Dehaene (1992–1999) werd in België een algemene solidariteitsbijdrage ingevoerd op alle inkomens, bedoeld om de sociale zekerheid financieel te versterken. Het was een tijdelijke maatregel die vooral diende om de begroting te saneren en de sociale zekerheid te stabiliseren.

Context van de maatregel
📅 Periode: De solidariteitsbijdrage werd ingevoerd in de jaren '90, onder de regering-Dehaene I en II.

💰 Doel: Het versterken van de financiering van de sociale zekerheid en het terugdringen van het begrotingstekort.

⚖️ Kenmerk: Het ging om een algemene heffing op alle inkomens, dus niet enkel op hoge inkomens. Iedereen droeg bij, wat het een breed gedragen solidariteitsinstrument maakte.

Hoe werkte de solidariteitsbijdrage?
Toepassing: Zowel op lonen, pensioenen, werkloosheidsuitkeringen als andere vervangingsinkomens.

Percentage: Het tarief lag rond de 0,3% tot 0,5%, afhankelijk van het type inkomen.

Inning: Via de Rijksdienst voor Sociale Zekerheid (RSZ) en de fiscus, samen met de gewone sociale bijdragen en belastingen.

Tijdelijk karakter: De maatregel werd later afgeschaft toen de begrotingssituatie verbeterde.

Belangrijke gevolgen
✅ Positief:

Zorgde voor extra inkomsten voor de sociale zekerheid.

Droeg bij tot het herstel van de Belgische overheidsfinanciën in de jaren '90.

❌ Negatief:

Omdat het een vlakke heffing was, trof het ook lagere inkomens relatief zwaar.

Er was kritiek dat het niet progressief genoeg was en dus minder rechtvaardig.

Vergelijking met latere bijdragen
De solidariteitsbijdrage van Dehaene verschilt van de recente solidariteitsbijdragen (zoals die vanaf 2026 voor werkgevers bij langdurige ziekte), die meer gericht zijn op specifieke situaties en niet op alle inkomens

Bjorna145

Mijn vraag is bij het Belgiesch pensioenfonds in behandeling, ik wacht hun antwoord af en ga vandaar uit een bezwaar aantekenen.
Ik hoop dat ik uit hun antwoord op kan maken waar zij de bijdrage naar toe sturen want bij die instelling moet ik zijn voor het bezwaar.
Dat ik over het Belgiesch pensioen een bijdrage moet betalen kan ik nog enigsinds inkomen maar over mijn wereld inkomen.
Wat hebbben mijn andere pensioenen met Belgie te maken.
Ik woon op de Filippijnen en val qua wetgeving (ook belasting wetgeving) onder de Filippijnen.en daar heeft Belgie ook naar te kijken voordat ze zoiets doen.

En voor Ronny hoe lang betaal jij deze belasting al?

m.vr.gr.

Johan

Bjorna145

Beste medeleden ik heb mijn reactie brief al klaar liggen voor als ik een bericht krijg, maar die premie zijn ik/wij niet verschuldigd, alleen het woonland kan je sociale verplichtneg opleggen zie mijn vraag die ik op internet heb gesteld:

kan een land wat niet je wooonland is je een sociale verplichting op leggen

Nee, een land waar je niet woont, kan je meestal geen sociale verplichtingen, zoals sociale zekerheidspremies of sociale dienstplicht, opleggen. Dit hangt af van je nationaliteit, waar je werkt en internationale regels. Soms moet je wel belasting betalen of premies afdragen als je inkomen hebt uit dat land.
Uitzonderingen en regels
•   Werk in dat land: Je betaalt soms sociale premies als je in dat land werkt maar ergens anders woont.
•   Dubbele belasting: Verdragen bepalen waar je betalingen doet om dubbele kosten te voorkomen.
•   Nationaliteit: Soms vraagt een land om bepaalde plichten van zijn eigen burgers in het buitenland.
•   Woonplaats: Je eigen woonland bepaalt de meeste sociale regels voor jou.

Dus in mijn geval kan men alleen en dat bij uitzondereing een bijdrage vragen over mijn Belgeisch pensioen.
Dus mijn inziens overtreed Belgie hier internationale afspraken.

Johan

Ronny55

:belgiesmiley: heeft geld nodig , sinds kort betaal ik nu ook opcentiemen , dat is extra 7% op mijn te betalen belastingen, vb je moet 3000 € personen belasting betalen , dan komt daar nog 7 % opcentiemen of gemeente belastingen bij , dus 210 € extra . Dat betaal ik nu de laatste 5 jaar , ben hier nu 19 jaar , vroeger nooit betaald.  :belgiesmiley: is gewoon heel vindingrijk als het er op aan komt zijn burgers uit te melken.