Luchtvaartnieuws / binnen en buitenland.

Gestart door Rich, woensdag 7 april 2010, 21:22:11

Vorige topic - Volgende topic

Kano

Eindelijk duidelijkheid over rechten vliegtuigpassagiers



02-12-2010 Luchtvaartnieuws

DEN HAAG - Nederlandse passagiers hebben bij langdurige vertraging in bepaalde gevallen recht op financiële compensatie. Dat heeft de Geschillencommissie Luchtvaart bepaald. "Nederlandse passagiers hebben nu duidelijkheid", aldus Koos Nijgh, hoofd juridische zaken van de Commissie, donderdag (2 december).


De commissie deed al op 24 november uitspraak, maar moest eerst de betrokken partijen informeren. Volgens de commissie zullen de maatschappijen gehoor geven aan de uitspraak. "Nu is er nationale jurisprudentie."

De commissie denkt dat "enkele honderden" zaken die er nog lagen, nu snel afgehandeld kunnen worden. De kosten voor luchtvaartmaatschappijen kunnen flink oplopen.

In november 2009 bepaalde het Europese Hof dat passagiers bij een vertraging van meer dan drie uur recht hebben op schadevergoeding. Dat komt bovenop de zorgplicht die maatschappijen al hadden richting de passagier in het geval van vertragingen of annuleringen. Die compensatie ligt, afhankelijk van de duur van de vlucht, op tussen de 250 en 600 euro.

Nijgh wijst er op dat passagiers in het geval van vertraging binnen vier weken een verzoek tot schadevergoeding bij de maatschappij moeten indienden. "Als de maatschappij en de passagier er dan niet uitkomen, kunnen ze bij ons aankloppen."

KLM wil de uitspraak eerst bestuderen alvorens erop te reageren.


(c) ANP

Bron: http://www.luchtvaartnieuws.nl/news/default.asp?cat=all&id=37217
Daar waar de regenboog eindigt daar zal ik nooit komen totdat ik daar ooit zal zijn

Kano

Dronken flight attendant en passagiers uit vliegtuig gehaald



02-12-2010 Luchtvaartnieuws

SCHIPHOL - De Koninklijke Marechaussee en het Korps landelijke politiediensten (KLPD) hebben donderdagmiddag op Schiphol een lid van het cabinepersoneel uit een vliegtuig gehaald omdat hij te veel had gedronken. In hetzelfde toestel arresteerden ze ook twee passagiers die voor problemen zorgden. Dat heeft een woordvoerder van de marechaussee laten weten.

Het KLPD en de marechaussee kregen rond vier uur een tip binnen over een bemanningslid van een vliegtuig dat te veel zou hebben gedronken. Om welke vlucht het gaat is niet bekendgemaakt.

Ze gingen aan boord van het toestel, dat op het punt stond om te vertrekken, en controleerden deze 50-jarige Chinese man. Hij werd uit het vliegtuig gehaald en moet een boete betalen.

Twee passagiers, een 23-jarige man en een 35-jarige vrouw uit Noorwegen, bemoeiden zich met de situatie en vielen de KLPD- en marechausseemedewerkers lastig.

Op een gegeven moment ontstond een strubbeling en het tweetal deelde daarbij ook klappen uit.


http://www.luchtvaartnieuws.nl/news/default.asp?cat=all&id=37221
Daar waar de regenboog eindigt daar zal ik nooit komen totdat ik daar ooit zal zijn

Kano

KLM komt met omboekingsregeling vanwege winterweer

02-12-2010 Luchtvaartnieuws

AMSTELVEEN - KLM komt met een omboekingsregeling in verband met het barre winterweer in Nederland en andere delen van Europa. Door sneeuwval is de vluchtuitvoering van en naar Schiphol ernstig verstoord. KLM was donderdag genoodzaakt om verschillende vluchten binnen Europa te annuleren. Ook liepen veel vluchten vertraging op.


De omboekingsregeling houdt in dat passagiers die hun reis willen voortzetten deze mogen omboeken naar de eerst beschikbare vlucht van KLM of een partnermaatschappij. Reizigers kunnen alleen worden omgeboekt in de laagst beschikbare klasse in dezelfde cabine.

KLM staat passagiers die hun reis naar een datum na 5 december willen omboeken toe om hun reisdatum kosteloos te wijzigen. Er bestaat ook de mogelijkheid om de vlucht om te boeken naar een andere bestemming. Omboeken en het opnieuw uitgeven van een ticket mag echter niet later plaatsvinden dan 7 december.

Bron: http://www.luchtvaartnieuws.nl/news/?ID=37222
Daar waar de regenboog eindigt daar zal ik nooit komen totdat ik daar ooit zal zijn

Rich

Sneeuw en staking hinderen vliegverkeer.

SCHIPHOL -  Op Schiphol zijn zaterdag ongeveer veertig vertrekkende vluchten geannuleerd en zeker tientallen vertraagd. Ook de rest van de dag moeten reizigers rekening houden met vertragingen of annuleringen. Dat komt door de sneeuwval en de staking van luchtverkeersleiders in Spanje, zo zei een woordvoerster. Ook andere vliegvelden in Nederland hebben hier last van.

Verscheidene vluchten vanaf Schiphol ondervonden problemen doordat het in andere Europese landen flink sneeuwde. Op luchthavens in met name Engeland, Duitsland en Frankrijk is daardoor maar beperkt vliegverkeer mogelijk.

Ook op Schiphol zelf sneeuwde het 's ochtends enige tijd flink. De luchthaven moest sneeuwschuivers inzetten om de start- en landingsbanen sneeuwvrij te houden. Daardoor konden er wel minder vliegtuigen per uur vertrekken en liepen sommige vluchten vertraging op. Ook de rest van de dag vinden hierdoor nog vertragingen plaats.

In heel Spanje houden luchtverkeersleiders een wilde staking. Daardoor werden zaterdagochtend meerdere vluchten richting dat land geannuleerd.

Toen de sneeuw op Schiphol zelf met bakken uit de hemel viel, konden er ook minder vliegtuigen landen. Verscheidene toestellen moesten uitwijken naar andere luchthavens, zoals die in Brussel, Düsseldorf en Maastricht.

Vanaf Rotterdam The Hague Airport zou zaterdag een handvol vluchten naar Spanje en Londen vertrekken. Die hebben allemaal vertraging opgelopen. Rond een uur 's middags was het vliegveld zelfs dicht voor aankomende en vertrekkende vluchten. Pas als het stopt met sneeuwen, gaat het weer open.

Ook op Eindhoven Airport zijn enkele vluchten vertraagd of geannuleerd. Dat zijn vooral reizen naar Spanje.

Volgens reacties van lezers van De Telegraaf zit Schiphol nagenoeg dicht:

Ik wou jullie er even van op de hoogte brengen dat Schiphol niet alleen

te maken heeft met vertragingen, maar dat het veld nu zelfs op zwart is.

Er worden geen starts / landingen uitgevoerd.

Het vliegverkeer hangt in 'holding' boven de Noordzee.

Uitwijken kan op Zestienhoven.

Bron : http://www.telegraaf.nl/binnenland/8407485/__Sneeuw__hindert__vliegverkeer__.html
Rich de Nederbelg.

Rich

Vluchten op Schiphol geannuleerd wegens mist


De sneeuw is geruimd, maar nu hangt er een dichte mist boven Schiphol. © epa
Het Nederlandse Schiphol heeft ook vandaag last van de mist. Op de luchthaven werden rond 8 uur 's ochtends tien tot vijftien vertrekkende vluchten geannuleerd. Hetzelfde gold voor tien à vijftien aankomende vluchten. Veel vluchten zijn ook vertraagd, zo liet een woordvoerster weten.

De problemen ontstonden doordat het niet alleen op Schiphol zelf mistig is, maar ook op andere luchthavens in Europa. Vooral Duitsland en Engeland hebben last van het weer.

Ook gisteren moest Schiphol door de mist veel vluchten annuleren, of liepen vluchten vertraging op. Er hoefden echter geen mensen op de luchthaven te overnachten. (anp/adv)
07/12/10 09u36

Bron : http://www.hln.be/hln/nl/960/Buitenland/article/detail/1192399/2010/12/07/Vluchten-op-Schiphol-geannuleerd-wegens-mist.dhtml
Rich de Nederbelg.

Kano

JEJU Air opende eind november, twee nieuwe routes tussen Zuid-Korea en de Filippijnen. De budget luchtvaartmaatschappij exploiteert sinds 24 November de route Seoul(Incheon) -  Manilla vijf keer per week.  Een dag later, werd de verbinding Busan - naar Cebu geopend. Beide routes worden uitgevoerd met de Boeing 737-800.

Bron: http://www.nur-flug-tours.de/news/airlinenews-10943.htm
Daar waar de regenboog eindigt daar zal ik nooit komen totdat ik daar ooit zal zijn

Kano

Myths Behind Blue Skies
Open skies will not guarantee foreign airline flights to the country




Philippine Daily Inquirer, December 10, 2010


The turmoil in Philippine Airlines aside, it really is time to ramp up the implementation of the so-called "open skies" policy for air transportation. It has been over 15 years since the landmark Executive Order 219, issued by President Fidel Ramos in January 1995, called for the liberalization of the air travel industry in the Philippines.

As far as domestic travel is concerned, liberalization was an unqualified success. The most obvious proof is the rise of Cebu Pacific, which now has fair claim to being the country's leading airline. When it comes to the international sector, however, the record has not been very encouraging.

President Benigno Aquino III, following through on a long-held commitment, has said he wants to implement EO 219 fully. At the private-public partnerships "summit" last month, he vowed to take the necessary next steps to implement the EO's provisions on international aviation. "Our national development requires promoting an open and competitive international aviation sector that enables Philippine and foreign air carriers to expand their operations, maintain a strong Philippine-based aviation industry, and ensure international connectivity in order to allow Philippine and foreign air carriers to plan and make long-term investments in the Philippine market."

Open skies will have its biggest impact on Philippine tourism; it is seen as one crucial stage in the development of a world-beating tourism industry. Even the Aquino administration, however, despite its high approval ratings, will face great resistance in implementing the policy. It will be up against three persistent, pernicious myths.

It is obvious that the open skies policy, even in the "pocket" version that the Aquino administration wants to try first, cannot work by itself. No advocate has ever said that it is the silver bullet that will slay the vampire of lower-than-deserved tourist arrivals. However, quite a number of critics of open skies argue as though the policy were a stand-alone initiative. This, then, is the first myth: open skies will be characterized as putting the cart before the horse. But in fact efforts are under way to decongest airport terminals, build new roads, create more support systems, train more tourist workers and (as we have seen in the botched Pilipinas Kay Ganda campaign) create a new, more attractive marketing drive.

The second myth is present market demand. It is an argument offered by Philippine Airlines management, and has been echoed by an official of the Civil Aeronautics Board. Foreign airlines have seat entitlements they do not use, said Porvenir Porciuncula, CAB deputy executive director. "It is really a function of the market. Open skies will not guarantee foreign airline flights to the country," he said. This is the kind of thinking that, under its old management, allowed PLDT to monopolize the telephone industry for many years. It is a bureaucrat's view, not an entrepreneur's perspective–and would have been incapable of imagining the growth in the number of phones in the country after deregulation.

Opponents of open skies are insisting on reciprocity, wrapping this particular argument with the mantle of nationalism. Of course reciprocity is fundamental to any open-skies agreements but, we hasten to add, reciprocity must be understood in a broader sense, the better to serve the public interest. This, then, is the third myth: The idea that open skies must mean strict equality, seat for seat, route for route, airport for airport. But, just to give one example, wouldn't we want more tourists from Singapore? How many points of entry can that tiny but rich island-state offer us? EO 219 defined the criteria for the exchange of travel rights and routes right: It should be a combination of reciprocity, defined as "the exchange of rights, freedoms, and opportunities of equal or equivalent value," and the national interest, including "value for the Philippines in promoting international trade, foreign investments and tourism."

We should not leave the definition of national interest to airlines or bureaucrats alone.
Daar waar de regenboog eindigt daar zal ik nooit komen totdat ik daar ooit zal zijn

ladgar

1-12-2010

AMSTERDAM - De Europese Unie zou een dam moeten opwerpen tegen de snelgroeiende luchtvaartmaatschappijen uit de Golfregio. Dat zegt Pierre-Henri Gourgeon, topman van Air France-KLM, in de Telegraaf. In de ogen van Gourgeon hebben maatschappijen als Emirates, Etihad en Qatar Airways hun groei te danken aan miljarden dollars aan Arabische staatssteun.



"Het is niet gezond dat wij twaalf keer per week naar het Midden-Oosten vliegen en zij inmiddels 35 keer op Frankrijk. En geen maatschappij ter wereld is financieel in staat om zomaar negentig A380's te bestellen. Dat kan alleen met staatsgaranties. Dat klopt gewoon niet."

De EU en Europese overheden moeten volgens Gourgeon inzien dat het Europese transport in omvang afneemt en dat men straks gedwongen wordt via de Golf naar bestemmingen in Azië, Afrika en Oceanië te reizen.

KLM-topman Peter Hartman vindt dat Europa een voorbeeld moet nemen aan Canada. "Daar zijn de enorme expansieplannen van Emirates precies om die reden geblokkeerd", aldus Hartman in de Telegraaf.

http://www.luchtvaartnieuws.nl/news/default.asp?cat=all&id=37316

Kano

Gratis internet op Schiphol, voor een uur


De Telegraaf, 16 dec 2010

SCHIPHOL -  Reizigers op Schiphol kunnen vanaf donderdag gratis gebruik maken van een wifi-netwerk op de luchthaven, waardoor ze op allerlei apparaten internet op kunnen. Onbeperkt is de dienst niet. Mensen kunnen maximaal een uur mailen en surfen, waarna er betaald moet worden. Dat maakte Schiphol donderdag bekend.

Bron: http://www.telegraaf.nl/reiskrant/8508186/__Gratis_internet_op_Schiphol__.html?p=5,2
Daar waar de regenboog eindigt daar zal ik nooit komen totdat ik daar ooit zal zijn

Johan En Elvie

Is het niet zo dat je op veel luchthavens gratis draadloos kunt surfen, ikzelf was in Abu dhabi en had geen enkel probleem om online te gaan met mijn laptop en zolang ik wou (zat op een draadloos niet beveiligd systeem maar denk dat dit gewoon van de luchthaven zelf was)
Balik Bayan Box "Door to door service"-www.balikbayan.be
Wij zenden uw dozen naar de Filippijnen.-We send your boxes to the Philippines.