Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

Informatie Tubbataha reef

Gestart door Duiker 65, maandag 15 juni 2009, 11:23:29

Vorige topic - Volgende topic

Duiker 65



Beste Members

Zoals jullie aan mijn nick al zien is mijn hobby duiken, en dat doe ik sinds 2001  alleen nog maar op de Filippijnen.
Mijn plan is om in april 2010 een live aboard te doen naar het Tubbahata reef ten westen van Sipalay (Negros)
Dat wil ik gaan doen met de Atlantis Azores   www.azores.atlantishotel.com.

Mijn vraag wie heeft daar wel eens gedoken (live aboard) want anders kan niet, en wat kan ik daar verwachten aan onderwaterleven.
Deze keer wil ik wat groters zien zoals haaien en manta's en scholen barracuda's.

Elke informatie is welkom.

Groetje Duiker.



Digos

#1

Ik begreep eerst niet goed wat je bedoelde met "live aboard", voor de niet ingewijden dat is een duiksafari dat je enkele dagen of een heel week op een boot verblijft en al wat de klok slaat is duiken en duiken en duiken.
Heb effe de trip bekeken en ik ga er van uit dat als je de time of your live wilt meemaken, dat deze trip wel echt de moeite waard is en dat je daar wel de grote dingen zult tegenkomen. Echter de grote dingen kan je ook zien en tegenkomen op daytrips.

Ik heb zelf al dat groters gezien met daytrips op de Malediven, maar de Filippijnen moet zeker niet onder doen kwestie onderwaterleven, het is meestal een kwestie van geluk en juist op dat moment op de juiste plaats te zijn.

Iedere dag gingen we naar plaatsen om grote haaien te zien, dat zijn dan meestal de divespots met een stroming om "U" tegen te zeggen en dat je je ontspanner met je hand moet vasthouden of hij floept uit je mond van de sterke stroming.

Geen haaien gezien, maar plotseling.......komt er een grote school Manta's boven je......op korte afstand voorbij. Hang je daar op 15 meter je vasthoudend aan het rif als een vlag wapperend in de wind bij winkracht tien en je andere hand op je mondstuk....ademen doe je op dat moment niet....het was echt adembenemend om die grote vogels van de zee te zien voorbij komen.

Haaa....ik krijg de kriebels weer, ik duik van '87 op diverse locatie's en landen en men laatste twee duiken waren in Sipalay na vier jaar niet meer gedoken te hebben, maar weet sindsdien te zeggen dat de Filippijnen een duikparadijs is en kan zijn.

Ik zou zeggen voor jou "go for it" to Tubbahata reef, maar wees voorzichtig......3, 4 duiken per dag is wel een beetje te veel van het goede voor je lichaam en het computerje begint dan deftig te gaan doortikken kwestie decompressietijden. Hou altijd goed "de bezwarende factoren" in gedachte.

Just dive save.

O0

LIVE ONCE - LIVE IT

Duiker 65



Beste Digos

Maak je wat dat betreft geen zorgen om mij, heb al een paar duizend duiken achter mijn vinnen en ik denk zo'n 700 op de Filippijnen maar ik tel ze niet meer.
Sipalay waar jij het over hebt daar ben in in november geweest voor een week bij easy diving.
Malediven 5 maal, Egypte 7 maal waarvan een paar live aboards, Zuid Afrika van Kaapstad tot Sodwana waarvan ook de bekende kooiduiken met de great white.
En dan nog een zoodje andere landen.
Maar op de Filippijnen ben ik alleen manta's tegegekomen  bij Monat Shoal op Malapasqua en dan de bekende haaien dwaar die plek bekend om isde Threasure shark.
Maar meestal zit ik in Sabang of Dauin (Dumaguete) en daar is niet echt groot spul maar meer het macro gebeuren, en nu ben ik weer eens toe aan een live aboard omdat het de enigste mogelijkheid is om bij Tubbataha te duiken, en zijn nl alleen een paar zandbanken.


Groetjes Duiker

ruff rider

 :hoedjeaf:

Wow duiker65 dat ziet er een mooie tocht uit. Wat kost dit? want dat staat uiteraard weer niet vermeld op de website  :negatief:.

greetz
Ruff Rider

Duiker 65

Citaat van: ruff rider op donderdag 18 juni 2009, 08:08:04
:hoedjeaf:

Wow duiker65 dat ziet er een mooie tocht uit. Wat kost dit? want dat staat uiteraard weer niet vermeld op de website  :negatief:.

greetz
Ruff Rider

Beste Ruff Rider

Ik denk voor jou een euro 2300 voor 8 dagen.
Voor mij wat goedkoper want ik zit altijd bij Atlantis in Sabang en Dauin (Dumaguete) en al met al meer dan een jaar in hun accomodaties vebleven als ik het zo bij elkaar reken na 9 jaar.
Dus als regular klant geven ze mij korting.

Hg Jan

klootzakken (voorheen Jens)

Citaat van: ruff rider op donderdag 18 juni 2009, 08:08:04
:hoedjeaf:

Wow duiker65 dat ziet er een mooie tocht uit. Wat kost dit? want dat staat uiteraard weer niet vermeld op de website  :negatief:.                                           ---------------

greetz
Ruff Rider

ha ha echt nederlands , wat kost dit?.

duiker veel plezier daar. 2300 is dit all-in, vlucht en alles.? flessen ,boot ,knagerij ,hotel?
kan mij dit haast niet voorstellen, das niet veel geld.

jens.........
grote mond tegen de baas , je mag op dit forum geen eigen mening hebben . dan volgt een ban , haha . verrek maar met het forum.
Reactie van de Admin: Bovenstaande werd door dit lid geplaatst nadat hij op zijn taalgebruik aangesproken werd. Zulke leden kunnen we missen.

Duiker 65





Nee Jens dat is enkel de boot als ik wil 5 duiken per dag eten en drinken incl behalve sterke drank dat kost extra.
Vervoer Sipalay en terug naar Dauin zit er dan wel bij en daar blijf ik ook nog een week of 2.


ha ha echt nederlands ,
wat kost dit, 

Ik denk niet dat Ruff rider een Nederlander is, hij praat over een ontspanner , bij ons heet dat een ademautomaat, of tweede trap.


duiker veel plezier daar. 2300 is dit all-in, vlucht en alles.? flessen ,boot ,knagerij ,hotel?
kan mij dit haast niet voorstellen, das niet veel geld.

jens.........

[/quote]

klootzakken (voorheen Jens)

ik vond het ook al sport goedkoop, dacht al hoe krijgt jan dat voor elkaar.
maar nu weten wij wat het zo ongeveer kost.
tsja duiken is nu eenmaal geen goedkope hobby.

oke duiker bedankt voor de uitleg.

jens.....
grote mond tegen de baas , je mag op dit forum geen eigen mening hebben . dan volgt een ban , haha . verrek maar met het forum.
Reactie van de Admin: Bovenstaande werd door dit lid geplaatst nadat hij op zijn taalgebruik aangesproken werd. Zulke leden kunnen we missen.

ruff rider

Citaat van: Duiker 65 op donderdag 18 juni 2009, 08:45:47


Ik denk niet dat Ruff rider een Nederlander is, hij praat over een ontspanner , bij ons heet dat een ademautomaat, of tweede trap.



:hoedjeaf:

Klopt ik ben idd Belg, en die denken ook wel eens aan de kostprijs  :biggrinn: .
Ik wou deze trip misschien voorstellen aan de duikclub hier in België maar aan +/- 3300 â,¬ pp vlucht inb ga ik niet veel kandidaten vinden vrees ik, helaas.
Maar waar en wanneer heb ik over een ontspanner gesproken  :ikkeniebegrijp: , dat moet wel zeer lang geleden zijn denk ik, dat heb je dan zeer goed onthouden duiker  :applaus:

greetz
Ruff Rider

Duiker 65

Citaat van: ruff rider op donderdag 18 juni 2009, 11:37:26
Citaat van: Duiker 65 op donderdag 18 juni 2009, 08:45:47


Ik denk niet dat Ruff rider een Nederlander is, hij praat over een ontspanner , bij ons heet dat een ademautomaat, of tweede trap.


Klopt ik ben idd Belg, en die denken ook wel eens aan de kostprijs  :biggrinn: .
Ik wou deze trip misschien voorstellen aan de duikclub hier in België maar aan +/- 3300 â,¬ pp vlucht inb ga ik niet veel kandidaten vinden vrees ik, helaas.
Maar waar en wanneer heb ik over een ontspanner gesproken  :ikkeniebegrijp: , dat moet wel zeer lang geleden zijn denk ik, dat heb je dan zeer goed onthouden duiker  :applaus:

greetz
Ruff Rider


Ja voor die prijs zit je er maar een week en dat is te kort voor een duikreis , dat moet volgens mij minimaal 2 weken zijn wanneer je er voor naar de andere kant van de wereld moet.
Die ontspanner is een foutje van mij die reactie kwam vanmorgen van Digos (Sorry) dis hij is de bewuste Belg

Hg Jan

opinie

Duiksport is niet mijn ding maar op wikipedia vond ik het volgende dat voor de niet-duikers toch handig lijkt om te weten: http://nl.wikipedia.org/wiki/Ademautomaat

Een ademautomaat (in Vlaanderen bekend als ontspanner) is een instrument dat ervoor zorgt dat een duiker de lucht uit de duikcilinder kan ademen. Een ademautomaat kan het beste vergeleken worden met een reduceerventiel.

Tweedelige ademautomaat

Moderne ademautomaten bestaan uit 2 delen, waarbij de druk stapsgewijs teruggebracht wordt naar de omgevingsdruk.
De "eerste trap" bevestigt men op de cilinder en zorgt ervoor dat de hoge druk gereduceerd wordt tot een zogenaamde "middendruk". Deze middendruk ligt tussen de 8 en 11 bar boven de omgevingsdruk afhankelijk van merk en type.
De "tweede trap" hebben duikers altijd in hun mond en zorgt ervoor dat zij de lucht binnenkrijgen op de omgevingsdruk.

Er zijn verschillende typen ademautomaten. Tijdens het sportduiken worden over het algemeen 2 traps automaten gebruikt.

De tweede trap is dus het mondstuk met een tweede reduceerventiel.

In het artikel van wikipedia staat volgens mij een foutje of toch onvolledige informatie:
Op 20 meter is de omgevingsdruk bijvoorbeeld 3 bar, de ademautomaat moet dan ook een druk leveren van 3 bar.
De 3 bar is absolute druk, dit is in verhouding tot het vacuüm.
Voorbeeld: een autoband met een druk van 2 bar heeft een absolute druk van 3 bar.
2 bar + 1,013 bar(1013 millibar)
Homo doctus in se semper divitias habet.
Phædrus

Luc

Een tijdje geleden met iemand gepraat die ook was gaan duiken. Hij vertelde mij dat de mooiste plaats om te duiken in het zuiden van Leyte is. Ken er zelf niks van. Zelf ben ik geen liefhebber van water. Ik blijf wel op het droge  :jajaja:

http://www.starfish.ch/dive/Leyte.html
There is a sucker born every minute! Only now they found the internet.

Digos

Citaat van: opinie op donderdag 18 juni 2009, 12:04:07

In het artikel van wikipedia staat volgens mij een foutje of toch onvolledige informatie:
Op 20 meter is de omgevingsdruk bijvoorbeeld 3 bar, de ademautomaat moet dan ook een druk leveren van 3 bar.
De 3 bar is absolute druk, dit is in verhouding tot het vacuüm.
Voorbeeld: een autoband met een druk van 2 bar heeft een absolute druk van 3 bar.
2 bar + 1,013 bar(1013 millibar)

Wat in Wikipedia staat is wel degelijk juist......op 20 meter onder water heb je wel degelijk een omgevingsdruk van 3 bar.

Je hebt 1 bar 1,013 bar (1013 millibar) atmosferische druk op het water op zeeniveau, onze normale omgevingsdruk, en iedere 10 meter onder water komt er 1 bar bij (druk waterkolom), dit samen vormt de absolute druk.....dus in dit geval van 20 meter diep is dit 3 bar.

Op 30 meter diep is dit 4 bar

Op 40 meter is dit 5 bar enz....

Dit is een regel die telt voor duiken op zeeniveau, wanneer je gaat duiken in bergmeren veranderd alles......omdat hoe hoger je gaat de atmosferische druk afneemt  maar de druk van het water (drukkolom) 1 bar per 10 meter blijft het zelfde......dus de absolute druk veranderd compleet.

Ja....er komt ook wel wat fysica bij te pas.



O0
LIVE ONCE - LIVE IT

JFK

Jan, ikzelf heb niet op Tubbataha (niet Tubbahata) gedoken maar ken wel Duitse vrienden die daar gedoken hebben. Dat was een hele belevenis geworden, want met de aanvankelijk genomen boot voor de safari hebben ze schipbreuk geleden. Veel misere ! Na een aantal dagen konden ze met enige andere schipbreukelingen een andere boot charteren om toch naat Tubbataha te kunnen gaan. Ze waren wel enthousiast over Tubbataha en dat waren allen die ik heb gesproken die daar geweest zijn.
Mogelijk heb jij mijn Duitse vrienden (man/vrouw) hier bij mij nog getroffen vorig jaar november.
Als je ze wilt emailen moet je maar een PM-etje sturen.
JFKJFK

Duiker 65




Hallo John

Gaat het een beetje met je internet verbindingen nu , of is het nog zo traag.
Ik denk dat ik ze wel gezien heb maar niet gesproken, ja ik ben altijd in de war met die Tubbahata oThubbataha reef.
Allles op schema met je clubhuis en zwembad, ben zeer benieuwd als ik weer langs kom hoever je gevorderd bent.

Hg Jan ( voor jou)

Baliw-katok

Citaat van: opinie op dinsdag 30 juni 2009, 21:44:10


Citaat van: Baliw-katok op dinsdag 30 juni 2009, 20:56:22en nog wel uit 1728

Als ik ga kijken zie ik toch iets anders.  :ikkeniebegrijp:

Zou de warmte er voor iets tussen zitten?  :denk:

ja, de warmte dat was het, geboortejaar en leeftijd blijft moeilijk uit elkaar te houden
:floet:

JFK

Citaat van: Baliw-katok op dinsdag 30 juni 2009, 20:56:22en nog wel uit 1728

Hoe komt het toch dat ik dat door Opinie aangehaalde citaat van Baliw-Katok van 30 juni 2009 als originele post niet op mijn scherm heb ?
Worden er posts zomaar verwijderd admin ?
Of ben ik al zo aan het Alzheimeren ?  :denk:
JFKJFK

ganda

Citaat van: JFK op vrijdag 14 augustus 2009, 15:53:15

Worden er posts zomaar verwijderd admin ?


Leden kunnen hun eigen posts verwijderen, dus niet noodzakelijk dat de admin er voor iets tussen zit.


Mawibata




Volgens mij stond dat in het scheld-topic, waarin  Freddy oa zei dat hier alleen overlopers zaten van zijn forum enz ........




Giving a gift engenders gratitude. Giving many gifts engenders expectation.

Fail_over

Het is niet dat je in de rivier valt dat je verdrinkt, het is dat je niet meer boven komt......

Admin

Citaat van: JFK op vrijdag 14 augustus 2009, 15:53:15
Citaat van: Baliw-katok op dinsdag 30 juni 2009, 20:56:22en nog wel uit 1728

Hoe komt het toch dat ik dat door Opinie aangehaalde citaat van Baliw-Katok van 30 juni 2009 als originele post niet op mijn scherm heb ?
Worden er posts zomaar verwijderd admin ?
Of ben ik al zo aan het Alzheimeren ?  :denk:

Wie zoekt, die vindt!
Offtopic uit Tubbataha reef Volg de link en men vindt het bericht.

Er wordt door het admin-team héél erg weinig verwijderd! Dat zijn meestal per ongeluk dubbel geposte berichten.
Verplaatsen van topics naar een betere plaats, verbeteren van typfouten in de citaten (bvb: ]quote] ), enzovoort.
Hallo gast. :welcome: