Brown-outs zullen nog een tijdje doorgaan in Negros

Gestart door ruff rider, dinsdag 15 juni 2010, 11:08:41

Vorige topic - Volgende topic

ruff rider

 :hoedjeaf:

De brown-outs in Negros waren voornamelijk te wijten aan het stilliggen van een power-plant in Palinpinon, welke al een tijdje stil ligt voor herstellingen. Op 23 juni zou deze terug opgestart worden maar zelfs dan is het probleem niet opgelost. Er zou na het starten nog steeds een tekort aan stroom zijn  :negatief:


Ceneco: No solution yet on power shortage

A POWER forum conducted by the City Government of Bacolod and Central Negros Electric Cooperative (Ceneco) Tuesday never reached a concrete and immediate solution to the power shortage experienced for so long in Bacolod City and Negros Occidental.
Mayor Evelio Leonardia, with some incumbent and incoming councilors and department heads, were briefed by Ceneco officials led by its president Engineer Ed Gasambelo and manager Engineer Jun Lagarde regarding power supply in the province.
The brownout will stay even until the completion of the repair works at the Palinpinon on June 23, 2010, said Gasambelo, as he foresee normalcy of the power supply either by October to the 1st quarter of 2011

bron: http://www.sunstar.com.ph/bacolod/ceneco-no-solution-yet-power-shortage


greetz
Ruff Rider

Kano

Daar waar de regenboog eindigt daar zal ik nooit komen totdat ik daar ooit zal zijn

JFK

Ik zit dan welliswaar niet in Occidental maar in Oriental (Negros) maar krijgen de electriciteit ook voornamelijk via Palinpinon volgens mijn info bron.
Het is echt schandalig hoe de laatste tijd onze 'fijne' electriciteits maatschappy Noreco weer levert.
ELKE dag zijn er -tig storingen nu. Elke avond is het weer raak en vaak overdag diverse keren.
Nu heb ik een jaar geleden een flinke generator aangeschaft. Dus denk je ......."Wie doe met wat ?"
Overdag moet ik de generator regelmatig starten anders kunnen bepaalde werkzaamheden (boren, slijpen, lassen etc....) niet door gaan.
Ik betaal nu MEER in de maand aan kosten voor de olie voor de generator dan aan gebruikte kilowatt-uren aan Noreco.
Natuurlijk ben ik Noreco daar erg dankbaar voor.
Het gekke is ......... je leest nauwelijks protesten in de lokale kranten.
Mensen zijn als makke schapen die gelaten de verliezen hierdoor in hun zaak 'accepteren'.
Ik moet eerlijk bekennen dat ik het ook niet meer zie om hierover nog EEN briefje te schrijven of met meneer de directeur van Noreco te gaan praten.
EEN keer gedaan en dat was genoeg.
In Europa en ver daarbuiten zou men zoiemand geen dag langer op zijn pluche stoel laten zitten maar hier durft geen man wat te zeggen.
Zijn wij ook nog AANDEELHOUDER van Noreco (overigens niet vrijwillig ......de geldzuigers).
Effe mijn gal weer eens gespuid. Het help geen flikker maar het moest eff. Sorry mensen !   :crazy:
De Filippijnen is een prachtig land maar er leven helaas weinig mensen die een overheidsbaan hebben en daar ook echt voor WERKEN !
In B en NL ook altijd een punt van kritiek op ambtenaren maar zoals hier ??????
Hopelijk kan ik mijn bericht nog versturen voordat de stroom WEER uitvalt  :negatief: :crazy:
JFKJFK

bananacreek

#3
Citaat van: JFK op zondag 31 oktober 2010, 06:03:49
Hopelijk kan ik mijn bericht nog versturen voordat de stroom WEER uitvalt

Ok, goed en bloedheet onderwerp !!!!!!!!

De dagen toen er zovele brown-outs waren was er Buglasan in the city of Gentle Bullets.
Die hadden daar op de boulevard dan wel een aparte transformator door de Noreco aan laten brengen en terwijl de hele stad zonder stroom zat speelden de bandjes op de boulevard van harte hun muziek. Die transformator was dan aangesloten op de MAIN (top) line.

Toen er de brown outs waren konden mijn buren de ECHTE Nederlandse "taal" bewonderen op een geluids sterkte van 100Db, en ik hield er wel een schorre keel van over.
Noreco gebeld (meestal halen ze de haak van de telefoon en leggen ze die ernaast) en aan mij werd verteld (door de security guard) dat er een tekort aan electriciteit was, waardoor aan alle feeders aan "rotating" brown-outs werden toegewezen.

Waarom en hoe wist ik niet want de security guard was zeer slecht in zijn Engels en door mijn woede was ik slecht in mijn Cebuano, en dan ga je gokken:Vervolgens zijn we hier aangsloten op het NAPOCOR so called: "ONE_GRID system", en daarbij is er een submarine cable welke Panay, Cebu en andere eilanden verbind. Hebben ze een tekort in Cebu of waar dan ook, dan moeten we dat van hier bijleveren enz enz. PNOC kan genoeg stoom leveren voor een productie van electriciteit voor heel Negros, dat is niet het probleem. Het is een Napocor probleem en daarnaast ook nog een Noreco probleem.
Normaal heb je in een centrale een extra turbine (soms meer) als standby in geval van problemen, maar het schijnt dat men hier GEEN "inzetbare" standby turbine heeft.
PNOC verkoopt dan de stroom niet alleen aan Napocor maar ook aan andere maatschappijen waaronder een Koreaanse maatschappij in Cebu. Nu is er een congressional investigation op gang aangaande de "alledged" corruption bij de Noreco (en reken maar dat er gestolen wordt).

Nu heeft de board van de Noreco besloten om de electriciteit van deze Koreaanse maatschappij te gaan kopen tegen 5+ peso per kilowatt terwijl men het nu van Napocor koopt tegen 4+ peso per kilowatt, en ze beweren daarbij  dat als wanneer ze overgaan tot het kopen van de energie bij de Koreaanse maatschappij de problemen met de brown outs opgelost "zouden" zijn.

Ik zit hier sinds 1979 en het is nog steeds hetzelfde, maar in de jaren '87 tot 91' was het verschrikkelijk met soms meer dan 10 brown outs per dag en toen  kwam ene Engr. Medina als manager aan de macht en toen werd het allemaal een stuk beter. Ik zie het ook vaak als MANAGEMENT problemen. De management is ten alle tijde verantwoordelijk voor de de gezondheid van het bedrijf. Ze krijgen een enorm salaris en kick-backs dus vind ik dat ze daar harder voor moeten werken. De lokale regering en waaronder de city-council???? Waarschijnlijk te druk met het vullen van hun zakken en hun persoonlijke problemen op te lossen en het rijden van "RED_PLATE" wagens in het weekend op kosten van de belastingbetaler.

De Media????  GEEN ENKEL BERICHT IN DE LOKALE KRANTEN (ZOVER IK WEET) WAARBIJ HET BETALENDE PUBLIEK NORMAAL EVEN NETJES WORDT UITGELEGD (DUTY VAN DE MEDIA) HET HOE EN WAAROM BETREFFENDE DEZE BROWN OUTS. Ik heb geprobeerd om de Negros Chronicle te bellen, maar ook daar leggen ze de haak ook naast de telefoon. De krant staat bordevol met politiek en kerkelijke aangelegenheden, en verhalen waar staat zoals vorige week: "Amend the Helmet law" see story on page 02. Dan ga je naar page 2 en dan is er helemaal geen story. Die helmet law, ja daar willen we meer over weten en niet dat de bisschop van Dumaguete verkouden is. Waar is de editor?? Oh, daar is hij en die zegt dan: " Why is it that so many foreigners like you are always complaining about such small problems?"


Ja, JFK, inderdaad, een generator is zeeeer duur in gebruik, en een goede "stille" generator om een aantal huizen te kunnen voorzien van stroom is ook peperduur ( surplus uit Japan of Korea).


Hier raak ik (en ik neem aan vele andere buitenlanders) nooit aan gewend en op dit vlak zullen deze mensen ook nooit "inburgeren"
Maar een goed ding is dat alle "MY WAY" en "Green green grass of home" schreeuw Karaokes ook stil zijn. Ik heb een vriend die een tijdje geleden in Zamboanguita  woonde en dan wel vlak naast zo'n sari-sari karaoke en die kon zich dan af en toe niet meer inhouden. Heel begrijpelijk.

Als er een brown out is hier, en na een paar uur komt de spanning weer terug: dan klappen de lokale mensen in hun handen en schreeuwen "SALAMAT, SALAMAT, THANK YOU LORD"

In San Miquel Bacong tot Dauwin is het nog steeds elke dag raak wegens problemen met een substation ergens in Dauwin.

Mijns inziens?

Gelijk de managers eruit trappen als het zo blijft met die brown-outs, en daarnaast in de lokale politiek stappen DURVEN ondernemen en doen en niet zoveel meer bekvechten onder elkaar, maar als een team werken voor het welzijn van de mensen die jullie (soms helaas) gekozen hebben. Probleem is vaak hier dat men de anderen liever niet op de tenen trapt, want het zou een class-mate kunnen zijn of een cousin, een goede buurman, of iemand van de same congragation van de kerk. En dan moeten we toch vriendelijk blijven, is het niet?

Eenzelfde probleem een aantal jaren geledenen wat nu nog niet opgelost is hetgeen de interconection rules betreft tussen Cruztelco en Globe telefoons. Van een Cruztelco telefoon kan je (nu) redelijk zonder problemen naar een Globe nummer bellen, maar andersom vaak een probleem met de aankondiging: "Sorry all networks are busy at the moment, please try your call later". En beide maatschappijen beschuldigen elkaar dat ze niet de juiste apperatuur hebben. The city council ? Druk bezig met de Bible studies?


Zijn wij ook nog AANDEELHOUDER van Noreco (overigens niet vrijwillig ......de geldzuigers).

Ja, precies JFK, maar als buitenlands lid van de Noreco mag je niet stemmen enz, voor de boardmember of  voor managers enz.
Als er een boardmeeting of zoiets is dan houden ze dat in Bayawan zodat er maar weinig mensen komen, en hoe minder mensen hoe minder vragen en dan zand erover, koppen dicht, probleem opgelost.

Napocor? Zeer moeilijk te bereiken omdaar te gaan klagen en vroeger hadden ze een office in Pulantubig tegenover het substation maar daar was de manager altijd op reis naar Manila of zoiets. Maar dat is nu ook verdwenen en dan zou je naar Palinpinon moeten. Maar vaak is het probleem dat je alleen staat (als buitenlander) want vele filipijnen zeggen: " Oh brown out? Ok ugma na lang, tulok ako".
Soms kom je thuis en blijkt er daar een lokale brown out te zijn en dan bel je de Noreco om te vragen wat er aan de hand is en dan blijkt het dat je als eerste belt terwijl de brown out al meer dan een uur duurt.


Maar desondanks al dit soort problemen zou ik niet graag ergens anders  wonen zoals in Thailand, Nederland, Belgie enz want daar zijn dan weer andere problemen en ik haat de winterkoude en ik heb nooit goed leren schaatsen. Voetballen? De trainer van Fc. Kinheim zei altijd: " Op je duim zuigen, dat doe je maar in je eigen tijd en niet tijdens een wedstrijd".

bananacreek

#4
Citaat van: Kano op dinsdag 15 juni 2010, 13:37:43
Volgens de Visayan Star is er een oplossing in het verschiet  http://www.visayandailystar.com/2010/June/15/topstory2.htm


Ja KANO maar hier in uw link spreekt men betreffende Negros Occidental en de Noreco II (Negros Oriental) hier zit alleen tussen Bayawan (neem ik aan) en Tanjay en daarboven Noreco I (dacht ik). Het gaat hier meer om het feit wat er gebeurt in Palinpinon en daarna de "distribution" en verkoop van electriciteit aan deze Noreco II door de betreffende "verkopers" zoals de Napocor zelf maar ook een aantal andere maatschappijen, maar hoe dat precies in zijn werk gaat weet ik helaas (nog) niet.
Maar desondanks is uw link zeer interessant want het draait allemaal vaak uit op ONDERHOUD, EN HET al dan niet VOORHANDEN ZIJN VAN SPARE-PARTS VOOR TURBINES EN ANDERE ONDERDELEN VAN HUN CENTRALES.
In Nederland hadden we vroeger in de meeste kleine centrales (bedrijfs-centrales met een vermogen to 60 Mw) twee turbines stand-by staan die binnen een uur "on-line" konden worden opgestart. Hier op de PI heb ik soms vreemde verhalen mogen vernemen betreffende onderhoud en dergelijke aanverwante zaken.

Rich

Citaat van: bananacreek op dinsdag  2 november 2010, 16:31:03



want het draait allemaal vaak uit op ONDERHOUD, EN HET al dan niet VOORHANDEN ZIJN VAN SPARE-PARTS VOOR TURBINES EN ANDERE ONDERDELEN VAN HUN CENTRALES.


Ja, en dat zal daar nooit veranderen vrees ik. Ze denken op korte termijn..........OUT OF STOCK SIR  :jajaja:
Rich de Nederbelg.

Phille

Het valt mij keer op keer op dat wij westerlingen (vooral zij die daar gaan wonen zijn) toch zo graag negatief doen over de Filipijnen, kan hier ook eens een positieve noot geschreven worden aub?

Misschien kan ik hier een topic opstarten met de vraag waarom er toch zoveel westerlingen zijn die daar zo graag gaan wonen, om dan na een tijdje daar te wonen, niet echt positief kunnen zijn over de Filipijnen, of althans het idee geven dan het er helemaal niet fijn is om er te wonen. Voorbeelden genoeg hier op het forum, denk maar aan de grote lichten discussie, nu over brown-outs, kerstmis periode is hier ook al paar keer aangehaald, extra kosten tijdens afhalen geld, vraag naar geld van de familie, het gevoel dat wij westerlingen wandelende ATM's zijn, enzovoort ... als men alles op een rijtje zet, dan mij niet gezien om er te gaan wonen!  :neeneenee:



Luc

There is a sucker born every minute! Only now they found the internet.

Rich

Citaat van: Phille op dinsdag  2 november 2010, 17:14:46
Het valt mij keer op keer op dat wij westerlingen (vooral zij die daar gaan wonen zijn) toch zo graag negatief doen over de Filipijnen, kan hier ook eens een positieve noot geschreven worden aub?

Misschien kan ik hier een topic opstarten met de vraag waarom er toch zoveel westerlingen zijn die daar zo graag gaan wonen, om dan na een tijdje daar te wonen, niet echt positief kunnen zijn over de Filipijnen, of althans het idee geven dan het er helemaal niet fijn is om er te wonen. Voorbeelden genoeg hier op het forum, denk maar aan de grote lichten discussie, nu over brown-outs, kerstmis periode is hier ook al paar keer aangehaald, extra kosten tijdens afhalen geld, vraag naar geld van de familie, het gevoel dat wij westerlingen wandelende ATM's zijn, enzovoort ... als men alles op een rijtje zet, dan mij niet gezien om er te gaan wonen!  :neeneenee:


Je hebt voor 100 % gelijk Philip. En och we klagen allemaal wel eens, maar het beste is sommige dingen laconiek op te nemen.
Versie en ik hebben ons allebei rot gelachen vorig jaar toen de strawberry marmalade steeds out of stock was, maar echt moeilijk heb ik het daar niet mee. We maken er steeds geintjes over, over dat soort dingen.

Hier rijden vele auto's op het middenvak, zie je om de haverklap de middenvinger, gebruiken ze ook geen richtingaanwijzer enz enz.
Anderzijds zijn de wegen nergens zo goed verlicht als in België. Voordelen en nadelen en die vindt je overal ter wereld.

Ik vindt dat de filippijngangers eens wat meer moeten stilstaan bij het positieve................De zon schijnt daar zowat elke dag verdomme, en dat is al heel wat !

Rich de Nederbelg.

Rich

Citaat van: JFK op zondag 31 oktober 2010, 06:03:49

1/ De Filippijnen is een prachtig land maar er leven helaas weinig mensen die een overheidsbaan hebben en daar ook echt voor WERKEN !
2/ In B en NL ook altijd een punt van kritiek op ambtenaren maar zoals hier ??????



1/ En dat is hier niet anders JFK. 

2/ Mensen hebben kritiek in NL, mensen hebben kritiek in België, en diezelfde mensen  hebben kritiek in de Filippijnen, en dat geeft ook niet, maar zoals in je quote " zoals hier ??????) nee nee.  Hier is het echt niet zoveel beter hoor wat dat betreft.

Rich de Nederbelg.