Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

Ziekenfondsen

Gestart door Phille, dinsdag 29 juni 2010, 19:53:19

Vorige topic - Volgende topic

Phille

CitaatPhille, leg dat maar eens uit naar de andere " BRUINEN ", die nog nooit ene klop gedaan hebben hier, ikke ben ook al JAREN aan het betalen voor de sociale zekerheid.

Zoals ik al zei, dit is een andere discussie!

Wie weet maak ik hier ooit ook eens een topic voor  :floet:

Bulldozer

Phille, ik weet niet wat een SIS kaart is, maar waarom kan jij je vrouw niet gewoon verzekeren? Ik praat dan nu over Nederland maar mijn Filippijnse vrouw heeft gewoon een Nederlandse verzekering terwijl we in de Filippijnen wonen. Neem aan dat het dus ook wel mogelijk is voor Belgen. We werden ook zonder problemen in Nederland geholpen toen we hier op vakantie waren. Daar is helemaal geen inschrijving voor nodig.

Phille

CitaatPhille, ik weet niet wat een SIS kaart is, maar waarom kan jij je vrouw niet gewoon verzekeren? Ik praat dan nu over Nederland maar mijn Filippijnse vrouw heeft gewoon een Nederlandse verzekering terwijl we in de Filippijnen wonen. Neem aan dat het dus ook wel mogelijk is voor Belgen. We werden ook zonder problemen in Nederland geholpen toen we hier op vakantie waren. Daar is helemaal geen inschrijving voor nodig.

SIS-KAART:
Alle sociaal verzekerden in België, zowel kinderen als volwassenen, hebben een SIS-kaart (SIS staat voor Sociaal Informatie Systeem). Ze bevat gegevens over de sociale zekerheid, die bruikbaar zijn voor diverse instanties waaronder de ziekenfondsen. De verspreiding van de kaart gebeurt door de ziekenfondsen.

Deze kaart heeft men dus nodig om gebruik te kunnen maken van de Belgische Sociale Zekerheid voorzien door de overheid, ik weet niet over welke verzekering jij het hebt, een individuele?





Fail_over

Het is niet dat je in de rivier valt dat je verdrinkt, het is dat je niet meer boven komt......

Fail_over

In Nederland krijg je zo'n kaart, met zelfde functionaliteit van de instantie waar je verzekerd bent. CZ bijvoorbeeld.
Het is niet dat je in de rivier valt dat je verdrinkt, het is dat je niet meer boven komt......

Phille

En hoeveel moet je daar zelf voor betalen? In Belgie wordt er een deel van het loon afgehouden, ik dacht iets rond de 13%, hoe wordt dat in Nederland geregeld en welke medische kosten worden er dan gedekt?

In Belgie sluit je je aan bij een ziekenfonds naar keuze en zijn zo goed als alle medische kosten gedekt, min het zogenaamde REM Geld.


Fail_over

How me ten goede, zo goed ben ik niet in die stof.

Bij de meeste clubs betaal je â,¬ 76,- voor het basis pakket, met zo'n â,¬ 350,- eigen risico. Dus de eerste â,¬ 350,- betaal je zelf. Altijd.

kan je nog voor ong â,¬ 25,- per pakket je extra laten verzekeren voor bv. tandarts uitgebreid. Thuishulp, enz.

Wat ik wel begreep is dat in NL je ook automatisch verzekert bent voor het ziekenhuis. Daar moet je in belgie nog appart een Hospitalisatie verzekering voor nemen. dacht ik.
Het is niet dat je in de rivier valt dat je verdrinkt, het is dat je niet meer boven komt......

Phille

En hoe zit het met medicijnen of een gewoon bezoekje aan de dokter? Wat moet jezelf betalen?

disnoke

Citaat van: Fail_over op dinsdag 29 juni 2010, 21:47:49
How me ten goede, zo goed ben ik niet in die stof.

Bij de meeste clubs betaal je â,¬ 76,- voor het basis pakket, met zo'n â,¬ 350,- eigen risico. Dus de eerste â,¬ 350,- betaal je zelf. Altijd.

kan je nog voor ong â,¬ 25,- per pakket je extra laten verzekeren voor bv. tandarts uitgebreid. Thuishulp, enz.

Wat ik wel begreep is dat in NL je ook automatisch verzekert bent voor het ziekenhuis. Daar moet je in belgie nog appart een Hospitalisatie verzekering voor nemen. dacht ik.

Wel je bent ook verzekerd voor ziekenhuis maar extras moet je bijbetalen, zoals toeslag één persoonskamer.  Meeste kosten van ziekenhuis worden terugbetaald. 

Fail_over

Citaat van: Phille op dinsdag 29 juni 2010, 22:01:57
En hoe zit het met medicijnen of een gewoon bezoekje aan de dokter? Wat moet jezelf betalen?

Tot â,¬ 350,- plus reguliere medicijnen die in de gewone drogisterij te koop zijn, worden ook niet vergoed.
Wel veel romplomp, maar dat is in Be ook. Docter stuurt factuur naar u, u dient declaratie in bij zorgverzekereaar. die kijkt of je recht op teruggave hebt, zo niet, gaat het van je risico af.
Als het traject te lang duurt moet je zelf voorschietten.
Het is niet dat je in de rivier valt dat je verdrinkt, het is dat je niet meer boven komt......