Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

Consulaire eindejaar boodschap

Gestart door Mawibata, vrijdag 18 december 2009, 12:03:23

Vorige topic - Volgende topic

Mawibata




Consulaire eindejaar boodschap






Beste landgenoten, collega's



Ik heb de laatste paar weken veel nagedacht over de toon die ik zou aanslaan in mijn traditionele consulaire eindejaar boodschap aan de Belgische gemeenschap in de Filippijnen. Om dan uiteindelijk te beslissen om gewoon mijn oneerbiedige zelf te zijn en één en ander, zoals het leven, met wat humor en wat drama te brengen. Zeker nu u mijn traditionele "stoute" 15 november toespraak moeten missen heeft.



Belgische Gemeenschap.


Laat ik eerst een vraag beantwoorden. Als ik het heb over "de Belgische gemeenschap in de Filippijnen", over hoeveel personen heb ik het dan? Van het Filippijnse Bureau of Immigration weet ik dat dit jaar toch niet minder dan 11.000 Belgen de Filippijnen bezochten voor een korte periode. Dit is ruim 10 % meer dan in 2008, toen er al een zelfde stijging was in vergelijking met 2007. Daar komen nog ruim 1.500 Belgen bij die permanent in de Filippijnen verblijven, waarvan er dan weer ongeveer de helft, u allen dus, ingeschreven zijn in de consulaire bevolkingsregisters van de Ambassade.



Deze duizenden landgenoten vormen een dwarsdoorsnede van de gemiddelde Belgische gemeenschap. Er zijn dus toeristen op kort bezoek, maar ook bedrijfsleiders, arbeiders, secretaresses, hoteleigenaars en managers, koks en duikinstructeurs, ambtenaren, NGO mensen, gepensioneerden en al de families van deze mensen. En natuurlijk een speciale vermelding voor onze overgebleven CICM en ICM missionarissen (gefeliciteerd met hun meer dan een eeuw aanwezigheid in de Filippijnen)



Sommige Belgen verlieten de Filippijnen in 2009 om voor familiale of beroepsredenen terug te keren naar België of naar een ander land te trekken. We mochten natuurlijk ook een aantal nieuwkomers verwelkomen. Niet in het minst onze nieuwe Ambassadeur en zijn echtgenote.



Er werd bijna 300 keer getrouwd in het rechtsgebied in 2009 en 4 Belgische kinderen werden geboren. Mijn gelukwensen aan al de kersverse mama's van 2009, en speciaal voor de papa's: niet vergeten dat de Ambassade volgend jaar een speciale geboorteactie plant: voor twee erkenningen op de Ambassade van een buitenechtelijk kind, krijgt u een derde gratis!

Gescheiden werd er niet, want, wat sommigen onder u tot hun schade en schande al ondervonden hadden, echtscheiding bestaat niet in de Filippijnen.



Spijtig genoeg werd er ook gestorven. Er vielen niet minder dan 22 overlijdens van Belgen in het rechtsgebied te betreuren in 2009. Hiermee braken we een triest record. Mijn gevoelens van medeleven gaan uit naar de families.



Velen van ons tonen in de Filippijnen wat de kwaliteiten van een Belg zijn: gedisciplineerd, hardwerkend, keien in organisatie, inventief, sociaal voelend, om maar enkele kwaliteiten te noemen. En dan heb ik het nog niet over onze Bourgondische aard die maakt dat we een lekker wijntje, een biertje, chocolade en een lekker klaargemaakt gerecht wel naar waarde weten te schatten.



Sommige Belgen blonken spijtig genoeg ook dit jaar weer uit op minder positieve wijze en waren verwikkeld in drugssmokkel, financiële zwendel, pedofilie, dronkenschap, partnergeweld, verdwijningen, geweldplegingen of gaven het goede voorbeeld aan de illegalen in België door zelf illegaal in de Filippijnen te verblijven (de recordhouder van 2009 was net geen 11 jaar illegaal in de Filippijnen aanwezig)



Nu beantwoordde ik de vraag wat is de Belgische gemeenschap in de Filippijnen en ook meteen voor een groot stuk de vraag: wat deden wij in de consulaire afdeling eigenlijk in 2009, behalve een paar duizend visa aan Filippijnse jongedames weigeren natuurlijk.




Nieuws uit België.



Uit België kwam er dit jaar niet echt veel goed nieuws. Economische crisis, besparingen, een permanente stoelendans in de Federale regeringen (Leterme I, Van Rompuy I, Leterme II), massale ontsnappingen uit onze gevangenissen, oproer in de allochtone gemeenschap in Brussel, duizenden nieuwe onbemande snelheidscamera's langs onze wegen, strengere alcoholcontroles en een steeds inhaliger fiscus...ik zou zeggen: blijf daar weg!



Het enige goede nieuws uit België zal wel zijn zeker dat onze twee tennisgodinnen, Cleysters en Henin, hard en succesvol aan een comeback aan het werken zijn.



Onze politieke clans bevechten elkaar nog steeds enkel mondeling en in

België dient een schoen nog steeds om bij de schoorsteen te zetten voor

Sinterklaas en niet om naar de kop van onze Eerste Minister te gooien.



In België bleven we gelukkig ook gespaard van grote rampen dit jaar, de resultaten van onze nationale voetbalploeg niet meegerekend natuurlijk.



Nu ons nationaal voetbalelftal-miljonairs al helemaal samengesteld is uit Ivorianen, Congolezen, Serviërs en andere Oezbeken en Oeigoeren, hebben we nu ook nog van Nederland een trainer cadeau gekregen in ruil voor 1.500 Belgische gevangenen uit overvolle Belgische gevangenissen die hun straf mogen gaan uitzitten in leegstaande Nederlandse gevangenissen.

Laat ons niet te lang stilstaan bij het waarom onze gevangenissen overvol zijn en die van de Nederlanders leeg...




Filippijnen.



De Filippijnen waren minder gelukkig. Een paar natuurlijke rampen in de vorm van tyfoons en een paar door de mens veroorzaakte rampen in de vorm van bomaanslagen, gijzelingen, onthoofdingen, met als voorlopig triest hoogtepunt een beestachtige slachtpartij van tientallen onschuldigen in Maguindanao. En dat allemaal in naam van een god, een hoger politiek ideaal, de macht... Ook mijn medeleven aan de getroffen Filippijnse families.



Mijn wensen voor het volgende jaar.



Moge de daders van voornoemde barbaarse misdaden een lange, verschrikkelijke, pijnlijke en ongeneeslijke ziekte krijgen.



Voor de Filippijnen zullen de eerste 6 maanden van 2010 wel helemaal in het teken staan van de presidentsverkiezingen en spijtig genoeg beloven die, naar goede Filippijnse gewoonte, weer lekker gewelddadig te zijn.



Moge de minst corrupte winnen.



In België gaan we de eerste 6 maanden van het jaar nog een nieuw robbertje communautair hanengevechten doen. Deze keer onder de deskundige leiding van onze nationale loodgieter, Jean-Luc Dehaene die door de Koning terug van stal gehaald werd. Laten we hopen dat hij nog in conditie is want de Maingains en Bart De Wevers zijn al maanden harder aan het trainen dan Manny "Pacman" Pacquiao voor zijn kamp tegen Cotto.



Moge het gezond verstand zegevieren.



Voor de Belgische Ambassade in Manilla zal volgend jaar een nog drukker jaar dan normaal zijn. Boven op onze steeds terugkerende consulaire beslommeringen met dank aan onze Belgen, zetelen we immers vanaf 1 januari 2010 mee in de Europese Trojka en vanaf 1 juli nemen we het plaatselijke EU voorzitterschap op ons. Waarschijnlijk voor de allerlaatste keer vermits ook vanaf volgend jaar het nieuwe verdrag van Lissabon geleidelijk in voege komt (met onze Belg, de heer Van Rompuy, als eerste permanent voorzitter van de EU Raad)

In die periode van 6 maanden zal de Ambassade dus de handen meer dan vol hebben met het organiseren en in goede banen leiden van niet minder dan een 40tal vergaderingen (ambassadeurs groep, politieke groep, consulair, Schengen, cultuur, ontwikkelingssamenwerking, handel, ...) En dat natuurlijk, met dank aan de besparingswoede, zonder extra personeel of middelen.



Moge deze kelk snel aan ons voorbijgaan.



Na deze optimistische noot, rest mij enkel nog, in naam van de Ambassadeur, alle medewerk(st)ers en mezelf u allen een rustig, veilig, probleemloos, gezond en voorspoedig 2010 toe te wensen.



Moge al uw wensen gerealiseerd worden.





Hoogachtend,



René PEETERS

Consul van België

Adjunct Posthoofd

Ambassade van België MANILLA

www.diplomatie.be/manilanl/




Giving a gift engenders gratitude. Giving many gifts engenders expectation.

callebaut




Nu beantwoordde ik de vraag wat is de Belgische gemeenschap in de Filippijnen en ook meteen voor een groot stuk de vraag: wat                           deden wij in de consulaire afdeling eigenlijk in 2009, behalve een paar duizend visa aan Filippijnse jongedames weigeren natuurlijk.




Hij lijkt er nog fier  op te zijn .......

Amice

Ergens mag ik die vent wel, hij is recht door zee, neemt zich geen blad voor de mond en staat voor hetgeen hij denkt dat goed is.

Of dat in ieders belang is daar waag ik me maar niet aan.
Humor heeft hij wel.
Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent

O.B.Bommel

#3
Citaat van: callebaut op woensdag 27 januari 2010, 04:56:46
Nu beantwoordde ik de vraag wat is de Belgische gemeenschap in de Filippijnen en ook meteen voor een groot stuk de vraag: wat                           deden wij in de consulaire afdeling eigenlijk in 2009, behalve een paar duizend visa aan Filippijnse jongedames weigeren natuurlijk.

Hij lijkt er nog fier  op te zijn .......
Je kan het ook anders lezen, ook gezien de toonzetting van de toespraak. Misschien heeft hij overigens wel een punt: Duizenden is niet niks!

Er staan nog wel meer gewaagde opmerkingen in: "moge de MINST corrupte winnen......". En dat voor een consul
Bij 2 erkenningen de 3e gratis  :denk: :clapping: :horenzienzwijgen:

Ach die man moet nu eenmaal een toespraak houden en hij probeert het wat lollig te doen. Het is ook nooit goed, als hij het niet doet was het weer gortdroog.
Een Heer van stand voelt zich thuis in Rommeldam

mira

Als ik dit lees kan ik alleen maar denken: dit is de juiste man op de juiste plek! Stel je bvb voor dat hij domweg elke visaaanvraag zou goedkeuren, om maar iets te zeggen.
Anderzijds heeft hij een goede kijk op de zaak, volgens mijn bescheiden mening!
mijn steun heeft hij. Maar natuurlijk  heeft hij die niet nodig!
mvg