Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

De Dugon

Gestart door ganda, vrijdag 10 juli 2009, 01:49:56

Vorige topic - Volgende topic

ganda

Met wat geluk kun je als je gaat duiken in de Filipijnse wateren een dugon tegenkomen.
De Dugong of zeekoe is ook bekend onder de namen duyong of baboy-dagat.
Het zijn zoogdieren die traag zwemmen tussen de verschillende eilanden, ze fourageren er op zeegras.
In het verleden werd er op alle manieren jacht gemaakt op deze vriendelijke dieren, ( netten, speren, harpoenen, dynamiet ) Hun vlees smaakt als het ons bekende kalfsvlees, het word gedroogd of gekookt gegeten.
Je kunt ze vinden in de kustwaters van Palawan, Romblon Island en Pujada bay in Davao Oriental.







Baliw-katok

Zo'n 20 soorten walvisachtigen brengen hun leven door in de Filippijnse wateren.  Vooral walvissen en dolfijnen komen nog veelvuldig voor, doch de zeekoe is een zeldzaamheid geworden.  Deze dugong of dugong dugon  kan tot 70 jaar oud worden.  Het dier is seksueel rijp op zowat veertienjarige leeftijd en moeder koe baart slechts één kalf, dit na een dracht van 18 maanden.  Een volwassen dugong is zo'n drie meter lang en weegt tot 400 kilo.  Het voedt zich hoofdzakelijk met zeegrassen en consumeert hierbij soms tot 25 kilo per dag.  Het logge en schuchtere dier is zéér zeldzaam en komt af en toe voor in de wateren rondom het eiland Palawan. 

TheDolphin

Ja dat lijkt me wel geweldig om zo een dier tegen te komen. Altijd als ik een mooi dier zie wil ik het in mijn enthousiame vertellen aan anderen en waar ik het gezien heb, maar dat kun je beter niet vertellen aan de bewoners daar geloof ik want dan gaan ze het proberen te vangen om op te eten of te verkopen.  :floet:


gosternokke

Mooie fotoos Bananacreek van de dugong.    Hier in Palawan vlak bij me huis in Greenislandbay zwemmen er nog tig van die dugongs rond.    Er zijn hier uitgestrekte zeegrasbedden waar die beesten op af komen .   helaas als niet-duiker zie ik ze altijd maar een paar seconden als ze even boven water komen om lucht te happen.  Die beesten kunnen ongeloflijk lang onder water blijven.   Eerste keer schrok ik wel  hevig , op 10 meter van de bancka komt zo een gigantische kop boven water, en voor je beseft wat het is zijn ze al weer onder water helaas  :negatief:

bananacreek

@Gosternokke: Eerste keer schrok ik wel  hevig , op 10 meter van de bancka komt zo een gigantische kop boven water,  

Ja, kan ik het begrijpen en op dat moment dacht u waarschijnlijk "Verdorie de Klootzak komt boven water".... :negatief: :negatief:  :benweg: :benweg: :benweg: :benweg: :benweg:  :lachen: :lachen: