Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

Tiki - Common House Gecko - Gekko gekko

Gestart door Luc, zaterdag 11 juli 2009, 13:31:04

Vorige topic - Volgende topic

Luc

There is a sucker born every minute! Only now they found the internet.

xav


Luc

Heb je het misschien over de Tokeh?  Volgens mijn vrouw zijn de Tokeh groter en agressiever. Je moet er mee oppassen want ze kunnen bijten. De Tiki zijn kleiner en zitten overal in huis. Ze maken ook een ander geluid.

http://en.wikipedia.org/wiki/Common_House_Gecko

In the Philippines they are called "butiki" in Tagalog, or "tiki" in Cebuano, and in Thailand "jing-jok"

http://nl.wikipedia.org/wiki/Tokeh
There is a sucker born every minute! Only now they found the internet.

xav

ja dat zou wel es kunnen zijn... die dat ik bedoel zijn nogal kleurvol en kunnen idd bijten... mijn vriendin is er als de dood voor  :lachen:

wel goed als insecten opruimer in je huis  :happy2:


:daag:

Baliw-katok


Mawibata

Giving a gift engenders gratitude. Giving many gifts engenders expectation.

Luc

Dat is volgens mij de Tokeh.

De (bu)tiki heeft die felkeurige vlekken niet.

There is a sucker born every minute! Only now they found the internet.

Mawibata



Citaat van: Luc op zaterdag 11 juli 2009, 23:48:07

De (bu)tiki heeft die felkeurige vlekken niet.



Ik denk dat Luc deze bedoeld, die met meerdere tegen het plafond zitten, vooral 's avonds rond de verlichting. Zij zijn een stuk kleiner, en kunnen zich razendsnel voortbewegen over het plafond met hun zuignapjes aan de poten.

Zij zitten dus boven de tafel, aan de lamp als we eten. Kan geen kwaad, zegt de asawa. Toch vraag ik mij af, als ze hun behoefte (lees kaka) (poepen voor de   :nederlandsevlag:  ) doen, waar dat naartoe gaat. Ik denk hierbij aan de zwaartekracht of zoiets   :lachen:







Ze zijn zelfs niet beroerd om voor de voortplanting te zorgen, terwijl je zit te eten.     










Mawibata


Giving a gift engenders gratitude. Giving many gifts engenders expectation.

ganda

Citaat van: Mawibata op zondag 12 juli 2009, 11:17:36


Ze zijn zelfs niet beroerd om voor de voortplanting te zorgen, terwijl je zit te eten.     


Mawibata


Dit noemen we tussen de soep en de pattatjes, Mawibata. Moet kunnen zeg ik maar.

:happy2: :happy2: :happy2:

Luc

yep, dat zijn ze, dat zijn dus de (bu)tiki, de huisgekko.  :jajaja:
There is a sucker born every minute! Only now they found the internet.


Fail_over

Gekko amputeert eigen staart via 'perforatielijn'
AMSTERDAM - Gekko´s hebben 'perforatielijnen' in hun staart. De gekko spant zijn staartspieren aan om de staart razendsnel en precies langs zo´n lijn los te laten.



Dat schrijven Deense onderzoekers vandaag in PLOS One.

Tokeh gekko's laten hun staart van hun lijf vallen als ze gebeten worden door een roofdier, net als andere hagedissen doen. Nu blijkt dat gekkostaarten in segmenten worden verdeeld door een handvol perforatielijnen.

Dat zijn onder de microscoop duidelijk zichtbare breekvlakken dwars door de huid, spieren, vetweefsel, bindweefsel van de staart heen.

Plakkracht

In zo'n breekvlak wordt de staart slechts bij elkaar gehouden door de wervels en de natuurlijke 'plakkracht' van weefsels. De gekko gebruikt een soortgelijke, maar nét andere plakkracht in zijn met miljoenen fijne haren bezette pootjes, om te blijven kleven aan gladde oppervlakken.

De staart laat los op de perforatielijn net boven de plek waar de gekko gebeten wordt. Daarna blijft de staart nog een half uur wild kronkelen om het roofdier af te leiden terwijl de gekko zich uit de voeten maakt.

Staartspieren

De gekko amputeert zijn staart door zijn staartspieren aan te spannen. Hoe dat precies werkt, weten de onderzoekers nog niet. Maar ze zien ontelbare minuscule, paddenstoelvormige uitstulpingen van het spierweefsel in afgevallen staarten.


Waarschijnlijk ontstaan die uitstulpingen net voor het loslaten van de staart en verlagen ze de plakkracht in het breekvlak.

In de huid zit zelfs een 'rits'. Onderzoekers ontdekten een scheidslijn van cellen gevuld met dikke korrels. Waarschijnlijk zitten er in die korrels stoffen die, zodra ze vrij komen, het 'openritsen' van de huid vergemakkelijken. Een soortgelijke rits is gevonden bij zeelelies, op haarsterren lijkende beesten.

Zigzaglijn

Een gekkostaart breekt niet in een recht vlak af, maar in een zigzaglijn. De afgebroken staart wordt daardoor getooid met een kroon van driehoekige puntjes spierweefsel. De onderzoekers denken dat zo'n zigzagconstructie stevigere verbindingen geeft dan een recht breekvlak. Een staart moet immers ook niet te makkelijk afbreken.

Een staart laten gaan is een uiterst redmiddel. De staart is nodig om goed te kunnen bewegen, hij geeft het dier sociale status en wordt gebruikt voor de opslag van vet. Sommige hagedissen gaan zelfs terug naar de plaats des onheil om hun eigen, voedzame staart op te eten.
Door: NU.nl/Berber Rouwé
Het is niet dat je in de rivier valt dat je verdrinkt, het is dat je niet meer boven komt......

gosternokke

#12
Toevallig zag ik dit afgelopen week op tv, dat bij een hele grote gecko de staart eraf werd gehakt , en het beest onstsnapte, terwijl de staart hevig kronkelend achterbleef.

In Palawan heb ik dat toen niet gezien dat die staart kronkelde toen ie der af was.




  In iedere cottage zit wel een koppeltje tokkoos.    Minder leuk is dat ze soms ook midden in de nacht  TOKKO roepen.


  Wel zie ik heel weinig van die kleine hagedisjes, die  ze in  :smiley-philippines:  butiki noemen. misschien verdragen beide soorten elkaar niet zo goed  :weetikniet:

gosternokke

... Ging weer wat met de foto, blijf lastig voor een digibeet   :haha:

josv

Citaat van: gosternokke op vrijdag 21 december 2012, 10:19:52
Toevallig zag ik dit afgelopen week op tv, dat bij een hele grote gecko de staart eraf werd gehakt , en het beest onstsnapte, terwijl de staart hevig kronkelend achterbleef.

In Palawan heb ik dat toen niet gezien dat die staart kronkelde toen ie der af was.

[imghttp://imageshack.us/a/img210/5364/p1040257v.jpg][/img]


 In iedere cottage zit wel een koppeltje tokkoos.    Minder leuk is dat ze soms ook midden in de nacht  TOKKO roepen.


 Wel zie ik heel weinig van die kleine hagedisjes, die  ze in  :smiley-philippines:  butiki noemen. misschien verdragen beide soorten elkaar niet zo goed  :weetikniet:

Vroeger op school leerde ik al dat een "salamander" z'n staart afstond als een belager er meer interesse in had. Dat er nu een perforatie lijntje bestaat, so be it. We hebben nu een jong katje dat behalve mijn tenen, slippertjes van de klanten of gewoon midden in de eatery liggen pitten nu het concept salamander vangen heeft ontdekt.  Heb hier al een paar keer een nog steeds bewegende, staart gevonden met een hevig opgewonden kat, heb niet naar een perforatielijn gezocht  :happy2:
Het land zal altijd groener zijn aan de andere kant van de heuvel....

Fail_over

Had deze als eens eerder gepost. Deze heeft z'n staart verloren en er 2 voor in de plaats gekregen.  :lachen:

Het is niet dat je in de rivier valt dat je verdrinkt, het is dat je niet meer boven komt......