Countries That Allow Filipinos to Stay Without a Tourist Visa

Gestart door koy, dinsdag 31 augustus 2010, 00:35:16

Vorige topic - Volgende topic

ganda

Citaat van: Johan En Elvie op maandag  6 september 2010, 21:53:37

Eéntje zegt ik zou al de illigale filippijnen die in Brussel zitten niet te eten willen geven.
Ik weet echt niet hoe ze het doen maar het schijnt toch te lukken of het is gelukt in het verleden?

Klopt, in Anderlecht (parochie Saint Guidon) zitten er verschillende in  het voormalig ziekenhuis.


Phille

CitaatVerder is het zo dat ik, Belg zijnde, borg/garant moet staan voor hem tijdens de eerste 3 jaar dat hij hier verblijft. Indien het zou mis gaan trek ik die borgstelling in en is het ook voor hem gedaan. Vandaar dat een vriend (die dezelfde ervaring heeft met een Braziliaanse jongen van 24j) me zei dat de echte relatie pas na 3 jaar begint. Dan zullen we zien hij echt van mij houdt want van dan af is geen borgstelling meer nodig en heeft hij alle rechten van elke andere Belg.

Koy,

Lees toch maar eens deze website http://www.vmc.be/vreemdelingenrecht/wegwijs.aspx?id=67, in verband met je garant te stellen voor je vriend.

Door deze verbintenis te ondertekenen, verbindt de tenlastenemer zich ertoe alle kosten van verblijf, gezondheidszorgen en repatriëring op zich te nemen voor een periode van 2 jaar vanaf het betreden van het Schengengrondgebied. Deze verbintenis wordt afgesloten t.o.v. de vreemdeling, het OCMW en de Belgische staat.

Het Koninklijk Besluit van 15 mei 2006 regelt de wijze waarop de Belgische staat en het O.C.M.W. de garant kan aanspreken. De regeling is niet van toepassing op tenlastenemingen die voor een verblijf van meer dan drie maanden worden aangegaan (bv. voor een studentenverblijf of een verblijf voor samenwoonst).

De Belgische Staat kan de garant met een aangetekende brief aanspreken voor:

De kosten van verblijf en gezondheidszorgen die voortvloeien uit de opsluiting van de vreemdeling: dit bedrag wordt forfaitair vastgelegd op 30 Euro (geïndexeerd: 43,10 Euro) per volledige dag en per persoon. De dag van de binnenkomst wordt wel aangerekend, de dag van vertrek niet.
de reële kosten van repatriëring die voortvloeien uit de begeleiding en het vervoer van de vreemdeling naar het land waarvan hij de nationaliteit bezit of dat hem een verblijfstitel voor meer dan drie maanden heeft afgegeven.

Het O.C.M.W. kan de garant aanspreken voor:

De reële kosten van verblijf en gezondheidszorg.
Het K.B. specifieert niet of kosten in het kader van dringende medische hulp hieronder vallen.
Indien de garant niet ingaat op de terugvordering, kan deze worden overgedragen aan de administratie van het Kadaster, Registratie en Domeinen.

Einde van de tenlasteneming


Volgens de omzendbrief van 9 september 1998 van de Minister van Binnenlandse Zaken, neemt de tenlasteneming in volgende situaties een einde:

Als de vreemdeling het Schengengrondgebied verlaat (het volstaat dus niet dat de vreemdeling enkel België verlaat);
Als de vreemdeling toegelaten of gemachtigd wordt om in België te verblijven.
Bv. Een vreemdeling komt als toerist naar België, maar start na aankomst een procedure gezinshereniging op en krijgt een Attest van Immatriculatie (model A) - oranje kaart geldig voor 5 maanden).
Als de vreemdeling in België een asielaanvraag indient, wordt de tenlastenemer voor de duur van de procedure ontheven van zijn verantwoordelijkheid.
Als de garant afstand doet van de borgstelling en Dienst Vreemdelingenzaken accepteert een tenlasteneming van de vreemdeling door een andere persoon, is de garant van zijn verplichtingen ontheven.
Als de geldigheidsduur van de verbintenis tot tenlasteneming is verstreken: de vreemdeling bevindt zich meer dan twee jaar na het betreden van het Schengengrondgebied, nog steeds in een Schengenlidstaat

koy

Citaat van: dolfijn76 op maandag  6 september 2010, 14:07:51
In een ander topic zei je dat je vriend na 6 maanden samenwonen een verblijfskaart krijgt en dat ze hem dan niet meer kunnen wegsturen.  Maar hier geef je aan dat het wel degelijk kan want als hij er binnen de 3 jaar er de brui aangeeft zeg jij de borgstelling op en dan kunnen ze hem gemakkelijk naar huis sturen hoor.
Ik heb daar ondertussen een correctie op gemaakt na bezoek aan m'n vriend die samenwoont met een Braziliaans jongen en die is ondertussen in het bezit van een Familie Kaart of een ID card zoals elke Belg maar met een F op. Hier nog eens de werkwijze:

1. de buitenlandse persoon krijgt een toerist visum voor een Europees land, dan reist hij naar België volledig wettelijk en kan hij hier wettelijk blijven tot de duur van zijn visum bvb 3 maanden

2. bij aankomst in België ga je naar de gemeente om een "Aankomstverklaring" in te vullen dat de persoon bij jou verblijft (is nog niet wettelijk samenwonen, je kan niet geen enkele vorm van samenwonen hebben vermits hij hier als tourist is).

3. Na 1 jaar op hetzelfde adres te hebben gewoond (maakt niet uit legaal of illegaal) kan je gaan wettelijk samenwonen en ontvangt de persoon een Belgische ID kaart met een F op van Familiekaart.

4. Na 3 jaar kan hij officieel de Belgische nationaliteit aanvragen, is een vrije keuze. Dan eindigt ook de borgstelling.

groetjes, koy
leven en laten leven...