Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

Wat als het op reis fout loopt?

Gestart door Mawibata, woensdag 1 september 2010, 22:20:09

Vorige topic - Volgende topic

Mawibata




Wat als het op reis fout loopt?





Vakantiegangers worden goed beschermd, maar toch kan het weleens foutlopen. Je hotel is overboekt of niet op tijd afgewerkt, bijvoorbeeld. Veel kan je ter plaatse oplossen. Wij vertellen je hoe je geschillen moet aanpakken en wat je kan doen als je al thuis bent.
Kan ik voor afreis al mijn voorzorgen nemen?
Reisbrochures zijn een deel van het contract. Neem een kopie mee van de pagina met de omschrijving van de gereserveerde logies. Druk internetpagina's met foto's af.

Welke vakantie-aanbieder kies ik?
Kies programma's van organisaties die zijn aangesloten bij beroepsverenigingen, zoals ABTO, VVR, UPAV, BTO, FBAA.

Meer info:
http://www.abto.be - http://www.vvr.be - http://www.upav.be - http://www.bto.be - http://www.fbaa.be
Geschillencommissie Reizen: tel. 02/277 62 15.

Wat als ik met een buitenlandse organisaties op reis ga?
Als programma's van een buitenlandse organisatie door een Belgische reisorganisator worden aangeboden, speelt de Belgische wet. Anders is het als je in het buitenland hebt geboekt. Nederlandse organisaties pakken vaak uit met een .be-website, een Belgisch nummer en garanties van de Stichting Garantiefonds Reisgelden, de Algemene Nederlandse Vereniging van Reisondernemingen en het Calamiteitenfonds. Geen van deze organisaties komt tussenbeide voor reserveringen door niet-inwoners van Nederland!

Meer info:
Stichting Garantiefonds
Reisgelden: http://www.sgr.nl
Algemene Nederlandse Vereniging van Reisondernemingen: http://www.anvr.nl
Calamiteitenfonds: http://www.calamiteitenfonds.nl

Hoe kan ik meer te weten komen over het hotel dat ik heb geboekt?
Naast de brochure kan je op de websites van de touroperators vaak filmpjes bekijken van het hotel. Bij Vacansoleil kan je zelfs een virtueel bezoek brengen aan de camping. Surf ook eens naar reisbeoordelingswebsites, waar meningen staan van andere vakantiegangers. Zij geven je een eerste indruk. Vaak lopen beoordelingen uiteen. Spring hier dus voorzichtig mee om!

Meer info:
http://www.vacansoleil.be - http://www.zoover.be - http://www.vakantiereiswijzer.nl - http://www.reiservaringen.com - http://www.cheqqer.nl - http://www.tripadvisor.nl

Wat als de organisator failliet gaat?
De Belgische wet verplicht reisorganisaties een verzekering tegen financieel onvermogen af te sluiten. Dat kan bij het Garantiefonds Reizen of de Vlaamse Solidariteit Reisgelden. Op Travelstreet vind je onder 'Nuttige info' een lijst van verzekerde reisagenten.

Meer info:
Garantiefonds: http://www.gfg.be
Vlaamse Solidariteit Reisgelden: http://www.vvr.be
Travelstreet: http://www.travelstreet.be

Wat als ik een klacht heb tijdens mijn reis?
Reageer onmiddellijk. Verwittig je reisorganisator. Formuleer je klacht schriftelijk en stuur ze op per e-mail of fax. Verzamel bewijsmateriaal. Klachten moet je bij terugkomst aangetekend bevestigen en binnen de maand.

Wat als er geen vertegenwoordiger ter plaatse is?
Verwittig je reisagent, reisorganisator of verhuurder. Stuur digitale foto's door die gebrek aan comfort tonen. Kan je de foto's niet doorsturen met je gsm, zet ze dan bij een fotohandelaar op cd-rom of usb-stick en ga daarmee naar een internetcafé.

Meer info:
Internetcafé: http://www.cybercafe.com - http://cybercaptive.com

Moet ik brandstoftoeslagen betalen?
Prijswijzigingen kunnen tot 21 dagen voor vertrek, door wisselkoersen, vervoerskosten, brandstof of taksen en heffingen.

Wat als mijn hotelkamer niet beschikbaar is?
Overboeking is geen overmacht. De touroperator moet een ander hotel voorstellen, gelijkwaardig of beter. Je kan die wijziging aanvaarden of weigeren. Als de wijziging extra kosten meebrengt, hou dan alle tickets bij zodat je die bedragen kan terugvorderen.

Wat als de reisorganisator mijn vakantie annuleert?
Stel dat het hotel van je keuze niet tijdig is afgewerkt, kan de reisorganisator je een alternatief of beter voorstel aanbieden. Bij mindere kwaliteit zal hij het prijsverschil terugbetalen. Hij kan ook het volledige bedrag terugbetalen. Als de reisorganisator annuleert, kan je een schadevergoeding vragen.

Kan ik mijn vakantie annuleren bij terrorisme of natuurrampen?
De reisorganisator is niet verplicht tussenbeide te komen, maar zoals in het geval van de aswolk, deed hij dat wel. Zolang er geen negatief reisadvies is, moet je annuleringskosten betalen.

Meer info:
Buitenlandse Zaken: http://diplomatie.belgium.be

Welke schadevergoeding kan ik vragen?
Bewaar kwijtingen van uitgaven. Eventueel kan je morele schadevergoeding vragen voor het niet genoten vakantieplezier, maar verwacht geen torenhoge bedragen. Een indicatie vind je in de Frankfurter Tabelle.

Meer info:
Frankfurter Tabelle: http://www.rechtspraxis.de/frankfurt.htm

Waar kan ik terecht als er geen oplossing mogelijk is?
Wend je tot de Geschillencommissie Reizen, Koning Albert II-laan 16, Brussel, tel. 02/277 62 15. Je kan kiezen tussen een verzoeningsprocedure of een arbitrageprocedure.

Wat als ik uren in de luchthaven moet doorbrengen?
De maatschappij en/of touroperator moet een schadevergoeding betalen, drank, eten en logies verstrekken, bij overboeking, annulering en aanzienlijke vertraging en bij van verlies of beschadiging van bagage.

Meer info:
http://economie.fgov.be



  :link:


Giving a gift engenders gratitude. Giving many gifts engenders expectation.