Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

10 geboden

Gestart door buizesmurf, zaterdag 18 juli 2009, 11:31:43

Vorige topic - Volgende topic

Luc

Ik ken er genoeg wiens hoofd op hol sloeg door een knap jong ding.

Het valt mij dit jaar op hoeveel buitenlanders ik hier alleen zie rondlopen. Geen vrouw, geen vriendin. Elke dag komt er hier een Australier voorbijgewandelt. Hij heeft een huis hier maar zijn vrouw is er vandoor en sindsdien loopt die hier wat verdwaalt rond. Hij is mij hier al een paar keer aan de deur voorbijgewandelt wanneer ik buiten stond maar hij zegt geen woord. Zijn blik staat op oneindig.

Daarnaast woont een Japanner die ook absoluut terug naar Japan wil maar zijn huis niet verkocht krijgt.

Ik ken hier wel een Amerikaan waarvan ik weet dat die kompleet blut is. Zit al meer dan een jaar zonder elektriciteit omdat hij de rekening niet meer kon betalen. Hij heeft nu een kabel van de buren naar zijn keuken. Daarmee kan hij nog een lampje laten branden. Hij is diabeet maar kan de medicijnen niet meer betalen. Die is nu langzaam blind aan het worden.
There is a sucker born every minute! Only now they found the internet.

Amice

Denken onder de gordel daar zijn er voldoende van,echter een beetje relativieren kan geen kwaad.

Er zijn voorbeelden genoeg dat het ook gebeurt indien de buitenlander er zelf toch weinig aan kan doen.
Hierbij denk ik aan kidnapping for ransom,bedreiging maar ook simpelweg te sociaal voelend zijn(ellende genoeg immers).
Ook al heb je de financien goed voor elkaar,er kan ook een punt komen dat het ook hier niet meer op te brengen is.
Voorbeeld hiervan is bv. een pensionada die met een klein AOW of belgisch pensioen(ik geloof dat dit nog minder is) netjes alles budgetteert en er al enige tijd netjes van leeft.
Maar zeker momenteel rijzen de prijzen de pan uit en dient men voor levensonderhoud bijna de factor 3 ervoor te reserveren nog te zwijgen over eventuele schade die ook een buitenlander kan hebben aan eigen huis en haard door de flood. Het pensioen blijft echter wel hetzelfde.
Ergens houdt het natuurlijk een keer op als alles duurder wordt en aan den foreigners portemonnee getrokken wordt. Daarbij kan de een t.o.v.de ander het langer volhouden
Men maakt mij niet wijs dat indien men hier woont dat men de gehele truken doos van familie en filipino kan omzeilen, zeker deze tijd zo voor de kerst wordt het weer erger en voor je het weet ben je weer iets meer kwijt.

Ook zijn er die het land gewoon niet meer zien zitten en terug naar de roots gaan en daar weer iets opbouwen. :benweg:
Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent

joselito

Citaat van: Amice op maandag 12 oktober 2009, 08:11:45

Voorbeeld hiervan is bv. een pensionada die met een klein AOW of belgisch pensioen(ik geloof dat dit nog minder is) netjes alles budgetteert en er al enige tijd netjes van leeft.
Maar zeker momenteel rijzen de prijzen de pan uit en dient men voor levensonderhoud bijna de factor 3 ervoor te reserveren nog te zwijgen over eventuele schade die ook een buitenlander kan hebben aan eigen huis en haard door de flood. Het pensioen blijft echter wel hetzelfde.


Ga je me nu vertellen, Amice, dat met een pensioen waar je hier zonder problemen van kan leven, dat daar niet meer mogelijk is?
Financieel denk ik niet echt dat er problemen zijn als je een inkomen van hier hebt. Maar er zijn er natuurlijk een hoop andere. Of niet echt problemen maar eerder zaken waar wij ons nog moeilijk aan kunnen aanpassen.
En sommige bomen laten zich ook moeilijker verplanten als ze al wat ouder zijn. En als je dan hier nog een woning hebt in Belgie of Nederland dan is het besluit om terug te keren al gemakkelijker te nemen.
Het is niet een en al miserie, soms gewoon een afwegen van de voordelen en de nadelen en daar een besluit uitrekken.

Amice

CitaatGa je me nu vertellen, Amice, dat met een pensioen waar je hier zonder problemen van kan leven, dat daar niet meer mogelijk is?


Uiteraard is er wel van rond te komen maar het omslagpunt ligt aanzienlijk eerder bij een laag inkomen en sneller naar mate men meer gebreken krijgt alsmede wanneer men een bepaalde standaard wilt handhaven. Dat lijkt mij althans logisch en dan denk ik toch niet echt met onder de gordel lijkt me.  :neeneenee:
Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent

Mawibata



Amice heeft hier wel gelijk.

Als je alles netjes budgetteert, en je komt dan plotseling voor verrassingen/meerkost te staan, zijn deze gemakkelijker op te vangen met een hoger inkomen.

Hoe meer inkomen, hoe meer je kan schrappen, of er op besparen.

Tenzij je een reserve hebt natuurlijk. Dan denk ik niet meteen aan je huis dat op de naam van de asawa staat.


CitaatIk ken er genoeg wiens hoofd op hol sloeg door een knap jong ding.

Luc, dit geldt dan voor een prille relatie ?

Of kan je hier ook nog van spreken bij een relatiebreuk  vb na 10 jaar?



Giving a gift engenders gratitude. Giving many gifts engenders expectation.

Luc

Normaal gezien moet je met een pensioen hier in de Filippijnen goed kunnen leven indien je gezond bent. Als je hier chronisch ziek wordt swingen de kosten uit de pan. Voor de rest is het leven hier een stuk goedkoper. Moet je wel niet de hele familie gaan onderhouden.

Het zijn vooral de buitenlanders die hier komen wonen voordat ze hun pensioen hebben die zwarte sneeuw zien. Hier voldoende inkomen vinden om fatsoenlijk te kunnen leven is niet makkelijk. Ze zijn er. Mijn Duitse overbuur heeft ondertussen een huisje van 40 miljoen pesos neergepoot en dat geld heeft hij in de Filippijnen bijeengeharkt. Dat is denk ik wel de uitzondering op de regel.
There is a sucker born every minute! Only now they found the internet.

Luc

#16
Citaat van: Mawibata op maandag 12 oktober 2009, 14:36:07


CitaatIk ken er genoeg wiens hoofd op hol sloeg door een knap jong ding.

Luc, dit geldt dan voor een prille relatie ?

Of kan je hier ook nog van spreken bij een relatiebreuk  vb na 10 jaar?


Ik heb dat vooral gezien bij oudere vrijgezellen. Die komen dan in de Filippijnen aan en krijgen plots overal aandacht van jonge knappe vrouwtjes. Als je dan de verkeerde treft moet je in sterke schoenen staan of je gaat financieel en emotioneel onderuit.

Bij relatiebreuken van 10 jaar en langer heb ik al beiden gezien. De Filipina die weg ging maar evengoed de buitenlander die zijn Filipina dumpt voor een 10 jaar jongere of ervandoor gaat met de meid. Zo zijn er ook genoeg voorbeelden.

We hebben het hier wel over buitenlanders die in de Filippijnen wonen. De 10 geboden gaan toch daarover.
There is a sucker born every minute! Only now they found the internet.

Muntjewerf56

Citaat van: Luc op maandag 12 oktober 2009, 14:37:46
Normaal gezien moet je met een pensioen hier in de Filippijnen goed kunnen leven indien je gezond bent. Als je hier chronisch ziek wordt swingen de kosten uit de pan. Voor de rest is het leven hier een stuk goedkoper.

Ik heb me op een ander forum laten voorrekenen dat je als echtpaar in de Filippijnen een 1000 euro in de maand nodig hebt, zeker in de grotere steden.
Met name de ziektekosten zijn voor ouderen daar flink hoger.
In Nederland komt een echtpaar met alleen AOW ook niet veel verder dan 1000 euro netto. Dat is dan wel zonder allerlei toeslagen en tegemoetkomingen.

Adriaan

Luc, dat van dat huis van veertig miljoen peso van die Duitse overbuurman van jou? Weet je wel zeker dat hij je niet iets op de mouw heeft gespeld? van zo'n som geld kun je in de Filippijnen een paleis bouwen.

En wat betreft die Australier die voorbij komt schuifelen met de blik op 'oneindig' en zonder iets te zeggen; laat het woord 'G'day' (guday)vallen en dan moet hij wel. Geen enkele rechtgeaarde Australier zal zo iets negeren. En wat die aan diabetes lijdende Amerikaan betreft: misschien kun je hem een dienst bewijzen door hem te attenderen op de webpage van Dr.Mary Vernon of Dr.Richard Bernstein. Dat zijn er maar twee van de velen die tot de overtuiging zijn gekomen dat de beste bestrijding van diabetes in het juiste dieet te vinden is: een dieet nl. waar alle koolhydraten tot een minimum zijn teruggebracht en men vnl. van vetten en eiwitten leeft (de "American Diabetic Association" heeft zich, sinds December 2007, ook schoorvoetend daarbij min of meer aangepast - maar tot Filippijnse dokters schijnt dat nog niet te zijn doorgedrongen). Maar vetten en eiwitten zijn helaas relatief duur en misschien heeft hij ook daar geen geld meer voor, tenzij hij 's avonds helemaal in het donker gaat zitten.

Luc

Citaat van: Adriaan op dinsdag 13 oktober 2009, 02:52:10
Luc, dat van dat huis van veertig miljoen peso van die Duitse overbuurman van jou? Weet je wel zeker dat hij je niet iets op de mouw heeft gespeld? van zo'n som geld kun je in de Filippijnen een paleis bouwen.

Die heeft ook een paleis met 24 uur security guards.

Die Amerikaan heeft werkelijk geen geld meer. Verleden jaar moest hij nog enkele dagen in het hospitaal. Kon zijn rekening niet betalen. 1 maand hebben ze hem daar vastgehouden/gegijzeld zodat de rekening uiteindelijk opliep tot 50000 pesos. Een kennis van mij heeft hem toen dat geld "geleend". Zal hij wel nooit terugzien. Hij beweerd dat hij op zijn 65ste een pensioen gaat krijgen van het leger maar dat is nog 5 jaar te gaan.
There is a sucker born every minute! Only now they found the internet.