Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

waarde peso

Gestart door buizesmurf, dinsdag 4 augustus 2009, 16:13:19

Vorige topic - Volgende topic

maastricht

Mijn RCBC bank zit er wat tussen de Metro en BDO in zie ik. Bij Wise komen er kosten bij afhankelijk van het bedrag.

RCBC
66.4106

TapTap Send geen kosten
66.80

Wise +  kosten 2,79 bij b.v. 10.0000 pesos
67,4167

Verder ik neem aan dat je voor 1 persoon aow krijgt, er wordt bij SVB rekening gehouden dat je getrouwd bent of samenwoont.
Ze gaan via Facebook en via andere wegen controleren of je samenwoont.

Kan jij de loonheffing van aow ook het volgende jaar met de belastingaangifte terug krijgen?

koy

Wise +  kosten 2,79 bij b.v. 10.0000 pesos
67,4167

dat lijkt niet te kloppen:

ik heb maandag 15 september eerst 214€ gestort op m'n Wise account - geen kosten uiteraard

daarna heb ik die omgezet in PHP op dezelfde Wise account (op Wise kan je verschillende currencie accounts hebben) à 1 Eur = 67,2174 met een fee van 1,53€

daarna heb ik hiervan 7.509,90 PHP overgezet naar m'n BDO account met een fee van 35 PHP
ook 6.740 PHP overgezet naar partner's BDO account ook met fee van 35 php

dus in feite kijk ik enkel naar de omwisselkoers in Wise en die is meestal heel goed,
nadien is de transfer fee heel laag nl. 35 pesos
Ik haal geen geld meer af met de Wise kaart want dat kost telkens 300 pesos,
ik stort op de BDO rekening en haal al aan de ATM aan het BDO kantoor in Toril en daar zijn geen kosten aan verbonden.

grtjs Koy
tijdelijk weer even op vakantie in Davao Toril
leven en laten leven...

Bjorna145

Maastricht, ik krijg voor 1 persoon AOW, maar niet ten volle, ik ben voor mijn pensioengerchtigde leeftijd uit Nederland vertrokken.
Mijn vrouw is 25 jaar jonger dan ik en heeft maar 2 jaar geregistreerd in Nederland gewoond.
Ik betaal alleen belasting over mijn AOW geen premie volksverzekeringen.
AOW is een staatspensioen en volgens het belastingverdrag met de Filippijnen heeft Nederland het heffingsrecht hierover.

m.vr.gr.

Johan

maastricht

@Koy, ja op die manier, het is wat meer handelingen. Doe ik toch liever met TapTap send, meestal 10 seconden later op mijn RCBC, Gcash rekening.

@Bjorna145
Dankjewel voor de info, volgend jaar juli krijg ik ook Aow hier, wordt ook gekort. Het is dus zeker voor 1 persoon dat je krijgt.

Pinocchio

Momenteel 68,35 Pesos voor 1 Euro op XE.com.

Pinocchio

Euros naar Pesos gewisseld op Revolut aan 67,9783 netto

Pinocchio

Intussen is de waarde van de Peso weggezakt naar 68,56 pesos voor 1 Euro (XE.com) en dan vraag ik me af wat is er gaande.
De manier waarop corruptie wordt aangepakt, of beter gezegd onder de mat wordt geveegd is zeker een reden, maar er is meer.

Uit een artikel in de krant Business world online:

- traveling to the Philippines is expensive. In dollar terms, the overall travel experience — food, hotel, transport, shopping, and services — is about 20% to 30% more expensive in the Philippines than in Vietnam and Thailand.

-The volume of banana exports from Vietnam to Japan has increased fourteenfold from 2019 to 2024

- In 2010, the Philippine peso and Indian rupee were at par at 45 to $1. Today, the Philippine peso is at P57 to $1 while the Indian rupee is at 88 to $1

Voor meer inzicht in de waarde van de Peso:

https://www.bworldonline.com/opinion/2025/10/27/707902/the-peso-is-overvalued/

Kalbo

Citaat van: Pinocchio op maandag 27 oktober 2025, 11:58:22Intussen is de waarde van de Peso weggezakt naar 68,56 pesos voor 1 Euro (XE.com)

Ik weet niet of jij daar een voordeel bij hebt, maar ik heb veel meer belang bij een weggezakte Peso. Wij hebben in 2 jaar tijd al weer 14.66% MEER Peso gekregen voor onze Euro. (Nou...... Ik klaag niet)  :happy:

Kalbo

Pinocchio

De sterke waardevermindering van de Peso is slechts gunstig op korte termijn, zeker als het gaat om ingevoerde goederen.
Zeker voordelig is nu een ingevoerde auto kopen.
De goedkoopste en kleinste Toyota Wigo (nieuw) kost nu 615.000 Pesos.
Aan de huidige wisselkoers (op XE.com) komt dit neer op 8.920 Euro.
Als je via Wise of Revolut nu Euro's naar Pesos wisseld komt daar 0.6% bij.
Je nieuwe Toyota Wigo kost dan (8920 + 0,6 %) 8.9274 Euro en dat is een koopje voor een nieuwe auto!