Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

Discriminatie.

Gestart door Rich, donderdag 21 oktober 2010, 17:11:37

Vorige topic - Volgende topic

Mawibata

Citaat van: Pieter-Jan op vrijdag 22 oktober 2010, 05:36:34
En wat met de buitenlanders zoals ik die hun geld zuur verdienen in pessos? Ik werk hier hard zoals alle filipijnen hier ook doen.

Pieter-Jan, ze gaan van jou niet verwachten dat je extra betaald als men je situatie kent.


Citaat van: ladgar op vrijdag 22 oktober 2010, 08:49:36
Zo erg is het niet als ge op een tarief van 3300 peso 200 peso meer moet betalen .
Het hoger tarief vragen voor buitenlanders komt niet veel voor , meestal de toegang tot een 'national park' dat van de staat is of zo.

Die 200 peso is misschien omdat er een toegang gevraagd wordt tot het 'whaleshark reserve ' daar.
Dat gebeurt echter ook in Europa dat vreemdelingen meer moeten betalen dan ingezetenen.
Bvb:
In Frankrijk is de toegang gratis voor -26 jarigen tot de nationale musea ( Louvre , versailles ) etc terwijl niet europese -26 jarigen wel moeten betalen.
In vlaanderen mogen 65 plussers gratis op De Lijn , buitenlandse 65 plussers moeten betalen
In Antwerpen moeten niet-antwerpenaars meer betalen voor een lidkaart van de bibliotheek.
Aan de unief van Leuven moet een niet Europeaan een inschrijvingsgeld betalen dat soms meer dan 10 keer hoger is dan van een europeaan.

Raar dat op de post van Ladgar geen reactie komt   :ikkeniebegrijp:




In HASSELT word ik ook beschouwd als een foreigner.

Daar moet ik de bus betalen en de locals van Hasselt niet.


In  :belgiesmiley:  in   :nederlandsevlag:  of in    moet dit kunnen, maar in de   :smiley-philippines:  Ho Ho


Giving a gift engenders gratitude. Giving many gifts engenders expectation.

pvgossum

in gent zijn veel musea gratis voor stadsinwoners, al de rest dient te betalen
in spanje kun je als student bijna overal gratis binnen, maar dit geld niet voor buitenlandse studenten
overigens het zijn niet alleen de witte die in de filipijnen meer dienen te betalen maar alle vreemdelingen (bv koreanen, japaners)

en als we nog koreaalriffen, walvishaaien, idylische eilanden wensen dan worden die alleen maar behouden als er geld binnenkomt. Anders gaan ze weer dynamietvissen.

Luc

Citaat van: Mawibata op vrijdag 22 oktober 2010, 15:39:01

In HASSELT word ik ook beschouwd als een foreigner.

Daar moet ik de bus betalen en de locals van Hasselt niet.



Toch niet op de H-bussen want die zijn voor iedereen gratis  :jajaja:
There is a sucker born every minute! Only now they found the internet.

Kano

Misschien is er enige verwarring.  Ik had het over buitenlanders die in de Filipijnen wonen en geen buitenlandse toeristen. Als een buitenlander in Antwerpen, Gent of Hasselt woont dan betaalt die toch hetzelfde tarief als een in die steden wonende Belg voor dezelfde dienst?  En ook in Spanje zal een daar wonende buitenlandse student met een lokale bankkaart hetzelfde betalen als een Spaanse student met een lokale bankkaart.
Daar waar de regenboog eindigt daar zal ik nooit komen totdat ik daar ooit zal zijn

Luke

China had ook 2 tarieven in de jaren 80. We konden enkel met FEC (Foreign Exchange Certificate) betalen officieel dan.
Korea is een ander voorbeeld dat voor de Olympische Spelen ook duurdere tarieven hanteerden voor buitenlanders.
Dat allemaal is ondertussen verdwenen omdat ze nu een wereldeconomie zijn.

Iran hanteerd vandaag nog 2 tarieven. De meeste hotels kun je enkel met USD/EUR betalen en entrees voor musea zijn tot 10 keer duurder voor buitenlanders. Er zullen nog wel landen zijn waar dit nog altijd gebeurd.


Phille

Als het alleen maar zo zou zijn dat je als foreigner meer moet betalen voor bijvoorbeeld toegang tot een park dan zou ik akkoord kunnen gaan met de uitspraak "it's up to you", dan beslist men zelf of men daar akkoord mee gaat of niet.

Of ik hier akkoord mee ga dat is weer dan wat anders, maar men heeft in elk geval de keuze.

CitaatZo erg is het niet als ge op een tarief van 3300 peso 200 peso meer moet betalen .

Echter dit fenomeen doet zich voor op heel veel dingen die men doet in de Filippijnen, voor een buitenlander rekent men graag goed door, maakt niet uit waarover het gaat, buitenlander = kassa kassa

Zoals het hier gezegd wordt:

CitaatAch, â,¬ 3.20 of â,¬ 3,50 0f de prijs van een Leffe. Waarom druk maken, aanvaardt de spelregels en ga aub niet muggeziften, daar wordt je niet gelukkiger van. Probeer nu eens te aanvaarden dat het hun prijs is. Niemand verplicht je om er binnen te gaan, up to u

Op zich inderdaad niet veel, maar het is in de Filipijnen de gewoonte dat iedereen dat doet en bijgevolg is het links en rechts telkens een paar pesookes meer. Als men dan voor een paar weken in de Filipijnen is dan wordt dat al snel een paar tienduizenden pesookes en dat maakt het verblijf dan toch wel een pak duurder, dan spreken we niet meer over nen euro of drie maar over paar honderden euros. Stel dat je er woont dan spreken we waarschijnlijk over een extra kost van 300 a 400 euro de maand. Lijkt mij een grote hap uit het budget als ik hoor dat er veel zich daar gaan vestigen en moeten leven van een pensioen.

Zo heb ik nog een recent voorbeeld in verband de voorbereiding van m'n huwelijk, Dolfijn vertelt me hoeveel zij betaald heeft voor haar trouw, ik neem contact op met dezelfde wedding planner en de offerte die ik ontvang is 5 keer zo duur.

Niemand verplicht mij om mij met de Filipijnen bezig te houden, ik weet het ... dus moet ik het maar aanvaarden? Ja toch  :jajaja:











opinie

Citaat van: Bulldozer op vrijdag 22 oktober 2010, 03:19:17
En waarom is het niet erg dat 65+ mensen in Nederland vaak minder hoeven te betalen? Of als je 5 pakken waspoeder koopt je 10 euro minder entree hoeft te betalen bij de efteling? Of kinderen niet hetzelfde hoeven te betalen als volwassene? In Nederland wordt er net zo hard gediscrimineerd alleen is het wel geaccepteerd.

Omdat het basistarief voor iedereen is?
Omdat anders 65-plussers een hogere uitkering nodig hebben om rond te komen?
Omdat je dan 5 pakken waspoeder van hun gekocht hebt en niet de eerste maanden bij de concurrent?
Omdat die â,¬ 10 een lokkertje is?
Omdat men de kinderen wil meekrijgen zodat ze achteraf de ouders aan de kop zeuren om nog eens te gaan?

Je krijgt een korting. De andere kant is een toeslag, niet afhankelijk van aankoop maar van huidskleur.
Homo doctus in se semper divitias habet.
Phædrus

opinie

Citaat van: Luc op vrijdag 22 oktober 2010, 16:33:16
Toch niet op de H-bussen want die zijn voor iedereen gratis  :jajaja:
Heb ik ook al gedaan. Buiten centrum een gratis parking en dan de gratis bus op.

Dat had je in Bacolod ook aan de luchthaven. Extra vragen om de koffers tot aan de auto te brengen. Hadden we niet gevraagd maar de koffers loslaten? Nee, dat deden ze niet. Ze dringden zich op en waren nooit tevreden met de fooi. Nooit één keer: "thank you" alleen "No, no, more". Een dagloon is al niet genoeg, wat wel een maandloon?
Van de rijkere Filipino's (arme Filipino's vliegen niet) moeten ze niet verwachten veel te krijgen. Die denken en leven volgens de filosofie: "Compassion is for weaklings and fools."

Citaat van: ladgar op vrijdag 22 oktober 2010, 08:49:36
In Antwerpen moeten niet-antwerpenaars meer betalen voor een lidkaart van de bibliotheek.
Aan de unief van Leuven moet een niet Europeaan een inschrijvingsgeld betalen dat soms meer dan 10 keer hoger is dan van een europeaan.

Stadsbibliotheken, de logica is dat inwoners via de opcentiemen reeds bijdragen betalen.
Zelfde logica bij de unief uitgebreid met vrij verkeer binnen de EU.
Zal een Afrikaan die in Antwerpen woont meer betalen bij de bib dan François Bakkeljauw?
Zal een in Brazilië geboren Leuvenaar meer betalen?

Een voorbeeld van toegansprijzen:
  • locals: 10 peso
  • domestic tourist: 10 peso
  • foreign tourist: 100 peso
Nu zou ik er geen probleem mee hebben als locals ter bewustwording voordelig binnen mogen. Kunnen ze overal vertellen bij ons moet je komen want dat en dat is er.
Maar wederom is de gegoede eigen-volk toerist vrijgesteld van de toeristentoeslag. Enkel omwille van de bovengenoemde filosofie.

Een mooi voorbeeld is het winkelen op de lokale markt. Een toerist zal geen vis gaan kopen als ie op vakantie is. Hoeveel zal de toeslag voor de huidskleur zijn?

Citaat van: JFK op vrijdag 22 oktober 2010, 04:37:56
Ik wil nog wel eens zien of dit (meer vragen aan een foreigner) in de wet is toegestaan.

Alles is toegelaten zolang het niet bij wet verboden is.

Citaat van: Kano op vrijdag 22 oktober 2010, 05:18:16
Overigens heeft de Filipijnen nog steeds geen wet tegen racisme,

Ja, toegelaten!

Citaat van: Kano op vrijdag 22 oktober 2010, 05:18:16
hoewel de international Convention on the Elimination of Racial Discrimination (CERD) 42 jaar geleden werd geratificeerd  zie  :link:

Men heeft dat destijds verkeerd begrepen en dacht dat het moest worden geratificeerd om tegen derden te gebruiken. Tevens was men zo verlost van het gezeur van andere landen dat het netjes was om te ratificeren.
Homo doctus in se semper divitias habet.
Phædrus

yepyep

#28
Citaat van: Phille op vrijdag 22 oktober 2010, 23:25:56
Als het alleen maar zo zou zijn dat je als foreigner meer moet betalen voor bijvoorbeeld toegang tot een park dan zou ik akkoord kunnen gaan met de uitspraak "it's up to you", dan beslist men zelf of men daar akkoord mee gaat of niet.

Of ik hier akkoord mee ga dat is weer dan wat anders, maar men heeft in elk geval de keuze.

CitaatZo erg is het niet als ge op een tarief van 3300 peso 200 peso meer moet betalen .

Echter dit fenomeen doet zich voor op heel veel dingen die men doet in de Filippijnen, voor een buitenlander rekent men graag goed door, maakt niet uit waarover het gaat, buitenlander = kassa kassa

Zoals het hier gezegd wordt:

CitaatAch, â,¬ 3.20 of â,¬ 3,50 0f de prijs van een Leffe. Waarom druk maken, aanvaardt de spelregels en ga aub niet muggeziften, daar wordt je niet gelukkiger van. Probeer nu eens te aanvaarden dat het hun prijs is. Niemand verplicht je om er binnen te gaan, up to u

Op zich inderdaad niet veel, maar het is in de Filipijnen de gewoonte dat iedereen dat doet en bijgevolg is het links en rechts telkens een paar pesookes meer. Als men dan voor een paar weken in de Filipijnen is dan wordt dat al snel een paar tienduizenden pesookes en dat maakt het verblijf dan toch wel een pak duurder, dan spreken we niet meer over nen euro of drie maar over paar honderden euros. Stel dat je er woont dan spreken we waarschijnlijk over een extra kost van 300 a 400 euro de maand. Lijkt mij een grote hap uit het budget als ik hoor dat er veel zich daar gaan vestigen en moeten leven van een pensioen.

Zo heb ik nog een recent voorbeeld in verband de voorbereiding van m'n huwelijk, Dolfijn vertelt me hoeveel zij betaald heeft voor haar trouw, ik neem contact op met dezelfde wedding planner en de offerte die ik ontvang is 5 keer zo duur.

Niemand verplicht mij om mij met de Filipijnen bezig te houden, ik weet het ... dus moet ik het maar aanvaarden? Ja toch  :jajaja:


Klopt, moet je gelijk geven; laat dat soort dingen door je vriendin regelen. Nog een andere tip: vraag op een markt om Filippijnse prijzen en zeg dat je bijvoorbeeld al langere tijd in de Filippijnen woont.




[mod]Citaat aangepast[/mod]




Amice

Gisteravond ook weer n mooi praatje met n taxidriver  daarover gehad.

'How long you stay in the Philippines sir?"
ik: 6 years now
"oh then you are already a Filipino citizen?"
Ik: When you as a Filipino citizen go to my country, you can be dutch national in 5 years and stay Filipino also.
When I as Dutch national want to be Filipino i have to give up my Dutch nationality. But still be a foreigner because i'm white.
So why should i do that?

quit

'N ander staaltje:
Terwijl ik bovenstaand bericht typ krijg ik foutmeldingen dat 'Filipino' met n hoofdletter moet worden geschreven, 'dutch' mocht echter blijven staan met kleine letters.  :haha:
Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent