"Filipijnse au pairs beschermen tegen misbruik en verkrachting"

Gestart door Mawibata, dinsdag 2 november 2010, 14:37:37

Vorige topic - Volgende topic

Mawibata




"Filipijnse au pairs beschermen tegen misbruik en verkrachting"






Filipijnse au pair-meisjes die in Europa komen werken moeten beter beschermd worden. In het verleden is er sprake geweest van fysiek en mentaal geweld en zelfs van verkrachtingen in Nederland en België. Dat zegt Grace Punongbayan van de Filipijnse migrantie-organisatie "Migrante Europe" in een gesprek met ABS CBN, het grootste mediaconcern van de Filipijnen.


Een au pair is meestal een jonge vrouw die een gezin helpt bij de verzorging van de kinderen en bij het huishouden.
In ruil worden kost, inwoning en een kleine vergoeding voorzien. Bedoeling is dat de buitenlandse au pair ook de taal en cultuur van het gastland leert kennen.

Armoede

Veel Filipijnse meisjes zagen in het au pair-werk in Europa een manier om te ontsnappen aan de armoede van hun thuisland.
Vaak stuurden ze ook delen van hun zakgeld op naar hun Filipijnse families.

Lange dagen
Maar volgens Punongbayan werden de Filipijnse au pair-meisjes in het verleden vaak gezien als goedkope huishoudhulpjes en moesten ze vaak lange dagen werken.
In landen als Nederland en België was er ook sprake van "fysiek en mentaal geweld en zelfs van verkrachtingen", aldus Punongbayan.

De Filipijnse overheid greep in door het au pair-werk in die betrokken landen te verbieden, maar die ban wordt nu opgeheven.
Daarom roept Punongbayan op tot bijkomende beschermingsmaatregelen. (belga/edp)
31/10/10 11u06




  :link:
Giving a gift engenders gratitude. Giving many gifts engenders expectation.

stijn54

Mijn vriendin is mogelijk geinteresseerd in au pair job. Op een website freeaupairs kan je zien welke families een au pair zoeken. Ik ben evenwel verbaasd van het salaris dat ze aanbieden van 100 eur tot 500 eur per week. Nu onlangs is ze in kontakt met een single vader/dokter uit Londen die een kind heeft en 400 BP per week beloofd.
Ik vraag me af :
- hoe kun je voorkomen dat je met slechte mensen in kontakt gaat komen
- zij zulke salarissen van 400 eur per week realistisch of is dit om de mensen te lokken
- is het dan zo gemakkelijk om voor een visum au pair te zorgen?
Dank voor julie tips/mening.

Michaela

Een aupair krijgt voor zover ik het begrijp zakgeld en geen salaris. Als aupair ben je dan als een gast in een gezin, je bent als lid van de familie en als bijdrage in het gezin zoals elke lid van familie dat doet, wordt er licht huishoudelijke taken verwacht van de kant van aupair.
Hier is dus geen sprake van werkgever en werknemer. Helaas, wordt hier misbruikt van gemaakt, niet alleen door mensen uit europa, maar ook door aupair zelf.

Kano

Het beste is te kiezen voor een erkende agency, daar zullen denkelijk families beter gescreend worden dan bij andere.

Lijst met erkende agencies:
Voor Groot Britannie is dat: http://bapaa.org.uk/
Voor Nederland is dat https://ind.nl/en/Documents/Public_Register_Au_Pair_and_Exchange.pdf

Freeaupairs staat niet in de lijst van de erkende UK agencies en spreekt onterecht over "salary", terwijl het zakgeld/pocket money zou moeten zijn. De vergoeding is ook zeer hoog als ik lees dat het normaal £70 to £85 per week is. Zie www.gov.uk/au-pairs-employment-law/au-pairs.
Weet niet wat ik daarvan moet denken  :ikkeniebegrijp:

Het visum voor de au pair wordt normaliter door de agency geregeld. Stijn54 misschien kan jouw vriendin eens contact opnemen met een erkende agency en mogelijk ook met de Britse ambassade/consulaat in Manila/Cebu.
Daar waar de regenboog eindigt daar zal ik nooit komen totdat ik daar ooit zal zijn

flipjov

Mijn vrouw was au pair in Nederland, België, Noorwegen en Zweden.... zal wel is vragen welke bureaus oke zijn. In België is het zakgeld trouwens 450 euro en in Nederland 400 euro.. Noorwegen 600 geloof ik en Zweden 350

snah68

Citaat van: stijn54 op woensdag 20 december 2017, 07:01:11
Mijn vriendin is mogelijk geinteresseerd in au pair job. Op een website freeaupairs kan je zien welke families een au pair zoeken. Ik ben evenwel verbaasd van het salaris dat ze aanbieden van 100 eur tot 500 eur per week. Nu onlangs is ze in kontakt met een single vader/dokter uit Londen die een kind heeft en 400 BP per week beloofd.
Ik vraag me af :
- hoe kun je voorkomen dat je met slechte mensen in kontakt gaat komen
- zij zulke salarissen van 400 eur per week realistisch of is dit om de mensen te lokken
- is het dan zo gemakkelijk om voor een visum au pair te zorgen?
Dank voor julie tips/mening.

Een zeer vaak voorkomend fenomeen, single man, vaak dokter of advocaat, zoekt au pair (meisje) voor zijn kind (typish één kind) Zeer aantrekkelijk voor het arme filippijnse meisje dat niet alleen veel geld kan verdienen maar ook nog een kans maakt om voor de charmes van deze man te vallen en definitief vaarwel tegen de armoe kan zeggen. Zelfs op de erkende sites komen deze soms te voorschijn, maar gelukkig zijn deze erkende sites zeer goed in het verwijderen van deze aanmeldingen.
Wanneer het salaris/zakgeld duidelijk meer is dan het landelijke minimum is er alle reden om argwanend te zijn. Immers als iets te mooi is om waar te zijn is het vaak niet waar

MadRed

Citaat van: flipjov op woensdag 20 december 2017, 11:21:10
Mijn vrouw was au pair in Nederland, België, Noorwegen en Zweden.... zal wel is vragen welke bureaus oke zijn. In België is het zakgeld trouwens 450 euro en in Nederland 400 euro.. Noorwegen 600 geloof ik en Zweden 350

Let wel: Per maand!!

flipjov

Citaat van: MadRed op woensdag 20 december 2017, 19:54:08
Citaat van: flipjov op woensdag 20 december 2017, 11:21:10
Mijn vrouw was au pair in Nederland, België, Noorwegen en Zweden.... zal wel is vragen welke bureaus oke zijn. In België is het zakgeld trouwens 450 euro en in Nederland 400 euro.. Noorwegen 600 geloof ik en Zweden 350

Let wel: Per maand!!

Ja uiteraard lol... zitten ook kost en inwonen bij eh... niet alle Belgen houden elke maand 450 euro.

jiggy

Wat hier naast de mogelijke "verdiensten" van een au-pair nog niet wordt belicht is de leeftijdsgrens en doelgroep. Het gaat niet zozeer om een job :

"Wat is een au pair?

Een au pair is een meisje of een jongen tussen 18 en 26 jaar die afkomstig is uit een ander land en die in ruil voor kost, inwonen en een maandelijks zakgeld (min. 450 euro), maximum 1 jaar voor de kinderen van het gastgezin zorgt en lichthuishoudelijke taken op zich neemt.

De au pair krijgt op die manier de mogelijkheid om een nieuwe taal te leren, het land te ontdekken, kennis te maken met een andere cultuur, zich te vervolmaken in de kinderzorg en zijn/haar algemene ontwikkeling te verruimen."


Dit voor wat België betreft (http://www.aupairbelgium.be/nl/gastgezin/au-pair-belgie-wat-is-een-au-pair.html)

Riens

Citaat van: flipjov op donderdag 21 december 2017, 07:53:10
Citaat van: MadRed op woensdag 20 december 2017, 19:54:08
Citaat van: flipjov op woensdag 20 december 2017, 11:21:10
Mijn vrouw was au pair in Nederland, België, Noorwegen en Zweden.... zal wel is vragen welke bureaus oke zijn. In België is het zakgeld trouwens 450 euro en in Nederland 400 euro.. Noorwegen 600 geloof ik en Zweden 350

Let wel: Per maand!!

Ja uiteraard lol... zitten ook kost en inwonen bij eh... niet alle Belgen houden elke maand 450 euro.

Ken zat hollanders die meer dan 800 euro per maand netto kwijt zijn aan kinder opvang. Voor mijn scheiding betaalde ik 1900 en kreeg 600 van de belastingdienst terug.
Voor 1300 euro per maand had ik beter een au-pair kunnen nemen.  ik weet niet wat kinderopvang in belgie kost?

Het alternatief voor het meisje is werken in het MO, dan geef ik dat meisje groot gelijk dat zij misbruik maakt van de au-pair regeling Europa is honderden keren veiliger. Neemt niet weg dat er wel wat toezicht mag zijn op de au-pairs.