Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

ABNAMRO GEVAARLIJK VOOR EXPAT!

Gestart door Amice, zondag 21 november 2010, 05:36:45

Vorige topic - Volgende topic

Amice

Het zal je maar overkomen!

Een Nederlander die van zijn pensioen geniet in de Filippijnen, kreeg bericht dat zijn Fortis account werd gemigreerd naar de afgescheiden ABNAMRO en dat een nieuw bankpas naar hem was opgestuurd.
Het pasje kwam echter nooit aan, hoogstwaarschijnlijk omdat de Filippijnse post niet te vertrouwen is en dergelijke waarde brieven worden onderschept.
de Nederlander gaf dit aldus door aan de  bank waarop korte tijd later zijn huidige in het bezit zijnde bankpas werd geblokkeerd. Een lijdensweg van 3 maanden en nog durende.

Als reden werd aangegeven dat hij zijn adres niet had doorgegeven. Echter werd de bank gevraagd hoe het kan dat zij wel de bank afschriften en de melding van het nieuwe pasje naar zijn juiste adres in de Filippijnen konden sturen, als het adres onjuist of niet bekend zou zijn? Deze bank bleef het antwoord schuldig maar sommeerde de Nederlander dat hij zich bij de ambassade diende melden voor een in leven verklaring en persoon verificatie, aangezien er verdenkingen waren van skimming met de toegestuurde pas.
De Nederlander heeft de verklaring laten opstellen welke hij (zonder over zijn banksaldo tegoed te kunnen beschikken)diende te  betalen en die per telefax naar de bank vestiging gestuurd. Overigens vergezeld met een  ingebrekestelling en een klacht naar de bank toe.
Er gebeurde niets, enkel na een volgende 2 weken werd er een email gestuurd dat de klacht in behandeling was genomen????
Na een antwoord te hebben gestuurd op deze email en een hernieuwd verzoek om een nieuw pasje toe te sturen maar dan per DHL,waarvan de kosten van zijn rekening mochten worden afgetrokken, ofwel zijn oude pas te deblokkeren.
Kreeg de Nederlander een antwoord per email, dat het pasje niet kon worden aangemaakt en ook niet kon worden gedeblokkeerd aangezien zijn handtekening afweek van de handtekening kaart bij de bank. Waarom kwam de bank daar eerst nu mee???
Ten einde raad besloot de Nederlander maar een advocaat in handen te nemen om de zaak te laten regelen.
Deze advocate heeft de bank benaderd en kreeg de vestigingsmanager bereidt om een nieuwe bankpas op te sturen, met nogmaals het verzoek om dat per DHL te doen.
Na enige dagen wachten nog steeds geen pasje en de advocate werd benaderd om te vragen of en hoe het pasje is opgestuurd.
De bank antwoordde daarop dat het per normale post was verstuurd aangezien dat automatisch gebeurt en men zich aan protocollen diende te houden.
Aldus restte de Nederlander in de Filippijnen niets anders dan wederom te wachten totdat de bankpas zou worden afgeleverd, welke normaliter 14 dagen duurt.
Intussen ontving de Nederlander wel een bevestigingsbrief dat het pasje was opgestuurd en een bankafschrift, maar geen pasje.

Tot op de dag van vandaag:
-Heeft de Nederlander nog steeds geen beschikking over zijn pensioen op zijn bankrekening. Is er geen enkel bewijs geleverd dat het pasje is toegestuurd en was er geen enkel support door de bank om hem uit deze door de bank veroorzaakte situatie te helpen. Is er geen enkel uitzicht dat het probleem en de klacht zullen worden opgelost. Dient de Nederlander zich tegen zijn wil te melden bij de ambassade om repatriëring te verzoeken of anderzins zijn ticket te verkrijgen.
In voornoemd geval gaat het om vestiging Spijkenisse Raadhuislaan 91 en zijn vestigingsmanager.  Welke geen enkele mededogen of begrip voor de klant in zijn situatie heeft, maar vooral klaarblijkelijk moedwillig of door laksheid tot stand zijn gekomen  met onbewezen argumenten,drogredenen en vooral (vanwege de waarschuwingen inzake de postverzending) indruisen tegen het door de bank gehanteerde begrip 'fraudebestrijding'. Hoezo protocollen??

:hoedjeaf:

Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent

Pjottr

En die advocaat die vangt ook nog eens haar fee? En wat doet zij nu dan? Ik ging naar de pers.Neem aan dat die nederlander familie heeft in Ned. Publiceer dit landelijk
Ik weet hoe verrot de mentaliteit is bij ABN Het ineteresseert de mensen totaal niets of dat jij een probleem hebt.Schuiven alles af en door en de klant is de dupe
Zoek publiciteit en dan moet je eens zien dat het wel kan
Knutselaars zijn het allemaal.
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin.

Amice

Dat is ook de bedoeling en dit forum heeft de primeur.

Het frusterende is dat het allemaal juridisch wel juist is en abn zich strikt aan de regels houdt, en toch weer niet, als het erop aan komt dat het in het voordeel van de klant zou kunnen zijn. Hierbij doel ik op de verzending, waarbij de door de ABN gekozen weg nu dus geleidt heeft dat tot 2x toe het pasje is verdwenen.
Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent

Kano

Aan de ene kant wijzen de banken de klanten erop voorzichtig te zijn met bankpassen, inloggen, emails en wachtwoorden, maar aan de andere kant sturen zij wel de bankpassen en creditcards op per gewone post (soms met een groot logo erop_) en ook zo dat je heel goed kunt voelen dat er een bankpas in de enveloppe zit.  :ikkeniebegrijp:
Daar waar de regenboog eindigt daar zal ik nooit komen totdat ik daar ooit zal zijn

Luke

Het is bij Fortis en Citibank niet anders! Ze sturen enkel met GEWONE POST briefwisseling op het geregistreerde adres!

Fortis heb ik uiteindelijk zover gekregen dat ze niets (waardevol) per post opsturen maar gewoon in hun kantoor houden. De rekeningafschriften kan ik per PC-banking opvragen alsook berichten dat er een nieuwe kaart of belangrijke iets beschikbaar is. Ik geef dan een (geschreven) volmacht aan een vertrouwenspersoon die het kan ophalen. Stuur ook een bericht (per PC-banking) dat die persoon het zal ophalen op die datum(s). het werkt tot nu toe.

Bij Citibank krijg ik dat absoluut niet gregeld! Ze blijven sturen naar mijn post adres in PH. Je kan vragen (bellen naar callcenter) on kaarten te blokkeren tot je ze in handen hebt. Wel moet ik erbij zeggen dat er geen herkenbare logo's of opschriften op de envelopes staan. Enkel dat ze buitenmaats zijn met een PB in Nederland als afzender.
Heb gelukkig de kaarten, in het verleden, ontvangen.


Johan En Elvie

Voorlopig leef ik nog niet in de Filippijnen (zal komen als ik op pensioen ben maar zal nog even moeten wachten ben nu 46)
Misschien is dit een goede plaats om eens de mogelijkheden te plaatsen wat het beste werkt.
Uit ervaring zou ik nooit meer zaken doen met een grote bank zoals bnp paribas fortis (op dit forum is de reden hiervoor reeds geplaatst met hun 13500 euro wederbelegingsvergoeding die ze in mijn nek draaien en ik apropos toch heb moeten betalen ondanks al de goede tips en mogelijkheden hier)

Ik denk dat een kleinere bank beter en persoonlijker werkt voor zo'n zaken maar ik kan verkeerd zijn.

Ja soms begrijp je het niet hé je moet overal heel voorzichtig zijn maar ze sturen wel kaarten met de post op en de code in een afzonderlijke brief de dag erna of soms zelfs gelijktijdig als dat iemand onderschept wat dan.
Zelfs je postbode (of vervanger) kan als hij wil daar zijn slag slaan.
Normaal gezien zijn postbodes betrouwbaar maar regelmatig hoor je toch dat ze brieven niet leveren en op zolder leggen.
Als er eens eentje zou tussen zitten die deze zaken inhoud, een weekje of zo en dan naar het buitenland vertrekt in de anonimiteit dan zitten ze daar wel schoon met hun zogezegd waterdicht systeem.

Hier wordt het opnieuw bewezen, een bank is geen liefdadigheidsinstelling, je hebt ze nodig om te lenen voor je huis waar ze goed op verdienen maar oh wee als er iets fout loopt.
Balik Bayan Box "Door to door service"-www.balikbayan.be
Wij zenden uw dozen naar de Filippijnen.-We send your boxes to the Philippines.

Amice

Citaat van: Kano op zondag 21 november 2010, 07:17:02
Aan de ene kant wijzen de banken de klanten erop voorzichtig te zijn met bankpassen, inloggen, emails en wachtwoorden, maar aan de andere kant sturen zij wel de bankpassen en creditcards op per gewone post (soms met een groot logo erop_) en ook zo dat je heel goed kunt voelen dat er een bankpas in de enveloppe zit.  :ikkeniebegrijp:

Daar ligt nu juist de kneep.
Het protocol (eigenlijk de postwet bankwezen)schrijft voor dat de bank dat met normale post mag versturen, iedere andere optie komt dan niet meer in vrage.
Maar als dat dan fout gaat dan is de klant de dupe en wordt eigenlijk meteen als verdachte gezien.

Daar waar bv de ING momenteel veel doet om het vertrouwen terug te winnen, doet de ABN er juist n schepje bovenop om te laten zien dat men eigenlijk enkel je geld wenst te jatten.

Ik kan maar een raad geven, massaal wegwezen bij die bank en eigenlijk zou dat voor alle banken moeten gelden.
Ik geef dit nog enkele maanden en dan zijn ze weer poeslief en aardig, komen met geldverslindende reklame campangnes om de klanten weer terug te krijgen maar voorlopig ben en blijf je als klant de dupe want wie denk je dat dit allemaal zal moeten gaan betalen?

Enfin de trend is gezet en je zal wel gek wezen als je dit als klant zou pikken,
De media hebben weer iets om van te smullen, in dit geval komt dat ten goede.
Geheid dat dit geen op zich zelf staand geval is.

Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent

josv

Tip 2 : zorg in NL. of BE voor een vertrouwd postadres. Uiteraard doe ik zoveel mogelijk dingen via internet. Maar pasjes en dat soort gedoe gaan gewoon via derden. Ik geef toe, niet iedereen kan beschikken over een vertrouwd persoon.
Het land zal altijd groener zijn aan de andere kant van de heuvel....

Amice

Tip 3 dan maar:

Zorg dat je bij minimaal 2 banken een rekening hebt met bankpas liefst een in het land waar je gaat wonen.
Een (prepaid) creditcard kan in zulke gevallen ook n goed alternatief zijn.

Maar goed het moet me daarmee dan toch van het hart dat het eigenlijk van den zotten is dat een klant van de bank zich in allerlei bochten moet wringen om te kunnen ontsnappen aan de macht van banken, notabene die bank die werkt met jou geld en er flink aan verdient.

Als het dan toch geld kost, ben ik de mening toegedaan dat ze op deze manier geen bestaansrecht hebben, en haak ze meteen pootje, wegwezen met die handel. :negatief:
Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent

Amice

Dit verhaal kan nu afgemaakt worden:

Betreffende nederlander zat dus in totaal 8 maanden zonder geld en bankpas van de ABN AMRO en heeft dus intussen een bankrekening geopend bij een bdo bank hier in manila, waar hij zijn AOW op laat storten.

Op die manier kon hij dus geld sparen voor een ticket naar nederland om daar het geld van zijn ABNAMRO rekening door te sluizen naar zijn filippijnse rekening.
Echter zijn bedrijfspensioenfonds wilde de aanvullende pensioensuitkering niet naar de filippijnen overmaken omdat dat te duur zou worden.
Ook andere banken wilde de ABNAMRO rekening niet overnemen omdat het aanvullend pensioen bedrag te laag was om geld aan te verdienen.

Noodgedwongen heeft de man dus zijn ABNAMRO rekening aangehouden en zijn in nederland wonende zus volledig gemachtigd en haar van bankpas voorzien.

NU komt de clue:
De ABNAMRO heeft zijn pasje naar zijn filippijns adres gestuurd en bij terugkomst las hij dus in de begeleidende brief dat hij die pas enkel in Nederland kon activeren. :ikkeniebegrijp:
Vervolgens heeft hij die pas dan maar opgestuurd naar zijn gemachtigde zus om te activeren en retour filippijnen te zenden.
Maar nee dat kon volgens de ABNAMRO niet zonder persoonlijke brief met copie paspoort van hemzelf.
Nee ook na ontvangst van de brief werd dat niet geaccepteerd vanwege vermoede van fraude.

ABNAMRO is aldus rijp voor een TV soap gelijk aan goede tijden slechte tijden, want de man zit dus alweer zonder pas in de filippijnen, maar gelukkig nu wel met zijn aow op zijn filippijnse rekening en zijn zus stuurt hem het geld  na gepind te hebben toe per western union.

Wat je met zo'n bank nog moet in nederland is mij een raadsel. :jajaja:

Je maakt wat mee hier

Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent

balikbayan

Je kan misschien heel makkelijk een overschrijving automatiseren of te wel 1 x per maand forwarden naar je PH rekening

Kano

Het is onbegrijpelijk dat banken bankpassen en creditcards per normale post naar de Filipijnen sturen, terwijl zij weten of kunnen weten dat het daar vaak mis gaat bij de post. Zo heb ik onlangs een bankpas ontvangen, die twee maal eerder vergeefs is opgestuurd en dit heeft 6 maanden in beslag genomen. Zorg dat je in ieder geval ook een andere bankrekening hebt met een pasje anders ben je de pineut.
Daar waar de regenboog eindigt daar zal ik nooit komen totdat ik daar ooit zal zijn

xav

het zou zo eens kunnen gebeuren dat je plots je pas niet meer kan gebruiken buiten europa...

oh ja... in belgenland is dat het geval  :crazy:

bananacreek

Ik heb allen maar een visa-card voor noodgevallen en bank met internet overschrijvingen......

Amice

Citaat van: Kano op woensdag 21 september 2011, 14:05:41
Het is onbegrijpelijk dat banken bankpassen en creditcards per normale post naar de Filipijnen sturen, terwijl zij weten of kunnen weten dat het daar vaak mis gaat bij de post. Zo heb ik onlangs een bankpas ontvangen, die twee maal eerder vergeefs is opgestuurd en dit heeft 6 maanden in beslag genomen. Zorg dat je in ieder geval ook een andere bankrekening hebt met een pasje anders ben je de pineut.

Mee eens, maar het kan blijkbaar anders want een andere Nederlander kreeg n pasje toegestuurd van de rabobank met het verzoek het ontvangst per email te melden met copie paspoort waarna de bank de pas activeerde. Het verschilt nogal met die nederlandse banken,vooral die aan het infuus liggen.

Al met al dien je met een pensioentje dusdanige bedragen te reserveren, die vooral met een karig pensioen,simpelweg niet te reserveren zijn. Denk daarbij maar aan reservering voor ziektekosten en nu dus ook voor als het misgaat met de bank. Tel daarbij de overheidsmaatregelen op die we verwachten kunnen volgend jaar en het rekensommetje resulteert in een risikovol verblijf, opgelegd door externe factoren.

Met enkel een AOW is het af te raden om in de filippijnen te verblijven. Vermitst men zich voldoende kan indekken.

AOW en pensioen waren m.i. altijd bedoeld om te genieten en niet om te lijden.
Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent

Baron

 :hoedjeaf: :hoedjeaf:


ABN / AMRO zijn inderdaad NOG veel erger als de andere banken.
Ook ik kan daar boeken over schrijven, zowel met mijn (zakelijke) bedrijfsrekeningen als privee rekeningen.
Trouwens ook de ING bank was slecht.

Bij de Rabo bank zijn het ook idioten: ik ga laatst naar deze bank en pin geld om mee te nemen naar de PH. Alles 50 euro biljetten. Ik heb liever groot geld en ga naar binnen en vraag om te wisselen naar 2 briefjes van 500 euro (makkelijker te verstoppen in bv. bilspleet ipv zo een rol die vlucht van 15 uur lang).
Krijg als antwoord (dus bij een Rabo BANK !!) meneer we hebben hier geen geld. Maar er ligt wel achter glas een 10 tal mobietjes (telefoontjes) die ik daar zo kopen kan, met load, abonnemneten en al. Dat hebben ze als bank dan weer wel. Zegt ie ook nog: ja, het is me wat met die banken tegenwoordig, en lacht erbij. Tot ie mij in het gezicht ziet. Ik had hem op dat moment dood kunnen slaan. Ik dank God dat ik niet sterk ben en mijn mes niet bij me had.  :moord: De strontzak.

Maar de ervaringen bij de ABN Amro waren dus echt veel erger. Schokkend, zoals het verhaal van Amice. Wil er verder hier niet over spreken, dan is niet alleen mijn dag maar mijn hele week bedorven. Bah !!

:negatief: :negatief: :negatief:




Ik ben heel open: ik verberg niet dat ik iets te verbergen heb.
Mijn bijdragen zijn ter algemene lering en vermaak.
Laat je niet gek maken en maak vooral jezelf niet gek!
Baron, aka ... Baron van Munchhuizen, Baron in Barong, Baron Biero (= grapje).

Pjottr

Citaat van: Amice op woensdag 21 september 2011, 12:15:49
Dit verhaal kan nu afgemaakt worden:

Betreffende nederlander zat dus in totaal 8 maanden zonder geld en bankpas van de ABN AMRO en heeft dus intussen een bankrekening geopend bij een bdo bank hier in manila, waar hij zijn AOW op laat storten.

Op die manier kon hij dus geld sparen voor een ticket naar nederland om daar het geld van zijn ABNAMRO rekening door te sluizen naar zijn filippijnse rekening.
Echter zijn bedrijfspensioenfonds wilde de aanvullende pensioensuitkering niet naar de filippijnen overmaken omdat dat te duur zou worden.
Ook andere banken wilde de ABNAMRO rekening niet overnemen omdat het aanvullend pensioen bedrag te laag was om geld aan te verdienen.

Noodgedwongen heeft de man dus zijn ABNAMRO rekening aangehouden en zijn in nederland wonende zus volledig gemachtigd en haar van bankpas voorzien.

NU komt de clue:
De ABNAMRO heeft zijn pasje naar zijn filippijns adres gestuurd en bij terugkomst las hij dus in de begeleidende brief dat hij die pas enkel in Nederland kon activeren. :ikkeniebegrijp:
Vervolgens heeft hij die pas dan maar opgestuurd naar zijn gemachtigde zus om te activeren en retour filippijnen te zenden.
Maar nee dat kon volgens de ABNAMRO niet zonder persoonlijke brief met copie paspoort van hemzelf.
Nee ook na ontvangst van de brief werd dat niet geaccepteerd vanwege vermoede van fraude.

ABNAMRO is aldus rijp voor een TV soap gelijk aan goede tijden slechte tijden, want de man zit dus alweer zonder pas in de filippijnen, maar gelukkig nu wel met zijn aow op zijn filippijnse rekening en zijn zus stuurt hem het geld  na gepind te hebben toe per western union.

Wat je met zo'n bank nog moet in nederland is mij een raadsel. :jajaja:

Je maakt wat mee hier



Hij had gewoon voor hij vertrok de adressering van de rekening moet aanpassen op het adres van de zus en zus volledig laten machtigen of mederekeninghouder moeten maken
Zij ontvangt de pas en activeert deze via de geldautomaat.
Tevens ware het slim geweest om internetbankieren te regelen en ik doe dit zelf al zolang als het bestaat Nooit heb ik enige problemen gehad.
ABN internetbankieren is echt erg goed en zeker niet te duur
Ik heb zakelijke en particuliere rekeningen in Ned bij AAB en Rabo Mijn dochter is voor de BV volledig bevoegd en voor mijn priverek idem dito
Zij activeert en stuurt in mijn geval de kaarten Credit kaarten met DHL Kost wel wat maar binnen 3 dagen heb je je spul binnen
Wat was ikblij dat ik het zo geregeld had juist toen mijn portefeuille werd gestolen
Onmiddelijk tel blokkeren nieuwe kaarten aangevraagd en mijn dochter regelde de rest.
Dat het geld kost met DHL mij een zorg maar in twee weken tijd had ik weer geldige bankpassen en creditkaarten
Gewoon goed regelen voor je weggaat


As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin.

Amice

Internet bankieren is een goede uitvinding,maar neemt niet weg dat er bij de bank zelf voldoende alternatieven aanwezig moeten zijn voor diegene die nog digibeet zijn en dat zijn er nogal  in die AOW leeftijd.

Aldus dient de bank pasjes op te sturen per beveiligde post zoals DHL maar doet dat dus niet.
In deze kwestie hebben ze die pasjes blijkbaar helemaal niet opgestuurd, want die kreeg hij dus pas toegestuurd toen hij weer in terug in de Filippijnen was.
De bank heeft hem dus willens en wetens 8 maanden aan t lijntje gehouden dat de pasjes waren opgestuurd,wat dus helemaal niet gebeurd is.

Voor een bank die bijna failliet was,noodgedwongen opgesplitst en aan het infuus gelegd is bij de overheid(op kosten van de belastingbetaler) vind ik dat n arrogante houding die zeker bij zo'n bank niet past. ABN-AMRO blijft voor mij  n schurk bankier. :jajaja:

Ik zal nog eens navragen hoe het nu gesteld is met deze zaak.
Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent

Budgie

Citaat van: Amice op woensdag 18 januari 2012, 21:36:10

Voor een bank die bijna failliet was,noodgedwongen opgesplitst en aan het infuus gelegd is bij de overheid(op kosten van de belastingbetaler) vind ik dat n arrogante houding die zeker bij zo'n bank niet past. ABN-AMRO blijft voor mij  n schurk bankier. :jajaja:

Ik zal nog eens navragen hoe het nu gesteld is met deze zaak.

En nu zal het daar nog wel minder wezen met de service Bank word nu geleid door een ex ambtenaar Die zijn nog trager en arroganter
Getting older beats the alternative -dying young

Ketelbinkie

Citaat van: Pyotr op woensdag 18 januari 2012, 13:16:38
Hij had gewoon voor hij vertrok de adressering van de rekening moet aanpassen op het adres van de zus en zus volledig laten machtigen of mederekeninghouder moeten maken.
Gewoon goed regelen voor je weggaat.

Goed regelen voor je uit  :nederlandsevlag: vertrekt, is zeker een eerste vereiste. Maar dan nog. Ik zit bij ING bank, de tenaamstelling van de betaalrekening staat op mijn naam en een mede rekeninghouder. De laatste woont permanent in NL. Ik zal je alle details en ellende besparen, hoeveel moeite het me heeft gekost om het mobiele telefoonnummer te wijzigen, dat je nodig hebt om te kunnen internet bankieren bij deze bank. Dan wel geen 8 maanden, maar vind 2 maanden voor iets wat bij wijze van spreke met een pennenstreek kan worden uitgevoerd, ook niet om echt vlot te noemen.
Tegen de tijd dat de geldigheid van mijn huidige debet card afloopt en moet worden vervangen, zal wel weer heel wat voeten in de aarde hebben.

Pjottr

ING staat niet bekend als een flexible instelling. Ik zit al meer dan 30 jaar bij Abnamro voorheen amro Ja ik heb ook kul gehad met ze maar ik zit hier nu al jaren en heb eerlijk gezegd weinig
problemen.
Ik maak geen reclame want bij elke financiele instelling zijn problemen en dat komt hoofdzakelijk door domme medewerkers die niey weten waar ze het over hebben.Het lijkt wel of een mens verandert als ie bij een bank gaat werken
De arrogantie ten top soms.
Nevertheless Bij mij gaat het goed gelukkig voor mij dan :applaus:
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin.

Amice

Inderdaad is er overal wel wat ,ik zit bij de ING en heb nauwelijks klagen. Voorheen bij de Rabo was ook goed maar van die 3 is ABN wel het slechtste.
Eens maar nooit weer ABN AMro met de andere 2 zal ik wellicht (weer)in zee gaan.
Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent

Amice

Tja en hoe kan zo iets nou aflopen?
Als volgt:

De man was dus terug gekomen uit nederland en had het saldo van zijn ABN rekening over gemaakt naar zijn filippijnse bankrekening en heeft zijn in nederland wonende zus gemachtigd om de nederlandse abn rekening te beheren.

Eenmaal terug in  manila, begon hij wel met puinruimen aangezien hij nogal wat geld geleend had van dees en gene om toen te kunnen overleven, maar toch was dat nog wel te overzien en had hij toch een behoorlijke reserve pot moeten hebben.

Afgelopen vrijdag werd ik echter gebeld, dat hij was opgenomen in het ziekenhuis vanwege een stroke en zijn vriendin had geen geld om het ziekenhuis en medicijnen te betalen.

Midden in de nacht werd ik daarna gebeld door de zus uit nederland die me mededeelde de zaak niet te vertrouwen omdat de vriendin haar gevraagd had om â,¬5000 over te maken(jaja na 1 dag ziekenhuis verblijf).
Ik adviseerde haar om dan maar de ambassade in te schakelen, hetgeen ze zou doen.

Ik bleef echter maar telefoontjes en texten krijgen van de vriendin om geld,geld en nog eens geld.
Gisteren kreeg de dochter(van de vriendin) aan de lijn, die info vroeg over de ambassade, want ze wilde er naartoe.

Verder niets vernomen in de loop van de dag, tot ik zelf een text stuurde met de vraag of het nu geregeld was door de ambassade en jawel was allemaal al voor mekaar,maar de man in kwestie was wel inmiddels overleden.

Another one bites the dust.

:ripba8:

Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent