Bulldozer in de Filippijnen

Gestart door Bulldozer, dinsdag 16 augustus 2022, 05:42:15

Vorige topic - Volgende topic

Luke

Citaat van: Pinkpanther op zaterdag 20 augustus 2022, 15:18:24Bij mij heeft nog nooit iemand een retourticket gevraagd binnen 30 dagen....!!!
Bij andere leden wel ??

Mvg

Pinkpanther    :hoedjeaf:  :hoedjeaf:  :hoedjeaf:

Toen ik nog "toerist" was is daar 1 keer naar gevraagd. Dus die "nooit" kan "ooit" worden!!

Bulldozer

Thuis aangekomen is er het een en ander verandert. Grootste verandering is dat we nu weer een inwonende helpster hebben. We hadden een tijdje een schoonmaakster die 3x in de week kwam. Op zich niet verkeerd, maar als we weg willen voor langer dan een dag is het lastig met het hondje dat we hebben. Sowieso is het handig om bij langer weggaan iemand in huis te laten wonen of in ieder geval gewoon 3x in de week schoon maken en het huis luchten. Eerste keer dat we 2 maanden weggingen hadden we dat niet gedaan. Uiteraard wel alle ramen en deuren hermetisch dicht ivm typhoons en andere ongein. Toen mijn vrouw en dochter 2 maanden later weer terug waren zat er overal schimmel op.
 
Als je een helper wil kan je dat het beste regelen via de lokale tam tam. Vragen aan de werkers in de wijk of die niet iemand weten. Een tuinman die onze wijk onderhoud wist wel iemand. Die had het precies 1 dag uitgehouden en was toen weer weg. Honden vond ze niets, met eten pietluttig en ze had ook nog eens heimwee.
De receptioniste van het club house wist ook wel iemand. Lyra heet ze en ze is nu zo'n 2 maanden bij ons, ze is 20 jaar oud. Klein en tenger is ze, ik heb het gevoel alsof ze uit elkaar valt als ik naar haar kijk. Dat doe ik dus maar niet te veel, anders wordt mijn vrouw nog boos. Gelukkig zit ik niet in een mid-life crisis, anders had ik natuurlijk een cabrio gekocht en was met haar weggereden.

Verder bemoei ik me niet te veel met haar, ik heb het gevoel dat ze erg verlegen is als ik wat aan haar vraag. Mijn vrouw gaat over het werk wat ze moet doen en over de betaling. 's Ochtends is ze aan het schoon maken, 's middags en 's avonds doet ze dan alleen nog de afwas en verder is ze vrij. Het is me niet geheel duidelijk wat ze allemaal in haar vrije tijd doet. Volgens mij helemaal niets. Zie haar nooit eens ergens heen gaan. Officieel is ze iedere zondag ook vrij, maar ze zei dat ze maar 1 zondag in de maand vrij wilde. Het zou mij benieuwen hoe lang ze blijft, ik vroeg nog of ze bekenden of vrienden hier had in de wijk, maar dat ook helemaal niet. (of ze begreep mij niet) Haar salaris is Php 5000 + social security in de maand. En uiteraard eet ze 3x per dag mee.

De bank in de woonkamer is ook weg. Het stiksel van de bank was opengegaan en langzaamaan kwam de vulling naar buiten zetten. Vorige maand is de bank opgehaald door een bedrijfje om te repareren en dat zou al lang klaar moeten zijn, maar dat is het dus nog niet. Eerst was er geen materiaal, toen hadden ze geen tijd, laatste excuus was dat een buurman dood gegaan was en daarom moesten ze stil zijn en konden niet werken. Ik had sowieso al mijn twijfels bij het laten repareren, ik dacht dat we beter een nieuwe konden kopen, maar goed we wachten het nog wel af.

Volgende dag na schooltijd van mijn dochter naar het winkelcentrum om EURO's te wisselen. Dochter wil graag mee om milk tea te kopen. Zo'n 4 jaar geleden is dat opeens uit het niets opgekomen, de milk tea hype. Overal van die standjes. Zelf vind ik het spul niet te zuipen. Sinds begin van dit schooljaar doen ze testen met weer in de klas zitten. Ze zijn hier nog als de dood voor Corona, dus de afgelopen 2 jaar heeft ze alleen maar online les gehad. Sinds begin dit schooljaar is de klas in 2en gehakt om wat kleinere groepen te hebben en heeft ze de ene week online les terwijl de andere groep in de klas is en de andere week is het dan weer andersom. Roomies en Zoomies zoals ze het hier noemen. Al zijn er nog steeds veel ouders die hun kind nog niet naar school durven te sturen dus die hebben nog steeds alleen maar online les.

Als mijn dochter klaar is met school (ze heeft deze week online les) gaan we met zijn drieen naar het winkelcentrum. Dat is zo'n 4km ver. 10 minuutjes met de auto inclusief parkeren. Hier kan je nog lekker doorrijden. Parkeren is vast tarief, 20 PHP per dag.
De wisselkoers bij het wisselkantoortje was dermate slecht dat ik besloot om er maar niet te wisselen. 51.nog wat. Had ik toch beter op het vliegveld met een koers van 54.55 kunnen wisselen. Ik weet nog wel een goed wisselkantoor met een goede koers, maar dat is een uur rijden via tolwegen. Zoveel geld heb ik nu ook weer niet dat het loont om zoveel moeite te doen en tol te betalen. Mijn vrouw die verwoed op internet zat te kijken zei dat de BPI bank wel een goede koers had. Ik kon het me niet voorstellen, meestal zijn het een stelletje uitzuigers maar goed, het zit ook in het winkelcentrum dus wij erheen lopen. Hij lijkt wel dicht. Er stond toch echt een bord met openingstijden tot 17:30 en het was nu rond 16:30 dus hij zou echt open moeten zijn. Voor de deur aangekomen hing er een briefje dat ze deze vrijdag middag al om 14:00 gesloten zijn vanwege teambuiling uitje. Ongelovelijk...

Wandelend naar de Milk tea stand voor mijn dochter komen we langs Abenson. (electronica en witgoed winkel) en ik wil even naar binnen om voor een nieuwe tv te kijken. De oude doet het nog ok, maar is nog van voor het smart tijdperk. Ik heb een oude Android box erop aangesloten, maar die Android box is al heel oud. Kan geen nieuwe Android versie meer draaien waarop er dus een stokoude Netflix opstaat die erg traag is als hij al werkt. De laptop van mijn vrouw is ook al stokoud, dus als zei iets op de TV wilt zien van Netflix of Youtube geeft dat altijd veel problemen. Happy wife is happy life dus vandaar een nieuwe tv. Van te voren al een beetje in Nederland wezen oriënteren, want volgens die Filipijnse verkopers is het allemaal natuurlijk perfect. De tv's die in de Filippijnen worden verkocht hebben weer andere type nummers als in Nederland dus dat is nog best lastig.

Wij naar binnen, zodra we bij de tv's stonden te kijken komt er dan zo'n verkoper naar je toe. Doe maar Samsung, we hebben nu ook al zo'n tv en die doet het al 8 jaar zonder problemen. Hoe groot moet hij zijn? "55 inch." Vroeg hij nog de zit afstand, ongeveer 3 meter en dan komt 55 inch inderdaad wel aardig overeen als maximale grootte dus daar had hij verder geen opmerkingen over. Dan moet je kiezen voor Crystal of QLED. Crystal is ongeveer de helft goedkoper, maar het oog wil ook wat. Nadat de verkoper uitgebreid alles had laten zien op beide tv's (er zijn meer verkopers dan klanten daar) dus toch maar voor QLED gegaan. Prijs was tot zondag al afgeprijsd van ruim 70.000 tot 58.000 PHP. Mijn vrouw nog een beetje onderhandelen als we cash of direct betalen of er niet wat vanaf kon en uiteindelijk mochten we hem voor 52.000 inclusief transport kosten kopen. In de Filippijnen dus altijd naar vragen want het scheelt zo 100 euro. Prijs in Nederland voor een vergelijkbare tv is ongeveer hetzelfde. Dan het typische Filippijnse tafereel dat je bij de kassa mag zitten terwijl ze alle papieren invullen en in orde maken. De TV zou de volgende dag op zaterdag bezorgd worden. Ik vind het altijd nog steeds een beetje griezelig om zoveel geld te betalen en dan met niets de deur uitlopen. Bovendien is het handschrift van mijn vrouw niet zo heel netjes dus het is nog maar de vraag of ze het adres kunnen lezen en het kunnen vinden.

Uiteindelijk ook nog naar de Milk tea stand geweest voor mijn dochter waarna we weer huiswaarts keerden. Dus tv gekocht op vrijdag middag rond een uur of 5 's avonds, komen die lui hem gewoon op zaterdag ochtend om half 9 al bezorgen. Dat is boven verwachting snel. TV is verder perfect. Het is een 2022 model dus het smart gebeuren is helemaal up to date. Netflix, Youtube, Spotify werkt allemaal probleem loos en snel. Uiteraard werkt ook de gewone Filippijnse satteliet tv erop. Sterker nog, bij de eerste initiële setup vroeg de tv welke provider we hadden en nu kunnen we ook gewoon de tv afstand bediening gebruiken om het satelliet kastje van Cignal te bedienen. Ideaal. Nu snappen jullie ook waarom een update zo lang duurde. We moesten eerst Netflix uitkijken.

koy

leven en laten leven...

Guadalupe

Wie lacht niet wie de mens beziet.

maastricht


Bulldozer

Op 25 Januari ging ik bij het bureau of immigration mijn ICard verlengen. Hier nog even het hele verhaal:

Citaat van: Bulldozer op dinsdag 25 januari 2022, 06:50:45Verschillende offices kunnen een I-Card verlenging uitvoeren. Een lijst welke transacties je in welk kantoor uit kan voeren kan je hier vinden: https://immigration.gov.ph/images/DirectoryOfTransactions/2021_Yr/10_Oct/2021Oct22_DirOfTransaction.pdf

Sta Rosa is maar een klein immigratie kantoor en kan je alleen annual rapport doen en toerist extension. Icard vernieuwen kan hier niet. Ik kan naar een willekeurig ander kantoor welke dit wel doet, maar qua reistijd maakt het dan niet zoveel uit of ik naar Intramurus ga of een ander kantoor pak. Aangezien ik nogal krap in tijd zit met het verlengen van mijn ICard (heb maar 3 weken voordat ik weer het land uit moet) kies ik ervoor om het in Intramurus te doen. Ik heb begrepen dat de andere kantoren de aanvraag even goed daar heen sturen dus dat kost dan alleen maar tijd.

Goed, vrijdag middag na mijn annual rapport een afspraak gemaakt voor vernieuwen van iCard op dinsdag ochtend 09:30. Gister avond alvast het aanvraag formulier ingevuld en toen kwam de paniek... Er wordt gevraagd voor een certificate of residence nummer. Uiteraard heb ik dit niet. Laatste keer dat ik die aangevraagd heb was 5 jaar geleden, inderdaad met het vernieuwen van mijn vorige Icard... Nu maar open gelaten. Ik heb wel een ander certificaat of residency van de Barangay, alleen is dat niet diegene die ze bedoelen want het heeft geen nummer. Die toch maar uitgeprint en er bijgevoegd. Baad het niet dan schaad het niet... Tevens copy gemaakt van Icard, Paspoort, (bio page en alle pagina's met een stempel erop). Mijn vlucht uitgeprint en erbij gedaan, ten teken dat ik over 3 weken weer weg moet en ze een beetje op moeten schieten met het pasje printen. Voor de zekerheid ook maar een marriage certificate erbij gedaan en wat pasfoto's meegenomen want je weet nooit wat ze allemaal vragen.

Vanmorgen, na anderhalf uur rijden (tot Manilla lekker rustig, in Manilla langzaam als altijd) kwam ik bij BI aan en aan de parkeer jongens gezegd dat ik wel wilde parkeren. Die gingen dan met zijn tweeen hard voor mij uit rennen om een plaats toe te wijzen. Parkeer kosten 100 php flat rate en 2x 50 php fooi voor het rennen.
Bij de ingang je uitnodiging laten zien. Volgens mij moet je ook een health declaratie invullen, maar dan moet je een qr code scannen en ik heb toevallig geen app daarvoor op mijn telefoon staan dus lekker overgeslagen, niemand die daar verder naar vroeg. Wel nog even temperatuur meten met zo'n onnauwkeurige afstands thermometer. Was 36 half dus goed. Bij binnenkomst kreeg je dan ook een stempel op je hand gedrukt. Laatste keer dat ik een stempel kreeg was 2 maanden geleden in de nacht club in Engeland. Ach, dit is ook leuk.

Op mijn afspraak formulier en volgens de portier moest ik naar Window 5. Kwam ik daar, was natuurlijk niemand. Gelukkig zijn er bij BI genoeg bemoeizuchtige mensen, dus na 3 seconde kijken werd mij al verteld dat ik bij Window 7 moest zijn. Er vlak naast, maar wel een rij. Daar 5 minuten wachten en na het geven van mijn papieren moest ik van de vrouw achter de balie eerst een folder kopen om het allemaal in te doen. Dat kan heel gemakkelijk tegenover window 7 bij het eet winkeltje, wat naast eten als enige non-food items van die folders heeft. Kosten 20 peso en gratis gebruik van de perforator. Terug naar window 7, nu was de rij opgelost dus gelijk aan de beurt.
Papieren werden gecontroleerd, ik had inderdaad precies de juiste copieen gemaakt. Mariage certificate hoefde ze niet en ook het verkeerde residence certificaat kreeg ik weer terug. Vlucht gegevens hielden ze er wel bij. Kijken of het helpt... Verder geen opmerking dat ik geen echt residence certificaat had en er niets had ingevuld. Met papieren nu naar Window 14 en 16 om te betalen. Hier was ik gelijk aan de beurt. Totale kosten: Php 1000 voor 2x express fee, Php 2566 ACR Icard(renewal) en Php 1010 voor ACR Replacement. Totaal: Php 4576
Na het betalen door naar Window 43 voor foto maken en vinger afdruk scannen. Hier was tevens de langste wachtrij. Er waren 15 personen voor mij. Voor iedereen was er een stoel en er waren 2 lui van de security die vertelde waar iedereen moest zitten en iedere paar minuten moest je dan weer een stoel opschuiven totdat je aan de beurt was. Totaal duurde dit zo'n 40 minuten. Na het foto nemen (2 stuks) en vingers scannen (alle 10) alles weer mee terug nemen naar Window 7. Daar weer zo'n 5 minuten wacht tijd en toen alles ingeleverd. Wederom wordt weer alles gecontroleerd en je krijgt je claim strookje met telefoon nummer om te bellen mee. Het schijnt 2 tot 3 weken te duren. Op mijn opmerking dat ik 17 februari het land uit moest kreeg ik als antwoord dat mocht mijn Icard nog niet klaar zijn ik dan een waiver aan moest vragen. Hoe dat moest en waar werd verder niet verteld. Laten we er maar het beste van hopen en over 2 weken ga ik maar beginnen met dagelijks bellen dat ze moeten opschieten...

Totale reistijd 3 uur. Bij BI, minder dan een uur.
Het was inderdaad een stuk minder druk dan voor Corona. Ik schat het totaal aantal bezoekers (begane grond) op een stuk of 40.

Ondanks pro-actief bellen van mijn kant was mijn ICard na 3 weken volgens de man die de telefoon beantwoord nog niet klaar. Op Maandag 14 februari moest ik dan toch maar op hoop van zegen van de telefoniste langskomen aangezien ik de 17e moet vliegen. Vorige keer haalde ze toen zo mijn ICard uit de hoge hoed als je het land uit moet. Helaas, dit keer niet. Ik moest maar een ICard waiver aanvragen en weer wordt je van loket naar loket gestuurd. 1 van de vereisten voor de ICard waiver is een letter request aan de commissioner. Vertwijfeld keek ik de beambte achter het loket aan. Hoe moet ik in godsnaam hier een brief schrijven. Geen probleem, ik kreeg wel een leeg a4tje en dan kon ik ouderwets met een pen een brief schrijven. Op mijn vraag of ze ook een voorbeeld hadden en wat er dan in moest staan werd alleen maar beantwoord dat ze geen voorbeeld hadden. Ondertussen was mijn humeur al tot onder het nulpunt gedaald. Waarom zeiden ze dat aan de telefoon niet dat ik een brief moest schrijven, dan had ik dat op mijn gemak thuis kunnen doen. Toen iemand anders zei dat hij ook al de hele ochtend bezig was voor een Icard waiver en dat hij die misschien vanmiddag rond 17:00 wel zou krijgen vond ik het wel genoeg en ben weer onverricht ter zake huiswaarts gekeerd. Omdat die prutsers daar niet eens in drie weken tijd een plastic kut kaartje kunnen uitprinten moet ik een slijmbrief naar de commisioner sturen? Het is de omgekeerde wereld. Ik zou excuses van hun moeten krijgen dat het zo lang duurt. Ik zou me kapot schamen als ik daar werkte. Laat staan de leiding heb.

Dit voorval heeft mij ongeveer 4 uur (vooral reistijd) gekost. Nadat ik thuis weer enigszins af ben gekoeld rustig een brief naar de Commissioner getyped. Op internet heb ik er niets over kunnen vinden dus bij deze, ter lering en vermaak...

CitaatCITY NAME - DATE

From : NAME – ADDRESS
CONTACT DETAILS

To : Commissioner Jaime H. Morente, Bureau of Immigration

Request for release of ACR I Card / I Card waiver

Dear commissioner, may I kindly request your assistance in the following matter;

My name is NAME, I'm married with my wife NAME who is a  Filipino national. We have one daughter, NAME 14 years old. We are residents of CITY and I'm in possession of a 13a permanent visa. I work as a Captain on a ship for a Dutch company NAME located in LOCATION. This company is highly specialized in the inland river and short sea shipping. Typically I will work for approximately 7 weeks straight on a ship in Europe, and then spend 7 weeks at home here in the Philippines with my wife and daughter.  Pre-corona era this went all fine, but you can understand that due to all new travel and quarantine regulations since the Covid outbreak things have been challenging. Last year I was not able at all to travel at all to the Philippines due to border closures and extensive quarantine regulations.

My current leave started 14 December 2021 in the Netherlands. At that time, flying from the Netherlands to the Philippines was not allowed due to Corona. After borders reopened, there were only a very limited amount of flights from the Netherlands to the Philippines so I was only able to travel on 5 and 6 January 2022 to the Philippines. After arrival in the Philippines I had to comply with quarantine regulations and was not allowed to proceed with the Icard renewal process until quarantine of 14 days was completed. Would I have stayed in my normal work/leave schedule I had to return to the Netherlands on 1-feb-2022. I understand that I-Card renewal needs to take some time so therefore I extended my leave with 18 days on my own account to have more time for the Icard renewal (and as a bonus could spend more time with my wife and daughter)

As soon as my quarantine period here in the Philippines was completed I started the process of my Icard renewal.  I submitted all forms on 25 January 2022. I paid the express fee (2x), I checked the box that I was leaving the country within the month. I specified the date of my flight on the application form and I included my flight details. The closure of borders, quarantine regulations and lack of flights are beyond my control. I did everything on my part to have as much time as possible by extending my leave on my own account and applied as quickly as possible after quarantine. Therefore I'm kind of disappointed that while I did everything in my power to have a smooth Icard renewal, the  card is not released yet.

I kindly request hereby to have my Icard released by today 15 February 2022 or latest tomorrow 16 February 2022. In worst case scenario and it's not possible to have my Icard released in more then 3 weeks after application of 25 January 2022, I request for the Icard waiver. My flight to the Netherlands is on 17 February 2022. It's not possible to extend my leave from the ship any longer. (other Captain also wants to go home). Find attached the copy of claim stub, OR, my passport, entry date and visa page, flight ticket, No Derogatory Record stamp and relevant fees.

Thanks for your understanding and hoping for the immediate release of Icard or waiver,
Kind Regards
NAME

De volgende dag dus weer een keer naar BI. Van huis uit had ik al een mapje meegenomen want je kan op je klompen aanvoelen dat het in een mapje moet. Wat heb je nodig:

Brief aan de commissioner,
Claim stub en Official Receipt van de I Card renewal,
Photocopy van Paspoort bio page en latest arrival/visa implementation
Photocopy van Plane ticket.

Dit had ik allemaal al thuis voorbereid, dus kon ik gelijk verder naar Window 23 voor het NO DEROGATORY RECORD. Deze stempel zetten ze gewoon op de brief voor de commissioner.
Daarna naar Window 7/8 waar ze de Official Receipts uitprinten. Daarna door naar Window 15 om te betalen. Kosten PHP1010 voor de Icard Waiver en PHP2880 voor ECC en reentry permit (dat laatste betaal je normaal gesproken ook op het vliegveld). Na betalen worden de Official receipts ook op de brief aan de commissioner geniet. Vervolgens alles inleveren bij Window 21. Daar wordt vervolgens nog eens een stempel van ontvangen op de brief aan de Commissioner gezet. Die brief is dus best belangrijk.... Daar werd verteld dat ik een uur moest wachten en vervolgens naar kamer 203 moest gaan.

Uur later naar kamer 203. "We hebben nog niets ontvangen, neem maar even plaats totdat we je naam roepen" Uur later... "We hebben nog steeds niets ontvangen, ga terug naar window 21 en vraag of ze de aanvraag door kunnen sturen." "Kan ik het zelf niet gewoon brengen" vroeg ik nog, maar dat was toch echt niet de bedoeling... Ik weer terug naar Window 21, zat nu natuurlijk iemand anders, maar ze gingen er achteraan.

En warempel, een half uur later had ik dus mijn ICard waiver gekregen. Met die waiver mag je 1x de Filippijnen uit en weer 1x in zonder ICard. Waiver + brief aan de commissioner (wat inmiddels een heel werkstuk is geworden met 2 stempels en een zooi receipts eraan) moet je zowel bij vertrek als aankomst laten zien bij immigratie.

Al met al de nodige extra tijd en PHP 1010 moeten spenderen omdat hun geen Icard binnen 3 weken kunnen verlengen.

Guadalupe

Het zal misschien wat verzachten als je je realiseerd dat de filipinos zelf ook enorm balen van dit bureaucratische gedoe.

De een of andere  %$#$ ambtenaar houd dit systeem van bonus aanvullen in stand en het ineteresseerd zulke geen bal wat een ander er van vindt.

Helaas,het zal nog wel jaren zo blijven .
Wie lacht niet wie de mens beziet.

folkertjong

Citaat van: Bulldozer op maandag  5 september 2022, 05:06:22brief aan de commissioner

Heb je nog geluk dat je het ''nu'' niet hoeft te doen.
Er is nog steeds geen ''Commissioner'' voor bureau immigration. :lachen:

https://www.pna.gov.ph/articles/1182431