Nog kinderen nemen als je in de 40 bent?

Gestart door Jan69, zondag 5 december 2010, 23:27:47

Vorige topic - Volgende topic

boomerang

Mijn tweelingboys werden 19 jaar geleden geboren toen ik 47 jaar oud was en bovendien al drie zonen had. Noch zij noch ik hebben daar ooit moeite mee gehad.

Hier in de Filippijnen heb ik twee zonen van mijn asawa (14 en 16), zij respecteren mij omdat ik mij in de zaken die de jeugd bezig houdt kan en wil verplaatsen ondanks het verschil in leeftijd en cultuur.

Voor jongeren is het begin van het leven een ontdekkingsreis en het op zoek zijn naar een eigen identiteit. De leeftijd van de ouder heeft daar weinig of niets mee te maken. Het is een vorm van gemakzucht om maar te stellen 'dat mocht ik vroeger ook niet van mijn ouders, dus wil ik het van jullie ook niet'. Laat ze hun neus maar eens stoten is mijn opvatting en loop dan niet achteraf tegen hun te zeiken van 'zie je nu wel wat er van komt?'

Tanduay drinken en rugby snuiven is hier op het platteland een probleem met de opgroeiende jeugd.

In dat verband heb ik onze oudste een jaar geleden op een ochtend om 4 uur uit het plaatselijke politiebureau moeten halen. De volgende dag heb ik hem verrast door voor zijn gehele schoolklas een volledige uitleg te komen geven wat voor een 'flinke vent' hij was. Dat een bruine kop zo rood van schaamte kon worden was nieuw voor mij en genezend voor hem.

Helaas had mijn asawa de afgelopen mei een miskraam in haar zesde maand want ik had nog heel graag het genoegen willen smaken van een baby in mijn armen.
Zij is 40+ en heeft bovendien een aangeboren hartafwijking en durven wij het risico niet meer te nemen.

Naar mijn mening kan een oudere minstens zoveel kwaliteit in ouderliefde geven als een jongere. Het gaat in dezen dus om de kwaliteit en niet de kwantiteit in jaren.
"As men de skoalle jierren hawn hat, moat men ris fiks oan’t learen"
"De jeld komt net mei laitsjen"

opinie

Citaat van: stip66 op dinsdag  7 december 2010, 11:40:51
Ik dacht dat dit voor vrouwen anders lag. Door de verstoorde hormonelijke werking gaan ze heel vlug een maatje groter nodig hebben.

Je moet een vrouw geen hysterectomie[nb]Een hysterectomie (of uterusextirpatie) is een operatie waarbij de baarmoeder (al dan niet samen met de baarmoedermond of —hals) verwijderd wordt. Vrij vaak worden ook de eileiders en de eierstokken weggehaald. Dit hangt af van de reden van de operatie, de bevindingen tijdens de ingreep en je leeftijd.[/nb] geven als sterilisatie[nb]Bij sterilisatie van de vrouw worden de eileiders afgesloten. Daardoor kunnen zaadcellen de eicel niet meer bereiken en kan de eicel zich niet meer naar de baarmoeder toe bewegen. Zo wordt voorkomen dat zwangerschap ontstaat.[/nb]!

Citaat van: Phille op dinsdag  7 december 2010, 12:02:48
Een vat vol levenservaring misschien  :weetikniet:, de kalmte, rust, geduld, wat één van de grote voordelen is van ouder worden. Eigenschappen die we niet hebben als we 20 à 30 zijn ... zo kan je het ook bekijken hé.

Dat hangt weer samen met de persoonlijkheid van die vader. Er zijn ook vaders van 25 die bewuster zijn van hun verantwoordelijkheid dan vaders van 52.

Kwalitatief ouderschap is belangrijk maar kijk ook naar het aantal jaren dat je dat nog kan geven. Hoogste kwaliteit maar dan slechts gedurende een paar maanden is ook niet ideaal. Het zou ook niet de eerste moeder zijn die haar kind(eren) bij de vader achterlaat omdat ze teveel kosten en zo de bijdrage aan de familie in gevaar brengen. Tot hun ontzetting krijgen ze dan van de rechter te horen dat ook een moeder onderhoudsgeld verschuldigd is aan de kinderen.

Citaat van: jiggy op dinsdag  7 december 2010, 12:38:13
Zelf was mijn vader 37 toen ik geboren werd ,en heb in mijn jeugd, in vergelijking met m'n vrienden, steeds gevonden dat ik een "oude" vader had.
Zelf... was ik amper 21 (jawel!) toen mijn zoon geboren werd.

Mijn situatie:
Vader 36 toen ik geboren werd, hij was net 47 toen hij stierf. Dat heeft natuurlijk een effect gehad op de manier hoe ik erover dacht/denk. Toen ik 24 was, werd onze zoon geboren. De logica was dat hij dan ouder zou zijn als ik stierf. De dood is het enige wat zeker is in het leven. Je kan iets beter mee in de leefwereld van je kind(eren) want het verschil in de tijdsgeest is minder. Alhoewel ik mezelf soms betrap op uitspraken als: "in mijn tijd".
:biggrinn: Ik schrik er soms zelf van dan en denk: "Ben ik al zo oud?"

Opvoeden is een goede balans vinden tussen openheid en bespreekbaarheid enerzijds en normen en waarden anderzijds. Respect voor de ouders moet komen uit waardering voor wat men meekreeg aan opvoeding.
Homo doctus in se semper divitias habet.
Phædrus

stip66

#32
Citaat van: Phille op dinsdag  7 december 2010, 14:20:46
Of het nu echt bij de opvoeding hoort om met je 17-jarige zoon op café te gaan hangen en over de wijven bezig te zijn is maar de vraag

Hier gaan we dan, ik heb gezegd REGELMATIG we een pint gaan pakken. In jouw ogen is dat dan weer dagelijkse kost  :weetikniet:
Maar bon, ik heb ondertussen aanvaard dat je dan ook alles beter denkt te weten, geen probleem hoor.

Idd, de midlifecrisis doet vreemde dingen met mannen, jong wijfie, thuis, relax, kalm, genieten............
Zolang ZIJ het uithoud is het goed zeker ?
Jij bent op een leeftijd gekomen dat je alles zo al een beetje gezien hebt, terwijl zij ALLES nog moet zien.

Bwa, waar maak ik me druk over ? Ik weet wat ik heb en geen problemen met de praktijk. Dit is anders dan theorie en veronderstellingen  :jajaja:

stip66

Citaat van: stip66 op maandag  6 december 2010, 21:35:08
Citaat van: Rich op maandag  6 december 2010, 21:18:51
Ik heb mij laten steriliseren na de geboorte van mijn 3e kind, 22 jaar geleden nu.  Een fluitje van een cent is het  :jajaja:

Yap, in het UZ te Antwerpen vorig jaar ook ondergaan.
Voor het mannelijke ego verandert er niks, voor een vrouw ligt dit gevoeliger.
Om kort te zijn heeft dit hoop en al 15 minuten in beslag genomen met een kost van â,¬ 26.
De rest loopt via de mutualiteit.
Enige neveneffect is dat je ballen 1 week alle kleuren van de regenboog hebben  :lachen:

Ik ben er nog vergeten bij te vertellen dat de sterelisatie bij een man ook principeel ongedaan kan gemaakt worden als je dan toch voor de kinderwens gaat, bij de vrouw is deze ingreep onomkeerbaar.

opinie

Citaat van: stip66 op zaterdag 11 december 2010, 09:59:35
Ik ben er nog vergeten bij te vertellen dat de sterelisatie bij een man ook principeel ongedaan kan gemaakt worden als je dan toch voor de kinderwens gaat, bij de vrouw is deze ingreep onomkeerbaar.

:ikkeniebegrijp:

Een sterilisatie, zowel van man als vrouw, is in principe onomkeerbaar. Een sterilisatie is dan ook alleen een goede keuze wanneer u zeker weet dat u geen kinderen (meer) wilt.
Technisch is het niet zo moeilijk om de doorgeknipte zaad- en de eileiders opnieuw met elkaar te verbinden, maar dat betekent niet dat daarmee ook hun werking hersteld is. Het succes van de herstelling hangt vooral af van de schade die door de sterilisatie aangericht is. De vooruitzichten zijn het slechtst voor de man.

Hersteloperatie bij de man:
Slechts 3 op 10 mannen zijn nadien in staat een kind te verwekken.

Hersteloperatie bij de vrouw:
Na de operatie bevalt maximum 60% van de vrouwen nadien van een kind.
Homo doctus in se semper divitias habet.
Phædrus

stip66

#35
Citaat van: opinie op zaterdag 11 december 2010, 21:04:16

Een sterilisatie, zowel van man als vrouw, is in principe onomkeerbaar. Een sterilisatie is dan ook alleen een goede keuze wanneer u zeker weet dat u geen kinderen (meer) wilt.
Technisch is het niet zo moeilijk om de doorgeknipte zaad- en de eileiders opnieuw met elkaar te verbinden, maar dat betekent niet dat daarmee ook hun werking hersteld is. Het succes van de herstelling hangt vooral af van de schade die door de sterilisatie aangericht is. De vooruitzichten zijn het slechtst voor de man.

Hersteloperatie bij de man:
Slechts 3 op 10 mannen zijn nadien in staat een kind te verwekken.

Hersteloperatie bij de vrouw:
Na de operatie bevalt maximum 60% van de vrouwen nadien van een kind.


Is leuke link, Ladgar, enkel is ie uit 2005 ( Hersteloperatie na sterilisatie van man of vrouw [www.gezondheid.be]
29 juni 2005... kan getracht worden om de ingreep ongedaan te maken door de beide ... antistoffen: soms maken mannen na de sterilisatie antistoffen aan .. )

Bij deze een van 2010:

Definitieve operatieve methoden
sterilisatie van de vrouw: afsluiting van de eileider met een clip of ring of dicht branden, waardoor er geen zaadcellen of eicellen meer door de eileider kunnen. Dit gebeurt meestal met een laparoscopie (kijkoperatie) in een dagbehandeling.
een nieuwere methode van sterilisatie van de vrouw is het plaatsen van een veertje (Essure®), een spiraalvormig gewonden draad, in de eileider tijdens een hysteroscopie. Daarbij moet met behulp van een echoscopie of röntgenfoto gecontroleerd worden of het veertje op de goede plek zit. Door het veertje zal de eileider in ongeveer zes maanden tijd dichtgroeien. Na deze zes maanden is de eileider afgesloten en beschermt deze behandeling dus tegen zwangerschap. Het voordeel ten opzichte van sterilisatie met een kijkoperatie is dat deze ingreep veel kleiner is en poliklinisch verricht kan worden.
sterilisatie van de man, vasectomie: afsluiting van de zaadleider, waardoor geen zaadcel meer door de zaadleider kan. Dit is een zeer kleine ingreep die poliklinisch verricht kan worden.
Deze operatieve methoden van sterilisatie zijn in principe definitief. Hersteloperaties zijn wel mogelijk, maar geven lang niet altijd het gewenste resultaat. Hersteloperaties bij de man leiden in circa 30-75% van de gevallen tot een herstel van de vruchtbaarheid, afhankelijk ook van hoe lang geleden de sterilisatie verricht werd (hoe langer geleden, hoe minder kans op succes). Bij de vrouw is het succespercentage van de hersteloperatie na sterilisatie circa 60-85%. Dat wil zeggen dat men bij de beslissing voor een operatieve sterilisatie ervan uit moet gaan, dat er geen herstel van de vruchtbaarheid op zal treden. Men moet dus heel zeker weten, dat men geen kinderen meer zal willen in de toekomst.

Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Anticonceptie , updated 9 nov 2010.

Wat ik uit het bovenstaande begrepen heb:
1. De vrouwelijke sterelisatie kan inderdaad ongedaan worden gemaakt, zonder waarborg op een " normaal " kind.
2. De man moet geen 15 jaar wachten of hij het ongedaan wil zien.
3. Don't fuck with nature als nadien toch kinderen wilt.

Zo zie je maar weer eens dat de info die je op het internet vindt uiteenlopend kan zijn. De eerdere info had ik van de Uroloog die mij behandelt heeft, nu anderhalf jaar geleden, ondertussen zijn er blijkbaar weer nieuwe methodes ontwikkelt. Hij had het wel over de omkeerbaarheid van de vrouwelijke sterelisatie, doch zwijgt men als een graf over de complicaties achteraf ( hazelip, down, ADHD, open rug,... ) De collega's van Jef Hoeyberghs hebben waarschijnlijk NOG een ander verhaal  :haha:

opinie

Citaat van: stip66 op zondag 12 december 2010, 08:43:13
Citaat van: opinie op zaterdag 11 december 2010, 21:04:16

Is leuke link, Ladgar,

een nieuwere methode van sterilisatie van de vrouw is het plaatsen van een veertje

Deze operatieve methoden van sterilisatie zijn in principe definitief.
Hersteloperaties bij de man leiden in circa 30-75% van de gevallen tot een herstel van de vruchtbaarheid
Bij de vrouw is het succespercentage van de hersteloperatie na sterilisatie circa 60-85%

Wat ik uit het bovenstaande begrepen heb:
1. De vrouwelijke sterelisatie kan inderdaad ongedaan worden gemaakt, zonder waarborg op een " normaal " kind.
2. De man moet geen 15 jaar wachten of hij het ongedaan wil zien.

Zo zie je maar weer eens dat de info die je op het internet vindt uiteenlopend kan zijn.

Hij had het wel over de omkeerbaarheid van de vrouwelijke sterelisatie, doch zwijgt men als een graf over de complicaties achteraf ( hazelip, down, ADHD, open rug,... )

Ladgar  :confused2:

Dat veertje kan zonder een litteken op de buik maar zal door de lengte van de vergroeiingen minder omkeerbaar zijn. De verkorte eileiders na de herstelling geven meer aanleiding tot buitenbaarmoederlijke zwangerschappen.

Wat betreft het zogenaamd verschil van de informatie online: ik zie er weinig verschil in behalve in de percentages. Vooral het percentage 30 à 75 % is met de Franse slag. Er wordt geen basis gegeven voor het verschil tussen 30 en 75. Realistisch kan men stellen dat de slaagkans na een hersteloperatie bij vrouwen hoger ligt.

Dan spreek je over de complicaties achteraf. Dat zijn echter complicaties die niets met het herstel maar met de verhoogde leeftijd te maken hebben. Trisomie 21 komt vaker voor naarmate de vader en/of moeder ouder worden.
Schisis (hazenlip) heeft een genetische gevoeligheid en kan tevens wijzen op een gebrek aan foliumzuur.
ADHD en open rug hebben ook een genetische gevoeligheid. Eens het in de familie voorkomt stijgt de kans dat een kind het ook heeft. In Z.O.-Azië komt open rug minder voor maar een variant is een "poreusiteit" van de schedel. Er zijn dan gaten in de schedel. Er is ooit een documentaire geweest van een extreem geval waarbij een deel van de hersens door het gat in het voorhoofd in een peervormige zak voor de ogen hing. De jongen werd van de  :smiley-philippines: naar de VS gebracht voor de behandeling. Als ik er iets van vind plaats ik het eens.
Homo doctus in se semper divitias habet.
Phædrus

stip66

Ik heb vandaag 3 Filipijnse terroristen op bezoek.
De hond ligt ondertussen al met zijn 4 poten in de lucht van de stress en heeft de eerste symptomen van een hartinfarct.
:lachen:



De TV moet net zoals ginder aan staan, maar ook net zoals ginds, geen kat ( ook geen hond ) die ernaar kijkt.