Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

Belasting, RRno. Asawa

Gestart door Fail_over, dinsdag 9 november 2010, 10:40:33

Vorige topic - Volgende topic

Fail_over

In NL heeft mijn belasting adviseur een BSN, nummer voor mijn echtgenote toe weten te kennen. Ondanks dat zij nog niet in Nederland is. Is dat in België ook mogelijk? Of wie weet een erg slim belasting adviseur?
Het is niet dat je in de rivier valt dat je verdrinkt, het is dat je niet meer boven komt......

opinie

Het Rijksregister bevat de volgende persoonsgegevens over de natuurlijke personen die zijn ingeschreven in de bevolkings- en vreemdelingenregisters van de gemeenten, in de registers van de diplomatieke zendingen en de consulaire posten in het buitenland of in de wachtregisters van de vreemdelingen die zich vluchteling verklaren of vragen om als vluchteling te worden erkend: de naam, de voornamen, de geboorteplaats, de geboortedatum, het geslacht, de nationaliteit, de hoofdverblijfplaats, de plaats van overlijden, de datum van overlijden, het beroep, de burgerlijke staat en de opeenvolgende wijzigingen van deze persoonsgegevens evenals hun geldigheidsperiodes. Elke natuurlijke persoon die in het Rijksregister is opgenomen, beschikt bovendien over een rijksregisternummer.

Niet alle natuurlijke personen die eenduidig geïdentificeerd moeten zijn, zijn echter opgenomen in het Rijksregister en beschikken over een rijksregisternummer (bijvoorbeeld grensarbeiders die in het buitenland verblijven maar in België werken of natuurlijke personen die recht hebben op Belgische uitkeringen inzake sociale zekerheid maar nooit in België hebben verbleven). Daarom beheert de Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid een aanvullende persoonsgegevensbank. De zogenaamde Kruispuntbankregisters bevatten de volgende persoonsgegevens over deze natuurlijke personen: de naam, de voornamen, de geboorteplaats, de geboortedatum, het geslacht, de nationaliteit, de hoofdverblijfplaats, de datum van overlijden en de burgerlijke staat en de opeenvolgende wijzigingen van deze persoonsgegevens. Ook natuurlijke personen die ooit in het Rijksregister opgenomen zijn geweest en over een rijksregisternummer beschikken maar van wie de persoonsgegevens inmiddels niet meer door het Rijksregister worden geactualiseerd, worden (met behoud van hun rijksregisternummer) in de Kruispuntbankregisters opgenomen. Voor zover een natuurlijke persoon die in de Kruispuntbankregisters is opgenomen niet beschikt over een rijksregisternummer wordt hem door de Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid een zogenaamd Kruispuntbanknummer toegekend.
Homo doctus in se semper divitias habet.
Phædrus

Fail_over

Citaat van: opinie op dinsdag  9 november 2010, 18:33:40
Niet alle natuurlijke personen die eenduidig geïdentificeerd moeten zijn, zijn echter opgenomen in het Rijksregister en beschikken over een rijksregisternummer (bijvoorbeeld grensarbeiders die in het buitenland verblijven maar in België werken of natuurlijke personen die recht hebben op Belgische uitkeringen inzake sociale zekerheid maar nooit in België hebben verbleven).

Ok, waar zijn hier de mazen in te vinden? Het is in Nederland mogelijk, DUS moet het in België ook mogelijk zijn om een RRN te krijgen voor een asawa die nog nooit hier is geweest. Kinderen ten laste kan wel, kinderbijslag ook. Dus zal daar ook een nummer aan toegekend moeten kunnen worden.

Waar zijn de belasting deskundigen onder u?  :weetikniet:
Het is niet dat je in de rivier valt dat je verdrinkt, het is dat je niet meer boven komt......

ladgar

Kinderbijslag in Belgie kan enkel als de kinderen in Belgie of de EU verblijven , of in een van de landen waarmee Belgie bilaterale akkoorden heeft. (marokko , tunesie , turkije enz) . Verblijvende in de Filippijnen kan men geen kindergeld trekken , u kunt wel aan de minister vragen een uitzondering toe te staan.
Alvorens een RRN te krijgen dient er een controle van woonst te gebeuren door de wijkagent.

bananacreek

Citaat van: Fail_over op dinsdag  9 november 2010, 10:40:33
In NL heeft mijn belasting adviseur een BSN, nummer voor mijn echtgenote toe weten te kennen. Ondanks dat zij nog niet in Nederland is. Is dat in België ook mogelijk? Of wie weet een erg slim belasting adviseur?

Als je een belastingaangifte in Nederland doet (of verplichte aanslag in verband met meer dan 1 werkgever) en je vrouw (of partner) is ook bekend is bij de belastingdienst (moet je aangeven op de aangifte) dan krijgt je vrouw of partner automatisch een BSN (vroeger sofinummer) toegekend of ze nu wel of geen inkomen op de Filippijnen heeft (ook in verband met het belastingverdrag tussen Nederland en de PI). In mijn geval was mijn ex echtgenote en later een andere partner in beide gevallen een (toen) sofinummer toegekend en daarbij kon ik dan kiezen of de zogenaamde "heffingskorting" aan de minstverdienende werd toegewezen en dat was dan in beide gevallen de ex of de partner later want die werkten hier niet in loondienst of zelfstandig.


Fail_over

Klopt Creek, maar op de elektronische aangifte kan je in eerste instantie deze gegevens niet kwijt.

Voor je vrouw, verblijvend in de Pi krijg je niet automatisch een BSN nummer. Dit dient apart aangevraagd te worden. Meestal via een papieren aangifte.

Voor werkend in NL kan je dan de heffingskorting genieten. Voor kinderen van de vrouw, verblijvend op de Pi kan je ook Kindgebonden budget krijgen, en zorgtoeslag. Dit is ook niet bij iedereen bekend. tevens kan je kinderbijslag krijgen, mits je voldoet aan de bijdrage van â,¬ 408,- per kind per kwartaal. Dit alles dien je bij te houden en met bewijzen ieder kwartaal te overleggen aan de SVB.

Of dit systeem van kinderbijslag ook in België werkt ben ik nog aan het uitzoeken. In België is het met kinderen wel interessant om dat je die "ten laste" hebt, en dus drukken op de afdragingen van je loon. In mijn geval met 3 kids hou ik bruto bijna netto over.
Het is niet dat je in de rivier valt dat je verdrinkt, het is dat je niet meer boven komt......

bananacreek

Klopt Creek, maar op de elektronische aangifte kan je in eerste instantie deze gegevens niet kwijt.


Mijn belastingadviseur in Nederland deed/doet al dat papierenwerk (en nu ook electronisch) en ik heb zelf dus nooit een electronische aangifte gedaan, zodat ik het dus niet precies weet. In mijn geval was dat in 1998 tot 2003 in die buurt. Wanneer zijn de electronische aangiftes in werking getreden?

ladgar

#7
Citaat
Of dit systeem van kinderbijslag ook in België werkt ben ik nog aan het uitzoeken. In België is het met kinderen wel interessant om dat je die "ten laste" hebt, en dus drukken op de afdragingen van je loon. In mijn geval met 3 kids hou ik bruto bijna netto over.

Opdat kinderen als personen ten laste zouden worden beschouwd moeten ze een gezin vormen en bij u inwonen. Voor aanslagjaar 2011 ,inkomsten van 2010 , dienen ze bij u te wonen op 1 januari 2011

Fail_over

Mijn werkgever heeft gevraagd voor hoeveel kinderen ik zorg draag. Ik heb naar waarheid geantwoord. De werkgever doet de inhoudingen..
Het is niet dat je in de rivier valt dat je verdrinkt, het is dat je niet meer boven komt......