Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

Ambassade verwittigen?

Gestart door Fonzie3300, zaterdag 18 december 2010, 03:54:02

Vorige topic - Volgende topic

Fonzie3300

Ik ben in november naar hier (Cebu) gekomen met een toerist visa dat ik telkens opnieuw ga verlengen want ik ben niet van plan terug te gaan.

Nu vraag ik me af, en deze vraag komt voort uit mijn recente verleden als beroepsmilitair, of de BE ambassade niet moet weten dat ik hier ben? Wat indien België op een bepaald ogenblik besluit tot repatriëring van alle Belgen in de Filippijnen omdat er bijvoorbeeld een burgeroorlog uitbreekt, of omdat Belgen of buitenlanders geviseerd en aangevallen worden?

Niemand weet "officieel" dat ik hier lekker zit te chillen in Cebu :happy: dus niemand gaat me komen "redden".  :benweg:

Bestaat er zoiets als meldingsplicht, of meldingsrecht of whatever wanneer je hier voor lange tijd blijft?

Fons



Luke

Denk dat er een consulaat is in Cebu. Daar kun je laten registreren. Of gewoon per email.
Ben je uitgeschreven in de gemeente waar je laatst woonde?
Met een soort brug- of vervroegd pensioen moet er nog een domicilie in Belgie angehouden worden denk ik.

Als het tot een evacuatie komt zal de ambassade langs de media wel oproepen hoe en waar.
Het zal waarschijnlijk het Amerikaans of Engels leger zijn die de evacuatie zal uitvoeren....


mira

Je kan je best laten registreren bij de Ambassade. Net zoals een verhuis van de ene gemeente naar de anderen binnen .be verwittig je de gemeente en passen ze je gegevens aan. Nu word je dan opgeschreven bij de Ambassade. Wat als voordeel heeft dat de ambassade in MNL hogere quota ( en recht op meer personeel) krijgt en een betere dienstverlening kan leveren aan Belgen in nood in MNL. 
als voorbeeld: menig onderdaan van .be zit illegaal in .PH en op een moment komen zij bij de .be ambassade om terug naar belgie te kunnen, en om uit de handen van de PH overheid te blijven. Deze dienstverlening van de ambassade is ZEER goed en intensief. (spreek uit ervaring)

Rich

Citaat van: Luke op zaterdag 18 december 2010, 05:34:27
Denk dat er een consulaat is in Cebu. Daar kun je laten registreren. Of gewoon per email.


Honorary Consulate of Belgium Cebu


Jurisdiction : Provinces of Cebu, Negros Oriental, Bohol, Siquijor, and the Comotes and Bantayan Islands

Hon. Enrique Benedicto, consul a.h.


Doña Emilio Benedicto Building
7 E. Benedicto Street, Cebu City
Tel : + (63) 32 — 255 3200
Fax : + (63) 32 — 255 8200
E-mail : belgianconsulateofcebu@yahoo.com
Rich de Nederbelg.

Rich

Fonzie, heb jij nog een domicilieadres in België eigenlijk?
Rich de Nederbelg.

Fonzie3300

Citaat van: Rich op zaterdag 18 december 2010, 12:48:32
Fonzie, heb jij nog een domicilieadres in België eigenlijk?

Ja Rich, ik ben hier op een toeristenvisa en dat zal zo blijven tot we getrouwd zijn dus heb ik nog steeds een domicilie in BE. 

Hartelijk bedankt voor de antwoorden gentlemen. Ik heb net een mailtje naar de ambassade gestuurd waarin ik mijn aanwezigheid van onbepaalde duur meld. Dat zou voldoende moeten zijn op dit moment om me van een aantal basisdiensten zoals uitvaardigen nieuwe ID bij verlies enzovoort te verzekeren.

Blijkbaar kan je je op de consulaire bevolkingsregisters laten inschrijven (en uitschrijven in BE) wanneer je hier permanent woont, maar dat kan ik nu dus nog niet doen.

Fons


Luke

Ik ben lang geleden uitgeschreven in Belgie en ben hier ook als toerist.
Dat heeft niks te maken met het visumtype (permanent of tijdelijk).

In geval van (nieuwe) federale verkiezingen ben je stemplichtig, ook al ben je in het buitenland.
De ambassade zal uw stembrief naar het door u opgegeven adres sturen, dus belangrijk dat ze weten waar je woont.

Als een Belgisch domicilieadres niet meer nodig is kun je beter laten inschrijven hier in de Filipijnen.

Fonzie3300

Citaat van: Luke op zaterdag 18 december 2010, 13:17:55
Ik ben lang geleden uitgeschreven in Belgie en ben hier ook als toerist.
Dat heeft niks te maken met het visumtype (permanent of tijdelijk).

In geval van (nieuwe) federale verkiezingen ben je stemplichtig, ook al ben je in het buitenland.
De ambassade zal uw stembrief naar het door u opgegeven adres sturen, dus belangrijk dat ze weten waar je woont.

Als een Belgisch domicilieadres niet meer nodig is kun je beter laten inschrijven hier in de Filipijnen.

Bedankt Luke, ik wist niet dat je je als toerist ook kan laten uitschrijven in BE.

Ik ga mijn domicile nog even houden denk ik, minstens tot dat mijn pensioen in orde is en totdat ik weet of het beter of slechter is dat mijn pensioen door BE op mijn BE rekening uitbetaald wordt of door de Phil op een Phil rekening. Ik heb het vermoeden dat de tweede optie beter is (lagere belastingschalen hier) maar ik moet het nog uitzoeken. Zorgen voor later, eerst zorgen dat we kunnen trouwen.

F.

Luc

Citaat van: Luke op zaterdag 18 december 2010, 13:17:55

In geval van (nieuwe) federale verkiezingen ben je stemplichtig, ook al ben je in het buitenland.
De ambassade zal uw stembrief naar het door u opgegeven adres sturen, dus belangrijk dat ze weten waar je woont.


Gewoon een kopie van je vliegticket of boeking bij de gemeente binnenbrengen als bewijs en je bent in orde. Heb ik al verschillende keren gedaan  :jajaja:
There is a sucker born every minute! Only now they found the internet.

Digos


Ik heb me indertijd toen we in de phils woonde laten uitschrijven in Merksem  :belgiesmiley: via E-mail......ging perfect.

Dit had ook gekunt via de ambassade, maar de ambassade is niet altijd juist naast je bed in de phils.

Bij de eerste gelegenheid dat we in Manilla moesten zijn....geregistreerd dat ik in de phils woonde alsook ons huwelijk.....het gekke was dat ik na twee jaar huwelijk nog altijd als single stond geregistreerd in  :belgiesmiley:  :lachen: 

Als je in de phils verblijft....neem gerust contact op met de ambassade ze helpen je met alle plezier verder. Ik heb ook lange tijd verbleven met toeristvisa die iedere keer verlengd werd.

LIVE ONCE - LIVE IT

PeterVL

Eens dat je drie maanden in het buitenland woont moet je je laten uitschrijven uit de registers van de laatste gemeente waar je woonde en je hier in de ambassade laten inschrijven. Het beste is je domicilie te behouden in Belgie maar dan moet je telkens binnen drie maand terug naar Belgie voor een week of zo en heb je opnieuw je drie maanden. Je zal dan wel een verblijfsplaats moeten vinden bij een broer of weet ik veel. Enfin dit is dan voor mensen die de financiele mogelijkheden hebben. Dan blijf je in regel met de belgische sociale zekerheid vooral wat ziektekosten betreft, nu is de wet wel veranderd en kunnen belgen in het buitenland die ziek worden terug naar hun land voor medische zorg en worden ze tijdelijk opnieuw ingeschreven bij hun ziekenfonds
De wetgeving desbetreffende is te complex om dit hier in een notedop uit te leggen.

stijn54

Maar moet je uitgeschreven zijn in Belgie om je te kunnen registreren in de Belgische ambassade in de Filippijnen? :ikkeniebegrijp:

Amice

Bij de nederlandse ambassade is inschrijven een vrijblijvende zaak, men heeft de mogelijkheid maar het hoeft niet.
Dat geldt niet enkel voor ingezetenden, men kan zich ook als 'langblijvende' tourist aanmelden.

Voordeel is dat in geval van calamiteiten, de ambassade het 'thuisfront' kan informeren, men krijgt ook info van de ambassade toegezonden,uitnodiging voor queensday enz.
Maar zo geheel vrijblijvend is het nu ook weer niet want, indien men aangeeft woonachtig te zijn in de phils, vraagt de nl ambassade nu ook naar je icard van de phils, ingeval men zijn nederlandse paspoort dient te vernieuwen.

Wat het een met het ander te maken heeft?  :weetikniet:
Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent

PeterVL

Je kan je laten uitschrijven in je gemeente voor je Belgie verlaat, maar dat zou ik niet doen. De wet zegt wie langer dan drie maanden verblijft in het buitenland moet zich laten uitschrijven. Dus als ik jou was zou ik dan na drie maand naar de ambassade gaan om je te laten uitschrijven waardoor je dan automatisch wordt ingeschreven op de ambassade en dus ook een Identiteitskaart krijgt afgeleverd door de ambassade. Je laten inschrijven in de ambassade heeft alleen maar voordelen hoor.
Voor mensen die gepensioneerd zijn raad ik aan hun Pensioen op een Belgische rekening te laten storten. Het is goedkoper hier je pensioen te pinnen langs je Belgische Bankkaart dan dat het wordt gestort op een rekening hier( ik raad hierbij Argenta aan die dus niets van kosten aanrekent) Het heeft ook het voordeel dat je niet elke maand een levensbewijs moet opsturen maar dus enkel twee maal per jaar in januari en juli. In geschreven zijn in de ambassade maakt het ook eenvoudiger als bvb je A13 visa moet vernieuwd ,en je dus moet zorgen een passport te hebben dat niet is vervallen, of je kan fluiten naar je visa tenzij, zoals met alles hier, je wat pesos laat rollen.

Luke

Citaat van: PeterVL op maandag 20 augustus 2012, 09:30:53
In geschreven zijn in de ambassade maakt het ook eenvoudiger als bvb je A13 visa moet vernieuwd ,en je dus moet zorgen een passport te hebben dat niet is vervallen, of je kan fluiten naar je visa tenzij, zoals met alles hier, je wat pesos laat rollen.

Ik zie het verband niet tussen een nieuw paspoort aanvragen en (niet) ingeschreven zijn bij de Belgische Ambasade.

PeterVL

Het maakt het gemakkelijker om het ICR certificate te bekomen; dat was tenminste mijn ervaring. Dit werd eerst altijd op de lange baan geschoven tot de ambassade tussenkwam want ze vinden altijd wel iets uit om je van hot naar her te sturen. Ik bedoelde dat als je ingeschreven bent in de ambassade je toch ergens een steunpunt hebt. Zowat tien jaar geleden had ik een probleem met DFA toen is de secretaris tussen gekomen en na twee dagen was dit opgelost.
Ik kan niet in details gaan uiteraard maar als je ingeschreven bent in de ambassade vragen ze dan ook telkens een copie van je nieuw ACR en als ze moeilijk doen over je passpoort, want dat gebeurt! Geef een seintje aan de ambassade en alles loopt lekker los, dat bedoelde ik, maar nog eens ik kan geen details geven daarover anders moet ik hier een boek schrijven.