* Ziektekostenverzekering regelen na terugkeer is simpel

Gestart door Kano, dinsdag 18 januari 2011, 13:46:30

Vorige topic - Volgende topic

Kano

Ziektekostenverzekering regelen na terugkeer is simpel


Rnw.nl Gepubliceerd op : 12 januari 2011

Bij terugkeer naar Nederland een ziektekostenverzekering regelen, is eigenlijk een fluitje van een cent. Want zo gauw je staat ingeschreven bij de gemeente, is er voor verzekeraars een acceptatieplicht. Al zijn er wel een paar zaken om rekening mee te houden.

Carina woont nu nog in Canada met man en kinderen, maar ze loopt met plannen rond om terug te keren naar Nederland. Ze is bang dat ze als het om ziektekostenverzekeringen gaat, straks tussen wal en schip zullen vallen. Zelf heeft ze een Nederlands paspoort. Maar haar man is een 'local', schrijft ze: hij is Canadees.

'Een niet-Nederlandse partner die geen Nederlands of EU paspoort heeft en nog geen verblijfsvergunning, komt niet in aanmerking voor een basisverzekering', verduidelijkt Just Dalhuisen, expert op het gebied van internationale verzekeringen. Hij is directeur van JoHo Insurances.

Naadloos
Toch hoeft ook de man van Carina niet zonder verzekering rond te lopen. 'Een veel gebruikte optie in zo'n situatie is dat zo iemand - die dus wel staat ingeschreven in Nederland - een internationale particuliere ziektekostenverzekering afsluit van ONVZ', zegt Dalhuisen.

Voordeel is volgens hem dat zo'n verzekering alvast specifiek gericht is op Nederland. Inclusief verzekeringspasje en de mogelijkheid om ziektekosten rechtstreeks te verrekenen. En komt iemand later alsnog in aanmerking voor een Nederlandse basisverzekering, dan sluit dat naadloos aan.

Dat zou bijvoorbeeld het geval zijn als de man van Carina na verloop van tijd een verblijfsvergunning krijgt. De internationale verzekering is dan snel om te zetten naar een basisverzekering. 'Er ontstaat dus geen gat en ook is uitgesloten dat de verzekerde dubbele premies betaalt', zegt Dalhuisen.

Boete
Chantal Deen van het Haagse OOM Verzekeringen - dat zich sterk richt op zowel Nederlandse expats als op buitenlanders die naar Nederland komen - vertelt dat het daarnaast belangrijk is dat Nederlanders die terugkeren zich snel inschrijven bij de gemeente.

Daarvoor hebben ze 4 maanden. Een basisverzekering voor ziektekosten afsluiten is alleen mogelijk als je al bent ingeschreven. Niet als je eerst bijvoorbeeld nog tijdelijk in een hotel woont. Maar ook dat is volgens Deen geen ramp, want de basisverzekering geldt in principe met terugwerkende kracht.

Je bent dus ook bij later afsluiten geen moment onverzekerd. Dat wil zeggen: behalve als je de termijn van 4 maanden zou overschrijden. Dan kun je een boete tegemoet zien. Zaak is volgens Chantal Deen dan ook om de inschrijving bij de gemeente na je terugkeer in elk geval zo snel mogelijk te regelen.

Kosten
De kosten voor een basisverzekering komen per volwassene uit op een bedrag ergens tussen de 95 en 105 euro, volgens Just Dalhuisen van JoHo. Het kan zelfs goedkoper als de verzekerde bereid is een eigen risico van bijvoorbeeld 500 euro te betalen in het geval van ziekte.

Die bedragen vallen mee vergeleken met bijvoorbeeld de VS. Bovendien zijn in Nederland kinderen gratis meeverzekerd. Ook zijn verzekeraars verplicht om iedereen die staat ingeschreven bij de gemeente en over de juiste papieren beschikt een basisverzekering aan te bieden. Ongeacht leeftijd of gezondheidsituatie.

En zijn de kosten voor een basisverzekering te hoog voor je omdat je (nog) geen werk hebt, dan kun je een zorgtoeslag aanvragen. Dat loopt via de Belastingdienst. 'Je krijgt dan maandelijks geld terug via de Belastingdienst net als met de kindertoeslag en de hypotheekrenteaftrek', verduidelijkt Dalhuisen.

Spijt?
Verzekeraars bieden ook aanvullende verzekeringen aan voor ziektekosten. Niet alles valt immers binnen het basispakket. Als je zo'n verzekering wilt afsluiten, kun je het beste shoppen en de polisvoorwaarden van verschillende verzekeraars napluizen. Een verzekeringsexpert kan je natuurlijk ook verder helpen.

En heb je toch spijt van je keuze voor een bepaalde verzekeraar, dan kun je per 1 januari van het nieuwe jaar overstappen, benadrukt Just Dalhuisen. Verzekeraars maken altijd tegen het einde van het jaar bekend of de kosten omhoog gaan en of de voorwaarden veranderen. 'Switchen kan altijd.'

Bron: http://www.rnw.nl/nederlands/article/ziektekostenverzekering-regelen-na-terugkeer-simpel
Daar waar de regenboog eindigt daar zal ik nooit komen totdat ik daar ooit zal zijn

bananacreek

#1
@Kano: Dank voor de link,   :hoedjeaf:   :hoedjeaf:   :hoedjeaf: ik had tot nu toe altijd gedacht dat je een paar maanden moest wachten (zoals 30 jaar geleden) voor dat ze je accepteerden bij het ziekenfonds.

Amice

Citaat van: bananacreek op dinsdag 18 januari 2011, 13:54:01
@Kano: Dank voor de link,   :hoedjeaf:   :hoedjeaf:   :hoedjeaf: ik had tot nu toe altijd gedacht dat je een paar maanden moest wachten (zoals 30 jaar geleden) voor dat ze je accepteerden bij het ziekenfonds.

Het ziekenfonds is inmiddels patay creek, vandaar dat er nu gesproken wordt over zorgverzekering.

Het is daarbij aan de gemeente om voor te schrijven dat je verzekerd dient te worden. Met deze voorschrijving mag een ziektekostenverzekeraar je niet weigeren op te nemen in de basis verzekering.Diezelfde verzekeraar mag je echter wel weigeren om deel te nemen aan een aanvullende ziektekostenverzekering, bv. vanwege te hoog risiko, of geprognotiseerde te dure klant.Of een clausule eraan te verbinden

De gemeente kan echter ook om bepaalde redenen afzien van deze voorschrijving.

In mijn ogen is deze regeling behoorlijk corruptie gevoelig.
Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent

bananacreek

Ja, sorry Amice, correct geen ziekenfonds meer natuurlijk maar de zorgverzekering.

Maar ok, belangrijkste is dan nu even de basis vezerkering.

Dus veronderstel dat ik hier op de PI zit en moet bijvoorbeeld geopereerd worden aan iets wat dan wel in de basisverzekeing is opgenomen.

Ik heb hier geld gespaard wat normaal dient om als "buffer" te gebruiken op de PI waar ik alleen maar verzekerd ben voor de Philhealth (die trouwens ook op losse schroeven gaat komen te staan wanwege te grote uitgaven voor het gratis verzekeren van de "dependents" Daarom zijn ook al een aantal bepaalde premies verhoogd dit jaar (maar mijn premie bleef P 300 per kwartaal).

Ik gebruik dan (dit is alleen een gedachtengang) een gedeelte van de "buffer" om naar Nederland te reizen en een tijdelijk onderdak te vinden.
Schrijf me onmiddelijk in bij een gemeente en dan zou ik dus in principe voor het basispakket verzekerd zijn vanaf de eerste dag dat ik sta ingeschreven bij de burgelijke stand van die gemeente neem ik ook aan.

Dan moeten er natuurlijk vanaf dat moment premies betaalt worden (?) en dan word ik waarschijnlijk weer  verplicht verzekerd zolang ik in Nederland blijf (neem ik ook weer aan). Regel de operatie en als alles goed gaat  :benweg:

Gaarne uw mening omtrent deze gedachtengang?

boomerang

Uit:

http://www.inlia.nl/medischezorg.html



Medische zorg
Medische zorg voor onverzekerde vreemdelingen

Op grond van de zgn. Koppelingswet zijn mensen zonder verblijfsstatus uitgesloten van het gebruik van collectieve voorzieningen. Zij kunnen dus ook niet deelnemen aan de verplichte zorgverzekering tegen ziektekosten. Toch heeft iedereen recht op medisch noodzakelijke zorg, ook al heeft men geen of uitkering waarmee men een dokter, apotheek of ziekenhuis zou kunnen betalen. En medici zijn op grond van hun beroepsethiek ook verplicht om, zeker in levensbedreigende situaties, iedereen te helpen.  Daarom bestaat er een regeling voor (gedeeltelijke) vergoeding van de kosten die zijn gemaakt voor het verlenen van medische noodzakelijke zorg aan onverzekerde vreemdelingen.
"As men de skoalle jierren hawn hat, moat men ris fiks oan’t learen"
"De jeld komt net mei laitsjen"

Kano

Citaat van: boomerang op woensdag 19 januari 2011, 16:25:14
Daarom bestaat er een regeling voor (gedeeltelijke) vergoeding van de kosten die zijn gemaakt voor het verlenen van medische noodzakelijke zorg aan onverzekerde vreemdelingen.

De vraag is dan nog wel of een Nederlander als een onverzekerde vreemdeling kan worden aangemerkt.
Daar waar de regenboog eindigt daar zal ik nooit komen totdat ik daar ooit zal zijn

Amice

Citaat van: bananacreek op woensdag 19 januari 2011, 16:04:23
Ja, sorry Amice, correct geen ziekenfonds meer natuurlijk maar de zorgverzekering.

Maar ok, belangrijkste is dan nu even de basis vezerkering.

Dus veronderstel dat ik hier op de PI zit en moet bijvoorbeeld geopereerd worden aan iets wat dan wel in de basisverzekeing is opgenomen.

Ik heb hier geld gespaard wat normaal dient om als "buffer" te gebruiken op de PI waar ik alleen maar verzekerd ben voor de Philhealth (die trouwens ook op losse schroeven gaat komen te staan wanwege te grote uitgaven voor het gratis verzekeren van de "dependents" Daarom zijn ook al een aantal bepaalde premies verhoogd dit jaar (maar mijn premie bleef P 300 per kwartaal).

Ik gebruik dan (dit is alleen een gedachtengang) een gedeelte van de "buffer" om naar Nederland te reizen en een tijdelijk onderdak te vinden.
Schrijf me onmiddelijk in bij een gemeente en dan zou ik dus in principe voor het basispakket verzekerd zijn vanaf de eerste dag dat ik sta ingeschreven bij de burgelijke stand van die gemeente neem ik ook aan.

Dan moeten er natuurlijk vanaf dat moment premies betaalt worden (?) en dan word ik waarschijnlijk weer  verplicht verzekerd zolang ik in Nederland blijf (neem ik ook weer aan). Regel de operatie en als alles goed gaat  :benweg:

Gaarne uw mening omtrent deze gedachtengang?

De gedachtengang is in theorie correct, echter zal de praktijk anders uitvallen.
Een buffer gebruiken om naar nedcerland te reizen is oke maar dan? Waar verblijf je als je geen eigen woning meer hebt,of een huurwoning hebt aangehouden? Bij familie is een optie maar staan die wel toe dat jij je ook inschrijft op hun adres? Denk daarbij maar aan onderverhuur,belasting problemen etc.

Zolang je in nederland verblijft is een mogelijkheid, een andere is dat de wet voorschrijft dat je niet langer als 8 maanden in het buitenland mag verblijven, bij een langer verblijf wordt je geacht in het buitenland woonachtig te zijn.
Men zou zich aldus gewoon ingechreven kunnen laten staan en (legaal) 8 maanden in de phils kunnen verblijven zonder als daar woonachtige te worden beschouwd.In dat geval blijf je ook verzekerd voor de basis verzekering. medische kosten zijn dan onder voorwaarden ook declarabel.

Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent

klootzakken (voorheen Jens)

bananacreek als het zo ver is dan kun je bij mij wel terecht hoor . walang problema . die klanten hebben mij het hele leven al afgeroomd, dus als ik ze in de boot kan nemen gaan ze er gloeiend aan  :lachen:
maar misschien is een doorlopende reisverzekering een optie?

jens.......
grote mond tegen de baas , je mag op dit forum geen eigen mening hebben . dan volgt een ban , haha . verrek maar met het forum.
Reactie van de Admin: Bovenstaande werd door dit lid geplaatst nadat hij op zijn taalgebruik aangesproken werd. Zulke leden kunnen we missen.

bananacreek

Vooraf iemand iets laten huren? Op dat adres inschrijven?
Ja, het wordt iets ingewikkelder, maar op een keer probeer ik toch een oplossing te vinden. Het is alleen maar voor de toekomst in gevallen waar ze hier niet zo goed in zijn. Maar ja, in Europa zetten ze ook verkeerde benen af en dergelijke.

Ok, in de tussentijd: weer aan de gewichten trekken en de ginamus door de neusgaten  :denk: om proberen "gezond te blijven"
Mijn ex vrouw zei hier een aantal jaren geleden: Ik hoop dat de klootzak maar snel sterft, dan krijg ik de eigendommen sneller.
Ok,Ok....nu heeft haar nieuwe (Nederlands-Zuid Afrikaanse) echtgenoot Diabetes onder zijn vel.........nou, we zien het nog wel :applaus: Wie het laatst lacht ?  of zoiets? Was dat niet: Wie het laatst lacht lacht het best??  :jajaja:

Aan mijn ex:  :floet:

maar misschien is een doorlopende reisverzekering een optie?
Waarschijnlijk peperduur ? Een reisverzekering in de PI afsluiten?  :weetikniet:
Maar ik geef niet op


Amice en Jens, dank

bananacreek

Citaat van: Kano op donderdag 20 januari 2011, 00:37:21
Citaat van: boomerang op woensdag 19 januari 2011, 16:25:14
Daarom bestaat er een regeling voor (gedeeltelijke) vergoeding van de kosten die zijn gemaakt voor het verlenen van medische noodzakelijke zorg aan onverzekerde vreemdelingen.

De vraag is dan nog wel of een Nederlander als een onverzekerde vreemdeling kan worden aangemerkt.

Begint spannend te worden en ik hoop dat er in de teokomst iets uitkomt waar een aantal leden gebruik van kunnen maken

Boomarang en Kano beide ook bedankt voor uw reactie

Sommigen van ons leden (Nerderlanders) zitten ergens toch een beetje in hetzelfde schuitje neem ik aan?