Zelfstandige adoptie van een Filippijnse kindje

Gestart door flikamax, zaterdag 19 februari 2011, 22:38:46

Vorige topic - Volgende topic

flikamax

Heeft er soms iemand ervaring met de adoptie van een Filippijns kindje.Zelf hebben we geen kindjes en we bekijken momenteel om een kind te adopteren.Liefst eentje uit de Filippijnen daar mijn vrouw een Filippina is.
In België is het heel moeilijk om een Filipijns kindje te adopteren indien je werkt met een adoptie bureau.Allerlei procedures en lange wachttijden (tussen de 24 en 36 maanden) en dan nog niet gesproken van het kosten plaatje van 13000â,¬.
Ook bestaat er een mogelijkheid via zelfstandige adoptie,je hoeft dan ook eerst in België nog enkele procedures te volgen maar daarna moet je alles zelf regelen en het kostenplaatje is dan ook aanzienlijk minder.Kent er iemand de Filippijnse wetgeving voor buitenlandse Adoptie?Heeft er iemand adressen van Filippinse weeshuizen die officieel erkend zijn door de overheid?Het lijkt allemaal niet zo simpel en het spijtige is dat er daar zoveel kinderen in armoede leven (en dromen van een beter leven) en wij geen kinderen kunnen krijgen...Het is niet eerlijk maar dat is nu éénmaal het leven

Kano

Geen ervaring hier. Voor zover ik heb begrepen lopen internationale adopties in de Filipijnen normaliter via het Inter Country Adoption Board (ICAB) http://www.icab.gov.ph/index.php. Dit ICAB eist dat internationale adoptieaanvragen moeten worden ingediend bij de partnerinstellingen in het buitenland en op hun site lees ik dat deze voor Belgie zijn :

Belgium (Flemish Central Authority): Vlaamse Centrale Autoriteit Adoptie    Ms. Dorine Chamon, Director    (02) 533 12 11    (02) 544 13 82
Belgium (French Region): Autorite Communautaire Pour l'Adoption       (02) 413 2726 / 413 3319    (02) 413 2139
Belgium: Flanders Intercountry Adoption Care (FIAC)    Ms. Ann Loos, Psychological Assistant    +32 (0) 14 700 471; 473    +32 (0) 14 700 480
Belgium: Sourires D'Enfants (SDE)    Ms. Francoise Pastor, Director    04 384 5929 / 04 384 6490    04 384 7680

Wetgeving is te vinden op de website van de ICAB onder de Downloads.

Lees ook http://www.dswd.gov.ph/index.php/faq/1890-intercountry-adoption-requirements-and-procedures







Daar waar de regenboog eindigt daar zal ik nooit komen totdat ik daar ooit zal zijn

opinie

Homo doctus in se semper divitias habet.
Phædrus

Adriaan

Wij hebben de zoon van mijn vrouw's zuster geadopteerd. Er zijn in principe twee mogelijkheden. Je doet het op of internationale manier met alle moeilijkheden van dien of je doet het via de procedure voorgeschreven in de Filippijnse wet. Wij kozen voor het laatste was het alleen maar omdat in de internationale procedure die ouders, of een van hen, niet meer dan 45 jaar in leeftijd met het te adopteren kind mogen (mag) verschillen. In mijn geval is dat 59 jaar. De Filippijnse wet maakt daar geen punt van. Het is wel een vereiste van de Filippijnse wet dat een vreemdeling die een Filippijns kind wil adopteren tenminste twee jaar lang in de Filippijnen heeft gewoond op het moment dat hij de adoptie aanzwengelt of in ieder geval wanneer het door een gerechtshof wordt beslist. Als je vrouw echter een Filipina is geldt die bepaling niet - althans dat was bij ons zo. We waren maar een paar maanden in de Filippijnen terug. Je moet een advocaat in de armen nemen. Die moet een rechtsgeldige verklaring verkrijgen van de werkelijke ouders van het kind dat ze inderdaad de ouderlijke macht wensen over te dragen. Die advocaat moet ook een advertentie plaatsen met de bijzonderheden. Vervolgens moet je contact opnemen met een sociaal werkster die rapport uit moet brengen. Ze bezoekt daartoe de werkelijke ouders van het kind en tracht ook zoveel mogelijk te weten te komen over jullie achtergrond. Tenslotte komt de zaak voor het hof waar je advocaat voor je pleit. Voor dat dat gebeurde had een of andere commissie nog eens de moeder van het kind gesommeerd om voor hen in het gerechtsgebouw te verschijnen. Zij werd gevraagd naar de reden van de adoptie. Die ligt voor de hand: betere toekomst voor het kind - onvermogen om voor zoveel kinderen te zorgen. De rechtszitting was makkelijk. Alleen maakte de rechter er een punt van dat ik voorheen al twee keer gescheiden was en hij vroeg hoe hij er zeker van kon zijn dat dat niet opnieuw zou gebeuren etc.

Ik geloof dat we de advocaat voor de hele procedure 10,000 peso betaalden - maar ik zal het nog eens navragen bij mijn vrouw. Voorts stopten we de sociaal werkster elke keer dat we met haar in contact waren 500 peso toe. Je moet er overigens niet op rekenen dat je advocaat vertrouwd is met de procedure.Je moet zelf de nodige rechtsartikelen opspeuren op het internet. Als wij die domestieke procedure niet gevonden hadden had onze advocaat ons de internationale weg opgestuurd (waar hij ook de ballen van wist).

Adoptie in de Filippijnen is nogal radicaal. Zelfs het geboortebewijs wordt gewijzigd en uiteraard de familienaam. Het geboortebewijs vermeldt dat jij en je vrouw de werkelijke ouders zijn.

Na de adoptie moet je het kind nog naar je eigen land zien te krijgen, in jouw geval Belgie en in dat van ons Australie. Voor de Australische wet geldt dat de ouders of een van hen alleen maar een visum aan kunnen (kan) vragen na een jaar buiten Australie te hebben gewoond met niet het oogmerk om die adoptie er door te krijgen. Voor Belgie zal dat wel weer anders liggen. Wel wordt de adoptie als die door een hof is heengegaan als rechtsgeldig erkend.

Adriaan

Mijn vrouw geeft een heel ander kostenplaatje. We betaalden de advocaat aan het begin inderdaad tienduizend peso maar daarna, inclusief twee rechtszittingen, schat ze dat we nog eens dertigduizend betaalden - in totaal veertigduizend dus. En inderdaad betaalden we die sociale werkster 500 peso elke keer dat we haar zagen maar op een gegeven moment moest ze naar Manila (zei ze) en we betaalden haar vijfduizend peso voor die reis en nog eens tienduizend daarna. Ook betaalden we haar nog eens tienduizend toen het allemaal achter de rug was maar dat was natuurlijk niet strikt noodzakelijk. Volgens mijn vrouw, die het allemaal nauwlettender heeft gevolgd, speelde die sociale werkster (een employee van het DSWD _ Department of Social Welfare and Development) de belangrijkste rol in de affaire. Die moet je gunstig zien te stemmen - want als ze een negatief advies uitbrengt komt het wschl. ook niet door het hof heen.

Maar wat de kosten betreft ben je daar toch nog aanzienlijk goedkoper uit dan in Belgie, want je noemde 13,000 euro voor die zaak daar.Ik denk dat we alles bij elkaar dus zo'n tachtigduizend peso hebben uitgegeven

Kano

Adriaan, is het  zo dat in jouw geval minder eisen werden gesteld omdat dit een adoptie was van een "relative within the fourth (4th) degree of consanguinity or affinity of the Filipino spouse" ? Zie artikel 7, b, III  http://www.chanrobles.com/republicacts/republicactno8552.html
Daar waar de regenboog eindigt daar zal ik nooit komen totdat ik daar ooit zal zijn

Adriaan

Ja, dat was geloof ik het geval - ik zou het weer eens moeten naslaan. Op dit punt zou de internationale procedure ons ook weer in  de weg gestaan hebben omdat bij de Australische toepassing daarvan men de adoptie van verwanten tegengaat, vooral als die nog ouders hebben. Men wil het liefst dat je een wees adopteert - logisch want die hebben het ook het hardste nodig.

Maar de Filippijnse wet moedigt de adoptie van verwanten aan. Misschien ook omdat dat een zekere garantie biedt dat je geen kinderhandelaar of -misbruiker bent.

Digos


Adriaan, hoelang is die adoptie van jullie al geleden?

:daag:
LIVE ONCE - LIVE IT

Adriaan

De uiteindelijke rechtszitting was geloof ik in 2003. Maar we hadden hem al geadopteerd wat verzorging en scholing (in de Filippijnen) betreft in 2000. In 2008 is hij naar Australie gekomen. Hij in nu zestien en hard op weg een Aussie te worden. Volgend jaar wil hij trachten toegang te krijgen tot de 'Army Signal School' die opleidt voor de verbindingstroepen bij het Australische leger.Zijn hobby en expertise is computers en alles wat daarmee samenhangt.

Het is mogelijk dat de wetgeving intussen veranderd is (misschien de bedoeling van je vraag) maar dat acht ik niet waarschijnlijk.


Digos


Ja toch wel Adriaan, dat was men eigenlijke vraag.

Bedankt allezins.

LIVE ONCE - LIVE IT