geld sturen vanuit Belgie naar de Filipijnen

Gestart door joselito, zaterdag 12 september 2009, 17:30:41

Vorige topic - Volgende topic

Bjorna145

Teon ik in 2017 een vrijstelling kreeg voor 10 jaar stond het hele Filipijnforum 1 op z'n kop, 10 jaar hoe had ik dat voor elkaar gekregen.
Achteraf zijn er zelfs vrijstellingen voor de duur van het contract afgegeven, zover ik weet met een verklaring van de BIR.
Dus het is wijs om aan het verzoek van de belastingdienst te voldoen.
En een bureau in de hand nemen deze zijn in staat om vragen van de belastingdienst beter/professioneel te beantwoorden dan dat wij dat kunnen.

Voor geintreseerd heb er ik nog wat leesvoer erbij gedaan over bewijsrecht.

https://rein.nl/bewijs-belastingdienst/#:~:text=Soorten%20bewijs%20in%20procedure%20belastingdienst,de%20waardering%20van%20deze%20bewijsmiddelen.

Wat is een vrij bewijs?
In ondernemingszaken en in burgerlijke zaken geldt in principe het vrij bewijsstelsel (art. 8.8 BW). Dit betekent dat het bewijs met alle middelen van het recht mag worden geleverd: geschrift, getuigenverklaring, vermoedens, ... Tegenover het vrij bewijsstelsel staat het gereglementeerd bewijsstelsel (art.Apr 29, 2021

Wat is voldoende bewijs?
Om tot een bewezenverklaring te komen, moet er sprake van voldoende wettig en overtuigend bewijs. De eis dat er voldoende wettig bewijs is, houdt in dat er een minimum aan bewijs aanwezig moet zijn in het dossier om een verdachte te kunnen veroordelen.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/standaard_functies/prive/contact/meningsverschil/bewijslast/bewijslast

m.vr.gr.

Johan

Erik van de Ven

Een kleine update over mijn project om belasting loonheffing ontheffing te krijgen op mijn Philips Pensioen. Ik heb inmiddels de weg opgegeven om via ontheffing geen loonheffing te hoeven te betalen maar ga dit proberen terug te krijgen achteraf via een C-formulier. En ik heb een belasting adviseur deze keer ingeschakeld om het process wat meer kans op slagen te geven. Als ik eenmaal het template heb kan ik volgende jaren het zelf doen. De ontheffings bewijslast was allemaal te gecompliceerd. ITAD doet het niet meer voor "aliens" (toerist visa) en bij mijn regionale BIR wilde ze wel een "verklaring" afgeven maar snapte ze niets eigenlijk van de issue en alhoewel de verklaring in de ogen van Heerlen in eerste instantie goed was , was het bij de werkelijke aanvraag van de ontheffing toch niet goed genoeg. Ze wilde bewijs zien ineens dat ik ook werkelijk belasting betaal in de Filipijnen. Wat niet aan de orde is. Vragen naar de bekende weg. Dus een woonplaats verklaring alleen is niet genoeg. Er kan geen bezwaar tegen de ontheffings uitspraak worden gedaan. De uitspraak was overigens verstuurd met gewone post wat dus 3 maanden duurde voordat ik de uitspraak had.
Dus dan maar via C-formulier achteraf. Als die afgewezen wordt kun je wel naar de belastingrechter gaan. Raar is natuurlijk dat de bewijslast voor ontheffing allemaal moeilijker lijkt te zijn dan bewijzen inzake C-formulier dat je aan het verdrag voldoet. Enfin, alles ging soepel en het C-forumlier ligt nu bij de Belastingsdienst en hopelijk snel mijn 2024 loonheffing weer terug.
Met vriendelijke groeten
Erik van de Ven