Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

* The Dianthus chiba

Gestart door Kano, maandag 4 april 2011, 13:26:23

Vorige topic - Volgende topic

Kano

The Dianthus chiba



Manila Bulletin March 29, 2011

MANILA, Philippines -- The Dianthus chiba is a popular plant because it's easy to grow.  A selected cultivar of the small carnation plants, they come in six different colors; crimson, lavender-picotee, picotee, purple, red, and rose.



      The Dianthus chiba is ideal for the small-potted flowering plant industry as it produces compact basal branches and bares clusters of well-rounded flowers that vary in color. The plants can withstand heat, the cold, and rain.

It is native to the Mediterranean region and India but it is widely cultivated in gardens in the Philippines. The larger plants are produced in cooler regions for cut-flower production. Smaller versions are used for the flowering plant industry.

The Dianthus chiba can grow up to eight to 10 inches in height. The flowers are three centimeters in diameter and are often supported by short and strong flower stems, usually in clusters.

Because of its compact size, the plant can be grown in small pots and containers and produced in high quantities.

The Dianthus thrives under full sunlight but it can use some watering daily. It is recommended to apply a dilute solution of foliar fertilizer mixed with a fungicide once every two weeks for optimum growth.

A fertilizer with high potassium content will induce continuous flowering. Applying a fungicide should minimize fungal diseases during the rainy season.

It may be occasionally prone to attacks from downy mildew, mites, thrips. or mealy bugs. This can be controlled or prevented by dilute insecticides.

The plant can be grown in a fertile potting mix composed of equal parts of coconut coir dust, compost or garden soil, and sand.

The Dianthus is propagated from seeds. They can either be directly planted into your flower garden or sown on seedling trays and later trasplanted to the desired area or pot. They can also be propagated through stem cuttings or plant division.


Source: http://www.mb.com.ph/articles/311929/the-dianthus-chiba
Daar waar de regenboog eindigt daar zal ik nooit komen totdat ik daar ooit zal zijn

Luc

"Dianthus"

In het Nederlands gewoon een Anjer.
There is a sucker born every minute! Only now they found the internet.

Budgie

#2
Citaat van: Luc op maandag  4 april 2011, 13:45:04
"Dianthus"

In het Nederlands gewoon een Anjer.

Sorry maar het zijn duizendschonen en geen anjers
Zie deze webpagina http://www.hemzaden.com/hemgenetics/pages/page13.html

De tuinanjer is Dianthus caryophyllus
Getting older beats the alternative -dying young

Luc

Duizendschoon (Dianthus barbatus) is een bloem uit het geslacht van de anjers (Dianthus)

http://nl.wikipedia.org/wiki/Duizendschoon

:hoedjeaf:
There is a sucker born every minute! Only now they found the internet.

Budgie

Getting older beats the alternative -dying young

bananacreek


Luc

Ik zie rozen, chrysanten en aronskelken en die lange rode op de 3de foto precies gladiolen...
There is a sucker born every minute! Only now they found the internet.

josv

Ik zie dat Glady overleden is.....   r.i.p.....................

:ontopic: maar weer :  heb 2x bloemen besteld vanuit NL via internet om af te leveren hier in Davao. Prima gelukt ! Wel duur...... maar och ..........
Het land zal altijd groener zijn aan de andere kant van de heuvel....

bananacreek

Citaat van: Luc op dinsdag  5 april 2011, 14:55:42
Ik zie rozen, chrysanten en aronskelken en die lange rode op de 3de foto precies gladiolen...

Ja, die gladiolen zijn dacht ik voor begravenissen? :weetikniet:

Ik ga morgen toch even kijken naar die Dianthus chiba  :happy:
Als ik ze zie dan gelijk een foto trekken :atyourservice:


bananacreek

Citaat van: josv op dinsdag  5 april 2011, 15:33:08
Ik zie dat Glady overleden is.....   r.i.p.....................

:ontopic: maar weer :  heb 2x bloemen besteld vanuit NL via internet om af te leveren hier in Davao. Prima gelukt ! Wel duur...... maar och ..........

Sorry, maar hebben ze dan in de market in Davao geen bloemensection?? :weetikniet: :ikkeniebegrijp:


Luc

Vroeger Dianthus in de tuin gehad maar geweldig vatbaar voor de witziekte/meeldauw. Na een paar jaar dan maar weggedaan. Staat ook in het artikel.

"It is recommended to apply a dilute solution of foliar fertilizer mixed with a fungicide once every two weeks for optimum growth."
There is a sucker born every minute! Only now they found the internet.

Budgie

Citaat van: bananacreek op dinsdag  5 april 2011, 15:34:56
Citaat van: Luc op dinsdag  5 april 2011, 14:55:42
Ik zie rozen, chrysanten en aronskelken en die lange rode op de 3de foto precies gladiolen...

Ja, die gladiolen zijn dacht ik voor begravenissen? :weetikniet:

Ik ga morgen toch even kijken naar die Dianthus chiba  :happy:
Als ik ze zie dan gelijk een foto trekken :atyourservice:



Als je ze niet kan vinden heb ik nog wel een foto van de plantenshop in Mambukal bij Bacolod waar ze opstaan
Heb de duizendschonen daar meer gezien
Getting older beats the alternative -dying young

Budgie

@ Luc
Als je last van meeldauw heb komt dat omdat de planten te lang vochtig blijven smorgens Het beste is om planten zoals deze daar te planten waar ze smorgens snel opdrogen dus waar als eerste de zon komt en een beetje wind komt zodat ze snel opdrogen.

Ook tomaten en aardappels welke beiden ook tot dezelfde familie behoren zijn erg gevoelig voor schimmels Vandaar dat in een besloten tuin ze altijd ziek worden

Wat betreft op de Filippijnen daar vind je veel planten in de natuur en tuinen die je hier als kamerplant zien maar in tuincentra daar zie je ook afrikaantjes, anjers,gladiolen, duizendschonen, cyclamen en andere planten die je hier ook zie. 
Getting older beats the alternative -dying young

Luc

Ja, ik weet het maar met het rotweer dat je hier dikwijls hebt is er niet veel aan te doen behalve beginnen te spuiten met chemische produkten. Verleden jaar eerst maanden droog en dan vanaf juli is het de hele zomer beginnen te regenen zonder te stoppen. Dan plant ik wel iets dat resistent is tegen schimmels of die ik niet de hele tijd moet bespuiten omdat ze vol bladluizen zitten.

De laatste jaren staat in mijn tuin dan ook vooral onkruid  :jajaja:

In de Filippijnen zijn de Hibiscus prachtig.
There is a sucker born every minute! Only now they found the internet.

Rich

Het beste wat je misschien kunt doen Luc, is éénjarige bloemen zaaien op een bed en daarna uitplanten. Ik heb een grote tuin, en doe dat alle jaren en heb zo goed als geen last van meeldauw enz. Maar ja je moet er natuurlijk tijd voor hebben of maken.

Ik spuit nooit met chemische middelen maar ik wied heel veel.

De dianthus heb ik gehad als vaste plant maar die stonden steeds te darren, en ik heb ze weggehaald. Is een erg gevoelige plant, en dat heb je minder met die éénjarigen.
Trouwens, met éénjarigen heb je altijd bloemen in huis....de hele zomer lang. Zie de foto's.

                                                           

                                                           


Hybiscus Syriacus is een Heester die komt uit Syrië en heeft veel zon nodig.

                                                     
Rich de Nederbelg.

Luc

Ik heb tegenwoordig vooral heesters. weigelia, hibiscus, cotoneaster etc. Weinig werk en makkelijk om daar met de schoffel door te gaan. Voor de rest een hoop hosta's.  In het voorjaar zet ik het voor de rest vol met afrikaantjes. Dat groeit ook makkelijk.
There is a sucker born every minute! Only now they found the internet.

bananacreek

Dianthus chiba  wordt niet in de Dumaguete market verkocht  :negatief: :negatief:

Maar een hoop van dit spul:



Budgie



Hierbij de foto van de duizendschonen in Mambukal



En ook de afrikaantjes zag je daar

Dus Creeck hierbij zoals ik je beloofde Was trouwens daar heel veel keus in 5 verschillende verkoopstallen Heb ze daar vorig jaar gefotograveerd
Getting older beats the alternative -dying young

Budgie

@ Luc
De verschillende soorten duizendschonen zijn niet zo vatbaar voor meeldauw en ook heb ik met grasanjers nooit veel problemen 
Getting older beats the alternative -dying young

bananacreek

@Budgie: Dus Creeck hierbij zoals ik je beloofde Was trouwens daar heel veel keus in 5 verschillende verkoopstallen Heb ze daar vorig jaar gefotograveerd

Ja, natuurlijk, ik heb alleen bij de snijbloemen gekeken  :stomstomstom: :stomstomstom:
Morgen bij de plantensections in de stad kijken, even geduld aub, er zijn nog zestien wachtenden voor u........ :negatief: :negatief:


Budgie

Citaat van: bananacreek op donderdag  7 april 2011, 08:54:01

Ja, natuurlijk, ik heb alleen bij de snijbloemen gekeken  :stomstomstom: :stomstomstom:
Morgen bij de plantensections in de stad kijken, even geduld aub, er zijn nog zestien wachtenden voor u........ :negatief: :negatief:



Ik zal mijn geduld bewaren en zoals Engelsen ook kunnen netjes achter in de rij aansluiten en op mijn beurt wachten
Getting older beats the alternative -dying young

Digos


Ik heb in de phils ook alles uit geprobeerd wat betreft planten en zaaien.

Bloemenzaad van  :belgiesmiley: .....kwam wel uit na lange tijd, maar was telkens weer direct patay, te heet en te droog op zeeniveau....zelfs de stinkertjes (afrikaantjes) wat normaal gezien groeit als onkruid wou niet lukken.

In Mambukal heb ik echter nooit plantenshops gezien.....maar het is wel mogelijk.

De enige plantenshops dat we zijn tegen gekomen was op een trip naar La Carlota, hoog in de bergen in de buurt van Mt Canlaon op Negros Occidental en ze hadden daar een heel mooi aanbod van planten en bloemen. Echter meer van de helft van wat je daar koopt, overleeft het niet.....eens thuis.



We waren daar niet zozeer voor de planten maar voor de falls









De foto is niet zo scherp, maar dit was een plantje dat het hele jaar flowers geeft en naast de weg groeit aldaar. Eens thuis, was het echter heel moeilijk om het te behouden op zeeniveau.



We hebben nadien maar ons zinnen gezet op cactussen en die gaven vaak mooie bloemen....wat ook weer heel speciaal is.

O0
LIVE ONCE - LIVE IT

bananacreek

Ik geef het op want hier staat het ook niet :negatief: :negatief: :benweg:






Budgie

@ Digos
Als je van boven bij de watervallen naar beneden komt komt en je ga rechts over de brug langs het termobad Dan kom je bij een kleine parkeerplaats en als je dan naar de uitgang rij zie je ze aan de rechterkant voor het zwembad en voor je naar de uitgang rij

Ook ben ik de keer daarvoor vanaf St Carlos via Salvador Benedicto naar Bacolod gereden en kwam ik net voor de waterval ook een stal tegen met veel planten Deze had veel christusdoorns maar ook planten die ik voor de rest niet ken. Leek mij een kleine kwekerij toe daar in de bergen

Ik denk dat je dit soort planten alleen kan vinden in de wat koelere plaatsen want Floxen en afrikaantjes zijn nu niet echt liefhebbers van de hitte
Getting older beats the alternative -dying young

bananacreek