Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

Ambassade Interview

Gestart door stip66, maandag 21 september 2009, 23:00:25

Vorige topic - Volgende topic

Kevin

Die situatie ken ik precies ook met die voornamen  :lachen: Bij mij werd ook heel city hall gemobiliseerd hehehe...
Ik hoop dat je snel weet wanneer jullie kunnen trouwen. Bij ons hadden ze eerst ons huwelijk gepland op een feestdag, de dag voor de trouw kwamen ze erachter... Tiens, morgen zijn we niet open  :lachen:
Being poor is a punishment for a crime you didn't commit...

ladgar

@stipp60
Alvast een prettig huwelijksfeest gewenst, nog 2 vraagjes:
- hebt ge nu laten legaliseren op de Filippijnse ambassade in Brussel
- u schrijft voor de legal capacity " 1360 php voor de nodige stempels " diende te betalen , dat is 20 â,¬ omgerekend tegen de ambassade koers van 68 php/1â,¬, het attest 'legal capacity' kost 10 â,¬ , heeft u dan nog andere documenten gekregen van de ambassade .

wesley1977

Stip stip stip toch,

Je moet toch nog een beetje leren van de Filippijnen precies. Kinderen zijn daar nog enorm belangrijk, en ze horen liefst een zo hoog mogelijk getalleke, dan maakt ge ze  :happy2:.
Bij mij waren er ook veel problemen op het gemeentehuis, nog heel ouderwets, ze hadden daar 1 computer  :denk:. Voor de rest allemaal oude typemachines  :lachen:.
En de namen van mijn vader gaf dezelfde verwarring, kdenk dat het twee of drie keer aangepast is moeten worden.
Maar het heeft zijn charmes, alleen duurde het mij daar wel een beetje te lang.

Wesley


wesley1977

Oh ja stip, ik hoop dat ze jouw huwelijkstaart niet aan een ander geven op de trouwdag zelf.

Bij ons was dat dus het geval :p. Dus u weze gewaarschuwd ;)
Gewoon betaald de dag ervoor en de dag erna hadden ze die gewoon aan een andere cliënt gegeven. Bestelbonnekes goed bijhouden is dus de boodschap, anders kun je naar je taart  :floet:. Wij hadden het gelukkig bijgehouden.

Wesley

Kevin

Citaat van: wesley1977 op zaterdag 10 oktober 2009, 18:27:35
Oh ja stip, ik hoop dat ze jouw huwelijkstaart niet aan een ander geven op de trouwdag zelf.

Bij ons was dat dus het geval :p. Dus u weze gewaarschuwd ;)
Gewoon betaald de dag ervoor en de dag erna hadden ze die gewoon aan een andere cliënt gegeven. Bestelbonnekes goed bijhouden is dus de boodschap, anders kun je naar je taart  :floet:. Wij hadden het gelukkig bijgehouden.

Wesley

Over bonnekes gesproken, hou zoveel mogelijk bonnekes bij voor eventueel bij jullie visumaanvraag... Alles is goed als bewijsmateriaal!!
Being poor is a punishment for a crime you didn't commit...

Adriaan

Mijn verhaal dateert ook van een hele tijd terug en betreft trouwens de Australische ambassade. Die 'legal capacity to marry' betreft een Filippijns vereiste en dient geloof ik vnl. om na te gaan of men niet al gehuwd is in eigen land en op het punt staat bigamie te plegen. De Australische Ambassade gaf dat document zonder meer af, na schriftelijk verzoek. We werden pas geinterviewed toen het er om ging een visum voor mijn ega te krijgen. Omdat ze toen een hele doos correspondentie kon tonen ('snailmail' geen e-mails) twijfelde men niet aan de echtheid van de relatie en er werden, voor zover ik me herinneren kan, geen indiscrete vragen gesteld.

Met indiscrete vragen kregen we pas te maken toen we in Cebu gingen huwen en in verband met een toen bestaand Filippijns of Cebuaans vereiste o.a. door een schriftelijke vragenlijst plus interview heen moesten om na te gaan of we 'psychologically compatible' waren. Mijn a.s. vrouw en ik moesten die vragenlijst apart beantwoorden waarna een jongedame de antwoorden vergeleek en ons onderhield over verschillen. Zo ging het bij een vraag over wat we zouden doen als een van ons goesting had in sex en de ander daar niet voor voelde (ik zeg lekker niet wat voor antwoorden we daar op gaven maar ze verschilden wel  wat van elkaar). Die jongedame, die er uit zag alsof ze zelf pas kersvers van de Universiteit kwam, onderhield ons daarover. Ik vroeg haar zo tersloops of ze afgestudeerd was in de psychologie. Nee, zei ze, in 'hotel management'. Kortom, het was een lachertje, zoals zoveel van dat soort vereisten in de Filippijnen. Maar je kunt het beter serieus nemen want anders steken ze op het laatste moment nog een spaak in het wiel. Zo moesten we ook, met een stoet andere huwelijksgegadigden, door een lezing heen (in het Visayaans) over 'family planning'. De desbetrreffende dokter liet eindeloos op zich wachten. Daar zaten jonge mannen bij die uit hun werk hadden moeten breken voor die flauwe kul en daarbij wschl. hoognodige inkomsten misten. Ik protesteerde dus bij daar rondhangende vrouwelijke klerken waarna een van hen, een echte haaibaai, op schelle toon aan ons gezelschap te kennen gaf dat het ons vrij stond op te donderen maar dat we dan het vereiste certificaat niet kregen. Basta.

Ik geloof dat je om deze vereisten heen kan door hier en daar smeergeld te betalen maar daar hadden wij geen zin in.

stip66

#36
@ Ladgar

Neen, alles dient eerst ter legalisatie in Belgie te gebeuren ( Peter Vanbogaert is aan te raden ) de rest gebeurt hier, in Manila, in de Belgische ambassade.

In de Belgische ambassade heb ik onderstaand betaald:



Eens getrouwd dient uw vrouw zich aan te bieden bij NSO voor het huwelijk te bevestigen, daarna bij de DFA om het te laten legaliseren, daarna terug bij de Belgische ambassade in Manila om nog es een stempel op te zetten en met dit document dien je dan naar je belgische gemeente te gaan.

Met deze afgestempelde documenten kan je dan een Family reuinion aanvragen

Bron: balie van de Belgische ambassade in Makati

stip66

#37
Onderstaande stond te lezen in The City Hall of Camiling



en uiteindelijk kregen we dit



:thumb:

ladgar

Wij hebben dat allemaal al doorlopen, maar wij hebben op de ambassade maar 680 php moeten betalen , gij moet 680 php betalen voor de NON-IMPENDIMENT ( dat is de legal capacity : 'geen bezwaar ' )- hebben wij ook betaald - , maar ge betaalt ook 680 php voor AUTHENTICATION ( dat is een legalisatie ) , dat hebben wij niet moeten betalen daarom dat ik het zo eigenaardig vind. Danvangent schreef dat hij 1200 php heeft moeten betalen.
De ambassade hoeft nu toch niets te legaliseren. ( later bij een eventuele aanvraag gezinshereniging wel maar nu toch niet).
Soms denk ik dat ze er met hun klak naar gooien.

huzzie

#39
Hoi allemaal,

Ben ook terug in Belgenland en ....gehuwd!!! Yes!!!! Oef!!!

Ik kan hier een heel boek neerpennen maar zal het kort en duidelijk proberen te houden zodat kandidaat-huwers er iets aan hebben.

Ik wil niet bitter klinken maar betreur het dat er zoveel foute info op deze site wordt gezet. Nochtans zijn veel forumgasten reeds getrouwd maar kunnen ze zich blijkbaar niet goed herinneren hoe de adminstratieve procedure verliep.

In de BE-ambassade werd ik samen met mijn toekomstige geïnterviewd door een Hollandse vrouw en ook wij kregen degoutante vragen voorgeschoteld. Ik stond er perplex van en kook nu nog van woede. Op dat moment hou je je bek omdat je ze nodig hebt hé. Nu weet je ook waarom je geen opnameapparatuur mag meehebben omdat je ze anders een proces zou kunnen aandoen. Drie werkdagen later en een weekend ertussen mocht ik mijn legal capacity ophalen.
Ook ik betaalde 1360 pesos. Namelijk 680 ps voor het document legal capacity en 680 ps voor de legalisatie van mijn handtekening(had ik op een papier moeten zetten). EN er werd sterk erop aangedrongen dat ik gepast betaalde!

Daarna met de legal capacity aangifte gedaan in het Filippijns stadhuis en wat bleek..................

Geen enkele van mijn hier vertaalde, gelegaliseerde documenten(daarenboven nog gelegaliseerd door de Phil-ambassade te Brussel als extra veiligheid) had ik nodig. De beambte was alleen geïnteresseerd in de legal capacity en de documenten van mijn vriendin. En in feite is dit logisch want op dit document staat alle info over mij die zij nodig hebben.

Daarna een seminarie gevolgd + 10 dagen wachttijd en we konden huwen.

Nu moeten we wachten op het marriage certificate uitgegeven op NSO-papier en gelegaliseerd door DFA.
Dit document(best 3 copies) laten legaliseren in de Belgische ambassade.
Daarna moet ik met dit document mijn huwelijk laten registreren in het stadhuis waar ik woon.
Pas dan kan mijn vrouw een visum voor gezinsheriniging aanvragen, uiteraard weeral met een pak papieren erbij gevoegd, terug te vinden op de website van de BE-ambassade! Op de ambassade wisten ze me te vertellen dat als je het huwelijk niet laat registreren in België de visumaanvraag sowieso wordt geweigerd!

Wordt vervolgd....

Huzzie