Bouwkost op de Filippijnen

Gestart door Raftie, donderdag 9 juni 2011, 07:00:58

Vorige topic - Volgende topic

bananacreek

Citaat@ Pierrevanwies& segers..    ik vind dat wel een heel mooi iets dat huis van U.  En als ik het goed begrijp heeft u dan een dubbele wand ?  Komt daar geen ongedierte als ratten en muizen tussen ? Of  hebben ze die daar niet ?   

Hier jagen de ratten op de katten.... :lachen: :lachen:

Ok men this is WAR....let's GO................. :moord: :moord:


You get 10 seconds to leave...if not...... :ripba8: :ripba8:


Banzai..........."Fu...ck You"........... :shoot13lj7: :shoot13lj7:

klootzakken (voorheen Jens)

grote mond tegen de baas , je mag op dit forum geen eigen mening hebben . dan volgt een ban , haha . verrek maar met het forum.
Reactie van de Admin: Bovenstaande werd door dit lid geplaatst nadat hij op zijn taalgebruik aangesproken werd. Zulke leden kunnen we missen.


jamietagabundok

Citaat van: Pinocchio op dinsdag 17 februari 2015, 01:14:43
Citaat van: jiggy op dinsdag 17 februari 2015, 00:24:21
Citaat van: Pinocchio op maandag 16 februari 2015, 23:55:55
Citaat van: Amice op maandag 16 februari 2015, 22:54:52
De fundering met staande pilars kostte P70000

Dit is een Filippijnse manier van bouwen, en zeker niet de beste manier.

Het is veel beter om eerst de muren op te trekken in hollow blocks en vervolgens de pilars ertussen te gieten, op die manier worden de muren 1 geheel en krijg je achteraf geen barsten waar de hollowblocks tegen de pilars zijn aangebouwd.

Sorry, Pinocchio, maar wat jij zegt is ook geen garantie. Hollowblocks en vol beton hebben ondermeer andere uitzettingsgraad en spanning in andere richting (door wapening van het beton). Dus.. ook dat kan barsten. Is het niet aan de beton/blockverbinding (vermits aangegoten) dan zal het één steen verder zijn....

De manier waarop meestal in de Filippijnen wordt gebouwd is inderdaad zonder garantie.

Maar ik zie niet echt het verschil tussen het beton dat in de hollowblocks wordt gestort inclusief bewapening en het beton dat in de pilars wordt gestort inclusief bewapening.

Als de pilars achteraf worden gestort gaat de bewapening tussen de hollow blocks door de pilars.
Als de pilars op voorhand worden gezet is dit niet het geval of ze moeten beginnen boren wat voorzover ik weet niet het geval is.


  Interessante discussie , of het nou beter is de pilaren voor of achteraf te maken.   Maak je ze vooraf , is er meer bekisting nodig.  Maak je ze vooraf en ze staan goed in het lood, kan het met de blokken niets meer mis gaan, ik doel dan op uit het lood metselen.

Maar dan zou de verbinding van de wapening  bij vooraf maken van de pilaren niet mogelijk zou zijn .   Is toch kleine moeite om ter plekke waar de muur van blokken moet komen gaatjes in de bekisting van de pilaar te boren en daar wapening naar binnen de pilaar te steken ?   Dan hoeft er later niks meer geboord te worden als de beton hard is ?    Lijkt mij een simpele oplossing toch    :weetikniet:    Op  deze manier heb je toch een verankering tussen muur en pilaar

bananacreek

Normaal wat ik hier zelf heb laten doen en gezien bij anderen.....staal voor "posts" klaarmaken....muur (hollowblocks) zetten en als laatste de "posts" waarbij het staal van de "walls"(hollowblocks) al is doorgetrokken DOOR het staalprofiel van de "posts".......en als laatste "bekisting" voor de "pilaar (post) aanbrengen en volstorten (en goed "doorstampen" of beter een vibrator gebruiken als mogelijk)..............







Vibrator


Oeps de verkeerde............... :lachen: :lachen: :denk: :denk: :denk:


Bulldozer

Wij hebben het gedaan zoals Jamie zegt. Staal door de bekisting, eerst de pilaren.



Met als resultaat:


In total 1 typhoon recht over ons huis gehad en hebben het zonder schade overleefd.

jamietagabundok

Citaat van: Pinocchio op dinsdag 17 februari 2015, 03:38:43
Even bij de concurentie over het muurtje kijken . . .is dat toegelaten? :neeneenee:

http://dutch-phforum.com/index.php?topic=3094.70;wap2

De prijzen zijn wat verouderd (2010) maar zijn wel bruikbaar



  Toevallig  wist mijn vriendin te melden dat nu een zak cement daar 265 pisos kost  , dus ik neem aan dat meeste prijzen flink zijn gestegen ?  Want opdat lijstje op het andere forum zie ik  dat  er 219 peso staat anno  2010.

  Mijn vriendin wilde gewoon bouwen zonder vergunning, maar ik zeg daar begin ik niet aan. Dat hebben de buren naast haar lot ook gedaan , zonder permit gebouwd, met als gevolg dat ze nu geen eigen elektra aansluiting krijgen,  maar met een kabel  naar andere buren toch elektra hebben . 

Dus plan is nu om eerst een klein bamboe huisje achter in de tuin te zetten, mag zonder vergunning volgens haar, zij noemd dat een koeboo, die wil ze  dan gebruiken voor opslag van materiaal, en dan electra aansluiting vragen en een waterput laten slaan.

Lijkt me wel logisch want in  :nederlandsevlag: heb je toch ook altijd een tijdelijke bouwaansluiting voor elektra en water nodig .



Dank voor de foto Bulldozer  :thumb:     Kan dus wel degelijk vooraf die kolommen maken, als er maar word gedacht aan wapening uit te laten steken

nils

Voor dat ik ging bouwen en heb ik enkele rapporten gelezen over goede bouwmethodes en technieken en vond ik deze de meest waarde volle:
http://www.unisdr.org/files/10329_GoodBuildingHandbookPhilippines.pdf

Ik denk dat het niet zoveel uitmaakt of je de beams voor of achteraf giet.
Giet de beams achteraf, dan loop je de kans dat ze te weinig ruimte overlaten waardoor de pilaren te dun worden.
Giet de beams vooraf, dan heb je het risico dat de hollowblocks niet goed aansluiten.
Uiteindelijk heb je gewoon gekwalificeerd personeel nodig die de afstanden van te voren afmeet.  

De volgorde die wij aan hebben gehouden, pilaren gieten, muurtje optrekken, vloer storten, en daarna de volgende verdieping.
Bij het ontwerp van het huis zorgen de beams voor het draagvermogen,
zijn de muren daar om het niet te veel door te laten tochten.  :lachen:

bij de uitvoering heb ik vooral gelet op:
- gekwalificeerde werkers gezocht en waar nodig gewisseld
- niet te veel vooruit betaald, dag loon/zelf materialen inkopen
- goede kwaliteit grondstoffen
- een gekwalificeerde iemand het huis laten ontwerpen,
 omdat ik dit zelf niet kan.

Voor de actuele prijzen in Zamboanga kan ik nog wel even navraag doen,
Volgens mij betaalde wij destijds iets van 230-240 peso per zak maar woont je vriendin ook ver buiten de stad.
Nou zijn de bouwprojecten die hier beschreven worden ook iets groter dan wat jij van plan bent.
Tenzij je het niet erg vind om 1-3 miljoen pesos uit je zak te laten kloppen.


Een bahay kubo hoeft op zich niet zo duur te zijn,
maar dan zit je toch ook al snel op 50.000-100.000 pesos voor wat bamboe en labor.

Cobra

Citaat van: nils op vrijdag 20 februari 2015, 18:40:58
Voor dat ik ging bouwen en heb ik enkele rapporten gelezen over goede bouwmethodes en technieken en vond ik deze de meest waarde volle:
http://www.unisdr.org/files/10329_GoodBuildingHandbookPhilippines.pdf

Ik denk dat het niet zoveel uitmaakt of je de beams voor of achteraf giet.
Giet de beams achteraf, dan loop je de kans dat ze te weinig ruimte overlaten waardoor de pilaren te dun worden.
Giet de beams vooraf, dan heb je het risico dat de hollowblocks niet goed aansluiten.
Uiteindelijk heb je gewoon gekwalificeerd personeel nodig die de afstanden van te voren afmeet.  


Ik heb deze methode al meerdere malen gezien dat ze eerst palen storten, daarna een putje maken waar de horizontale wapening een beetje in zit en zo de muur er tussen metselen.


Ik blijf er persoonlijk bij dat het stevigst van al is dat je eerst de muren metselt, de horizontale wapening laat doorlopen met een 90 graden bocht via  de hoeken in de volgende muur en pas de palen stort zodra alle muren overeind staan.

Op die manier zitten alle muren met elkaar verbonden en zitten de horizontalen en verticale wapening verweven in de beton van de palen.



Zoals op onderstaande foto, enkel bij mij loopt de wapening gewoon met een 90 graden bocht door in de volgende muur.



Op   DEZE PAGINA begint een hele interessante discussie met zeer waardevolle bijdragen van diverse leden voor blanke die zelf geen bouwvakker zijn en willen gaan bouwen in de PH.

Tis echt aan te raden om alle paginas en posts te lezen van dat topic eer je besluit om te gaan bouwen.


Zeer leerzaam.






Goede raad van Callebaut uit dat topic :

Voornaamste regel, probeer steeds aanwezig te zijn, het is géén gemakkelijk volkje om hun iets nieuw aan te leren.
Scholing hebben ze gevolgd door ervaring, en meestal is dan die ervaring die ze opgedaan hebben verkeerd.
Als je zelf niks kent van bouwen, begin er dan ook niet aan, het spaart je vele kopzorgen.
Doordat ik zelf de materialen aankocht, kon ik een deal sluiten met de leverancier van premier portland cement.
1000 zakken aan de vaste prijs van 193 php per zak.
Item voor het ijzer.
Als je rondom je heen kijkt bij het bouwen van een woonst, zie je dat ze verschrikkelijk héél véél coccolumber gebruiken.
Bij sommige woningen gaat het in de 100 000 php en meer.
Dat zijn 500 zakken cement die ik dan kan aankopen om zodoende mijn woning van het nodige te voorzien.
Af en toe een tandje bijsteken , want ze zijn afwezig als ze het denken.
Heb daarom een regel ingevoerd, als je afwezig bent zonder mij eerst te verwittigen dan mag je de tweede dag ook afwezig zijn.
Bij tweede herhaling, twee dagen geen job (geen loon), en het is my way of the highway .......



Lees die hele discussie maar eens en zeker op pagina 7 en 8.
Website over de PH of je het nu gelooft of niet.  :atyourservice:

Cobra



Ik heb net gezien dat Bananacreek ook al uitgelegd heeft om eerste de muren te plaatsen en de wapening door de palen te voeren.

Citaat van: bananacreek op vrijdag 20 februari 2015, 16:23:11
Normaal wat ik hier zelf heb laten doen en gezien bij anderen.....staal voor "posts" klaarmaken....muur (hollowblocks) zetten en als laatste de "posts" waarbij het staal van de "walls"(hollowblocks) al is doorgetrokken DOOR het staalprofiel van de "posts".......en als laatste "bekisting" voor de "pilaar (post) aanbrengen en volstorten (en goed "doorstampen" of beter een vibrator gebruiken als mogelijk)..............


Een "vibrator" word mogelijk een probleem om te vinden daar als er al stroom is.

Andere "onthespot" methode is gewoon met de klauwhamer heel snel achter elkaar tikken (dus niet RAMMEN) tegen de bekisting op de juiste plaats, dat geeft ook een vibratie in de beton, daar zakt het ook mee in.
Website over de PH of je het nu gelooft of niet.  :atyourservice: