Nieuws:

eTRAVEL CARD via https://etravel.gov.ph

Hoofdmenu

kunstmest?

Gestart door klootzakken (voorheen Jens), woensdag 28 december 2011, 13:13:55

Vorige topic - Volgende topic

klootzakken (voorheen Jens)

in al die keren dat ik op de filippijnen verbleef [op het platte land wel te verstaan] heb ik nog nooit gezien dat de boeren de mest van varkens of koeien of andere dieren gebruikten voor hun land.  :ikkeniebegrijp:

heeft iemand hier andere ervaring mee?. kunst mest is erg duur, en toch gebruiken ze de biologiese mest niet.
grote mond tegen de baas , je mag op dit forum geen eigen mening hebben . dan volgt een ban , haha . verrek maar met het forum.
Reactie van de Admin: Bovenstaande werd door dit lid geplaatst nadat hij op zijn taalgebruik aangesproken werd. Zulke leden kunnen we missen.

callebaut

Citaat van: jens op woensdag 28 december 2011, 13:13:55
in al die keren dat ik op de filippijnen verbleef [op het platte land wel te verstaan] heb ik nog nooit gezien dat de boeren de mest van varkens of koeien of andere dieren gebruikten voor hun land.  :ikkeniebegrijp:

heeft iemand hier andere ervaring mee?.

Achter mij ligt een groot onbewoond stuk grond +/-  3000 vierkante meter 2 maal  , waar gretig de buren gebruik van maken om hun geiten en koeien te laten grazen .
Ikzelf doe een beetje aan tuinieren en wanneer ik mest  wil die de koeien achterlaten moet ik heeeeeeel vlug zijn , want hier gebruiken ze de koeiemest voor eigen gebruik .
Ik zie de kinderen steeds met een emmertje heen en weer lopen .   :jajaja:

balikbayan

Vertel het ze en dan kijken ze een beetje dof hoezo iedereen gebruikt kunstmest en de stront van de varkens spuit men weg in de sloot.

Koeienstront maakt men vaak compost van voor lokaal in een plantenpot of drogen en stoken

klootzakken (voorheen Jens)

Citaat van: callebaut op woensdag 28 december 2011, 13:20:50
Citaat van: jens op woensdag 28 december 2011, 13:13:55
in al die keren dat ik op de filippijnen verbleef [op het platte land wel te verstaan] heb ik nog nooit gezien dat de boeren de mest van varkens of koeien of andere dieren gebruikten voor hun land.  :ikkeniebegrijp:

heeft iemand hier andere ervaring mee?.

Achter mij ligt een groot onbewoond stuk grond +/-  3000 vierkante meter 2 maal  , waar gretig de buren gebruik van maken om hun geiten en koeien te laten grazen .
Ikzelf doe een beetje aan tuinieren en wanneer ik mest  wil die de koeien achterlaten moet ik heeeeeeel vlug zijn , want hier gebruiken ze de koeiemest voor eigen gebruik .
Ik zie de kinderen steeds met een emmertje heen en weer lopen .   :jajaja:

wat doen de kinderen daar dan mee, land bemesten?
ik heb dit nog niet gezien daar , vandaar ook mijn vraag.
grote mond tegen de baas , je mag op dit forum geen eigen mening hebben . dan volgt een ban , haha . verrek maar met het forum.
Reactie van de Admin: Bovenstaande werd door dit lid geplaatst nadat hij op zijn taalgebruik aangesproken werd. Zulke leden kunnen we missen.

klootzakken (voorheen Jens)

Citaat van: balikbayan op woensdag 28 december 2011, 13:30:30
Vertel het ze en dan kijken ze een beetje dof hoezo iedereen gebruikt kunstmest en de stront van de varkens spuit men weg in de sloot.

Koeienstront maakt men vaak compost van voor lokaal in een plantenpot of drogen en stoken
ja dat bedoel ik , heb vaak gezien dat ze de varken mest zo de zee in donderen. ik heb een neef daar die is bioloog , en die vertelde mij dat er veel zware metalen in de varken stront zit , als je die gebruikt op het land kun je last van je handen krijgen .
reuma of zo iets.he he , of als de filipino zich daar iets van aan trekt, dacht het niet .
grote mond tegen de baas , je mag op dit forum geen eigen mening hebben . dan volgt een ban , haha . verrek maar met het forum.
Reactie van de Admin: Bovenstaande werd door dit lid geplaatst nadat hij op zijn taalgebruik aangesproken werd. Zulke leden kunnen we missen.

balikbayan

Ach door het gebruik van kunstmest verzilt je land ook en de "reuma" laatste vakantie was er een boer aan het spuiten met bestrijdingsmiddel terwijl er een storm aan kwam  :confused2:.

Later hoorde ik de bliksem en 30 minuten later de ambulance maar toen was ie al dood.

Ik had hem kunnen vertellen dat die niet slim bezig was maar ja.

"Dont worry no problem in the philippines "

kamperman

wat is de beste kunstmest?
want bij gebrek aan natuurlijke mest we zitten midden in angeles (althans mijn vrouw)
zijn we genoodzaakt kustmest te gebruiken maar heb geen idee welk soort het beste is 
en wat de prijzen daarvan zijn 

balikbayan

In de tuin poepen is zeker geen optie  :floet:

Dan zal je op zoek moeten naar een tuincentrum of kijk of ze ergen een planten verkooppunt weet daar weten ze het misschien wel. Ik haal bij de boernbond gewoon een zak gedroogde koeienmest korrels.

Je kan ook je groentenafval in een hoek op een hoop composteren of je houd een paar konijnen ?

Uiteindelijk stront is stront  :weetikniet:

innka3

#8
Citaat van: jens op woensdag 28 december 2011, 17:26:37
Citaat
Ikzelf doe een beetje aan tuinieren en wanneer ik mest  wil die de koeien achterlaten moet ik heeeeeeel vlug zijn , want hier gebruiken ze de koeiemest voor eigen gebruik .
Ik zie de kinderen steeds met een emmertje heen en weer lopen .   :jajaja:

wat doen de kinderen daar dan mee, land bemesten?
ik heb dit nog niet gezien daar , vandaar ook mijn vraag.

in andere landen maakten ze van mest die'' spiraaltjes'' die ze aansteken nachts tegen de muskieten

klootzakken (voorheen Jens)

Citaat van: kamperman op donderdag 29 december 2011, 16:13:21
wat is de beste kunstmest?
want bij gebrek aan natuurlijke mest we zitten midden in angeles (althans mijn vrouw)
zijn we genoodzaakt kustmest te gebruiken maar heb geen idee welk soort het beste is 
en wat de prijzen daarvan zijn 
ja dat ligt er aan waar voor je het gebruiken wil ?
grote mond tegen de baas , je mag op dit forum geen eigen mening hebben . dan volgt een ban , haha . verrek maar met het forum.
Reactie van de Admin: Bovenstaande werd door dit lid geplaatst nadat hij op zijn taalgebruik aangesproken werd. Zulke leden kunnen we missen.

Budgie

Citaat van: kamperman op donderdag 29 december 2011, 16:13:21
wat is de beste kunstmest?
want bij gebrek aan natuurlijke mest we zitten midden in angeles (althans mijn vrouw)
zijn we genoodzaakt kustmest te gebruiken maar heb geen idee welk soort het beste is 
en wat de prijzen daarvan zijn 
Als je het van hier wil meenemen kan je het beste bloedmeel meenemen Bij de Welkoop kunnen ze het voor je bestellen Gedroogde koemest ruikt teveel en kunstmest 12+10+18 de meest gangbare zien ze misschien aan voor terroristengebruik en dan ben je verder van huis
Getting older beats the alternative -dying young

kamperman

Citaat van: jens op donderdag 29 december 2011, 22:19:40
Citaat van: kamperman op donderdag 29 december 2011, 16:13:21
wat is de beste kunstmest?
want bij gebrek aan natuurlijke mest we zitten midden in angeles (althans mijn vrouw)
zijn we genoodzaakt kustmest te gebruiken maar heb geen idee welk soort het beste is 
en wat de prijzen daarvan zijn 
ja dat ligt er aan waar voor je het gebruiken wil ?

ik heb daar een huis(je) en daarnaast een stuk grond van 160 vierkante meter
wat momenteel als groentetuin word gebruikt maar de grond is redelijk arm vermoed ik
dus zal wel wat kunstmest kunnen gebruiken bij het gebrek aan verse mest
vanuit nederland meenemen lijkt me geen optie

balikbayan

Heb je geen familie in het buitengebied waar men wat carabao's heeft.

Vaak kun je deze mensen vragen om de stront in zakken te doen en na een week of wat haal je die op  :weetikniet:

Ik zeg maar iets want bij ons werkt dat zo maar ja ik heb makkelijk praten ik zit in de provincie.

kamperman

dat zal niet gaan de familie woont in tagbina dat is te ver weg

Cees


Je kan eens vragen aan Corne de eigenaar van Butterflyrock die heeft ook een tuin ( bedrijf) die weet wel wat je nodig heb.

gr.Cees
Je hoeft niet altijd geluk te hebben, als je maar geen pech heb

klootzakken (voorheen Jens)

Citaat van: kamperman op donderdag 29 december 2011, 16:13:21
wat is de beste kunstmest?
want bij gebrek aan natuurlijke mest we zitten midden in angeles (althans mijn vrouw)
zijn we genoodzaakt kustmest te gebruiken maar heb geen idee welk soort het beste is  
en wat de prijzen daarvan zijn  
kunstmest is de verzamelnaam voor n.p.k. de N staat voor stikstof, de P staat voor fosfor, en de k staat voor kalium. daar voegen ze nog de nodige spoorelementen aan toe .

wel kamperman als je nu weet welke groete , fruit, bloemen, je wil wil verbouwen , dan zoek je uit welke mest dat soort nodig heeft en in welke verhouding , en dan kun je dat zo kant en klaar kopen .

voorbeeld 10-30-20 is 10%stikstof 30%fosfor en 20%kali met daarbij de nodige spoorelementen .

stiksof is gewenst bij de groei van een plant , fosfor en kali voor de bloei en de stevigheid van zowel steel als bloem en vrucht.

voorbeeld , zonnebloem [heliantus] heeft in het begin veel N nodig en op het einde [dus de bloei] meer P,K voor stevigheid en bloem.

ps pas op met kalk [ :smiley-philippines: pogi]  dat geeft rijke ouders en arme kinderen.

grote mond tegen de baas , je mag op dit forum geen eigen mening hebben . dan volgt een ban , haha . verrek maar met het forum.
Reactie van de Admin: Bovenstaande werd door dit lid geplaatst nadat hij op zijn taalgebruik aangesproken werd. Zulke leden kunnen we missen.

Quezonboy

In tropische landen hebben ze vaak een zeer dikke humuslaag soms wel honderen meters dik dus is kunstmest niet nodig bij extensieve landbouw. Als je toch kunstmest gebruikt kijk dan aan welke minerale voedingsstof gebrek aan is, want kunstmest is een toevoeging niet meer of minder.