‘Te hoge drempel voor verkrijgen verblijfvergunning’

Gestart door Kano, dinsdag 17 januari 2012, 16:16:20

Vorige topic - Volgende topic

Kano

'Te hoge drempel voor verkrijgen verblijfvergunning'


Vluchtelingelingenwerk vrijdag, 13 januari 2012


Nederland werpt met torenhoge leges een te hoge drempel op voor het verkrijgen van een verblijfsvergunning. Een Afghaanse vreemdeling moet vrijstelling van deze leges krijgen voor zijn aanvraag van een vergunning om bij zijn gezin te kunnen blijven. Dit heeft het Europees Hof afgelopen week in een uitspraak  bepaald. VluchtelingenWerk is blij met de uitspraak. De leges in Nederland zijn veruit de hoogste in Europa en de vrijstellingsmogelijkheid blijkt in de praktijk een lege huls.

Extreem formalistische houding
De vrouw van een Afghaanse vreemdeling, die in inmiddels in Nederland mocht blijven met de kinderen kon de leges van de verblijfsvergunning van de man van (toen nog) â,¬ 830 van haar bijstandsuitkering niet betalen. Bij een beroep op vrijstelling is het overleggen van een inkomensverklaring niet voldoende. De IND eist dat er bewijsstukken worden overlegd van inspanningen om aan inkomen te komen en van pogingen om bij instellingen, familie en vrienden leningen te krijgen. In de praktijk worden hiervoor zoveel bewijsstukken geëist dat niemand hier eigenlijk aan kan voldoen. Het Europees Hof vindt dat door deze "extreem formalistische houding" van Nederland de vluchteling zijn recht niet kon halen en daarmee in strijd handelt met het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens.

Vrijstelling leges
De leges voor gezinshereniging zijn inmiddels zelfs al gestegen naar â,¬1250. Al verschillende malen heeft VluchtelingenWerk de minister gewezen op de onmogelijkheid om een vrijstelling van de leges te krijgen gezien de eisen die daaraan worden gesteld. De vrijstellingsmogelijkheid bleek in de praktijk een lege huls. Dat zal de minister nu moeten veranderen.

Disproportioneel
Maar de gevolgen van de uitspraak moeten ook verder strekken. Het Europees Hof noemt de leges in verhouding tot een laag inkomen disproportioneel. VluchtelingenWerk vindt dat de leges omlaag moeten zodat een verblijfsvergunning waar iemand recht op heeft ook betaalbaar is. Een voorbeeld is de leges voor een vergunning op medische gronden, die zijn recentelijk verhoogd naar â,¬ 950. Een asielzoeker die leeft van een toelage in een asielzoekerscentrum kan dat bedrag niet opbrengen en dus zijn recht niet verwezenlijken. VluchtelingenWerk vindt dat de minister dit ook moet veranderen.


Source: http://www.vluchtelingenwerk.nl/actueel/te-hoge-drempel-voor-verkrijgen-verblijfvergunning.php
Daar waar de regenboog eindigt daar zal ik nooit komen totdat ik daar ooit zal zijn

Phille

Citaat van: Kano op dinsdag 17 januari 2012, 16:16:20
'Te hoge drempel voor verkrijgen verblijfvergunning'


Vluchtelingelingenwerk vrijdag, 13 januari 2012


Nederland werpt met torenhoge leges een te hoge drempel op voor het verkrijgen van een verblijfsvergunning. Een Afghaanse vreemdeling moet vrijstelling van deze leges krijgen voor zijn aanvraag van een vergunning om bij zijn gezin te kunnen blijven. Dit heeft het Europees Hof afgelopen week in een uitspraak  bepaald. VluchtelingenWerk is blij met de uitspraak. De leges in Nederland zijn veruit de hoogste in Europa en de vrijstellingsmogelijkheid blijkt in de praktijk een lege huls.

Extreem formalistische houding
De vrouw van een Afghaanse vreemdeling, die in inmiddels in Nederland mocht blijven met de kinderen kon de leges van de verblijfsvergunning van de man van (toen nog) â,¬ 830 van haar bijstandsuitkering niet betalen. Bij een beroep op vrijstelling is het overleggen van een inkomensverklaring niet voldoende. De IND eist dat er bewijsstukken worden overlegd van inspanningen om aan inkomen te komen en van pogingen om bij instellingen, familie en vrienden leningen te krijgen. In de praktijk worden hiervoor zoveel bewijsstukken geëist dat niemand hier eigenlijk aan kan voldoen. Het Europees Hof vindt dat door deze "extreem formalistische houding" van Nederland de vluchteling zijn recht niet kon halen en daarmee in strijd handelt met het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens.

Vrijstelling leges
De leges voor gezinshereniging zijn inmiddels zelfs al gestegen naar â,¬1250. Al verschillende malen heeft VluchtelingenWerk de minister gewezen op de onmogelijkheid om een vrijstelling van de leges te krijgen gezien de eisen die daaraan worden gesteld. De vrijstellingsmogelijkheid bleek in de praktijk een lege huls. Dat zal de minister nu moeten veranderen.

Disproportioneel
Maar de gevolgen van de uitspraak moeten ook verder strekken. Het Europees Hof noemt de leges in verhouding tot een laag inkomen disproportioneel. VluchtelingenWerk vindt dat de leges omlaag moeten zodat een verblijfsvergunning waar iemand recht op heeft ook betaalbaar is. Een voorbeeld is de leges voor een vergunning op medische gronden, die zijn recentelijk verhoogd naar â,¬ 950. Een asielzoeker die leeft van een toelage in een asielzoekerscentrum kan dat bedrag niet opbrengen en dus zijn recht niet verwezenlijken. VluchtelingenWerk vindt dat de minister dit ook moet veranderen.


Source: http://www.vluchtelingenwerk.nl/actueel/te-hoge-drempel-voor-verkrijgen-verblijfvergunning.php

Over wat gaat dit, ik snap er geen jota van  :weetikniet: die vrouw voldoet toch niet aan de inkomenseis welke een voorwaarde is voor de gezinshereniging ... maar dat zal wel het probleem niet zijn zekers, dus graag wat toelichting!  :jajaja:

Kano

Phille, in het kort gaat er om dat de leges zo hoog worden opgetrokken dat dit een (ectra) barrierre vormt  voor sommige mensen om een verblijfsvergunning te krijgen
Daar waar de regenboog eindigt daar zal ik nooit komen totdat ik daar ooit zal zijn

Phille

Citaat van: Kano op dinsdag 17 januari 2012, 16:47:02
Phille, in het kort gaat er om dat de leges zo hoog worden opgetrokken dat dit een (ectra) barrierre vormt  voor sommige mensen om een verblijfsvergunning te krijgen

En het is nu precies het begrip "leges" dat ik niet begrijp ... wat is dat voor een beest?


:weetikniet:

xav

Citaat van: Phille op dinsdag 17 januari 2012, 16:54:17
Citaat van: Kano op dinsdag 17 januari 2012, 16:47:02
Phille, in het kort gaat er om dat de leges zo hoog worden opgetrokken dat dit een (ectra) barrierre vormt  voor sommige mensen om een verblijfsvergunning te krijgen

En het is nu precies het begrip "leges" dat ik niet begrijp ... wat is dat voor een beest?


:weetikniet:

leges= :dollareyes:

Rich

Leges worden ook wel retributies genoemd. Een retributie wil zeggen een betaling aan de overheid waar een individueel aanwijsbare tegenprestatie van die overheid tegenover staat. Het gaat om een bedrag dat betaald moet worden aan de overheid (of aan een bevoegd gezag) voor het gebruik van hun diensten of producten. De leges worden geheven van de aanvrager van de dienst dan wel van degene ten behoeve van wie de dienst is verleend.

Wikpedia
Rich de Nederbelg.

O.B.Bommel

Citaat van: Phille op dinsdag 17 januari 2012, 16:30:17
Over wat gaat dit, ik snap er geen jota van  :weetikniet: die vrouw voldoet toch niet aan de inkomenseis welke een voorwaarde is voor de gezinshereniging ... maar dat zal wel het probleem niet zijn zekers, dus graag wat toelichting!  :jajaja:
Voor asielzoekers gelden heel andere regels.
Een Heer van stand voelt zich thuis in Rommeldam

kamperman

en dit worden waarschijnlijk de nieuwe regels

Belangrijke aangekondigde wetswijzigingen met betrekking tot de MVV-procedure

- Referent krijgt een nieuwe 'status = erkend referent': een Nederlander of een in Nederland gevestigde vreemdeling die in Nederland rechtmatig verblijft, die ten behoeve van de beoordeling van een MVV-aanvraag een verklaring heeft afgelegd (de referent moet dus vóór de procedure een verklaring afleggen)

- De Minister is bevoegde de verleende MVV in te trekken of te annuleren (nieuw)

- In afwijking van artikel 4:5 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) kan de Minister de MVV-aanvraag buiten behandeling laten zonder de vreemdeling in de gelegenheid te hebben gesteld de aanvraag aan te vullen indien:

a. de aanvraag niet door de vreemdeling is persoon is ingediend
b. geen gebruik is gemaakt van een speciaal formulier dat volledig is ingevuld en ondertekend
c. de aanvraag niet is gesteld in de NL, Fr of Engelse taal
d. de leges zijn niet betaald

De Minister heeft toegezegd dat de Ambassades een soort 'precheck' zullen uitvoeren voordat een mvv-aanvraag in behandeling genomen wordt , aangezien de leges verhoogd zijn en geen mogelijkheid meer bestaat een mvv-verzoek in te dienen

- De MVV-aanvraag kan ingediend worden bij de Nederlandse diplomatieke of consulaire vertegenwoordiging door de vreemdeling in persoon (de aanvraag kan niet meer door een gemachtigde schriftelijke worden ingediend; anders wordt het buiten behandeling gesteld) of door een referent bij de Minister
(IND/Visadienst). MVV-verzoek wordt afgeschaft, slechts een MVV-aanvraag kan worden ingediend (met leges!)

- Gezinsvorming wordt beperkt tot kerngezin, ongehuwde partner wordt uitgesloten.

- Ongehuwde partners van gelijk geslacht krijgen een MVV met als doel 'sluiten huwelijk' indien aantoonbaar wettelijke belemmeringen zijn om te huwen. Eerst moet aangetoond worden dat aan overige voorwaarden wordt voldaan, dan naar Nederland om te trouwen/geregistreerd partnerschap aan te gaan.

- De MVV is niet 6 maar 3 maanden geldig, verlenging is mogelijk indien de vreemdelingen naar een ander land moet afreizen voor het ophalen van de MVV

- De Minister beslist binnen 90 dagen op de MVV-aanvraag (de streeftermijn van 3 maanden wordt nu in de wet opgenomen), deze kan met nog 3 maanden worden verlengd

- De MVV-aanvraag kan worden afgewezen indien de vreemdeling in Nederland verblijf hield of houdt anders dan op grond van artikel 8 (illegaal verblijf). De gezinshereniging/vorming is uitgesloten!

- De vreemdeling die minderjarig en alleenstaand is, wordt illegaal verblijf niet tegengeworpen

- Artikel 8.7 lid 4 van het Vreemdelingenbesluit verdwijnt: ongehuwde partner van Unieburger kan geen aanspraak maken op een verblijfsrecht

- Invoeren wachttermijn 1 jaar voor derdelanders (geldt niet voor kennismigranten)

- Verlengen termijn voortgezet verblijf van 3 naar 5 jaar

Kano

Daar waar de regenboog eindigt daar zal ik nooit komen totdat ik daar ooit zal zijn

Kano

'Nederland overprijst verblijfsvergunning'

Telegraaf, 19 jan 2012

LUXEMBURG -  Nederland vraagt te veel geld voor het afgeven van verblijfsvergunningen aan personen uit niet EU-landen. Dat concludeert de advocaat-generaal van het Europees Hof van Justitie donderdag. De zaak werd aanhangig gemaakt door de Europese Commissie, die vindt dat Nederland te hoge zogenoemde leges vraagt.

lees verder: http://www.telegraaf.nl/binnenland/11331045/___Leges_Nederland_te_hoog___.html?sn=binnenland
Daar waar de regenboog eindigt daar zal ik nooit komen totdat ik daar ooit zal zijn

Pjottr

Van de Ambassade kreeg ik contact e-mail adressen aangeboden van de IND. Inmiddels 3 mails gestuurd maar geen reaktie. Ook  via de website van de IND met het invul formulier
getracht reaktie te krijgen op mijn vragen.Helaas niets!!!
Is dat gebruikelijk? Is dat arrogantie en negeren ze je bewust of is de wachttijd maanden??
Weet iemand hier iets van?
Ik vind het redelijk onbehoorlijk om geen reaktie te geven op vragen van burgers.
De ambassade hier reageerde nog de zelfde dag op mijn mail en zeer correct overigens.
Het kan dus wel.
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin.

bananacreek

Citaat van: Pyotr op zaterdag 21 januari 2012, 09:10:26
Van de Ambassade kreeg ik contact e-mail adressen aangeboden van de IND. Inmiddels 3 mails gestuurd maar geen reaktie. Ook  via de website van de IND met het invul formulier
getracht reaktie te krijgen op mijn vragen.Helaas niets!!!
Is dat gebruikelijk? Is dat arrogantie en negeren ze je bewust of is de wachttijd maanden??
Weet iemand hier iets van?
Ik vind het redelijk onbehoorlijk om geen reaktie te geven op vragen van burgers.
De ambassade hier reageerde nog de zelfde dag op mijn mail en zeer correct overigens.
Het kan dus wel.


IND.....WAT IS DAT? ... :weetikniet: :weetikniet:

boomerang

Citaat van: bananacreek op zaterdag 21 januari 2012, 09:17:32
Citaat van: Pyotr op zaterdag 21 januari 2012, 09:10:26
Van de Ambassade kreeg ik contact e-mail adressen aangeboden van de IND. Inmiddels 3 mails gestuurd maar geen reaktie. Ook  via de website van de IND met het invul formulier
getracht reaktie te krijgen op mijn vragen.Helaas niets!!!
Is dat gebruikelijk? Is dat arrogantie en negeren ze je bewust of is de wachttijd maanden??
Weet iemand hier iets van?
Ik vind het redelijk onbehoorlijk om geen reaktie te geven op vragen van burgers.
De ambassade hier reageerde nog de zelfde dag op mijn mail en zeer correct overigens.
Het kan dus wel.


IND.....WAT IS DAT? ... :weetikniet: :weetikniet:

"As men de skoalle jierren hawn hat, moat men ris fiks oan’t learen"
"De jeld komt net mei laitsjen"

xav

Citaat van: Pyotr op zaterdag 21 januari 2012, 09:10:26
Van de Ambassade kreeg ik contact e-mail adressen aangeboden van de IND. Inmiddels 3 mails gestuurd maar geen reaktie. Ook  via de website van de IND met het invul formulier
getracht reaktie te krijgen op mijn vragen.Helaas niets!!!
Is dat gebruikelijk? Is dat arrogantie en negeren ze je bewust of is de wachttijd maanden??
Weet iemand hier iets van?
Ik vind het redelijk onbehoorlijk om geen reaktie te geven op vragen van burgers.
De ambassade hier reageerde nog de zelfde dag op mijn mail en zeer correct overigens.
Het kan dus wel.

is er daar geen soort van ombudsman ofzo...? kun je daar misschien eens een licht opsteken...

Tinulang_Manok

Citaat van: xav op zaterdag 21 januari 2012, 15:16:23
Citaat van: Pyotr op zaterdag 21 januari 2012, 09:10:26
Van de Ambassade kreeg ik contact e-mail adressen aangeboden van de IND. Inmiddels 3 mails gestuurd maar geen reaktie. Ook  via de website van de IND met het invul formulier
getracht reaktie te krijgen op mijn vragen.Helaas niets!!!
Is dat gebruikelijk? Is dat arrogantie en negeren ze je bewust of is de wachttijd maanden??
Weet iemand hier iets van?
Ik vind het redelijk onbehoorlijk om geen reaktie te geven op vragen van burgers.
De ambassade hier reageerde nog de zelfde dag op mijn mail en zeer correct overigens.
Het kan dus wel.

is er daar geen soort van ombudsman ofzo...? kun je daar misschien eens een licht opsteken...
Ja, die is er: http://www.nationaleombudsman.nl/
Amare et sapere vix deo conceditur